XXL Nutrition

Binnenkort ook veilig uitgaan in NL?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
25
Dit las ik vanochtend.. zou ik miss dan toch binnenkort in NL veilig uit kunnen gaan zonder zere keel en stinkende kleren te krijgen?

Telegraaf
Asbak horeca verdwijnt uit zicht

door Annemiek Paping

WOERDEN, zaterdag
De asbak wordt verbannen uit alle Nederlandse eetcafés,
disco´s en restaurants. Gasten die een sigaret willen opsteken, zullen
speciaal om een asbakje moeten vragen.
De maatregel maakt deel uit van het stappenplan dat de
horeca heeft opgesteld om roken te ontmoedigen. "Het automatisme verdwijnt",
licht directeur Jeu Claes van Koninklijk Horeca Nederland (KHN) toe. "Ook in
ruimten waar roken in principe wel is toegestaan, zal naast de peper- en
zoutvaatjes niet meer vanzelfsprekend een asbakje staan."
Verder zal op alle horecaopleidingen en -cursussen ruime
aandacht worden besteed aan het rookbeleid. "Werkgevers en werknemers zullen
moeten wennen aan een horeca waar steeds minder wordt gerookt", aldus KHN.
"Op zich is dat een goede ontwikkeling, want roken is en blijft ongezond.
Samen komen we er wel uit, want de horeca is gastvrij voor zowel rokers als
voor niet-rokers." Enkele maanden geleden ging er een schok door de
horecabranche toen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
halsstarrig vasthield aan het wetsvoorstel waarmee het recht op een
rookvrije werkplek, ook voor werknemers in de horeca, is geregeld. KHN
voorspelde dat door een algeheel rookverbod minimaal 50.000 banen verloren
zouden gaan.

In september werd besloten dat de horeca in principe
wordt vrijgesteld van de eis om personeel een rookvrije werkplek te
garanderen. Wel moet, via een gezamenlijke inspanning, een stappenplan
worden geïntroduceerd met concrete maatregelen om roken te ontmoedigen

AD
Asbak weg uit café
Door Frank Renout

De asbak verdwijnt uit cafés, restaurants en hotels. Wie straks buitenshuis
gaat drinken, eten of logeren zal moeten zoeken naar een plek voor de
askegel. Zo willen de horecagelegenheden het roken ontmoedigen. Alleen als
de klant erom vraagt, komt de asbak tevoorschijn.

,,We willen bij de ondernemers een nieuwe denkwijze creëren'', vertelt
Jacques Happe van Koninklijke Horeca Nederland. ,,Als hij nu de
mise-en-scène in zijn zaak regelt, zet hij standaard peper en zout, een
bloemetje, een kaars en een asbak op tafel. En van die asbak moeten we af,
dat nodigt mensen uit om te roken.''

Koninklijke Horeca Nederland kondigde gisteren nieuwe maatregelen aan om tot
'rookvrijere' etablissementen te komen. Vorige maand gaf minister
Hoogervorst (Volksgezondheid) de horeca een uitzonderingspositie: een
rookverbod is van de baan, als de branche dan maar zelf maatregelen neemt om
de sigaret en sigaar te weren. Het verbannen van de asbak is één stap.
Eerder werden 'tegenstanders' als het Astmafonds en de Kankerbestrijding
gevraagd mee te denken over een acceptabel rookbeleid.

Nu is ook besloten dat 'rookbeleid' een verplicht onderdeel wordt van de
horeca-opleidingen. ,,Je komt er niet met alleen wat nieuwe regels die
worden opgelegd van bovenaf'', zegt directeur Ben Rijgersberg van de
Stichting Vakonderwijs Horecabedrijven (SVH). ,,Het moet gewoon op de
werkplek zelf professioneel worden aangepakt.'' Daarom wordt 'rookbeleid'
een verplicht examenonderdeel van het vak sociale hygiëne. Dat leggen ruim
20.000 aspirant-ondernemers per jaar af. ,,In dit vak leer je wat de regels
van de overheid zijn, maar ook hoe je het het best kan aanpakken.''

Straks moet iedere horeca-ondernemer duidelijk maken aan de klant: hier
wordt wel of niet gerookt. ,,Nu is dat vaak niet zo en krijg je problemen.
Je zit lekker te eten en dan steekt de meneer achter je een dikke sigaar
aan. Weg smaak, weg stemming. Dat is slecht voor de klant én voor het
bedrijf.''

