MuscleMeat

Bijna 2 jaar gym

Bezoekers in dit topic

Szpilman

Novice
Lid geworden
30 mrt 2023
Berichten
6
Waardering
1
Lengte
1m71
Massa
68kg
Hallo allemaal
Ik ben 22 jaar en tot nu toe ga ik bijna 2 jaar naar de gym (sinds augustus 2021). Ik ga zo consistent mogelijk, 3 keer per week met telkens een gemiddelde duur van ongeveer anderhalf en max 2 uur.
Wel heb ik vorig jaar een onderbreking gehad van 5 maanden wegens studies in buitenland, ook daar probeerde ik nog enkele oefeningen te doen in de plaatselijke gym, maar wel veel minder consistent en minder aantal oefeningen. Hoofdzakelijk leg press, bench press en wat dumbell oefeningen voor de biceps.

Ik heb enkele doelen. 1 daarvan is om zichtbaar sterker te worden en aan te komen. Ik ben vrij klein van gestalte voor een man en mijn grootste onzekerheid is mijn dunne lichaamsbouw, vooral de armen en schouders. Hedendaags merk ik toch al een lichte verbetering, mijn armen en borst zijn zichtbaar aangekomen. Toch vind ik niet dat ik snel progressie maak in tegenstelling tot andere mensen.
Een andere reden dat ik ben beginnen gymen is door advies van een dokter, omdat ik enkele jaren geleden veel klaagde over snel zure ledematen en een achteruitgaande conditie. Vooral snelle verzuring van de benen tijdens het fietsen tegen wind in tegenstelling tot mijn leeftijdsgenoten. Hier merk ik eigenlijk nog geen of weinig verbetering in desondanks dat ik elke week een 'leg day' in mijn schema heb. Vooral ook mijn conditie en ademhaling zijn achteruit gegaan. Destijds heb ik ook conditietesten gedaan in de gym en bleek dat ik een ondermaatse conditie had.

Mijn huidige schema bestaat uit twee trainingsschema's die ik per week 3 keer uitvoer:

Voorbeeld:
Maandag: Dag 1: Rug en benen
Woensdag : Dag 2: borst en armen
Vrijdag: Dag 1: Rug en benen
Maandag: Dag 2: borst en armen
enz.
tegenwoordig gebeurt het dat ik moet studeren of er iets tussenkomt en dan eindig ik soms met twee of zelf drie dagen rust.

Dag 1: rug en benen

1) Seated row, smalle greep (machine) 20kg voor elke arm, 3x 10 reps
2) Lat pulldown (machine) 45 kg, 3x 10 reps
3) Pull up assisted (machine) +- 33 kg optrekken, 3x10 reps
4) Seated row, brede greep (machine) 20 kg voor elke arm, 3 x 10 reps
5) Leg extension, 20-25 kg 4 x 10 reps
6) Squat barbell (smith machine) 14 kg aan elke kant, 3 x 10 reps
7) Deadlift (trap bar) 25 kg elke kant, 4 x 10 reps

enkele oefeningen zijn nieuw sinds 2 maanden zoals deadlift en bij dag 2: overheadpress.
Dag 2: Borst en armen

1) Bench press (losse barbell)

4 sets: (gewicht voor elke kant van de bar)
12 kg, 12 reps
15 kg 10 reps,
15 kg, 8 reps,
15 kg, 8 reps

2) Chest press machine 45 kg, 3x10 reps
3) Pec deck machine (butterfly) 25 kg, 5x10 reps
4) **Overhead press smith 9 kg elke kant, 4 x 10 reps
5) Zottman curl (dumbell) 9kg, 4x10 reps
6) Bicep curl (dumbell) 9kg, 3-4x10reps
7) Leg press horizontal machine 65 kg, 3x10 reps

** smith machine. zittend met een 90° incline bench en gewicht tot neus laten zakken.


Ik was benieuwd naar jullie mening over mijn schema en alle hulp zoals tips en ervaringen zijn erg welkom.
 
Laatst bewerkt:
Je traint je grootste spiergroepen (rug en benen) op dezelfde dag en de kleinere op een andere dag. Na een uur tot uiterlijk anderhalf uur zou je wel klaar mogen zijn met je training.

Bij soms 3x soms 4x per week trainen kan je een UB/LB overwegen, zie de stickies op het forum. Je kan dan eventueel ook 2 dagen aaneengesloten trainen.

Succes!
 
Wat is de reden dat je snel verzuurd?
Wat is de reden dat je conditie slecht is ?

Heb je al wel eens gedacht aan een sportkeuring. Zit waarschijnlijk bij je zorgverzekering in, 1x in de 2 jaar.

Dat zou je eerst duidelijk en waarschijnlijk zelfs opgelost moeten hebben, voordat je uberhaubt zwaar kunt trainen.
 
