XXL Nutrition

Bloedonderzoek Hoog SHBG wat nu?

Bezoekers in dit topic

ka2

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
2 sep 2003
Berichten
125
Waardering
0
Beste allen,

Na eindelijk 1 jaar onderbroken keihard trainen en weinig progressie te hebben geboekt. En tevens de klachten van laag libido / lusteloosheid (eigenlijk altijd al gehad) leek het mij verstandig om toch maar eens bloed te gaan prikken.

5 Weken geleden voor het eerst bloed geprikt en kreeg de volgende waardes.

Testosteron: 24 nmol/L (7 -31)
Vrij Testosteron: 420 pmol/L (230 - 600)
SHBG: 60 nmol/L (10 - 40)

Test en Test Vrij waren tot mijn teleurstelling normaal. Maar mijn SHBG is nogal erg hoog. Na wat gegoogle schijnt het SHBG een best wel belangrijk hormoon te zijn, en een hoog SHBG is over het algemeen niet zo goed.

Echter wat ik lees staat een hoog SHBG altijd in verhouding met een laag Testosteron. (wat bij mij dus niet het geval is?)

Dus ik dacht misschien heeft het bloedlab wel fouten gemaakt. (je weet maar nooit) en heb 2 weken geleden bij een ander ziekenhuis nog een keer geprikt. (en gelijk maar E2 er bij gepakt, misschien dat het daar wat mee te maken had?)

Vandaag de uitslag gekregen met de volgende waardes.

Testosteron: 22.6 nmol/L (7 -31)
Vrij Testosteron: 331 pmol/L (230 - 600)
SHBG: 59.6 nmol/L (10 - 40)
Oestradiol (E2): 97 pmol/L (28 -156)

Weer dus een hoog SHBG en vrij normale test waardes, E2 zit ook binnen de waardes.

Ik zit nu dus een beetje met mijn handen in het haar. En misschien dat jullie enig idee hebben waar dit aan kan liggen? Of dat ik misschien nog op andere dingen moet gaan prikken.

Zit er namelijk aan te denken om een licht kuurtje te pakken, maar misschien doe ik dan wel meer kwaad dan goed door de hoge SHBG?

Al het commentaar is welkom!

P.S.
Leeftijd is 37
 
Vermits je vrij testosteron goed binnen de waardes valt, zal het wel ok zijn. 't is misschien omdat je veel testosteron hebt dat er veel SHBG in je bloed circuleert. ik zou gewoon van de AS af blijven met zo'n goede waardes op die leeftijd.
 
mooie test hoor voor 37 jaar, SHBG is inderdaad aan de hoge kant maar niets om je druk over te maken, het enige effect is dat je minder vrije testosteron tot je beschikking hebt

kuur zou dus ook geen kwaad kunnen, neem wel iets van een SHBG-binder in je kuur op zoals proviron
 
Probeer eens een dht creme (kleine hoeveelheid onderdrukt niet) en kijk hoe het gaat met je klachten.
 
Proviron had ik inderdaad al eens over gehoord, maar eens wat meer in verdiepen. En dht creme ken ik niet, maar zal eens googlen.

In ieder geval hartelijk dank voor de tips!
 
Proviron had ik inderdaad al eens over gehoord, maar eens wat meer in verdiepen. En dht creme ken ik niet, maar zal eens googlen.

In ieder geval hartelijk dank voor de tips!

Zoals Dirk het al zei: proviron bindt het Sex hormone binding globuline;)
 
in ieder geval zal je je niet beter voelen door exogene toediening van testosteron. dat je moe en lusteloos bent, heeft niets te maken met slechte testosteronwaardes want die zijn gewoon goed. zowel totaal als vrij testosteron. neem misschien is wat mucuna pruriens om je dopamine wat op te krikken en prolactine te verlagen. je weet maar nooit dat je je daardoor beter zal voelen en een hoger libido zal hebben. het is maar een supp en het kan alleszins geen kwaad. baadt het niet, schaadt het niet. te weinig dopamine en teveel prolactine kunnen wel die klachten geven.

---------- Post toegevoegd Mon 3 Sep 2012 om 20:10 ----------

Zoals Dirk het al zei: proviron bindt het Sex hormone binding globuline;)

juic3 bedoel je:)
 
Hmmm staat een laag dopamine niet in verhouding met een depressie? Ik heb daar dus absoluut geen last van. Ik mag dan wel vaak moe zijn, maar geestelijk gezien voel ik me altijd super. (klinkt raar eigenlijk)

En het trainings drama blijft natuurlijk ook nog het zelfde. Ik ben eigenlijk toch heel nieuwsgierig wat een licht kuurtje zal doen...
 
ik krijg een beetje het idee dat je de gemoedstoestand probeert te koppelen aan een bloedwaarde die buiten het referentiekader valt.. dit soort dingen hebben vaker een psychologische reden, denk aan stress, werkdruk, relatieproblemen, familie issues etc

ik zou zeggen evalueer daar eens het e.e.a. voordat je nog meer geld gaat steken in bloedonderzoeken
 
Hmmm staat een laag dopamine niet in verhouding met een depressie? Ik heb daar dus absoluut geen last van. Ik mag dan wel vaak moe zijn, maar geestelijk gezien voel ik me altijd super. (klinkt raar eigenlijk)

En het trainings drama blijft natuurlijk ook nog het zelfde. Ik ben eigenlijk toch heel nieuwsgierig wat een licht kuurtje zal doen...

te weinig serotonine zou ik eerder met een depressie associeren. maar wat Juic3 schrijft, zou wel is kunnen de reden zijn.
 
Back
Naar boven