MuscleMeat

blijven cutten of beginnen met clean bulk?

Bezoekers in dit topic

Ik vermoed inderdaad dat ik wel een klein beetje spiermassa ben kwijtgeraakt, omdat ik de laatste tijd weinig progressie maak in mijn lifts.
Het liefst van al sta ik iets steviger met meer kracht, dus dit is ook wel wat nieuw voor me.
Is normaal en meestal toch meer vet dan spier, ook al lijkt het om voornamelijk spier te gaan. Als je eenmaal laag in vet% (10-12%) komt dan zie je pas hoe 'weinig' spier er eigenlijk echt onder zit.
Compounds worden zwaarder als je lean bent, ook logisch. Bv 80kg benchen met 70kg bw is heel anders dan met 90kg bw. Maw maak je daar niet druk om, dat trekt wel bij als je serieus blijft trainen en eten.
 
Is normaal en meestal toch meer vet dan spier, ook al lijkt het om voornamelijk spier te gaan. Als je eenmaal laag in vet% (10-12%) komt dan zie je pas hoe 'weinig' spier er eigenlijk echt onder zit.
Compounds worden zwaarder als je lean bent, ook logisch. Bv 80kg benchen met 70kg bw is heel anders dan met 90kg bw. Maw maak je daar niet druk om, dat trekt wel bij als je serieus blijft trainen en eten.
Ja, zeker en vast. Onlangs had ik een nieuw 1x PR op bench van 95 KG ( mijn slechtste lift ), maar ik merk zeker dat meer dan 5 reps er niet in zitten.
Dat blijft momenteel wat stallen op 5x85 KG, deze gaat best vlotjes.
Vanaf ik ook maar een klein beetje wil stijgen lijkt mijn lichaam te zeggen van nee dit is het niet..
Ik train voornamelijk op een schema van 5x5 met focus op kracht. Soms wissel ik als ik merk dat ik geen progressie maak/te veel spierpijn heb.
Dan is het gewoon een weekje met wat lichter gewicht en meer reps.
 
Theoretisch
15% van 82 kg = 12,3 kg vet
15% van 74 kg = 11,1 kg vet
Dan zou je zeggen dat je vet verliest.
Als ik 8 kg kwijt zou raken en er 1.2 kg vet van zou zijn zou ik per direct stoppen met bodybuilding. Zeker gezien ik ergens een post zag over kuren.
 
Als ik 8 kg kwijt zou raken en er 1.2 kg vet van zou zijn zou ik per direct stoppen met bodybuilding. Zeker gezien ik ergens een post zag over kuren.
Snap ik. Allemaal ook gewoon naturel te doen, gemakkelijk.
 
Als ik 8 kg kwijt zou raken en er 1.2 kg vet van zou zijn zou ik per direct stoppen met bodybuilding. Zeker gezien ik ergens een post zag over kuren.
Snap ik. Allemaal ook gewoon naturel te doen, gemakkelijk.
Ik denk dat er een misconceptie is van mijn startpunt? Ik ben begonnen op 82.5 KG & 20.5 % BF.
Nu op 74 KG & 15.1 % BF.
 
82,5
1% is dan 0,8
5% is dan 4kg
Maar wat was die andere 4kg dan ?

Ik denk spiermassa, ivm herstellende hormonen, waarbij cutten niet zal hebben geholpen om je hormoonhuishouding te laten herstellen.
 
Ik train voornamelijk op een schema van 5x5 met focus op kracht.
Is te veel volume om sterker te worden nu. Probeer eens 3x5, uiteindelijk wordt je 5x5 dan ook sterker maar met 3x5 kun je voor nu iig weer op gaan bouwen.
Ik heb zelf veel baat gehad met 3x5 voor de eerste training van de week, en dan de tweede training van de betreffende spiergroep voor zware triples, doubles en/of singles te gaan. Soort van texas method principe.
 
Is te veel volume om sterker te worden nu. Probeer eens 3x5, uiteindelijk wordt je 5x5 dan ook sterker maar met 3x5 kun je voor nu iig weer op gaan bouwen.
Ik heb zelf veel baat gehad met 3x5 voor de eerste training van de week, en dan de tweede training van de betreffende spiergroep voor zware triples, doubles en/of singles te gaan. Soort van texas method principe.
Bedankt voor de tip, zal ik eens proberen.
Ben wel benieuwd, je hebt ongeveer dezelfde lengte & gewicht als mij.
Wat zijn je stats als ik vragen mag?
 
Bedankt voor de tip, zal ik eens proberen.
Ben wel benieuwd, je hebt ongeveer dezelfde lengte & gewicht als mij.
Wat zijn je stats als ik vragen mag?
Vorig jaar (tweede volledige trainingsjaar) op mijn sterkst bench 3x5 96kg, squat 3x5 122kg, rackpull 3x7 140kg. Wegens lichamelijke omstandigheden toen geen 1rm gedaan en geen deadlift.
Paar weken geleden squat 1x140kg en bench 1x100kg, maar train nu meer fysiek gericht dan kracht.
 
82,5
1% is dan 0,8
5% is dan 4kg
Maar wat was die andere 4kg dan ?

Ik denk spiermassa, ivm herstellende hormonen, waarbij cutten niet zal hebben geholpen om je hormoonhuishouding te laten herstellen.
Maaginhoud en vocht is ook al snel richting de 2kg
 
Vorig jaar (tweede volledige trainingsjaar) op mijn sterkst bench 3x5 96kg, squat 3x5 122kg, rackpull 3x7 140kg. Wegens lichamelijke omstandigheden toen geen 1rm gedaan en geen deadlift.
Paar weken geleden squat 1x140kg en bench 1x100kg, maar train nu meer fysiek gericht dan kracht.
Damn dat zijn mooie getallen, gelijkaardig aan mij.
Enkel mijn DL & squat zijn iets zwaarder.
Op je bench ben ik best jaloers, dit vind ik veruit de moeilijkste qua progressie :(
 
Maaginhoud en vocht is ook al snel richting de 2kg
Aangezien het feit dat ik toen bijna 3x zoveel at als nu, sluit ik dit inderdaad niet uit.
Mijn hormoon balans ( zoals ik hiervoor al zei ) is perfect in orde, bloedwaarden meting op 24 april gedaan voor te zien hoe ik zat qua herstel.
 
Damn dat zijn mooie getallen, gelijkaardig aan mij.
Enkel mijn DL & squat zijn iets zwaarder.
Op je bench ben ik best jaloers, dit vind ik veruit de moeilijkste qua progressie :(
Bench kun je heel veel uit techniek halen. Maakt ook veel uit of je een wedstrijd geldige press wil doen of niet (hakken op de vloer, kleine pause voor het uitdrukken).
Op advies van Mentat heb ik een tijdje de Frequency Method gevolgd (voor push ups en chins) en dat heeft mij enorm geholpen. Misschien de moeite waard om eens naar te kijken.
 
Back
Naar boven