AndroidHealthClinic

Biopunctuur

Bezoekers in dit topic

Ano_1986_2

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
2.663
Waardering
40
Wist niet echt in welke sectie ik dit moest plaatsen maar ik ben sinds vandaag begonnen met biopunctuur.
Zit dus nog altijd met een tendinitis van de bicepspeesaanhechting ter hoogte van de schouder en een ontsteking van een pees in de voet door te lang met slechte steunzolen te lopen.

Na 2x zware ontstekingsremmers en nu ook nog altijd fysio is de tendinitis zelf al een stuk beter maar na 2 maand is die nog altijd niet weg. Ik kwam toevallig gisteren op het idee om eens 'Traumeel' (hier voor site) te gaan gebruiken.
Echter Traumeel op zichzelf onmiddellijk gebruiken is niet zo toepasselijk en heeft niet echt zin. De actie daarrond is omschreven als 'Biopunctuur'.



----------------------------------------------------------------------
Plantenextracten doen pijn verdwijnen
BIOPUNCTUUR IS KRUISING TUSSEN OOSTERSE EN WESTERSE GENEESKUNDE


Het injecteren van plantenextracten op pijnlijke plaatsen in het lichaam. Dat is, kort samengevat, biopunctuur. Steeds meer huisartsen bekwamen zich in deze techniek, die als een goede aanvulling op de klassieke geneeskunde wordt beschouwd.
De naam doet denken aan acupunctuur, maar veel gelijkenis met de traditionele Chinese geneeskunst is er niet. Anders dan bij acupunctuur werken de naalden niet in op de zogenaamde acupunctuurpunten en vertrekt de arts van een klassieke 'westerse' diagnose.

Het principe is simpel: met kleine naaldjes wordt vloeistof in het lichaam gebracht. Dat gebeurt op punten waar het pijn doet, of op zogenaamde triggerpunten : lichaamspunten die met het pijnpunt in verbinding staan. Iemand die migraine krijgt na het drinken van wijn, is ontregeld in de buik en niet in het hoofd. De injectie gebeurt dan in de buik. Door de prik ontspant het vlies rond spieren of gewrichten en daardoor wordt de pijn minder. Bedoeling is dat natuurlijke genezingsmechanismen geactiveerd worden en ontregelde functies terug in evenwicht worden gebracht.

Een droog naaldje zou ook al werken maar om het effect te versterken, worden plantenextracten ingespoten. De keuze van het middel hangt af van de aard en de locatie van de pijn. Veel gebruikte producten zijn bijvoorbeeld arnica (valkruid), calendula (goudsbloem) en kamille. Er bestaan ook cocktails van verschillende producten, die aangewezen zijn bij specifieke kwalen zoals astma, hormonale storingen of gewrichtspijn.

De oplossingen bevatten geen hoge concentraties van de actieve stof, zodat het nooit gevaarlijk wordt voor de patiënt. De injecties gebeuren onderhuids of rechtstreeks in spieren of gewrichten. Per sessie kan een patiënt tien tot twintig kleine prikjes krijgen, die bijna niet voelbaar zijn. Biopunctuur wordt ook toegepast in combinatie met osteopathie.

Welke aandoeningen?

Biopunctuur wordt gebruikt bij een breed scala van aandoeningen. Van allergieën en astma tot functionele aandoeningen als sportletsels, whiplash en rugpijn. Ook chronische aandoeningen zoals migraine, eczeem en artrose en ontstekingen (van de urinewegen, luchtwegen, darmen) kunnen worden behandeld, net zoals hepatitis, klierkoorts, hoofdpijn en sinusitis. Biopunctuur is niet geschikt voor de behandeling van dementie, depressie, suikerziekte, aids, kanker, epilepsie, te hoge of te lage bloeddruk.

Biopunctuur gaat altijd op zoek naar de oorzaak van het probleem. Ook bij acute aandoeningen zoals een keelontsteking, buikgriep of griep kan biopunctuur soelaas brengen, maar dan is de behandeling louter symptomatisch.

