XXL Nutrition

Bloat en geen eetlust

Bezoekers in dit topic

Jeroenk

Cool Novice
Lid geworden
8 mrt 2020
Berichten
88
Waardering
36
Lengte
1m85
Massa
67kg
Goedemorgen,middag etc.
Een vraagje mbt het bovenstaande.

Momenteel zit ik in een surplus (steeds rustig opgebouwd met 50 cal) en eet nu rond de 3100 cal.
180 / 190 Gr eiwit
390 / 400 Gr koolhydraten
75 Gr vetten

Echter heb ik soms een week of langer last van erge bloat en de andere onsmakelijke dingen die daarbij horen zoals darmkrampen, geen eetlust etc.

Ik eet even snel opgenoemd:
Ontbijt
Havermout, whey, pindakaas
Tussendoor
Fruit (appel)
Lunch
Volkoren brood met huttenkasen, kaas, 250 Gr groente en een stuk fruit
Of een omelet met zoete aardappelen
Tussendoor
Eiwitreep, rijstwafels met pindakaas en jam
Avond
Rijst, pasta (volkoren), aardappels, wraps etc met vlees of vis en 400 Gr groente
Tussendoor
Whey shake en kwark met tarwe en nootjes.

Zoals jullie lezen redelijk “clean” en meer dan genoeg vezels. Maar toch heb ik veelast en hindert mij dit regelmatig tijdens een training etc.

Heeft iemand een idee of tips?

Gr Jeroen.
Overige stats: 183 cm lang
66 kg (i know is laag, maar daar werk ik aan)
27 jaar
 
Laatst bewerkt:
Je eet nu 3 gr eiwit per kg bw.
Verlaag dat eens naar max 2 gr per kg bw. Dus zo een 125 gr.
Veel eiwit kan ook opgeblazen gevoel geven.

En gezien je gewicht. Eet eens iets minder "clean", wat meer vetten kan ook.
Het hoeft niet allemaal clean te zijn.
 
Bedankt voor de input! Ik eet al een erg lange tijd zoveel eiwitten, vindt dit eenmaal lekker haha en dan eventueel wat koolhydraten vervangen voor vetten? Kan echt eens proberen. Zou een digestive supplement iets kunnen betekenen in zulke kwesties??
 
Eiwitten kunnen best lekker zijn... maar als je t niet probeert. Wat heb je dan liever... bloat of minder eiwit eten. Proberen kan altijd.

Vervang de eiwitten door vetten. Probeer t.

Ik zou eerder uitzoeken waar t beter kan in je voeding dan meteen een supplement nemen.
 
Top, bedankt voor het advies. Zal het na mijn vakantie meteen proberen. In die periode schiet mijn gewicht ook altijd sky high omhoog.... Darm inhoud denk ik
Ben benieuwd
 
Drink meer water.
 
En als je al 4 a 5 liter water drinkt? ;) Maar thanks voor de suggestie!
 
Ik had hier vroeger ook vaak last van, minder zuivel en het ging weer beter... Zeker melk gaf me bloat.
Kan iets persoonlijk zijn, maar je kan het eens proberen?
 
Thanks voor de suggestie. Dat zou dan betekenen de whey verminderen en de kwark??
 
Ik beperk inderdaad whey, maar ik mix het dus altijd met water. Zelfde voor havermout, ook gewoon met water.
Kwark in de avond eet ik wel gewoon, dan heb ik niet zo een last van bloat.
Probeer gewoon eens water in je shakes ipv melk.
Krijg je op random momenten last of is dit in de avond/ vast tijdstip?
 
Normaal verteerd mijn ontbijt erg goed. Maar in die periode totaal niet. Heb geen bepaald moment waarop het heel erg opsteekt . Heb het gedurende de hele dag.
Zelf eet ik al geen melk, en in de shakes gebruik ik water/amandelmelk en zelfde geldt voor havermout.
 
Er zitten meerdere dingen in je eetpatroon waar sommige mensen gewoon niet goed op gaan:
Zuivel, havermout, (hele) eieren, whey bepaalde soorten

Ik weet niet wat voor whey je neemt maar met gewone whey concentraat voel ik me ook opgeblazen en smerig. Met isolaat en vooral hydrolisaat heb ik nergens last van.
 
Biomek bedankt voor je input. Ik neem al jaren de myprotein impact whey. Nooit ergens last van gehad. Dus dat sluit ik uit (neem ik aan) , havermout eet ik ook al jaren. Misschien eens wat afwisseling erin gooien en overstappen op Brinta? Heb wel iets minder last van het opgeblazen gevoel. Alleen nog altijd geen eetlust.... En dat op 3100 Cals. Voor velen een zwaar cut dieet haha.
 
Juist het feit dat je al jarenlang elke dag iets eet kan op den duur problemen geven.

Experimenteer zoveel mogelijk dmv bepaalde producten te vervangen door andere. Houd een soort logboek bij van wat je eet en wat je daarna voelt.

Slechte eetlust is een gevolg van je spijsverteringsstelsel dat constant getriggerd wordt doordat jij dingen eet die het niet leuk vindt. Een soort zelfverdedigingsmechanisme. Ik zou dit niet negeren. Ondanks een slechte eetlust gewoon verder jouw 3000 kcal dagelijks erin proppen kan de situatie op den duur alleen maar verslechteren.
 
Bedankt voor de tips! Zal eens de havermout afwisselen voor Brinta om te kijken wat dat doet. Komende 2 weken vakantie dus dan ga ik zoieso ietsje minder eten (2800 ongeveer IPV 3100) vanwege minder trainen maar wel meer wandelen. Hopelijk haalt dat wat druk van de ketel letterlijk en figuurlijk ;)
 
vezels kunnen ook bloat geven , vooral bij bepaalde darmpatienten
 
Kleine update, gebruik nu een ruime week psyllium vezels en voel me gelukkig een stuk minder opgeblazen. Alleen eetlust is regelmatig niet top. Gelukkig voel ik me geen Michelin man meer hahaha.
 
Dextro tijdens je training.
In plaats van een appel eens sinaasappel of ander fruit (citrusvrucht) proberen .
Wit brood in plaats van volkoren.
 
Thanks voor de input! Zal dit zeker meenemen na mijn vakantie. Kijken hoe we daarvan terug komen na een calorie reductie van 3100 naar 2800 Cals.
Na de vakantie weer Cals verhogen naar 3000 en lekker terug trainen. Daarna weer rustig opwerken naar een rustige bulk.
 
In mijn vakantie krijg ik altijd een calorie verhoging lees dikke pens... Af en toe ook lekker rusten jung.
 
Back
Naar boven