MuscleMeat

Biceps/Preacher Curl full ROM of niet voor maximale spiergroei? (1 bezoeker)

Biceps/Preacher Curl full ROM of niet voor maximale spiergroei?

  • Ja, hoe groter de ROM des te effectiever!

    Stemmen: 10 83,3%
  • Nee, het gaat erom dat de 'spanning erop' blijft, dus ga niet van 0 tot 180°.

    Stemmen: 2 16,7%

  • Totaal stemmers
    12

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.187
Waardering
44.850
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
N.a.v. discussies en verschillende meningen/theorieën die ik op diverse fora/boeken lees en in diverse filmpjes zie, ben ik benieuwd wat jullie vinden en waarom.
 
Mijn mening : Geen preacher curls doen , snap niet wat iedereen zo super aan deze oefening vind.
 
Mijn mening : Geen preacher curls doen , snap niet wat iedereen zo super aan deze oefening vind.
Oke. Ik had bewust Biceps/Preacher genoemd en mijn vraag was meer op bicepsoefeningen in het algemeen gericht. Wellicht had ik 'preacher' weg moeten laten om duidelijker te zijn.
 
N.a.v. discussies en verschillende meningen/theorieën die ik op diverse fora/boeken lees en in diverse filmpjes zie, ben ik benieuwd wat jullie vinden en waarom.


De ROM van een oefening dient dusdanig lang te zijn dat er een zo groot mogelijk aantal vezels worden geactiveerd, in een zo groot mogelijk mate van contractie en tensie.
Dat KAN in veel gevallen met een volledige ROM worden bereikt, maar er zijn ook vormen van beheerst 'cheaten', waarbij dit ook bereikt wordt met een wat kortere ROM.

Kortom, als je dit bereikt met een curl beweging zit je goed, maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is t.a.v. maximale spiergroei is goed gedoseerde progressieve overload.
De reden dat veel gasten -ondanks hun eindeloos aantal pomp sets met allerlei verschillende curl variaties- de biceps toch uiteindelijk maar nauwelijks groter zien worden, komt doordat ze steeds dezelfde gewichten blijven gebruiken.

Je kunt namelijk een oefening nog zo goed uitvoeren, als de weerstand niet geleidelijk groter wordt (gemaakt), zal er op den duur niet veel sprake meer zijn van groei.
Daarom is het zo dat ondanks alle mooie theorieën hierover, in mijn ervaring dat de biceps het best groeien op gewone strikte zware barbell curls afgewisseld of gevolgd door wat cheat-curls met een nog wat zwaarder gewicht en je ook echt focussed op het sterker worden in deze bewegingen.
(Uiteraard zonder dat het gooi&smijtwerk wordt)
 
De ROM van een oefening dient dusdanig lang te zijn dat er een zo groot mogelijk aantal vezels worden geactiveerd, in een zo groot mogelijk mate van contractie en tensie.
Dat KAN in veel gevallen met een volledige ROM worden bereikt, maar er zijn ook vormen van beheerst 'cheaten', waarbij dit ook bereikt wordt met een wat kortere ROM.

Kortom, als je dit bereikt met een curl beweging zit je goed, maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is t.a.v. maximale spiergroei is goed gedoseerde progressieve overload.
De reden dat veel gasten -ondanks hun eindeloos aantal pomp sets met allerlei verschillende curl variaties- de biceps toch uiteindelijk maar nauwelijks groter zien worden, komt doordat ze steeds dezelfde gewichten blijven gebruiken.

Je kunt namelijk een oefening nog zo goed uitvoeren, als de weerstand niet geleidelijk groter wordt (gemaakt), zal er op den duur niet veel sprake meer zijn van groei.
Daarom is het zo dat ondanks alle mooie theorieën hierover, in mijn ervaring dat de biceps het best groeien op gewone strikte zware barbell curls afgewisseld of gevolgd door wat cheat-curls met een nog wat zwaarder gewicht en je ook echt focussed op het sterker worden in deze bewegingen.
(Uiteraard zonder dat het gooi&smijtwerk wordt)
Dank voor je uitgebreide reactie en onderbouwing. Ik voer bicepsoefeningen altijd strikt uit, waardoor ik inderdaad op hetzelfde gewicht blijf zitten. Wellicht toch eens afwisselen met iets meer cheaten om progressieve overload te bereiken.
 
De ROM van een oefening dient dusdanig lang te zijn dat er een zo groot mogelijk aantal vezels worden geactiveerd, in een zo groot mogelijk mate van contractie en tensie.
Dat KAN in veel gevallen met een volledige ROM worden bereikt, maar er zijn ook vormen van beheerst 'cheaten', waarbij dit ook bereikt wordt met een wat kortere ROM.