Na drie tot vijf behandelingen zou beterschap merkbaar moeten zijn. Bij mensen die veel medicatie hebben gekregen of al veel operaties hebben ondergaan, duurt het vaak langer voor biopunctuur aanslaat. Een zuiveringskuur is dan aangewezen om het lichaam te ontgiften. Daarna zullen de plantenextracten veel beter hun werk kunnen doen.

Info: www.kersschot.com
----------------------------------------------------------------------



Het is de bedoeling om eerst een oplaadfase te hanteren. Er werd deze ochtend met een fijne naald subcutane (onderhuidse) prikjes gegeven, met 2 tot 5 cc vloeistof ingespoten op specifieke lokale plaatsen waar de blessure aanwezig is. In dit geval de schouder en de voet.
Na een 2 tal behandelingen wordt er met meer traumeel ingespoten en zal dit heel vlug verandering moeten brengen. Na een eerste behandeling kan er soms wat meer reactie opkomen dan ervoor vanwege het feit dat er een lichamelijke ontstekingsreactie wordt opgewekt om zich daarna hiertegen te beschermen en te genezen.

De schouder zelf gaf geen bloeding bij deze subcutane injecties, echter de voet wel en dit wijst wel op een langdurige aanwezige ontsteking. Sukkel hiermee inderdaad ook al een hele tijd.

Nu bij deze, ik vond het eens interessant om dit te posten, want heb op het forum hier nog niets over gevonden. Als ik reacties lees over het gebruik van traumeel in injectievorm bij ontstekingen enz. dan zijn deze heel erg positief!
 
heb je alweer een blessure! Zoek toch eens een goede fysio op man
 
heb je alweer een blessure! Zoek toch eens een goede fysio op man

Dat heb ik!
Een fysio werkt niet preventiegericht he, die werkt pas als de blessure er al is.
 
Arnica is een goede plant in spierzalf. "Verdoofd" een beetje de spier, lijkt op voltaren zalf maar dan x aantal keer lichter.

Die prikjes ik dacht dat ze dit deden met meidoorn?
 
This has got QUACKERY written ALL OVER IT.

sorry Mongsky, ik snap dat je blessure tergend is. Maar dit is kwakzalverij van het (on)zuiverste soort.
Een homeopathisch middel als ik het goed begrijp; Traumeel wordt verwerkt volgens de HAB richtlijnen (Duitse kwakorganisatie). Magisch denkwerk. Won't ****ing work.
 
moet je dan niet van die tijgerzalf gebruiken ofzo?
Ofwel iets van paardenmiddel die ze gebruiken voor als een paard iets heeft ofzo, heb ik ooit eens op DBB gelezen dus mss dat het topic nog bestaat. Was helemaal dé shit volgens dat topic!
 
moet je dan niet van die tijgerzalf gebruiken ofzo?
Ofwel iets van paardenmiddel die ze gebruiken voor als een paard iets heeft ofzo, heb ik ooit eens op DBB gelezen dus mss dat het topic nog bestaat. Was helemaal dé shit volgens dat topic!

Niet dat ik weet...?
Ik heb ook niet echt iets teruggevonden op dbb...?
Enige link...?

En Builderb: tja kijk, ik ben ermee begonnen om eens te kijken wat het zegt, je weet nooit. Ik heb tal van goeie reacties geloven van mensen die hier echt goed mee zijn, dus dat zal wel niet voor niets zijn zeker?

Ik ben ook maar meer lovend over de Traumeel dan de andere zaken hoor.
 
This has got QUACKERY written ALL OVER IT.

sorry Mongsky, ik snap dat je blessure tergend is. Maar dit is kwakzalverij van het (on)zuiverste soort.
Een homeopathisch middel als ik het goed begrijp; Traumeel wordt verwerkt volgens de HAB richtlijnen (Duitse kwakorganisatie). Magisch denkwerk. Won't ****ing work.

Placebo rules:D
Vlak de menselijke psyche niet uit bij dit soort chronische aandoeningen. Het is niet voor niets dat monksy al jaren met schouderklachten loopt. Een enkeltje psychotherapie zou misschien nog beter kunnen werken.

verder: baat het niet dan schaadt het niet.