De SVH is ervan overtuigd dat meer en meer cafes en restaurants zich als
rookvrij zullen manifesteren. ,,Dat is gewoon de trend, je ziet het in het
buitenland.'' Bedrijven moeten zich daar ook op voor laten staan, zegt
Rijgersberg, want dat zal lonen. ,,Zet het op je site, zet het op je
menukaart. Hang desnoods een bordje aan de deur: hier wordt niet gerookt.''

Espi, die de rookvrije horeca in de VS, Canada, ja zelfs Mexico en Brazilië mist

Laatst bewerkt:
Geweldig!! Wat zou het uitmuntend zijn als ik ooit nog eens uit kan gaan zonder die stink rook. Ik ga nu niet eens 1 keer per maand uit, mede vanwege die rook die ik niet kan verdragen. Van mij part wordt een arsenaal aan drugs en alcohol gebruikt in het uitgaanscircuit, zolang mijn lichaam er maar niet onder lijd.

Kan er zelf steeds slechter tegen helaas. Heb nu inspanningsastma gekregen, althans dat meen ik. Tijdens brevetten moet ik vaak afstempelen in cafés... staat zo'n kroegbaas wel eens met een sigaret in de hand op je te wachten.. uche kuche!

Dan wil ik wel eens een langere arm hebben.. :(

Het is echt frappant overigens. Zowel in Mexico als in Brazilië is geen formeel rookverbod in restaurants, maar je zult er (bijna) nooit iemand zien roken, of het moet een onbeschofte buitenlander zijn.
Het is me verteld dat ze een voorlichtingscampagne hebben gevoerd om mensen te vragen niet (in restaurants) te roken.. ik viel bijna van mijn stoel van verbazing!

Echt ongelooflijk toch, zo aardig en voorkomend die Mexicano's en Brazzo's zijn?

Espi

Ik denk niet dat mensen stoppen met roken omdat ze om een asbak moeten vragen. Of ze vragen om een asbak of ze gooien de as op de grond.

hehe, mooi

kan me daarbij niet voorstelllen dat veel mensen (jongeren) tijdens uitgaan bijv om een asbakje gaan vragen

dus heb er zo mn bedenkingen over

Dandy die t smerig vind om na t uitgaan thuis te zijn gekomen en zn hele kamer naar rookt blijkt te stinken omdat zijn kleding en kapsel dat ook doen:(

Tja, en het zal ook wel weer lang duren voor verstokte NIETrokers eindelijk eens wel uit durven gaan en dan heb je het kip en het ei verhaal.
Ik ben toch meer voor een strikt rookverbod, dan kunnen nietrokers er tenminste echt van op aan dat er niet gerookt wordt.
Ik hoor dat de omzet in de horeca van NY waar zo'n verbod ingevoerd werd bijv. na enige tijd enorm steeg.
Desondanks, ik was dus in februari bijv. in Oregon waar ook zo'n verbod geldt, eens uit met vriendinnen. Bleek dat de helft een keer of 2 -3 tijdens de avond naar buiten trok om een sigaret op te steken.. ik viel van mijn stoel omdat die vriendin ook aan wielerwedstrijden meedoet. Ze mompelde beschaamd dat ze alleen rookte als ze uitging.. tja, zelfs dan blijven ze nog stug doorroken. Tabak wordt enorm omderschat qua verslavingsernst.
Ze zouden me tegenwoordig echt moeten BETALEN om naar een rookhol te gaan.. ik maak bij de deur al rechtsomkeert. Ik zit trouwens niet voor niks zo ver van de sportschool vandaan.. het is al zo erg dat ik 3 jaar geleden niet eens dichtbij EN aan spinning kon doen EN rookvrij sporten!

Espi

dandyman zei:
Dandy die t smerig vind om na t uitgaan thuis te zijn gekomen en zn hele kamer naar rookt blijkt te stinken omdat zijn kleding en kapsel dat ook doen:(

jah dat heb ik nou ook elke zaterdag..echt vervelend ...en als je geslape hebt en je word wakker ruik je nog alles en moete alle ramen wagenwijd!

bodybuilder0102 zei:
jah dat heb ik nou ook elke zaterdag..echt vervelend ...en als je geslape hebt en je word wakker ruik je nog alles en moete alle ramen wagenwijd!

bij thuiskomst kleding en pruik:D in de wasmand, mn nest in en volgende ochtend linea recta onder t douchje.
meer kan ik er niet van maken

@espi, dat weekendroken vind ik ook maar een slap en triest excuus

ahhhh, ik heb zo'n medelijden met jullie. :) Misschien toch maar verstandiger om thuis te blijven dan.

