Fitness Seller

Bij sportarts geweest (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
26 mei 2004
Berichten
13.291
Waardering
234
Lengte
1m94
Massa
118kg
Eindelijk was het dan zo ver. Gisteren naar de sportarts geweest voor m'n schouder. Na zo'n 9 maanden met een schouder rondlopen die pijn doet en waardoor je veel oefeningen niet kan doen, wil je toch weleens weten waarom het maar niet weg gaat, en hoe het eigenlijk komt.

Maar goed...ik daar naar binnen. Leek wel aardige kerel, beetje apart, maar wel aardig. Eerst vroeg tie wat dingetjes, wat voor sport ik deed, hoe vaak etc. Daarna ging hij even aan m'n arm lopen trekken enzo..je kent het wel, kijken wat pijn deed. Daar kon hij opzich weinig uit opmaken zei hij. Ik dus beetje teleurgesteld. Daarna zei hij: Hou je armen eens langs je zei, en beweeg ze dan naar boven, langszij. Net als "jumping jacks" zeg maar. Ik dat een paar keer doen. Daar haalde hij gelukkig wat meer wijsheid uit. Ik voelde het alsof het geen vloeiende beweging was, maar dat het meer in stapjes ging vanuit m'n schouder zeg maar. En dat was ook zo ongeveer wat er gebeurde vertelde hij mij. Als ik mijn armen omhoog heb, en ik laat ze naar beneden zakken, schiet mijn schouderblad terug in zijn begin positie. Dit hoort natuurlijk niet, want dan ondersteunt hij de arm niet meer goed in zijn beweging. Nou, dat is al veel meer dan dat de fysio mij kon vertellen. Maar goed, ik wilde weleens weten van: hoe komt dat dan, dat dat gebeurt?

Nou, daar had hij het volgende over te vertellen. Eerst wat achtergrond informatie over mijzelf (sorry als ik het wazig vertel, zelf weet ik er amper nog wat van, is aantal jaren geleden): Ik ben toen ik 5 was opgenomen in een ziekenhuis met een infectie die in mijn long was geslagen. Die infectie kregen de docters niet weggezogen uit de long. Ik heb toen ook nog eens een klaplong gehad. Die infectie ging dus niet weg uit de long. Na een lange tijd in het ziekenhuis te hebben gelegen, zou ik genezen zijn volgens hun. Tot dat ik toen ik 8 was weer opgenomen werd. Heb toen 3 maanden in het ziekenhuis moeten liggen. Weer hetzelfde probleem, maar nu nog wat erger. Weer klaplong gehad, weer infectie die niet weg te krijgen was. Als de infectie niet weg te krijgen zou zijn, had ik grote kans dat ik dus de pijp uit ging. Dokters gingen dus opereren, hebben daarbij m'n ribben doorgezaagd, opzij getrokken en vervolgens ruimte gemaakt naar de long toe. Dit keer werdt de infectie en troep dus niet weggehaald via drains oid, maar echt met serieuze operatie.

Goed, ligt dat verhaal ook weer hier.. :) Maar nu kunnen jullie wat beter begrijpen hoe dit afloopt :p Ik heb van deze operatie natuurlijk een groot litteken overgehouden, wat nog steeds zichtbaar is op m'n rug/zij. De sportarts zag dat ook. Die zei dit (ik had hem ook uitgelegd hoe dat litteken daar was gekomen): Als ik naar de baan kijk hoe het litteken loopt, en op welke plaats die zit...hebben ze met het opereren van jouw long door de spier heen moeten gaan die als het ware jouw schouderblad op zijn plek houdt. Omdat ze dit gedaan hebben, zullen die spieren dermate verzwakt zijn in dat gebied, dat het slechts een kwestie van tijd was voordat je last van je schouder kreeg. Die spier op die plek is in verhouding met de rest van je spieren veel dunner en zwakker, waardoor je problemen hebt gekregen.

