AndroidHealthClinic

Bijnierschorsinsufficiëntie

Bezoekers in dit topic

horsewoman

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
15 jun 2017
Berichten
321
Waardering
146
Lieve BB'ers,

Het kost mij vrij veel moeite om dit zomaar op een openbaar forum te zetten, maar ik ga toch de moed verzamelen om het te doen. In het contestlog van marina1975 las ik dat Eleiko iets noemde over bijnieruitputting. Een paar weken terug zat ik al eens hier op het forum daarover info te zoeken en ja, ik vond wel wat, maar niet geheel wat ik zocht.

Bij mij wordt bijnieruitputting vermoed of liever gezegd: bijnierschorsinsufficiëntie. Naar verwachting weet ik in de loop van deze week meer. Bijnierschorsinsufficiëntie wordt veroorzaakt door chronische stress. Wel, dat is in mijn geval duidelijk: ik ben meer dan 30 jaar mishandeld door mijn moeder, waarvan ik nog steeds heel erg veel stress heb. Ik heb het dan over zeer extreme psychische terreur. De stress is niet verminderd toen ik nadat ik om mijn eigen leven te redden het contact verbrak: het is bekend dat je trekt naar hetgeen dat je herkent en zo kwam ik terecht in een relatie met een psychisch gewelddadige partner. De 'vechtscheiding' is sinds vorig jaar zomer een feit en er is goddank een lief exemplaar voor in de plaats, maar het echte venijn zit altijd in de staart dus ik heb nog wat gedoe met mijn ex-partner, waar ik hier liever niet al te veel over zeg, maar wat wel heel veel stress veroorzaakt.

Het energietekort is momenteel vreselijk, veroorzaakt door alle stress, die decennia lang non-stop aanwezig is geweest. Een bom is immers gemaakt om tot ontploffing te worden gebracht. Dankbaar dat ik nog leef, want mijn leven is gedurende de jaren van geweld echt wel in gevaar geweest. En dát is stress. Stress, ik kan er een boek over schrijven, over wat échte stress is.

Dit is de plek er niet voor. Ik vraag mij af wie er ervaring met bijnierschorsinsufficiëntie heeft. Mijn situatie is zo dat ik gemiddeld 2 klusjes per dag kan klaren, die ik heel zorgvuldig moet plannen. Trainen moet heel bewust worden gepland en wel in het kader van goed voor mezelf blijven zorgen.

Wie herkent zich in mijn verhaal? Ik hoop minus al het geweld, want dat is hel op aarde, echt. Sommige mensen zijn echt knettergek.
 
Mij niet bekend dat dit door stress kan worden veroorzaakt, maar zal wel kunnen dan. Wel ironisch, om een Addison crisis te vermijden zul je dan juist stress moeten mijden (psychisch, maar natuurlijk ook lichamelijk als in infecties e.d.)
 
Zeker weten doe ik dat dus ook niet. Ik vind het erg lastig, dus vandaar dat ik het maar deel. Ik weet ook niet of bijnierschorsinsufficiëntie ook inhoudt dat je een Addison-crisis riskeert. Stress moet inderdaad worden gemeden en dat doe ik ook het liefst, maar in de praktijk werkt het soms anders. Eind deze week hoop ik meer helderheid te hebben omtrent de vraag of het inderdaad het 'falen' van de bijnierschors betreft.
 
Voor zover ik weet is 'echte' bijnierschorsinsufficientie vooral een auto-immuunaandoening, kan het infectieus (bv door TBC) zijn of gerelateerd aan infectie (bij ernstige sepsis), door kanker of je wordt er mee geboren (bv bij empty sella syndroom). In ieder geval een puur lichamelijke aandoening met een aanwijsbare oorzaak, op het niveau van de bijnierschors (primair), hypofyse (secundair, die stuurt de bijnierschors aan) of hypothalamus (tertiair, die stuurt de hypofyse aan).

Dan is er wel nog een enigzins bekende relatie tussen langdurige stress en bijnierschorsinsufficientie, maar na enig zoeken word ik daar ook niet wijzer van.