Zowel voltarengel als tijgerbalsem zijn ook voor 100% placebo, works like a charm.
 
Laatst bewerkt:
precies zoals ik zeg. Je loopt al jaren met schouderklachten.
De psyche moet niet over het hoofd gezien, zo'n klacht is al tijden niet meer enkel biomechanisch te verantwoorden.
 
Traumeel is een homeopathisch middel. Ben je bekend met de ideeën achter homeopathie?

Als je wilt blijven geloven in een placebo; prima. Dan zal ik je het verhaal achter homeopathie ook besparen. Maar verwacht d'r niets van en ik hoop in godsnaam dat het gratis is, anders wordt je ronduit afgezet/bedrogen. De aandoeningen die overgaan met het smeren van een zalfje (om op beginnerbb te replyen) zouden ook zonder die zalf zijn overgegaan.

Mongsky noemt het 'niet preventief' werken van reguliere behandelingen. Wel nu: Traumeel kan ONMOGELIJK preventief werken. Het werkt nl. niet.

En baat het niet dan schaadt het niet is absoluut niet zomaar het geval bij alterneuten. Tuurlijk, een homeopathische oplossing, volgens de HAB richtlijnen bevat al snel letterlijk NUL KOMMA NUL werkzame bestanddelen en dientengevolge zal het middel als zodanig onmogelijk kunnen werken (beneden avogadrische oplossing zijn heel gewoon) of kunnen schaden. Maar om nu te gaan injecteren met een niet werkend middel

Met een placebo ga je écht geen slepende blessure verhelpen. Daarop vertrouwen vind ik nogal linke soep.
 
precies zoals ik zeg. Je loopt al jaren met schouderklachten.
De psyche moet niet over het hoofd gezien, zo'n klacht is al tijden niet meer enkel biomechanisch te verantwoorden.

Dus wil je ergens zeggen dat het wat in m'n hoofd zit van ik wil geen blessure daar enz, dat ik er wel ene krijg? Ben daar ook niet helemaal akkoord mee. De blessure dat ik had was wat door aangeborenheid te wijten, toch vroeger, twee jaar geleden waren die operaties om zeep vanwege een trauma opgelopen te hebben waardoor m'n schouder ontwricht werd en zodoende ook verder en verder m'n kapsel. Kraakbeenslijtage hierbij, wat ondertussen wel al terug genezen is, maar die schouder zelf is gewoon nog geen 100% tiptop!
Kheb een klein jaar van 0 terug begonnen en goed opgebouwd en heb nu een overbelastingsblessure omdat ik wat zwaarder begon te gaan maar die pezen kunnen gewoon nog niet mee.

---------- Toegevoegd om 13:52 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:48 ----------

Traumeel is een homeopathisch middel. Ben je bekend met de ideeën achter homeopathie?

Als je wilt blijven geloven in een placebo; prima. Dan zal ik je het verhaal achter homeopathie ook besparen. Maar verwacht d'r niets van en ik hoop in godsnaam dat het gratis is, anders wordt je ronduit afgezet/bedrogen. De aandoeningen die overgaan met het smeren van een zalfje (om op beginnerbb te replyen) zouden ook zonder die zalf zijn overgegaan.

Mongsky noemt het 'niet preventief' werken van reguliere behandelingen. Wel nu: Traumeel kan ONMOGELIJK preventief werken. Het werkt nl. niet.

En baat het niet dan schaadt het niet is absoluut niet zomaar het geval bij alterneuten. Tuurlijk, een homeopathische oplossing, volgens de HAB richtlijnen bevat al snel letterlijk NUL KOMMA NUL werkzame bestanddelen en dientengevolge zal het middel als zodanig onmogelijk kunnen werken (beneden avogadrische oplossing zijn heel gewoon) of kunnen schaden. Maar om nu te gaan injecteren met een niet werkend middel

Met een placebo ga je écht geen slepende blessure verhelpen. Daarop vertrouwen vind ik nogal linke soep.

Ik zeg niet dat traumeel preventief werkt, het bestrijd de ontsteking, das al.
 
Als je wilt blijven geloven in een placebo; prima. Dan zal ik je het verhaal achter homeopathie ook besparen. Maar verwacht d'r niets van en ik hoop in godsnaam dat het gratis is, anders wordt je ronduit afgezet/bedrogen. De aandoeningen die overgaan met het smeren van een zalfje (om op beginnerbb te replyen) zouden ook zonder die zalf zijn overgegaan.
Dit laatste zou ik niet heel zeker van zijn.
Het is één ding om in de wetenschap te geloven. Maar ook de werking van palcebo wordt de laatste tijd veel aandacht aan besteed.
Veel klachten worden geholpen bij een placebo effect. Dat je enkel de behandeleffecten daarop moet stoelen wil ik niet zegggen, maar denk wel dat het zonder placebo minder zou werken.


Met een placebo ga je écht geen slepende blessure verhelpen. Daarop vertrouwen vind ik nogal linke soep.
Mee eens.

Dus wil je ergens zeggen dat het wat in m'n hoofd zit van ik wil geen blessure daar enz, dat ik er wel ene krijg? Ben daar ook niet helemaal akkoord mee. De blessure dat ik had was wat door aangeborenheid te wijten, toch vroeger, twee jaar geleden waren die operaties om zeep vanwege een trauma opgelopen te hebben waardoor m'n schouder ontwricht werd en zodoende ook verder en verder m'n kapsel. Kraakbeenslijtage hierbij, wat ondertussen wel al terug genezen is, maar die schouder zelf is gewoon nog geen 100% tiptop!
Kheb een klein jaar van 0 terug begonnen en goed opgebouwd en heb nu een overbelastingsblessure omdat ik wat zwaarder begon te gaan maar die pezen kunnen gewoon nog niet mee.
Ik geloof ook best dat er iets mis is in die schouder, maar denk dat de psyche meegenomen dient te worden in welke behandeling dan ook, of dit door middel van placebo is of niet maakt me dan weinig uit.
 
Niet meer of veel minder trainen lijkt me dan ook geen gek idee.

Maar Mongsky, serieus. Met zo'n geschiedenis gaat Traumeel he-le-maal niets uitrichten.

Placebisch hooguit 'iets', maar gezien de ernst en de eerdere behandelingen en operaties zou ik daar geen wonderen van verwachten. Zoals je beschrijft hebben je schouder/biceps/pezen flinke klappen opgelopen: vertrouwen op een homeopathisch middel of andere vorm van kwakzalverij lijkt me eerder gevaarlijk. Mocht het placebisch werken én er is sprake van een structurele schade, dan ga je alleen verder van huis raken.

Iemand die biopunctuur aanbiedt moeten ze trouwens opsluiten wat mij betreft.

---------- Toegevoegd om 15:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:54 ----------

Dit laatste zou ik niet heel zeker van zijn.
Het is één ding om in de wetenschap te geloven. Maar ook de werking van palcebo wordt de laatste tijd veel aandacht aan besteed.
Veel klachten worden geholpen bij een placebo effect. Dat je enkel de behandeleffecten daarop moet stoelen wil ik niet zegggen, maar denk wel dat het zonder placebo minder zou werken.

Veel klachten geholpen door een placebo effect? Interessant; refs? Tuurlijk zal bij het optreden van een placeboeffect enige verbetering op welk vlak dan ook optreden. Maar het is de vraag of dat structurele verslechtering of verbetering op gaat leveren. Gezien de volledige onwerkzaamheid van het homeopathische middel zelf (placebo zit tussen de oren) verwacht ik dat, mocht Mongsky bijv. meer gaan bankdrukken oid, de schade zal vergroten.

Ik ontken geen placebo; het feit dat er geinjecteerd wordt zal het placebo-effect zelfs sterker maken. Waarschijnlijk. Maar het grootste probleem is de behandelaar die liegt over z'n behandeling. Het is kwakzalverij. Oók als er sprake is van een placebo. Artsen schrijven ook placebo's voor, soms zelfs antibiotica. Is dat wenselijk?

In de gezondheidszorg is informed consent een belangrijk gegeven. En de traumeel behandelaar die werkelijk informed consent toepast ga ik zoenen.
 
