XXL Nutrition

blijven cutten of beginnen met clean bulk?

Bezoekers in dit topic

bugzoret

Cool Novice
Lid geworden
21 jan 2015
Berichten
99
Waardering
18
Lengte
1m75
Massa
72kg
Vetpercentage
15%
Dag allemaal,

Ik ben al een 3 tal maanden bezig met een stevige cut. Tot nu toe ben ik 8.5 KG kwijt waar van 4% vetmassa.
Enkel heb ik zo mijn twijfels bij de schaal die ik gebruik. Die zegt namelijk dat ik nog steeds 15% vetmassa ben.
Zijn er betere manieren om vet te meten? Zie foto voor referentie.

Ik zit nu 3 maanden op een deficiet van 600 KCAL.
macro's zijn :
150 P
180 C
36 F
+- 1600 KCAL

Ik doe 2x per week HIIT & ik fiets elke dag een 20 tal minuten.
Krachttraining 5x per week met 1 a 2 rustdagen.
2 weken terug heb ik mijn dieet terug moeten aanpassen ( -100kcal ) omdat ik de voorbije 2 weken niets meer van gewicht kwijt geraakte.
Nu geraak ik gemiddeld z'on 0.5 KG kwijt per 10 dagen.
Zou ik verder blijven cutten naar onder 15 % of zou ik beginnen mijn dieet aanpassen naar een surplus?
Reden is dat dieet voor mij zéér moeilijk is door de beperkte inname per dag.
Ik had gehoopt dat ik iets sneller gewicht kon kwijt spelen gezien het toch wel drastische dieet.

Huidige stats :

74 KG
174 CM
15,1 % vetmassa

Alvast bedankt voor jullie input !

Groeten
 

Bijlagen

  • 20230427_202040 (2).jpg
    20230427_202040 (2).jpg
    96 KB · Weergaven: 306
Dieper cutten
 
Eind feb nog in een bulk en nu ineens 3 maanden al in een cut 🫠


Je bent net enkele weken bezig, doorcutten of vet blijven
 
Eind feb nog in een bulk en nu ineens 3 maanden al in een cut 🫠


Je bent net enkele weken bezig, doorcutten of vet blijven
Ja, die is inderdaad mis gegaan.
En ik ben al wat langer bezig dan enkele weken..
 
Theoretisch
15% van 82 kg = 12,3 kg vet
15% van 74 kg = 11,1 kg vet
Dan zou je zeggen dat je vet verliest.

Maar weegschalen zeggen niets. Die zijn totaal niet betrouwbaar.
Wat zegt de spiegel?
 
Theoretisch

Wat zegt de spiegel?
In de praktijk :D
1mtr 74 en 74 kg.
Vetpercentage eerder 20 dan 15%.
En de 1ste kuur al achter de kiezen.

Met zo weinig spieren verbrand je nu eenmaal niet zo veel.
0.5 per 10 dagen is dan toch prima.
Maar wat wil je zelf .... het komende jaar ? Korte termijn denken levert niets op, hopelijkben je daar nu zelf ook achter gekomen. Maak een jaar planning voor jezelf, of zelfs meerdere jaren als je ambitieus bent.

Misschien is je eigen testosteron laag, na je kuur en dan nu ook nog in een cut. 8 kilo is toch 10% op 74kg ?
Waarschijnlijk heb je spiermassa ingeleverd?
Ik zou gaan eten en bouwen. Misschien trekt het nog een beetje bij voor de zomer.
Zoek een leuk beginners schema bv full-body 2 of 3x per week, en hou dat een jaar vol. Stoppen met hitt. Ga wandelen. Van hitt wordt je moe, dat gaat ten koste van je agressie en motivatie die je voor krachttraining nodig hebt.
Blijf van de zooi af, en leer goed eten en harder trainen. Er lijkt veel meer in te zitten, maar alleen jij kunt dat eruit halen.
Succes :thumb:
 
In de praktijk :D
1mtr 74 en 74 kg.
Vetpercentage eerder 20 dan 15%.
En de 1ste kuur al achter de kiezen.

Met zo weinig spieren verbrand je nu eenmaal niet zo veel.
0.5 per 10 dagen is dan toch prima.
Maar wat wil je zelf .... het komende jaar ? Korte termijn denken levert niets op, hopelijkben je daar nu zelf ook achter gekomen. Maak een jaar planning voor jezelf, of zelfs meerdere jaren als je ambitieus bent.