Nou, sounds fair to me. Ik kan me daar wel in vinden dat dat zo is. Wat denken jullie? Verder heb ik een blaadje met oefeningen mee gekregen die ik 4 keer per week moet doen om die spier rond dat schouderblad te versterken. Oefeningen zijn voornamelijk Dumbbell Rows, Shrugs, opdrukken en dips. Begrijp niet helemaal waarrom hij mij die oefeningen geeft, maar goed. Als het over 3 maanden nog niets verbeterd is moest ik weer bellen voor een afspraak.

Verder heeft hij me meteen een foldertje van een sportdiëtist meegegeven. Volgens hem had ik een enorm overgewicht :P Ben 1.94 meter, 120 kg @ 20%. Weet zelf zeker dat dit te veel is, maar ik moet er altijd weer om lachen hoe die artsen overdrijven :D Ze zeggen het echt alsof ik eruit zie als een walrus die nog amper lopen kan. Maar goed, daar maar eens langs gaan, kan nooit kwaad :) Als je overgewicht hebt wordt het nog vergoed ook, dus das wel lekker.

Nou..al met al toch een stuk verder dan eerst. Weet nu tenminste wát de pijn veroorzaakt, en dan helpt toch psychologisch een heel stuk. Nu maar hopen dat het beter gaat :)
 
K*t ja - en ook een opheldering voor je, maar hoezo krijg je oefeningen mee naar huis die je al jaren doet ???
 
huckfinn zei:
K*t ja, maar hoezo krijg je oefeningen mee naar huis die je al jaren doet ???

ja precies, dat vroeg ik mij dus ook af. Misschien omdat je die oefeningen natuurlijk al jaren doet, train je allebei de kanten hetzelfde, en blijft dus de rechterkant (waar ik last heb) alsnog achter. Tenminste, dat is de enige verklaring die ik ervoor kan hebben.
 
Ik vind je nog een klein ukkie, The Rock, vreten jij :D

Goed dat je in ieder geval weet wat de pijn veroorzaakt, sterkte met je schouder!
 
DvO zei:
Ik vind je nog een klein ukkie, The Rock, vreten jij :D

Goed dat je in ieder geval weet wat de pijn veroorzaakt, sterkte met je schouder!

lol hehe. ben ook nog een ukkie, maar wel met te veel vet :p tnx gozer, zie je donderdag in de gym.
 
hoe ga je het nu met trainen doen eigenlijk?
Schouder verder totaal niet belasten, of doorgaan zoals eerst?
 
DvO zei:
hoe ga je het nu met trainen doen eigenlijk?
Schouder verder totaal niet belasten, of doorgaan zoals eerst?

Schouder direct belasten doe ik al 9 maanden niet, kan ik nu dus ook niet. Ga wel een beetje door zoals eerst denk ik. Heb ook aan die vent gevraagd waar ik op moest letten. Hij zei dat ik armen niet te zwaar mocht doen, en ook bij het bankdrukken moet ik uitkijken.
 
Ik zou zoveel mogelijk de negatieve kant van je blessure omzetten in iets positiefs en droog trainen
Of lijkt je dat niks?
 
gaat dus om de serratus anterior? (zaagspier)

K weet dat bij opdrukken die spier wordt gebruikt om je schouderbladen op hun plek te houden.

De row en de shrugs zijn imo redelijk tegengesteld aan de push ups en dips (bewegingen gaan precies de andere kant op, pull en push), dus misschien dat er met meerder spieren wat aan de hand is? Of om te zorgen dat het een mooi geheel gaat worden van synergisten en antagonisten?
 
Opmerkelijk dat het weer de schouderbladen zijn die het probleem geven, terwijl die zo vaak vergeten worden door de dokters. Die oefeningen zijn trouwens zo gek nog niet, je rhomboids/traps en serratus (opdrukken) moeten gewoon sterker worden.
 
builderB zei:
gaat dus om de serratus anterior? (zaagspier)

K weet dat bij opdrukken die spier wordt gebruikt om je schouderbladen op hun plek te houden.