Laatst nog een artikel gelezen erover. Kan er zo 1-2-3 niet bij, maar zal even kijken, ligt op mn werken.
Uit eigen ervaring weet ik wel dat bijvoorbeeld bij aspecifieke lage rugklachten in de acute fase het heel erg verschil maakt hoe je een patiënt bespreekt en behandeld.

Verder ben ik het wel met je eens hoor.
 
Laatst bewerkt:
Niet meer of veel minder trainen lijkt me dan ook geen gek idee.

Maar Mongsky, serieus. Met zo'n geschiedenis gaat Traumeel he-le-maal niets uitrichten.

Placebisch hooguit 'iets', maar gezien de ernst en de eerdere behandelingen en operaties zou ik daar geen wonderen van verwachten. Zoals je beschrijft hebben je schouder/biceps/pezen flinke klappen opgelopen: vertrouwen op een homeopathisch middel of andere vorm van kwakzalverij lijkt me eerder gevaarlijk. Mocht het placebisch werken én er is sprake van een structurele schade, dan ga je alleen verder van huis raken.

Iemand die biopunctuur aanbiedt moeten ze trouwens opsluiten wat mij betreft.

Zal ik het zo stellen dat de labrumscheur, hyperlakse schouderkapsel volledig terug hersteld zijn en nog beter en sterker of ervoor zijn. Kraakbeen is ondertussen genezen heb hierbij ook geen last meer mee. Heb maanden lang collageen genomen en glucosamine en inspuitingen met hyaluronzuur (wat tevens werkte!).

De blessure nu kan gewoon door een zwakte zijn van die linkerschouderpezen want in m'n rechter heb ik nooit last. Wat overbelasting of iets te zwaar beginnen trainen is dan de boosdoener. Als die blessure over is begin ik met 3 dosissen cissus quadrangularis.
Heeft een pijndodend effect in het begin vandaar dat ik het pas begin te nemen wanneer de blessure genezen is, en dus ook niet kan trainen met een aanwezige blessure die je niet voelt.

Maar niet meer trainen of minder trainen, klinkt als een slag in m'n gezicht!
 
Conclusie:

sorry Mongsky, maar biopunctuur gaat niet de effecten opleveren waar jij naar op zoek bent.

Had het graag anders gezien...
 
Conclusie:

sorry Mongsky, maar biopunctuur gaat niet de effecten opleveren waar jij naar op zoek bent.

Had het graag anders gezien...

Wat dan wel? :)

Welk supplement, geneesmiddel, therapie, etc. Kan een pees en aanhechting doen versterken?

Volgens mij nog niets, tenzij jullie mij tegendeel bewijzen.
Echter vind ik het raar dat de wetenschap zo ver dan nog niet zou staan om dit te verhelpen?
 
rust en excentrische oefentherapie.
 

I have no idea. Sorry.

Welk supplement, geneesmiddel, therapie, etc. Kan een pees en aanhechting doen versterken?

Volgens mij nog niets, tenzij jullie mij tegendeel bewijzen.

Heb ik de kennis niet voor, maar mijn eerste ingeving is net als beginnerbb eccentrische oefeningen.
Maar dat is een redelijk schot voor de boeg en dient in nauw overleg met een kundig behandelaar (orthopeed oid) te gebeuren. Het is de vraag of de versterking van de pees dé factor in het geheel is. Ik kan alleen wél van een afstand zien dat biopunctuur kwakzalverij is.

Echter vind ik het raar dat de wetenschap zo ver dan nog niet zou staan om dit te verhelpen?

Voor veel zaken is behandeling mogelijk, voor misschien evenveel zaken géén behandeling en is symptoombestrijding de aangewezen optie. Helaas, maar het is niet anders.

Maar serieus dude, met zo'n schouder hard willen trainen... Ik zou serieus overwegen om eieren voor je geld te kiezen. De kans dat over 30 of 40 jaar BB nog een groot deel van je leven is, zou ik vrij klein achten. De kans dat je je gewrichten/schouders dan volledig om zeep hebt geholpen een stuk groter. Dat is geen enkele sport waard m.i.
 
Back
Naar boven