Fitness Seller

Beste meetresultaat

Bezoekers in dit topic

ellen

Novice
Waardering
1
Lengte
1m74
Massa
71kg
Vetpercentage
15%
Hoi

Ik ben al redelijk aantal jaren actief bezig met krachttraining maar vroeg me af als je op een hoger niveau qua training zit , wat is de beste manier om je progressie ( spiermassa omhoog) te volgen?
Is dit met een klassieke huidplooimeter en centimeters en weegschaal , of een dexascan , of enkel progressiefoto' s ?

Ik zou zeggen spiegel indd. Ik heb zelf zo'n Tanita weegschaal. Leuk ding wel als richtlijn. Maar of het echt 100% is? De tang blijft wel een goude ouwe hoewel stel je hebt iemand die je meet met wat vettige vingers en laat net even een milimetertje of 2 schieten dan zit je ook niet op de 100% zekerheid. Also DE dexa schijnt wel heel nauwkeurig te zijn. Hoewel ik daar ook weer het 1 of andere over hebt gehoord dan zelfs die niet helemaal 100% is maar dat er iets beters zou zijn waarin je in een bad drijft en ze zo je helemaal doormeten ( even geen idee hoe dat heet) Dus tsja ik zou zeggen de spiegel, voor en na foto's en als je shirts wat strakker gaan zitten en je broek om je middel losser gaat dan ben je wel op de goede weg lijkt me. Hoe dan ook succes :D

De progressie in gewichten die je gebruikt.
Ja maar kan dit ook puur kracht gerelateerd zijn als je gewichten progressief omhoog gaan en niet spiermassa gerelateerd?
Ik zat toen in een bulk en mijn gewichten gingen goed omhoog in stijgende lijn , maar toen ik na langere tijd een dexascan liet nemen , was ik hetzelfde gebleven qua spiermassa .
Was wel echt balen toen...
Nu zit ik terug in progressieve lijn omhoog met gewichten , daarom mijn vraag ook hoe je dit het beste kan nagaan als vrouw (ik heb nu wel mijn bouw niet mee, maar toch mag dit geen rol spelen)

Volgens mij kun je alleen maar sterker worden doordat je meer spierenmassa krijgt. Of doordat je de oefeningen beter gaat beheersen.

Uitslag in %?
Of absolute massa in kg?
Uitgedrukt in % en kg en g , maar alles word apart gemeten (links arm , been links ,romp links en dan het totaal , en zo ook met rechts)
Absolute massa is vetvrij en vetmassa en bot alles samen maar daar baseer ik mij niet op.het is echt op de individuele meting van bvb benen , armen ,.... Van de magere massa (spiermassa volgens de scan) waar ik mij op baseer

Ja maar kan dit ook puur kracht gerelateerd zijn als je gewichten progressief omhoog gaan en niet spiermassa gerelateerd?
Ik zat toen in een bulk en mijn gewichten gingen goed omhoog in stijgende lijn , maar toen ik na langere tijd een dexascan liet nemen , was ik hetzelfde gebleven qua spiermassa .
Nu zit ik terug in progressieve lijn omhoog met gewichten , daarom mijn vraag ook hoe je dit het beste kan nagaan als vrouw (ik heb nu wel mijn bouw niet mee, maar toch mag dit geen rol spelen)
Progressie in gewichten kan zonder spiermassa te winnen door neurologische aanpassingen en verbetering/verandering van techniek, daarom zou ik toevoegen dat om spiergroei te meten het om progressie met hogere reps gaat (5+) en natuurlijk bij gelijke uitvoering.

En ik zou rekening houden met dat gewicht wat je voor hogere reps kunt ook al de benodigde spiermassa aangeeft om meer gewicht voor minder reps te kunnen, bijvoorbeeld als je 100 x 5 kunt deadliften dan zou ik tot (ik zeg maar wat) 110 kg voor 1 rep verwachten te kunnen halen zonder daarvoor spiermassa te hoeven winnen. Misschien lukt het niet meteen maar moet je tot aan die 110 "leren" te tillen, dat zie ik dan als die neurologische progressie. Als je vervolgens echter naar 110 kg x 5 reps of zelfs meer reps traint dan zou ik wel aannemen dat daar spiermassa bij is aangekomen. Hoe die verhouding precies ligt is alleen niet te zeggen, maar kun je misschien op RM-calculators baseren of die schalen naar je eigen ervaringen.

Uitvoering kan ook gunstiger worden door toename van je gewicht, waarbij er meer massa rond de gewrichten zit en zo de bewegingsslag kleiner en makkelijker wordt of je er als het ware op kunt stuiteren. Aan de andere kant worden sommige oefeningen ook juist zwaarder terwijl je aankomt, bijvoorbeeld pushups en pullups.

En natuurlijk is het allereerste begin met trainen of met een nieuwe oefening ook rijk aan vooral neurologische progressie, wanneer je vooral de beweging leert.

Eens je een tijdje (paar maanden?) gewend bent en rekening houdt met bovenstaande zou je gains in spiermassa wel moeten kunnen meten met progressie op je verschillende RM's.

Dus zowel % en absoluut gewicht aan spieren bleef gelijk?
Dat zou betekenen dat je totale gewicht ook constant zou zijn gebleven....
Vervrije massa ( spieren) was hetzelfde gebleven, enkel mijn vet was naar boven gegaan dankzij ik in een bulk zat

Een DEXA kan geen spiermassa meten, enkel LBM, dus zo snel die conclusie trekken kan je ook niet doen. Als jij de eerste keer 3 kilo meer vocht vasthield dan de tweede keer maar je spiermassa is wel vooruitgegaan met een kilo ga je alsnog zien dat je LBM ("vetvrije massa") gezakt is met 2 kilo.

Als je over een langere periode gezien steeds meer kan liften kan je er wel vanuit gaan dat je goed bezig bent en progressie maakt qua spiermassa.

Back
Naar boven