Kortom, als je dit bereikt met een curl beweging zit je goed, maar wat eigenlijk nog veel belangrijker is t.a.v. maximale spiergroei is goed gedoseerde progressieve overload.
De reden dat veel gasten -ondanks hun eindeloos aantal pomp sets met allerlei verschillende curl variaties- de biceps toch uiteindelijk maar nauwelijks groter zien worden, komt doordat ze steeds dezelfde gewichten blijven gebruiken.

Je kunt namelijk een oefening nog zo goed uitvoeren, als de weerstand niet geleidelijk groter wordt (gemaakt), zal er op den duur niet veel sprake meer zijn van groei.
Daarom is het zo dat ondanks alle mooie theorieën hierover, in mijn ervaring dat de biceps het best groeien op gewone strikte zware barbell curls afgewisseld of gevolgd door wat cheat-curls met een nog wat zwaarder gewicht en je ook echt focussed op het sterker worden in deze bewegingen.
(Uiteraard zonder dat het gooi&smijtwerk wordt)

Helemaal mee eens en niks aan toe te voegen.
 
Gewoon iederen curl strekken. Telkens vanuit stilstand beginnen met en zwaarder gewicht spreekt meer fasttwich vezels aan dus meer spiergroei.
 
Gewoon iederen curl strekken. Telkens vanuit stilstand beginnen met en zwaarder gewicht spreekt meer fasttwich vezels aan dus meer spiergroei.
Oke dank, geloof ik graag en doe ik in principe bijna altijd. De Preacher Curl bench bij mij in de gym kun je in 2 standen zetten, waaronder verticaal (Spider Curl dus eigenlijk). Toen ik dit laatst deed en tot gestrekt ging, kwam een instructeur naar me toelopen om aan te geven dat dat nutteloos was en dat ik 'm beter schuin (Preacher) kon doen en niet veel verder dan parallel (90°) kon gaan. Dit was voor mij mede aanleiding tot deze poll.
 
Tsja, vraag hem eens uit te leggen waarom de schuine stand beter zou zijn.

En wat het wel/ niet streken loopt al zolang als ik train een discussie.
 
mijn biceps groeien echt meer van benen trainen( en dan vooral squats) dan van curls. Maar als er curls zijn die bij mij de biceps doen groeien zijn het de incline curls. En dan inderdaad met volle rom..
 
Mijn mening : Geen preacher curls doen , snap niet wat iedereen zo super aan deze oefening vind.

Ik doe ook nooit aan preacher curls, maar dan meestal ben ik wel gesloopt na mijn full body workouts om nog verder te gaan met meerdere sets/repts/isolatie oefeningen voor biceps/triceps
 
Mijn armen met name biceps zijn de laatste tijd toch nog een stukje gegroeid dmv mechanische dropsets aka curl bukkake of curl potpourri toe te passen harpep
Het is leuk, efficiënt en neemt er weinig tijd in beslag.
 
Mijn armen met name biceps zijn de laatste tijd toch nog een stukje gegroeid dmv mechanische dropsets aka curl bukkake of curl potpourri toe te passen harpep
Het is leuk, efficiënt en neemt er weinig tijd in beslag.
Wat bedoel je precies met je eerste zin, ik vat hem niet :o
 
Wat bedoel je precies met je eerste zin, ik vat hem niet :o

De curl bukakke is mijn omschrijving in mijn persoonlijke logs die ik bijhoud.
Het wil eigenlijk zeggen dat ik de biceps bestook met een hele groep (Bukkake (Japans: ぶっかけ) oefeningen dmv mechanische dropsets.

Ik begin dus met de oefening waar ik het zwakst in ben en ga steeds verder met een oefening die sterker is. Totdat ik overga op een cheated variant.

Een klein voorbeeld :
Reverse (pronated) grip curl
Low incline W curl
incline curl unilateraal
staand dumbell curl full rom tot richting voorhoofd
Cheat curls unilateraal
cross body hammer curl

Ik doe dit ook bij andere isolatie oefeningen Zoals ik al aangaf leuk om te doen en tijdsbesparend. De spier word net dat beetje anders belast


Bij lateral raise , rear delt fly's en triceps pas ik dit ook toe .

Lateral raise :
armen volledig gestrekt
armen licht gebogen
armen 90° concentrisch , gestrekt excentrisch
armen 90 °
static holds
Cheat laterals


enzo enzo ...
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven