XXL Nutrition

Binnenkant borst, onderkant biceps enz enz (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
22.006
Waardering
3.620
Is een steeds terugkomende vraag, en ik word er een beetje moe van steeds uit teleggen dat zoiets niet bestaat.

Ik wilde eigenlijk de vraagstelling omdraaien.

Voor diegenen die er wel van overtuigd zijn dat je 1 kant van een spier meer kunt belasten als de andere (en dan bedoel ik niet zoals bij bv incline press, verschillende spierbaanaanhechtingen of of oefenongen voor verschillende koppen van een spier)

Waarom denk jij dat het wel werkt ? ?

En dan geen antwoord van "omdat .... het zegt", of "omdat het zo aanvoelt". Maar echt tekst en uitleg wat er gebeurd waardoor het wel werkt.


Ben benieuwd naar de reactie's
 
Omdat onze sprort instructeur het 15jaar geleden zelf van iemand anders gehoord heeft die er weleens wat over gelezen heeft. :D




sorry.
 
Omdat het zo aanvoelt! jk :nanner:
je kan volgens mij je onderkant biceps of binnen borst niet trainen hoor..
 
Wat bedoel je met 'en dan bedoel ik niet zoals bij bv incline press'? Daarmee impliceer je toch dat die WEL werkt... maar then again.... je kan toch niet 1 kant van een spier meer belasten?

Bovendien vraag je naar wat iemand DENKT en dan mag ie niet zeggen omdat hij het zegt of omdat het zo aanvoelt? Meeste lui hier zullen niet genoeg kennis hebben om uberhaupt te vertellen wat er precies gebeurt met je spieren als je die traint.....

Maar waarom naar iets vragen naar iets wat je toch alleen maar gaat neerpraten? Vertel liever waarom jij weet dat het niet kan..... En waarom dan de incline press wel werkt... Daar ben ik veel benieuwder naar, ik heb in de andere thread al proberen uit te leggen waarom ik denk dat je wel de binnen kant van je borst kan benadrukken.
 
Omdat je borst 2 spieren zijn, pectoralis Major ( de grote ) en Pectoralis Cavicular ofzo en dat is de bovenborst..
 
je hebt de pectoralis major (sternal )en pectoralis major (clavicular) Dat klopt ja... ik zie het NU pas. Ik dacht dat je borst alleen uit de pecs major en pecs minor bestond.... en wist niet dat de pecs major ook nog uit 2 delen bestond..... Oke in dit geval geloof ik meteen dat je de binnenkant van je borst niet kan trainen. Ik meen het.

Maar hoe kan het dan dat bij veel mensen de 'binnenkant bovenkant' van de borst zo onderontwikkeld is? Dat kan gewoon niet alleen maar puur aan de genen liggen....
 
Gaattie weer

Je kan in het geval van de borst wel de bovenkant accentueren, omdat de aanhechting van de borst over een groot gebied lopen

Sleutelbeen: Pars clavicularis
Borstbeen: Pars sernocostalis
Rib: Pars abdominalis

Omdat dit in weze allemaal spierbanen zijn die vanaf deze origo gekruist aan je bovenarm hechten, is het mogenlijk om door de hoek tussen je romp en je armen te veranderen (plat, incline, decline) het accent te verleggen op boven-, midden- en onderborst.

Maar je verlegt het accent naar de hele spierbaan, dus van origo tot insertie (sleutelbeen, borstbeen,rib totaan boven arm).
Dus als je de stang bovenaan vast houd tot je niet meer kan, belast je wel meer de pars clavicularis, maar over de volle lengte ! ! ! niet alleen de kant aan het sleutelbeen.

Als je het nu nog niet begrijpt zou ik zeggen duik eerst eens de boeken in, leer wat over anatomie en bewegingsleer, en kom dan weer terug..




Wat dat denken aangaat.
Iemand napraten is geen denken, en als je zegt dat je het zo voelt wil ik weten waarom je denkt dat je voelt wat je voelt.

Waarom ik weet dat het dat het zo is?
Omdat ik wel met m'n neus in de anatomie en bewegingsleerboeken gezeten heb !
 
You tell them BRO :thumb:
 
Originally posted by frietbakker
je hebt de pectoralis major (sternal )en pectoralis major (clavicular) Dat klopt ja... ik zie het NU pas. Ik dacht dat je borst alleen uit de pecs major en pecs minor bestond.... en wist niet dat de pecs major ook nog uit 2 delen bestond..... Oke in dit geval geloof ik meteen dat je de binnenkant van je borst niet kan trainen. Ik meen het.

Maar hoe kan het dan dat bij veel mensen de 'binnenkant bovenkant' van de borst zo onderontwikkeld is? Dat kan gewoon niet alleen maar puur aan de genen liggen....

Gewoon goed incline banken, kijk eens naar pagina 1 van de Vin Diesel thread, zijn bovenborst ziet er goed uit..
 
Ja ik snap het nu beter, maar ja ik was het al met je eens! You dont have to rub it in! :p

Maar anders is dit misschien een idee: Schrijf er een artikeltje over, leg het geheel wat meer uit, wat plaatjes erbij om het te visualiseren en klaar is kees. Telkens als de vraag weer komt kan je gewoon verwijzen naar dat artikel en je bent van alles af.

Ik ben met je eens dat napraten geen denken is, maar je kan wel denken OMDAT iemand iets zegt dat het wel waar zou moeten/kunnen zijn. Als een grote brede bodybuilder jou vertelt dat het WEL kan (omdat ie zelf ook niet beter weet) wie zou jij dan zijn als schriel mannetje van 65kg om het in twijfel te trekken, die bodybuilder ziet er immers zo uit alsof ie er toch wel wat vanaf weet.

Waarom ik weet dat het dat het zo is?
Omdat ik wel met m'n neus in de anatomie en bewegingsleerboeken gezeten heb !

Het is allemaal niet persoonlijk bedoeld hoor, als je het bij die uitleg had gelaten heb je ook laten merken waarom je weet dat het niet kan. Ik respecteer je mening en uitleg zeer omdat je meer dan eens hebt laten zien dat je er veel vanaf weet, maar ik wel altijd HET WAAROM achter een redenering weten, omdat ik daarna voor mijzelf kan beslissen of het wel of geen onzin is.

Maar ik ben ook nog steeds benieuwd waarom bij zoveel mensen dan de 'binnenkant, bovenkant' zo'n moeilijk gedeelte is om met 'de res't' mee te laten komen.....
 
Omdat de binnenkant niet bestaat, het is meestal een 'lege ruimte' doordat de aanhechting bij sommigen wat langer is.
Dat geeft de indruk dat je minder spiermassa hebt in het midden maar eigenlijk begint de spier gewoon wat verder.

Dat de bovenkant bij de meesten genetisch al achterloopt komt simpelweg omdat de bovenkant van je pec veel kleiner is dan de onderkant en dus altijd minder groeipotentieel heeft.
Ook trainen velen de incline press op 45° terwijl dat eigenlijk meer de schouders belast. ik opteer voor een 25 tot 30° bankje waarbij je conentratie echt naar de borst gaat en niet zozeer naar schouders of triceps.
Voor velen is dit ook om die reden een zwakke groep.
 
Back
Naar boven