Fitness Seller

biceps na rug en triceps na borst of juist niet? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Cynthia

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 aug 2004
Berichten
4.430
Waardering
514
Is het nou beter om je biceps na je rug-training te doen, en je triceps na borst (bankdrukken) of juist niet?
van de een hoor ik dat je je kleinere spiergroepen beter na de grote kan doen, waarbij je deze kleine ook al gebruikt hebt, en anderen zeggen dat je dan die kleinere spiergroepen dan nooit voluit kan trainen omdat ze al moe zijn doordat je ze als ondersteunende groep gebruikt hebt.

help me out! wat doen jullie?
 
Kijk bij je rugtraining pak je je biceps al deels mee, dus t is handig als je ze daarna finaal sloopt met nog wat isolatiesetjes. Anders zou je ze deels doen bij rug en dan apart op een andere dag, dus 2 x per week.
Ik zelf doe biceps meestal bij rug

oh ja nog een ding, als je bicepsoefeningen aan t begin van je programma doet dan heb je niet zoveel energie meer voor je rugoefeningen dus bicep isolatie oefeningen na je rugoefeningen doen
 
Je kunt bi of tri dan niet volop trainen nee..Maar zoals man-mountain al zei..je kunt ze daarna wel slopen idd :D
 
Dit is al zo vaak behandeld.. Maar goed beide opvattingen kloppen. Maar meestal begin je met biceps na rug en triceps na borst. Het indelen van je schema is zo iets makkelijker. (zit je niet in de knoop met rust en het trainen van andere spieren)
Je kijkt dan naar de ontwikkeling van genoemde spiergroepen. Groeit alles goed dan lekker zo blijven trainen. Gaat het niet dan ga je het omdraaien.
 
Je kunt op verschillende manieren benaderen.

Biceps voor rugtraining, is voorvermoeien van de biceps, zodat je tijdens de rugtraining erna minder kan smokkelen met je biceps.
Triceps voor borsttraining, is voorvermoeien van de triceps, zodat je tijdens de borsttraining erna minder kan smokkelen met je triceps.
Biceps na rugtraining, is om je biceps helemaal af te maken, en om de biceps dus maar 1x per week aan te pakken.
Triceps na borsttraining, is om je triceps helemaal af te maken, en om de triceps dus maar 1x per week aan te pakken.
Triceps na rugtraining, is omdat je triceps dan nog vers zijn en dus voluit kan aanpakken, nadeel is dat je tijdens borsttraining de triceps ook deels aanpak.
Biceps na borsttraining, is omdat je biceps dan nog vers zijn en dus voluit kan aanpakken, nadeel is dat je tijdens rugtraining de triceps ook deels aanpak.

Zo zijn er legio mogelijkheden te noemen, maar net wat jij het fijnste vind (ik persoonlijk om mijn armen op een aparte dag te trainen) moet je gaan toepassen.

BTW, waar train je in Nijmegen?
 
Ik wissel het om de paar weken af, dan krijg je monster trainingen met combi's als borst-rug en bicep-tricep.
Met borst-rug voel je je bovenlichaam helemaal volpompen, best lekker voor de afwisseling.
 
Je belast bij rug training niet alleen je biceps, maar ook je triceps! !. Er zijn aardig wat mensen die ik ken die zelfs het gevol hebbe tijdens rug de triceps zelfs meer te belasten als de biceps. Dit omdat de triceps eigenlijk bij de meeste oefeningen over de voledige bewegingsbaan concentrisch/eccentrisch gebruikt word.

De biceps daarintegen wod alleen bij het begin van een pull down/chin concentr/eccentr belast en de rest van de oefening isometrsch

Wat borst aangaat zijn het alleen de presses die belastend zijn voor de triceps. Bij de flyes worden de triceps minimaal gbruikt en zijn het meer de biceps die bezig zijn.
Wat dat aangaat ken ik genoeg mensen die overtraining door bankdrukken het eerste in de biceps/brachialis merken.


Je kan dus niet zomaar stellen dat rug de biceps belast en borst de triceps.

Wat training aangaat moet je gewoon kijken naar wat het best aanvoel. Persoonlijk kan ik na rug geen "gevoel" krijgen in m'n biceps en vind ik het dus nutteloos om biceps na rug te doen. Triceps na rug gaat prima, maar triceps na borst gaat ok goed. Biceps na borst gaat ook redelijk.

Maar............ het best vind ik armen op een apparte dag, want eigenlijk zie ik de belasting van je armen bij borst en rug meer als 20-30min opwarmen waardoor je ze eigenlijk daarna niet meer optimaal kan trainen
 
Ga deels in je verhaal mee 3. Met name bij pull downs, voel ik mijn triceps ook werken.
Echter bij een row, voel ik het in mijn biceps en absoluut niet in mijn triceps.
Bij flyes voel ik ook idd mijn biceps (en als ik in de spiegel kijk, wordt het zelfs bevestigd tijdens de uitvoering), en nog meer bij de cable crossovers.
Maar bij de press is het idd puur triceps die je erbij voelt en niet je biceps.