Rug + benen op 1 dag lijkt me niet logisch - zoals hierboven aangegeven zijn dat je 2 grootste spieren.
Als je 3 keer per week gaat trainen zou ik eerder full body workouts uitvoeren, ga je 4 keer kan je upper/lower. Ga je tussen de 3 en 4 keer kan je eventueel ook upper/lower gaan met rotatie.

Sowieso even zoeken waarom je conditie ondermaats is en dat je snel verzuurd bent (medische reden of niet).
Anderhalfuur vind ik persoonlijk zeker niet te lang, echter zijn er vele die dat al aan de lange kant vinden.
 
Wat is de reden dat je snel verzuurd?
Wat is de reden dat je conditie slecht is ?

Heb je al wel eens gedacht aan een sportkeuring. Zit waarschijnlijk bij je zorgverzekering in, 1x in de 2 jaar.

Dat zou je eerst duidelijk en waarschijnlijk zelfs opgelost moeten hebben, voordat je uberhaubt zwaar kunt trainen.
Danku voor jouw antwoord. Het is iets waar ik al tamelijk lang mee zit en iets dat nooit echt serieus wordt genomen door mijn omgeving. Het is niet zo fijn om elke week 3 keer te gaan naar de gym en nog altijd evenveel last te hebben van zure benen tijdens traplopen, fietsen etc... Ik heb nog een consultatie bij de huisarts binnen een week en ik zal dit eens navragen.
 
Rug + benen op 1 dag lijkt me niet logisch - zoals hierboven aangegeven zijn dat je 2 grootste spieren.
Als je 3 keer per week gaat trainen zou ik eerder full body workouts uitvoeren, ga je 4 keer kan je upper/lower. Ga je tussen de 3 en 4 keer kan je eventueel ook upper/lower gaan met rotatie.

Sowieso even zoeken waarom je conditie ondermaats is en dat je snel verzuurd bent (medische reden of niet).
Anderhalfuur vind ik persoonlijk zeker niet te lang, echter zijn er vele die dat al aan de lange kant vinden.
Iets waar ik zeker al aan heb gedacht. Zoals nu heb ik de oefeningen die ik wou doen in mijn schema's wat gecategoriseerd volgens push (borst en armen) and pull principe waar ik benen heb inbegrepen.
Hoe zou jij dan het schema veranderen naar full body workouts? Ik neem aan dat ik hierdoor oefeningen zal moeten schrappen om alles te kunnen doen in anderhalfuur?
 
Starting strength, 5x5, greyskull (mijn favo) zijn goede fb schema''s. Als je er goed bij eet ga je er zeker sterker door worden, ook zichtbaar (jouw wens).
 
Iets waar ik zeker al aan heb gedacht. Zoals nu heb ik de oefeningen die ik wou doen in mijn schema's wat gecategoriseerd volgens push (borst en armen) and pull principe waar ik benen heb inbegrepen.
Hoe zou jij dan het schema veranderen naar full body workouts? Ik neem aan dat ik hierdoor oefeningen zal moeten schrappen om alles te kunnen doen in anderhalfuur?
Als je focus ligt op sterker worden zou ik me focussen op de compound lifts met lage repetitions, niet te zeggen dat je niet sterker kan worden met sets van 3x12 maar dat gaat stukken lastigeren worden dan een 3x5 o.i.d. Dat in combinatie met een bulk en dan ga je zeker sterker worden alsook visueel "groter", let wel op dat je niet giga gaat dirty bulken want dan zal je disproportieneel veel vet bijmaken ipv spieren. Voor een goed krachtschema is het best de 3 major compounds te includen, bench, squat en deadlift (let aub goed op je form, zeker bij DL).

Ik ben geen expert in het samenstellen van full body workouts, daar ik het niet lang gebruikt heb en er niet met inzat langer dan anderhalf uur in de gym te zijn. Hier heb je bijvoorbeeld een goed beginnersschema voor full body waar je inspiratie uit kan halen: https://xxlnutrition.com/nl/blog/full-body-schema-voor-massa

Moest je upper/lower gaan kom je met 6 oef/workout zeker toe, workouts zullen iets korter zijn maar dat mag niet ten koste gaan van intensiteit (in tegendeel).
 
:o Moest je upper/lower gaan kom je met 6 oef/workout zeker toe, workouts zullen iets korter zijn maar dat mag niet ten koste gaan van intensiteit (in tegendeel).
Bij mij is fb training juist korter dan ub/lb. Bij ub/lb kun je nooit de intensiteit op alle oefeningen draaien die je op fb draait. Fb is vaak drie heavy (semi) compounds met eventueel wat assistentie.
 
