Fitness Seller

Beste isolatie oefeningen voor schouders

Bezoekers in dit topic

Baconholic

Cool Novice
Lid geworden
28 nov 2014
Berichten
147
Waardering
92
Lengte
1m83
Massa
79kg
Vetpercentage
10%
Ik vroeg mij af wat de beste oefeningen zijn om de schouders te trainen. Ik train voornamelijk met compound oefeningen waardoor je de voorkant van de schouders al veel traint. Dus ik ben vooral benieuwd naar isolatie oefeningen voor de zijkant en achterkant van de schouders..
 
Zijkant side raise, achterkant, bent over side raise. Of cable fly
 
evt face pulls... Maar als je die goed doet kan je ze niet echt zwaar pakken.
 
Zijkant side raise, achterkant, bent over side raise.

Dat zijn inderdaad de 2 essentiële bewegingen.

Dan valt er nog eventueel iets te zeggen over voorkeuren qua variaties:

- Betreft de hulpmiddelen, de meesten doen ze graag met dumbells, maar sommigen zweren bij cables. (vaak vanwege de meer continue tensie)

- Betreft de hoek van toepassen, i.p.v. van met de romp rechtop, kun je ook iets naar achteren leunen op een hoge incline bank (geeft wat meer stretch)
of 'leanaway style' waarbij je de zijkant nog meer isoleert.


Maar bovenal is het de correcte uitvoering van de raises die bepaalt in hoeverre het de meest effectieve oefeningen zijn voor de schouders.
Wat bijvoorbeeld belangrijk is bij zoveel staande side als bent raises, is dat je tijdens de beweging de bovenarm/schouder intern roteert.
Dat wil zeggen dat je de pinken omhoog beweegt, met name aan het einde van de beweging. (alsof je water uit een glas giet)
 
evt face pulls... Maar als je die goed doet kan je ze niet echt zwaar pakken.

Uitstékende oefening, maar voldoet eigenlijk niet aan het criterium 'isolatie' oefeningen....
 
Uitstékende oefening, maar voldoet eigenlijk niet aan het criterium 'isolatie' oefeningen....
Waar valt hij dan onder? "gewoon mijn blonde nieuwsgierigheid :o "
 
Waar valt hij dan onder? "gewoon mijn blonde nieuwsgierigheid :o "

Komtie, Blondie :)

Het probleem vaak met de definitie van 'spier-isolatie-beweging' is, dat een spier eigenlijk niet in een echt isolement kan functioneren.
(er is immers altijd sprake van een zekere mate van stabilisatie en synergisme)

Wel is het zo dat bij oefeningen waarbij maar 1 gewricht actief is -zoals de schouders bij raises- dat het er vaak meer sprake kan zijn van lokale nadruk op een bepaalde spier(groep).
Vandaar dat eigenlijk alle oefeningen waar ma 1 gewricht actief is we spreken van isolatie beweging.

Face pulls is daarentegen multi-joint, omdat de schouders en ellebogen beide dynamisch/actief zijn in de beweging.
Dus face pulls is een samengestelde beweging, een compound feitelijk.
 
Eigenlijk logisch...:) weer wat geleerd.
thanks.
 
schouders pak ik met kabels (fly, zowel pronated als suppinated) en vrijwel altijdm et crossing cables. dumbbels werken ook prima, en inderdaad allerlei facepull varianten; doe 0,0 presses, maar delts ontwikkelen echt insane sinds ik ze zo intensief pak
 
Ik train voornamelijk met compound oefeningen waardoor je de voorkant van de schouders al veel traint.

??
verticale push = alle koppen
horizontale push = front
verticale pull = rear
horizontale.pull = rear
 
schouders pak ik met kabels (fly, zowel pronated als suppinated) en vrijwel altijdm et crossing cables. dumbbels werken ook prima, en inderdaad allerlei facepull varianten; doe 0,0 presses, maar delts ontwikkelen echt insane sinds ik ze zo intensief pak

Yeh bruhhh mijne ook, maar dan meer door de combi bold & tren ace.
 
Thanks voor alle snelle reacties! Ik kan weer een tijd vooruit met deze info.
 
??
verticale push = alle koppen
horizontale push = front
verticale pull = rear
horizontale.pull = rear
voor de front kan je front raises doen. Op die manier pak je geen presses. Ik veronderstel dat hij het dan op deze manier doet, of een gelijkaardige oefening. Kan perfect toch?
 
??
verticale push = alle koppen

Voornamelijk voorkant schouder met een beetje overlap (gelang de uitvoering) naar de zijkant en ik zou niet weten hoe een verticale push de achterkant echt zou belasten wat er juist het antogene deel vormt van de voorkant schouder
 
Voornamelijk voorkant schouder met een beetje overlap (gelang de uitvoering) naar de zijkant en ik zou niet weten hoe een verticale push de achterkant echt zou belasten wat er juist het antogene deel vormt van de voorkant schouder

Handstand Push Up.
 
voor de front kan je front raises doen. Op die manier pak je geen presses. Ik veronderstel dat hij het dan op deze manier doet, of een gelijkaardige oefening. Kan perfect toch?

Mja, front raises, laterale raises... rear delt raises of reverse fly, facepulls................. Ik vind deze oefeningen gewoon *** als het gaat om de rear-delt. Een horizontale pull zou het beste moeten zijn in theorie voor de rear delt... een compound. Het effect van isolatie oefeningen op mijn eigen rear-delt was... weinig. Ging pas groeien dmv pull ups > one-handed pull ups.

Vandaar
 
Back
Naar boven