Is dit wederom de zoveelste campagne die roken moet ontmoedigen? Rookvrije werkplek, prima, rook zelf doordeweeks ook niet. Maar word er onderhand wel moe van hoor al die anti-rokers campagnes. Het wordt daarbij ook steeds lachwekkender, roken verbieden in de horeca?! Ben blij dat de horeca en ruim de helft van haar bezoekers dit plan hard uitlacht,

dus espi, jij en je 'wollen sokken dragende anti rokers groepje' staan uiteindelijk deze winter toch buiten in de kou! (dat laatste was btw een geintje :))

ps.
idd, de grond is een prima alternatief als asbak.

@ dandy, wat is er mis met weekendroken?! Mag dat niet, je moet of elke dag roken, of helemaal niet.

IK kan niet anders dan jou aanraden eens naar de VS te gaan, dan ervaar je ook eens de andere kant.
Hier zijn mensen met astma en andere ziektes waardoor ze niet in rokerige ruimtes kunnen verkeerd, jarenlang in een isolement gedrongen.
Het is toch raar dat rokers zich nu ineens gediscrimineerd voelen, terwijl zij het zijn, die de lucht verontreinigen.. niet wij!

Espi

als ik rook gebruik ik geen asbak, of ik gooi hem op de vloer of ik maak hem uit op iemands arm

Dacht al wel dat een patser als jij zo aso zou zijn CQ!

Espi

Esperantisto zei:
IK kan niet anders dan jou aanraden eens naar de VS te gaan, dan ervaar je ook eens de andere kant.
Hier zijn mensen met astma en andere ziektes waardoor ze niet in rokerige ruimtes kunnen verkeerd, jarenlang in een isolement gedrongen.
Het is toch raar dat rokers zich nu ineens gediscrimineerd voelen, terwijl zij het zijn, die de lucht verontreinigen.. niet wij!

Espi

Espi, donder toch op met je jammerlijke geklaag. Blijf maar lekker thuis, ga naar een rookvrije bios, whatever. De horeca wereld zelf geeft aan dat zij het zouden betreuren wanneer er een rookverbod komt, en het zijn hun eigen tenten toch. Moeten zij tegen hun zin in voor een minimaal groepje een tent rookvrij maken. Geluk geldt hier een soort van marketingwerking. De mensen hebben behoefte om te roken tijdens het uitgaan.

Ps.
Jezus, wat doe jij aan hokjes-denken Volgende citaat van jou: 'Het is toch raar dat rokers zich nu ineens gediscrimineerd voelen, terwijl zij het zijn, die de lucht verontreinigen.. niet wij'

Floyd zei:
@ dandy, wat is er mis met weekendroken?! Mag dat niet, je moet of elke dag roken, of helemaal niet.

of je rookt of niet, interesseert me helemaal niets. heb t zelf ook gedaan maar ik heb nooit gesnapt waarom je wel in t weekend rookt en doordeweeks niet

omdat t relaxed is icm alcohol?
zoja, waarom ben je daar dan mee begonnen?
omdat je dat toevallig een keer gehoord hebt en dacht van hey, laten we t eens proberen?

Of misshcien vind je t wel stoer staan maar hoe dan ook: de 1e peuk is gewoon smerig. spreek me eigen nu tegen om te zeggen dat ik t erg lekker vond maar ben wel verder gegaan met roken dan die 1e sigaret
waarom? waarschijnlijk omdat ik t wel stoer vond en dus t lekker wopu gaan vinden. weet t niet meer maar die kans zal wel groot zijn geweest

maar goed, OT: als t dan die ene avond bevalt ok, maar neem aan dat je dan ook doordeweeks (gelijk die maandag) t gaat proberen om te kijken of t bevalt wat dan of een tegenvaller blijkt te zijn of niet.
wel een tegenvaller: snap ik niet wat dan t grote verschil is met alchol of zonder alcohol, maar dat is mijn ongezouten mening:)
tuurlijk ist met alcohol lekkerder, maar hey, wat is dat niet?:) je weet dat je t nuchter smerig vind dus zie geen reden om dan met alcohol oppt wel te gaan doen

en vond je t op maandag (nuchter) ook lekker dan vind ik t knap dat je t doordeweeks niet aanraakt maar snap dan niet waarom je dan of niet helemaal stopt of gewoon de hele week doorrookt. geld?

en ik zit er ook niet mee dat mensne roken, integendeel maar vind t wel smerig als mn kleding ed ernaar ruiken maar dat neem ik op de koopt toe. ga t niet uit de weg of zo

Laatst bewerkt:
Klopt dandy, maar ik ben van elke dag roken naar zo goed als alleen de vrijdag en zaterdag gegaan. Ik zie dat meer als uitlaatklep, en dan mogen de ongezonde gewoontes weer genuttigd worden. Doordeweeks drink ik ook geen alcohol. Maar ik rook ook wanneer ik in het weekend geen alcohol drink. Dus het is niet zo dat ik perse die combinatie moet hebben. Geld is daarbij niet de reden, op jaarbasis scheelt het wel, maar je maakt het toch weer aan iets anders op, dus naar saldo word je er niks beters van.