De row en de shrugs zijn imo redelijk tegengesteld aan de push ups en dips (bewegingen gaan precies de andere kant op, pull en push), dus misschien dat er met meerder spieren wat aan de hand is? Of om te zorgen dat het een mooi geheel gaat worden van synergisten en antagonisten?
Redelijk waarschijnlijk dat de serratus geraakt werd als ze aan de longen moesten, gezien z'n anatomische positie.
 
Raistlin zei:
Redelijk waarschijnlijk dat de serratus geraakt werd als ze aan de longen moesten, gezien z'n anatomische positie.

ja precies.
heeft de arts verder nog wat gezegd over het hoe en waarom van de oefeningen?
 
DvO zei:
Ik zou zoveel mogelijk de negatieve kant van je blessure omzetten in iets positiefs en droog trainen
Of lijkt je dat niks?

het zit wel in de planning om dit jaar een stuk droger te worden in ieder geval. het moet er toch een keer af ;) even kijken, moet me eens gaan verdiepen in voeding. ga sowiezo afspraak maken met sportdiëtist, hopelijk kan die mij goed helpen.
 
builderB zei:
ja precies.
heeft de arts verder nog wat gezegd over het hoe en waarom van de oefeningen?

hoe: 3 sets van 8-15 reps, redelijk zwaar. 4 keer per week.
waarom: lijkt me duidelijk, zwakke spier verstevigen.
 
The Rock zei:
hoe: 3 sets van 8-15 reps, redelijk zwaar. 4 keer per week.
waarom: lijkt me duidelijk, zwakke spier verstevigen.

yupz, ff nagedacht en nu snap ik em denkik: de spierEN die je traint moeten ervoor zorgen dat je schouderbladen goed op hun plek blijven en zorgen voor de beweging ervan (serr., rhomb, traps). Gaat dus ook om synergisten/antagonisten samenwerking.
 
succes met je herstel
 
The Rock zei:
ja precies, dat vroeg ik mij dus ook af. Misschien omdat je die oefeningen natuurlijk al jaren doet, train je allebei de kanten hetzelfde, en blijft dus de rechterkant (waar ik last heb) alsnog achter. Tenminste, dat is de enige verklaring die ik ervoor kan hebben.

Ik zou die oefeningen maar serieus nemen en zeker niet zwaar uitvoeren. Je lichaam heeft namelijk een heel goede compenserende gave. Daar waar spieren ernstig beschadigd zijn, nemen andere het over. je doet deze oefeningen dus waarschijnlijk compleet met andere spiergroepen dan degene die je eigenlijk wil gebruiken.

tip: gewicht dramatisch omlaag en supergeconcentreerd proberen die ene spier aan te pakken waar het probleemgebied ligt. Als dit goed gaat, langzaam het gewicht opvoeren.

Wij krachtsporters zijn geneigd alles maar af te doen als lariekoek, maar geloof me dat deze mensen niet voor niets sportarts of fysiotherapeut zijn..

succes!
 
Het is toch wel een opluchting om te horen wat er nou mis is he? Ik zou zeggen maak van de nood een deugd en train er wat procentjes af! Succes, ik hoop dat die oefeningen helpen, hoewel je die natuurlijk a jaren doet, maar je weet nooit.
 
Zelda zei:
Het is toch wel een opluchting om te horen wat er nou mis is he? Ik zou zeggen maak van de nood een deugd en train er wat procentjes af! Succes, ik hoop dat die oefeningen helpen, hoewel je die natuurlijk a jaren doet, maar je weet nooit.

Zeker een opluchting! Het lijkt zo simpel, vroeger operatie gehad, door spieren heen gegaan. Maar zelf was ik daar dus echt nooit op gekomen. Ben ook van plan om er wat procentjes af te halen. Ga deze week die sportdiëtist bellen, afspraak maken, heb ik tenminste voldoende richtlijnen. Anders weet ik echt niet waar ik moet beginnen op het gebied van voeding.
 
Back
Naar boven