Adrenal fatigue: What causes it? - Mayo Clinic

Adrenal fatigue does not exist: a systematic review

https://www.hindawi.com/journals/isrn/2013/784520/
 
Dat de oorzaak vooral met auto-immuunziektes te maken heeft, dat is mij ook bekend. Misschien moet je ook helemaal niet op internet kijken, want er staat natuurlijk van alles, maar ik vind het bijzonder dat mbt bijnierschorsinsufficiëntie ook wordt gesproken over Addison, terwijl het als het gaat over bijnieruitputting ineens all about the stress is. Ook idd de twijfel of het wel bestaat, die vermoeiing van je bijnieren. Ik denk zelf dat je moet accepteren dat je geest zegt: tot hier en niet verder. Er wordt een grens getrokken. Hoe dan ook, ik vind het een lastige. Vandaar mijn vraag om ervaringen te delen.
 
ik lees mee :)
 
Liken is hier niet op zijn plaats, in elk geval wel een dikke respect. Goed dat je (nog) zo sterk was om te scheiden.

Ik ben wel bekend met chronische niersufficientie (inmiddels getransplanteerd), ik weet dus wat het is om altijd moe te zijn.

Wens je veel sterkte en wijsheid
 
Dat de oorzaak vooral met auto-immuunziektes te maken heeft, dat is mij ook bekend. Misschien moet je ook helemaal niet op internet kijken, want er staat natuurlijk van alles, maar ik vind het bijzonder dat mbt bijnierschorsinsufficiëntie ook wordt gesproken over Addison, terwijl het als het gaat over bijnieruitputting ineens all about the stress is. Ook idd de twijfel of het wel bestaat, die vermoeiing van je bijnieren. Ik denk zelf dat je moet accepteren dat je geest zegt: tot hier en niet verder. Er wordt een grens getrokken. Hoe dan ook, ik vind het een lastige. Vandaar mijn vraag om ervaringen te delen.
Bijnieren kunnen niet 'uitgeput' raken. Daar is geen twijfel over, de enige mensen die daarin geloven zijn niet-medici en charlatans. Bijnierinsufficiëntie is wél echt, en is inderdaad meestal auto-immuun zoals RFFNCK terecht opmerkt. Het geeft in de regel echter ook andere symptomen naast vermoeidheid. Diagnose kan in de meeste gevallen vrij eenvoudig gesteld worden met bloedtests.

Vermoeidheid is echter een zéér aspecifieke klacht, dat kan een heleboel andere oorzaken hebben. Je behandelend arts kan op basis van anamnese en aanvullend onderzoek een betere inschatting maken welke kant je op moet zoeken dan wij hier op het forum.
 
Liken is hier niet op zijn plaats, in elk geval wel een dikke respect. Goed dat je (nog) zo sterk was om te scheiden.

Ik ben wel bekend met chronische niersufficientie (inmiddels getransplanteerd), ik weet dus wat het is om altijd moe te zijn.

Wens je veel sterkte en wijsheid

Dank je wel. Van een narcist, of dat nu een ouder is of een partner, moet je altijd keihard wegrennen. Geregeld worden sommige mensen te rap als narcist bestempeld. Ik weet helaas wat een echte narcist is. Je hebt 2 keuzes: of je heel sterk maken en overleven of eraan onderdoor gaan. Dat laatste bleek geen optie.

Altijd moe zijn is iets om gek van te worden. Ik weet dat ik zeker niet de enige ben, maar het is altijd prettig om te weten dat je écht niet alleen bent.:)

Bijnieren kunnen niet 'uitgeput' raken. Daar is geen twijfel over, de enige mensen die daarin geloven zijn niet-medici en charlatans. Bijnierinsufficiëntie is wél echt, en is inderdaad meestal auto-immuun zoals RFFNCK terecht opmerkt. Het geeft in de regel echter ook andere symptomen naast vermoeidheid. Diagnose kan in de meeste gevallen vrij eenvoudig gesteld worden met bloedtests.

Vermoeidheid is echter een zéér aspecifieke klacht, dat kan een heleboel andere oorzaken hebben. Je behandelend arts kan op basis van anamnese en aanvullend onderzoek een betere inschatting maken welke kant je op moet zoeken dan wij hier op het forum.

Ik geloof daar idd ook niet in, vandaar dat ik liever spreek over insufficiëntie. Een diagnose moet je online uiteraard nooit zoeken, maar het gaat mij wel om het delen van ervaringen.
 
Back
Naar boven