Doe het gewoon omdat ik dat zo wil houden, en op vakantie (in the states) heb ik 3wkn niet gerookt, wil dus zelf bepalen wanneer ik wel of niet rook. En niet dat ik perse moet gaan roken. En qua gezondheid is het natuurlijk ook wel iets beters.

En tuurlijk je allereerste peuk is ranzig, maarja, hoe dat allemaal is gegaan? ligt alweer een tijdje achter me... :)

Citaat:
"Het hele rookprobleem wordt feitelijk veroorzaakt door het ernstig verslavende karakter van tabaksgebruik. Veel rokers ontkennen daardoor
alles: het verslaafd zijn, het anderen last bezorgen, het ongezonde karakter van mééroken, en de morele verplichting om overlast te voorkomen. Tegen de
valse overtuiging van deze rokers valt doorgaans niet of nauwelijks te redeneren."

Einde citaat... lijkt me dat Floyd en CQ volop in de ontkenningsfase zitten.

Espi

Esperantisto zei:
Citaat:
"Het hele rookprobleem wordt feitelijk veroorzaakt door het ernstig verslavende karakter van tabaksgebruik. Veel rokers ontkennen daardoor
alles: het verslaafd zijn, het anderen last bezorgen, het ongezonde karakter van mééroken, en de morele verplichting om overlast te voorkomen. Tegen de
valse overtuiging van deze rokers valt doorgaans niet of nauwelijks te redeneren."

Einde citaat... lijkt me dat Floyd en CQ volop in de ontkenningsfase zitten.

Espi

Neuh, ik ontken helemaal niks Espi. Je moet wel lezen.

1. Ik ben verslaafd, probeer het alleen te beperken tot in de weekeinden. En dat gaat al geruime tijd prima.
2. Ik weet dat ik andere last kan bezorgen, gelukkig doe ik dat op plekken dat ik die mensen last mag bezorgen.
3. En dat meeroken, sorry maar in een kroeg heb ik daar dus eff geen boodschap aan. Zie punt 2.
4. Morele verplichting om overlast te voorkomen? Zo lust ik er nog wel een paar, dit is natuurlijk geen argument.

Maar espi ben jij soms ook lid van zo'n clubje, die rokers het leven zuur proberen te maken? Waarom die bitterheid, die opgekropte frustraties, weet je wat jij eens zou moeten doen meid!?

Ga vanavond eens lekker op de bank zitten met een wijntje, of een bailey's en steek eff een lekker peukje op.

Heerlijk

ps.
Roken is geen heroine, een roker functioneerd prima. Dus maak het allemaal niet te dramatisch want daarmee zet je je argumenten geen kracht bij. Wel realistisch blijven.

Haha.. heroïne is alleen maar een probleem omdat het illegaal is.

Qua gezondheidsrisico's (althans, zo heb ik me dat laten vertellen door mensen die er verstand van hebben) kun je gezonder oud worden van onversneden heroïne dan van tabaksgebruik.
Punt is dus, dat heroïne verslaafden puur ongezond leven omdat ze moeten scoren.

Nicotinejunks zijn geen haar beter, maar vooralsnog kunnen ze makkelijker scoren

En wie maakt voor mij uit hoe ik lekker uit mijn dak kan gaan.. ik heb al problemen genoeg met mijn KH-verslaving..word al high van snelle KH en heb daar dus soortgelijke katers van... (in 2 dagen tijd nu 23 uur geslapen bijv).
Van mijn verslaving heeft echter niemand last.. dat kan ik niet zeggen van nicotine-junks die me op perrons, in treinen en liften het leven zuur maken.
Ik kom niet meer vrijwillig in een café maar af en toe word je daartoe wel gedwongen.. je wilt toch niet zeggen dat ik niet meer mag fietsen soms?
Dan moet je wel pauzeren in cafés omdat daar controleposten worden georganiseerd...

Nogmaals... in de VS is de omzet GESTEGEN na het verbieden van roken.. en jij wist je toen wel aan te passen. Kortom, het enige wat werkt, is een verbod.

Espi

Laatst bewerkt:
Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven