XXL Nutrition

Bijwerkingen door nolvadex? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lickety-split

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
476
Waardering
0
Hi DBB-ers,

Ik zit nu precies 1 week in de nakuur met Nolvadex en Vit b-12 depot. Dit na een cycle test/tren/mast/ecy/t3/clen.

Sinds ik in de nakuur zit heb ik last van:

Minder gezichtvermogen
Ik zie gewoon een stukje minder goed, dit merk ik vooral bij tv kijken (ondertiteling), lezen, en de computer. Alsof het allemaal wat moeilijker gaat. Ik moet dan vaak knipperen en extra concentreren om het goed te zien.

Duizeligheid
Gewoon hele dag een beetje licht duizelig. Alleen vandaag voor het eerst echt een lange tijd zeer duizelig geweest. Dit hield een uur of vier aan. Heel wazig voelen en je ook totaal niet kunnen concentreren. Voorbeeld: tijdens het lopen in de gang ineens stoppen, je vervolgens moeten vasthouden aan muurtje vanwege duizeligheid, zulke shit.

Ik verdenk de Nolvadex van deze bijwerkingen....
Nou las ik ook net op een site dat oogklachten en duizeligheid bij de bijwerkingen staat op de bijsluiter. Ik vind het zo raar. Ik gebruik nu 40 mg. Ik heb al eerdere ervaringen met Nolva op 40mg zonder problemen. De Nolva is van een UG lab, misschien verschilt de dosis.

Ik denk eraan om vanaf morgen gewoon 30 of 20 mg te nemen. Wat denken jullie ervan?
 
Kan van de nolva komen...40mg vind ik persoonlijk overdone 20mg is meer dan genoeg gezien de halfwaardetijd van nolva loopt dit anders te hoog op.
 
goed mogelijk dat dit door de nolvadex komt idd!! bekend verschijnsel, met clomid is dit nog erger.

waarom pak je de nolvadex op 40mg? dit is totaal zinloos namelijk.
maargoed, meer zal wel beter zijn? ;-)

succes verder
 
goed mogelijk dat dit door de nolvadex komt idd!! bekend verschijnsel, met clomid is dit nog erger.

waarom pak je de nolvadex op 40mg? dit is totaal zinloos namelijk.
maargoed, meer zal wel beter zijn? ;-)

succes verder

Ik pak altijd 40 / 40 / 20 / 20. Wordt wel vaak gedaan toch ook door de leden hier.

Nooit eerder sides gehad ook.

Vanaf morgen, de laatste 3 weken maar op 20 mg eens proberen.
 
geen sides van nolva
 
er worden hier wel meer gekke dingen gedaan; that doesn't make it right ;)
 
hoop voor je dat het goed komt kerel.
ik heb permanente schade overgehouden aan een clomid nakuur!
ik mag nu een bril opzetten in de auto e.d... gelukkig zie ik er dan *nog* slimmer uit :D *kuch*
 
hoop voor je dat het goed komt kerel.
ik heb permanente schade overgehouden aan een clomid nakuur!
ik mag nu een bril opzetten in de auto e.d... gelukkig zie ik er dan *nog* slimmer uit :D *kuch*

Serieus?
Zou nolva iets blijvend kunnen beschadigen dan?
 
jep, dit is zowaar ook een gedocumenteerd en minimaal onderzocht verschijnsel.

--

The insert that comes with tamoxifen states under the heading of WARNINGS "visual disturbance including corneal changes, cataracts and retinopathy have been reported in patients receiving NOLVADEX" (tamoxifen citrate). Although information is provided under the heading of ADVERSE REACTIONS, ocular toxicity is not listed. This raises three very important questions:

1. Are visual disturbances a rare event?
2. Do they occur at low doses (i.e., 20 mg/day)? and
3. If they occur, are they reversible?

During 1978 to 1990, only six publications; and eight patients with ocular toxicity were reported in the English language literature, thus suggesting that this adverse side effect is either a rare event or underreported. That it can occur at low doses is documented. In Pavlidis et al [Cancer, Vol. 69, No. 12, pp. 2961-2964 (1993)], researchers reported that out of 63 patients receiving 20 mg/day for 5 to 51 months, 4 patients (6%) developed decreased visual acuity, macular edema, and retinal opacities. Discontinuation of the drug resulted in a reversal of the decreased visual acuity and macular edema, but the retinal opacities remained.

At the American Association for Cancer Research annual meeting in San Francisco April 10-13, 1994, researchers from the University Hospital in Zurich, Switzerland, reported that not only does ocular toxicity occur at Low doses, but that the reversibility of visual symptoms is dependent on total cumulative dose. Twenty patients with visual symptoms; caused by tamoxifen were studied. Results showed that in 85% of patients deterioration of vision was the first symptom. Corneal, retinal and optic nerve abnormalities were reported in 60% of patients on less than 10 grams in total, 20% of patients on less than 100 grams in total, and in none of the patients taking more than 100 grams in total. At 20 mg/day, this equates to taking tamoxifen for somewhere between 1.4 years (10 g) to 13.7 years (100 g).

Dr. Piotr Szczesny who reported these results in San Francisco also mentioned that he has found that, since most breast cancer patients are women over 50, many doctors who are not well versed in this potentially devastating side effect will assume that the lack of visual acuity reported by their patients are the result of aging eyes rather than tamoxifen. These women will continue to take tamoxifen, thus increasing their chance of permanent injury.

BOTTOM LINE: Ocular toxicity from tamoxifen is a rare side effect with a potential for permanent damage to the eyes if not recognized early. If you are on tamoxifen, have your eyes examined annually. If you have any problems at all with your vision, see an ophthalmologist as soon as possible.

--

Exp Biol Med (Maywood). 2004 Jul;229(7):607-15.

Oxidative stress plays an important role in the pathogenesis of drug-induced retinopathy.

Toler SM.

Clinical Safety and Risk Management, Pfizer Inc., Pfizer Global Research and Development, 50 Pequot Avenue, New London, CT 06320. steven_m_toler@groton.pfizer.com

Several pharmaceutical agents have been associated with rare but serious retinopathies, some resulting in blindness. Little is known of the mechanism(s) that produce these injuries. Mechanisms proposed thus far have not been embraced by the medical and scientific communities. However, preclinical and clinical data indicate that oxidative stress may contribute substantially to iatrogenic retinal disease. Retinal oxidative stress may be precipitated by the interaction of putative retinal toxins with the ocular redox system. The retina, replete with cytochromes P450 and myeloperoxidase, may serve to activate xenobiotics to oxidants, resulting in ocular injury. These activated agents may directly form retinal adducts or may diminish ocular reduced glutathione concentrations. Data are reviewed that suggest that indomethacin, tamoxifen, thioridazine, and chloroquine all produce retinopathies via a common mechanism-they produce ocular oxidative stress
 
Discontinuation of the drug resulted in a reversal of the decreased visual acuity and macular edema, but the retinal opacities remained.

Huh, wat betekent dat nou precies?


BOTTOM LINE: Ocular toxicity from tamoxifen is a rare side effect with a potential for permanent damage to the eyes if not recognized early. If you are on tamoxifen, have your eyes examined annually. If you have any problems at all with your vision, see an ophthalmologist as soon as possible.

Pff zeker geen zin om te verder te ****en met mn ogen.
Ik heb nu al zoiets van **** die nolva klaar dr mee. Ik vraag me af wat wijsheid is. Nu kappen met nolva of vanaf morgen 20 of 10 mg nemen ofzo.
 
ik zou direct stoppen !!!! geen risico meenemen lijkt me.
dan maar een lastiger herstel.

heb je ook soms dat je vlekjes ziet?

edit: die eerste zin betekent dat de meeste klachten na het staken van de nolva behandeling zullen verdwijnen. op die retinal opacities (moeilijk te vertalen!) klachten na, maar ik begrijp dat die vrij zeldzaam zijn. maargoed, ik ben geen arts he ;)
 
ik zou direct stoppen !!!! geen risico meenemen lijkt me.
dan maar een lastiger herstel.

heb je ook soms dat je vlekjes ziet?

edit: die eerste zin betekent dat de meeste klachten na het staken van de nolva behandeling zullen verdwijnen. op die retinal opacities (moeilijk te vertalen!) klachten na, maar ik begrijp dat die vrij zeldzaam zijn. maargoed, ik ben geen arts he ;)

Ik zie geen vlekjes. Ik zie alles gewoon met een lichte waas.

Nou gaat lachen worden mijn herstel na dit kuurtje zonder nolva. Was nogal heavy kuurtje.

Morgen neem ik de nolva niet meer. Met de halfwaardetijd zit het ook nog wel een tijdje in mijn bloed.
 
balen bro.

mss kan je paar dagen off nolva gaan, kijken of het wegtrekt.. als alles weer normaal is proberen nolva op 10mg te pakken?
 
balen bro.

mss kan je paar dagen off nolva gaan, kijken of het wegtrekt.. als alles weer normaal is proberen nolva op 10mg te pakken?

Ja ik kijk het wel per dag ff aan. Eerstkomende dagen neem ik 0.
 
Zou taurine dit niet wat kunnen onderdrukken? Dit was toch goed voor de ooglens dacht ik?
 
geen idee, het schijnt dat Luteïne wel werkt (gelezen in een studie)
 
Jo Lickety ik heb ook bijwerkingen van nolva.

misselijkheid, hoofdpijn, en duizelig.

Zit nu sinds een week op 20mg daarvoor 40, ik moet nog een week.
Moet ik naar 10 of zeg jij van stoppen?
 
Wat voor gare zooi hebben jullie joh ? Ik heb nog nooit last met nolva op 40mg gehad.

Wist trouwens niet dat hoger dan 20mg overdadig was ?
 
Wist trouwens niet dat hoger dan 20mg overdadig was ?

Dat is het ook niet. Hele volksstammen beginnen met 40mg.

@ TS; verlagen naar 20mg, als je last na een kleine week nog last blijft houden stoppen.
Dan idd maar wat langer herstel.
 
Back
Naar boven