Fitness Seller

beste manier van trainen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

beerke

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 feb 2003
Berichten
19
Waardering
0
Ik ben nu een jaartje en 2 maand aant trainen. In het begin was dit 3 keer in de week of zo. Maat het valt mij op dat ik de laatste maanden veel liever ga dan vroeger, het is een perfecte ontspannning geworden. Dus nu ga ik soms tot 5 à 6 maal in de week.
Maandag borst/triceps
dinsdag rug/biceps
woensdag schouders/buik/benen
donderdag borst/triceps
vrijdag rug/biceps
zaterdag schouders/buik/benen
Dus iedere spiergroep heeft telkens ongeveer 72 uur rust.
Nu is mijn vraag is dit nu echt teveel zoals er vele zeggen, want ik moet zeggen ik ga nog altijd goed vooruit en heb nergens last van. Ik weeg 85 kg en ben 1 m87
Kga ook 2à3 maal een half uur gaan lopen per week.
Ik eet veel en neem niks van voedingssupplementen maar zorg wel voor een eiwitrijke voeding.

En als dit teveel is , de echte professionals zitten toch tot 6 à 8 uur per dag in de fitnesszaal, hoe gaan die dan om met hun spierherstel?
 
De echte professionals gebruiken wel bepaalde middelen dus evenveel trainen als hun zit er niet in :)

Ik ging ook vooruit met 2 keer per week maar nu doe ik 1 keer per week en ga ik sneller vooruit, dus misschien moet je het eens proberen een tijdje en bijhouden hoeveel je vooruit gaat met 2 of 1 keer per week.
 
Ook gebruik je met sommige schouder compound oefeningen ook je triceps en als je die dan ook de dag erna doet lijkt me niet ideaal... tenzij je alleen isolatie doet voor je schouders. Correct me if I'm wrong
 
das misschien wel waar maar 1 of 2 keer per week da zou echt wel te weinig zijn.Ik eet van nature al enorm veel en als ik die dagen niet zou gaan trainen zou ik toch een stuk minder vooruit gaan denk ik en veel meer vet krijgen.

je spieren moeten wel genoeg rust krijgen maaar ze moeten toch genoeg geprikkeld worden denk ik ook.
Ik ken er wel nie zoveel van, graag de reactie van een kenner alstublieft

thanx!!
 
Originally posted by beerke

En als dit teveel is , de echte professionals zitten toch tot 6 à 8 uur per dag in de fitnesszaal, hoe gaan die dan om met hun spierherstel?

Dat is BS! Die gasten trainen niets meer dan de gemiddelde hardcore bodybuilder. Als jij denkt dat ze echt 6 á 8 per dag in de gym te vinden zijn dan zou ik zeggen " welcome in the wordt of bodybuilding" , maar zo werkt het dus niet! Ook al gebruiken ze AS...die gasten trainen maximaal 6 dagen per week een uurtje ongeveer.
 
Originally posted by beerke
das misschien wel waar maar 1 of 2 keer per week da zou echt wel te weinig zijn.Ik eet van nature al enorm veel en als ik die dagen niet zou gaan trainen zou ik toch een stuk minder vooruit gaan denk ik en veel meer vet krijgen.

je spieren moeten wel genoeg rust krijgen maaar ze moeten toch genoeg geprikkeld worden denk ik ook.
Ik ken er wel nie zoveel van, graag de reactie van een kenner alstublieft

thanx!!

1 of 2 keer per week per spiergroep bedoel ik... Ik gebruik een schema uit de sticky nu en dat werkt prima, 4 keer per week maar wel elke keer andere spieren. Ik heb op heel veel websites dit gelezen dat het BS is dat je 48 uur nodig hebt om weer aan de slag te kunnen. Je hebt 48-72 uur nodig voor herstel en dan moet je nog supercompensatie hebben, groei dus. Als jij elke keer evenveel gewicht pakt met evenveel reps, dan heb je alleen maar hersteld. Ik pak elke week zwaarder :)

Ik ben misschien geen pro maar een beginner maar hoe denk je dat ik het weet... van de kenners.
 
In 72 uur zijn je spieren net hersteld... Supercompensatie is dan dus nog niet eens opgetreden.

Voor de meeste mensen geld gewoon elke spiergroep 1 keer per week. Als je verder bent kun je nog allerlei combinaties gaan bedenken. Maar ik zou gewoon voor 1 keer per week gaan.
 
Uit de sticky: Korte Introductie & Voorbeeld split

Ik heb uit ervaring bij mensen gezien die 4 keer per week 45 minuten intensief trainden meer resultaat hadden dan mensen die 6 dagen per week verscheidene uren per dag in de sportschool doorbrachten.

...

Train nooit langer dan 45 tot 60 minuten. Ook wanneer je niet klaar bent met alle oefeningen of sets.

Bij elke split worden de spieren maar 1 keer per week vol belast.

Uit: Algemene inleiding & trainingsschema spieropbouw

In een goed trainingsschema staat centraal dat je je spieren rust gunt nadat je ze uitgeput hebt. Dat wil dus zeggen dat iemand ie naturel traint zijn spieren eigenlijk iedere keer een hele week rust moet gunnen. 48 tot 72 uur om te herstellen en de rest om te groeien.

Edit:

[Link niet meer beschikbaar]

Daar kan je ook zien dat je veel meer rust moet hebben voordat je een spier opnieuw prikkelt.
 
wel als ik vroeger 3 of 4 keer ging ging ik ook vooruit ze, en nu als ik 5 keer ga en de belangrijkste spiergroepen 2 X doe per week vlieg ik vooruit.

ik eet wel superveel en zo gezond mogelijk en loop zoveel mogelijkom het vet te verbranden.
Ik bedoel maar waarom moe ik dan veel eten, om de dag erna op mijn lui gat te zitten voor de tv, iedere dag aan sport doen is een noodzaak voor mij en voel mij trouwens veel beter in mijn vel dan een jaar geleden want toen deed ik niks van sport.

Dan zal ik dus mijn schema maar wel blijven doen, en dan ben ik dus de enige die daar blijkbaar wel goed mee vooruit gaat. kan dus nie klagen

toch bedankt voor alle reacties
 
wacht wacht, we moeten natuurlijk kijken naar wat hij wil.

jij zegt dat het een echte toffe ontspanning is geworden. met andere woorden, je gaat er met plezier naartoe. Jouw doel is volgens mij niet echt groot worden of wedstrijden draaien, maar je wil je echt ontspannen, en als je daardoor wat goede massa meepikt en vooruitgaat, zoveel te beter. heb ik het goed?


verder, als jij voelt dat het zo voor jou kan, en je doet het dolgraag zo, zou ik zeggen : houden zo!
een raad die ik je kan geven, hou de variatie ering. stel je doet de eene borsttraining plat bankdrukken met een stang, doe dan de volgende training bvb hetzelfde maar met dumbbells of zo, zie je wat ik bedoel? 't zijn kleine dingetjes die je training zullen doen variëren. zo blijft elke training een soort uitdaging.



dat gedoe van 72 uur rust of 48 uur etc is een veralgemening die jammer genoeg niet altijd opgaat. naarmate je meer gevorderd wordt in het serieus trainen (soms pas na 10 jaar of zo) kan het zijn dat je voor bepaalde spiergroepen veel langer moet wachten! het kan ook zijn dat volgens jouw manier van trainen, het net het omgekeerde is. zo kan het zelfs zijn dat je met een beperkt aantal oefeningen en een zeker manier van trainen, je bepaalde spiergroepen 3 keer per week kan trainen en nóg vooruitgaan!

dat is tevens het moeilijke aan haltersporten. je kan moeilijk veralgemenen en je moet ieder geval bijna apart bekijken.
alleen bepaalde richtlijnen kunnen worden gegeven.
 
tis inderdaad zo dat in het begin da ik ging trainen het meer voor de fun was,
maar ik merk toch da ik de laatste maanden automatisch gezonder begin te eten omdat ik toch resultaat begon te zien na een tijdje.

En inderdaad ik doe veel verschillende oefeningen, voor borst bv. doe ik de 2de keer van de week andere oefeningen dan de eerste keer.

Ik ga inderdaad met plezier gaan trainen, dat uurke s'avonds in de training zou anders een uurke voor de tv zijn. dan weet ik gauw wat te kiezen ze.

Ik wil inderdaad niet echt mega groot worden maar toch wel goed natuurlijk gespierd.

Heb voor mezelf toch al wat bereikt in dat jaartje trainen, ik ben 1m87 en woog een jaar terug 92 kg. Nu weeg ik nog 84 kg. Bv. verleden jaar kon ik 5 keer 45 kg bankdrukken. Nu kan ik al 85 kg bankdrukken. Kga natuurlijk nooit zo vlug vooruit gaan als iemand die supplemanten enzo neemt maar kzal toch ook iets bereiken denk ik of beter gezegd hoop ik.
 
supplementen gaan er niet voor zorgen da je sneller vooruit zal gaan hoor.

maar ik denk dat je voor't moment wel redelijk goed bezig ben eigenlijk. en je wordt er toch ook fitter mee! ik denk dat je niet te veel moet veranderen. misschien wanneer je andere doelen zal hebben later wie weet, nu denk ik dat je het zo wel kan volhouden.
 
Back
Naar boven