Die snelle verzuring en ondermaatse conditie kan zijn omdat je niet genoeg cardio doet of op een foute manier. (Doenje cardio?) Je bouwt conditie op in je hartslagzone 2. Veel mensen trainen te hoog in hartslag. Zone 2 is in de beginfase voor velen goed doorstappen en zelfs niet joggen. Ik train nu loopgericht. 'Run slow to get faster' is 1 van de basisstellingen voor conditieopbouw.

Andere optie is dat er medisch een probleem zit en mischien dat je ergens tekorten hebt. Zeker eens laten onderzoeken via de huisarts.
 
Die snelle verzuring en ondermaatse conditie kan zijn omdat je niet genoeg cardio doet of op een foute manier. (Doenje cardio?) Je bouwt conditie op in je hartslagzone 2. Veel mensen trainen te hoog in hartslag. Zone 2 is in de beginfase voor velen goed doorstappen en zelfs niet joggen. Ik train nu loopgericht. 'Run slow to get faster' is 1 van de basisstellingen voor conditieopbouw.

Andere optie is dat er medisch een probleem zit en mischien dat je ergens tekorten hebt. Zeker eens laten onderzoeken via de huisarts.
Wat hij zegt! Scheelt mij weer typen.

Je kan denken aan 3x pw KT en 3x pw een vorm van cardio. Als je toch gewend bent lang te trainen kan je dit aan het einde van je KT doen.

Voor je KT zou ik naar FB of UB/LB of UB/LB/FB gaan.
 
Wat hij zegt! Scheelt mij weer typen.

Je kan denken aan 3x pw KT en 3x pw een vorm van cardio. Als je toch gewend bent lang te trainen kan je dit aan het einde van je KT doen.

Voor je KT zou ik naar FB of UB/LB of UB/LB/FB gaan.
Prima advies voor iemand die recht van lijf en leden is én gezond.
Bij ts twijfel ik daar aan.
Of er is iets lichamelijks mis of iets geestelijk.
Hij geeft aan 2 jaar te trainen, maar traint lichter dan ... bv mijn vriendin die er met de pet naar gooit.
Ik denk niet dat het aan de motivatie ligt van ts, maar waar dan wel aan ?
 
Prima advies voor iemand die recht van lijf en leden is én gezond.
Bij ts twijfel ik daar aan.
Of er is iets lichamelijks mis of iets geestelijk.
Hij geeft aan 2 jaar te trainen, maar traint lichter dan ... bv mijn vriendin die er met de pet naar gooit.
Ik denk niet dat het aan de motivatie ligt van ts, maar waar dan wel aan ?
Dat is de belangrijkste vraag, waar ligt het aan en wat kan TS hiermee doen.

Dat is meer een vraag voor een arts of fysio oid, maar zonder cardio trainen wordt iemands conditie vaak niet (snel) beter.
 
Hij geeft aan 2 jaar te trainen, maar traint lichter dan ... bv mijn vriendin die er met de pet naar gooit.
Ik denk niet dat het aan de motivatie ligt van ts, maar waar dan wel aan ?
Ik dacht dat ik al behoorlijk veel oefeningen deed voor 1 gymsessie. Ze zijn inderdaad laag in gewicht maar maakt het aantal reps dit niet goed? Ik doe gewoon telkens wat ik kan en steek gewicht bij als ik voel dat ik de oefening goed kan uitvoeren met goede vorm, anders niet. Ik hou ook alles heel goed bij in een app hoeveel gewicht en het aantal reps t.o.v de vorige gymsessie.

Ik heb even gekeken naar greyskull LP, zowel reps als sets liggen veel lager dan in mijn huidige schema alsook het aantal oefeningen (3 oefeningen). Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat dit een verbetering zou zijn, toch zeker niet naar hypertrofie toe. Of zie ik iets over het hoofd?

Is dit een goede video? (vanaf 29:00 voor greyskull)
 
Ik dacht dat ik al behoorlijk veel oefeningen deed voor 1 gymsessie. Ze zijn inderdaad laag in gewicht maar maakt het aantal reps dit niet goed? Ik doe gewoon telkens wat ik kan en steek gewicht bij als ik voel dat ik de oefening goed kan uitvoeren met goede vorm, anders niet. Ik hou ook alles heel goed bij in een app hoeveel gewicht en het aantal reps t.o.v de vorige gymsessie.

Ik heb even gekeken naar greyskull LP, zowel reps als sets liggen veel lager dan in mijn huidige schema alsook het aantal oefeningen (3 oefeningen). Ik kan me eerlijk gezegd niet inbeelden dat dit een verbetering zou zijn, toch zeker niet naar hypertrofie toe. Of zie ik iets over het hoofd?

Is dit een goede video? (vanaf 29:00 voor greyskull)
Dit is een goede link naar wat er allemaal mogelijk is met GS LP.
 
Back
Naar boven