Ik ben het wel met je eens om armen apart te trainen!
 
RichardV zei:
Echter bij een row, voel ik het in mijn biceps en absoluut niet in mijn triceps.

Doe je onderhandse rows (gesupineerd) ?

Ook bij rows is de lange kop aktief bezig met het naar boven/achter trekken van de bovenarm.
 
Idd onderhands. Bovenhands vind ik wat minder, en idd zul je dan wat meer je triceps belasten, aangezien je houding dan een heel eind hetzelfde is als bij een pulldown/pull up, alleen is je hoek van de armen t.o.v. je torso anders.
 
verschil tussen onderhands/bovenhands zit niet zozeer in de triceps (in bijde gevallen word de arm naar boven getroken) maar in het gebruik van de biceps die in de gesupineerde stand (onderhandse grip sterker is en dus meer presteerd.

Ik doe ze rouwens beide en het vreemde is dat ik juist met de bovenhandse grip sterker ben. Ik denk dus dat ik meer gebruik maak van brachialis/brachioradialis
 
3XL zei:
verschil tussen onderhands/bovenhands zit niet zozeer in de triceps (in bijde gevallen word de arm naar boven getroken) maar in het gebruik van de biceps die in de gesupineerde stand (onderhandse grip sterker is en dus meer presteerd.

Ik doe ze rouwens beide en het vreemde is dat ik juist met de bovenhandse grip sterker ben. Ik denk dus dat ik meer gebruik maak van brachialis/brachioradialis

Ja, en om die reden doe ik hem dus ook niet meer.
Na die blessure ben ik alles waarbij deze spieren bij betrokken zijn gaan mijden.
Hammer curls, upright rows, verschillende pulls met pron. greep.
 
RichardV zei:
Je kunt op verschillende manieren benaderen.

Biceps voor rugtraining, is voorvermoeien van de biceps, zodat je tijdens de rugtraining erna minder kan smokkelen met je biceps.
Triceps voor borsttraining, is voorvermoeien van de triceps, zodat je tijdens de borsttraining erna minder kan smokkelen met je triceps.
Biceps na rugtraining, is om je biceps helemaal af te maken, en om de biceps dus maar 1x per week aan te pakken.
Triceps na borsttraining, is om je triceps helemaal af te maken, en om de triceps dus maar 1x per week aan te pakken.
Triceps na rugtraining, is omdat je triceps dan nog vers zijn en dus voluit kan aanpakken, nadeel is dat je tijdens borsttraining de triceps ook deels aanpak.
Biceps na borsttraining, is omdat je biceps dan nog vers zijn en dus voluit kan aanpakken, nadeel is dat je tijdens rugtraining de triceps ook deels aanpak.

Zo zijn er legio mogelijkheden te noemen, maar net wat jij het fijnste vind (ik persoonlijk om mijn armen op een aparte dag te trainen) moet je gaan toepassen.

BTW, waar train je in Nijmegen?


Hier ben ik het volledig mee eens.

@ 3xl: Ik heb je wel vaker horen benadrukken dat je triceps ook erg wordt aangesproken bij een rugtraining en dat is natuurlijk ook zo, maar ik moet zeggen dat ik in de praktijk meer mensen ken die het gevoel hebben dat de biceps/brachialis toch zwaarder wordt belast. Vandaar dat ik er bij het opstellen van schema's altijd vanuit ga dat de biceps de primaire armspier is die wordt belast tijdens rugtraining.

Maar wat Richard en 3XL ook zeggen: ik doe armen het liefst gewoon helemaal apart.
 
En wat train je dan eerst? Biceps of de triceps?
 
Net wat je wilt. Of je wisselt af.
Om set om set, of oefeningen om oefening!
 
Oh zo.. pff dat weet ik niet.. Ik denk eigenlijk dat het nie uitmaakt..Ik doe nooit bi en tri op een dag...meestal borst+ tri en bi apart..
 
stenly zei:
Nou als je kiest voor een "armendag". Begin je dan eerst met je biceps of triceps?

Ik begin met biceps, geeft me een lekkerder gevoel dan andersom. Maar dit is weer persoonlijk, dus gewoon proberen en je weet wat voor jou het lekkerst/beste werkt.
 
stenly zei:
Nou als je kiest voor een "armendag". Begin je dan eerst met je biceps of triceps?

Om en om een oefening, dan kan de een weer wat 'opladen' terwijl je de ander traint. Je kan ook supersetjes doen. Het maakt niks uit met welke je begint.
Het is trouwens wel aan te raden nog een (kleine) spiergroep op je armendag te trainen, bijvoorbeeld schouders, een hele training alleen aandacht voor je armen is een beetje buiten proporties voor zo'n kleine spiergroep.
 
Back
Naar boven