Misschien is je eigen testosteron laag, na je kuur en dan nu ook nog in een cut. 8 kilo is toch 10% op 74kg ?
Waarschijnlijk heb je spiermassa ingeleverd?
Ik zou gaan eten en bouwen. Misschien trekt het nog een beetje bij voor de zomer.
Zoek een leuk beginners schema bv full-body 2 of 3x per week, en hou dat een jaar vol. Stoppen met hitt. Ga wandelen. Van hitt wordt je moe, dat gaat ten koste van je agressie en motivatie die je voor krachttraining nodig hebt.
Blijf van de zooi af, en leer goed eten en harder trainen. Er lijkt veel meer in te zitten, maar alleen jij kunt dat eruit halen.
Succes :thumb:
Eind feb nog in een bulk en nu ineens 3 maanden al in een cut 🫠


Je bent net enkele weken bezig, doorcutten of vet blijven
Kuur was gestart maar niet afgemaakt door medische gronden !!
 
Kuur was gestart maar niet afgemaakt door medische gronden !!
Ok duidelijk.

TS geeft aan 3 maanden aan het cutten te zijn en eind feb 2023 blast/bulkte die nog. Eind april nu dus hoe kan je 3 maanden cutten als er nog maar 2 maanden voorbij zijn, laat staan onderhoud fase blablabla
 
Ok duidelijk.

TS geeft aan 3 maanden aan het cutten te zijn en eind feb 2023 blast/bulkte die nog. Eind april nu dus hoe kan je 3 maanden cutten als er nog maar 2 maanden voorbij zijn, laat staan onderhoud fase blablabla
Laten we dan 11 weken zeggen als het toch zo exact moet zijn !
 
In de praktijk :D
1mtr 74 en 74 kg.
Vetpercentage eerder 20 dan 15%.
En de 1ste kuur al achter de kiezen.

Met zo weinig spieren verbrand je nu eenmaal niet zo veel.
0.5 per 10 dagen is dan toch prima.
Maar wat wil je zelf .... het komende jaar ? Korte termijn denken levert niets op, hopelijkben je daar nu zelf ook achter gekomen. Maak een jaar planning voor jezelf, of zelfs meerdere jaren als je ambitieus bent.

Misschien is je eigen testosteron laag, na je kuur en dan nu ook nog in een cut. 8 kilo is toch 10% op 74kg ?
Waarschijnlijk heb je spiermassa ingeleverd?
Ik zou gaan eten en bouwen. Misschien trekt het nog een beetje bij voor de zomer.
Zoek een leuk beginners schema bv full-body 2 of 3x per week, en hou dat een jaar vol. Stoppen met hitt. Ga wandelen. Van hitt wordt je moe, dat gaat ten koste van je agressie en motivatie die je voor krachttraining nodig hebt.
Blijf van de zooi af, en leer goed eten en harder trainen. Er lijkt veel meer in te zitten, maar alleen jij kunt dat eruit halen.
Succes :thumb:
20 % is wat ik in het begin had en toen zag ik héél anders uit..
Mijn naturel testosteron laatste keer dat ik gecheckt had is hoog, rond de 28.
Ik ga inderdaad langer cutten, vind het gewoon niet zo leuk ivm kracht gains etc etc.
En ik weet het wel, je hebt het niet op 123, maar wil het wel zo efficiënt mogelijk doen.
 
Theoretisch
15% van 82 kg = 12,3 kg vet
15% van 74 kg = 11,1 kg vet
Dan zou je zeggen dat je vet verliest.

Maar weegschalen zeggen niets. Die zijn totaal niet betrouwbaar.
Wat zegt de spiegel?
Ik ben best tevreden, spieren beginnen veel meer definitie te hebben.
Na een training staan quads, armen, calves vol aders en dat is best leuk om te zien.
Maar het kan altijd beter.
 
Ik zou nog zo'n 2 maanden doorcutten.

Uiteindelijk blijft het persoonlijke voorkeur.
Je moet ook doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar voor maximale spiergroei is lager vp beter dus je kan er ook voor keizen om nog langer dan die 2 maanden door te gaan zodat je een langere en optimalere bulk kan neerzetten
 
Dit is denk ik nog zo'n procent of 18. Zou minimaal tot 12% maar liefst nog iets dieper door cutten.
 
Ik zou nog zo'n 2 maanden doorcutten.

Uiteindelijk blijft het persoonlijke voorkeur.
Je moet ook doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar voor maximale spiergroei is lager vp beter dus je kan er ook voor keizen om nog langer dan die 2 maanden door te gaan zodat je een langere en optimalere bulk kan neerzetten
Dit is denk ik nog zo'n procent of 18. Zou minimaal tot 12% maar liefst nog iets dieper door cutten.

Bedankt, hier kan ik wat ik mee. Heb in ieder geval beslist om nog door te doen tot aan 70 KG en zie hoe mijn % er dan uit ziet.
Op het tempo dat ik nu zit zou dat dan komen op +- 2 maanden met een beetje geluk.
Ik vermoed inderdaad dat ik wel een klein beetje spiermassa ben kwijtgeraakt, omdat ik de laatste tijd weinig progressie maak in mijn lifts.
Het liefst van al sta ik iets steviger met meer kracht, dus dit is ook wel wat nieuw voor me.
 
Back
Naar boven