Fitness Seller

Bloedonderzoek

Bezoekers in dit topic

thomas238

Novice
Lid geworden
16 apr 2014
Berichten
22
Waardering
4
Lengte
1m90
Massa
93kg
Vetpercentage
12%
Hi allemaal,

Ik ben nogal vermoeid de laatste tijd. Deze donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts. Ik ga dan vragen om een bloedonderzoek te laten doen (waarschijnlijk voor vitamines/mineralen/hormonen). Nu lijkt dit me een goede kans om direct wat extra dingen te controleren, zodat ik dit als baseline voor de toekomst heb.

In andere topics wordt deze test een aantal keer vermeld https://www.bloedwaardentest.nl/bloedonderzoek-gino-lamers.html
Zal ik die hele lijst doorgeven?

Of volstaat deze kortere lijst https://www.bloedwaardentest.nl/bodybuilding.html?

Waarop zouden jullie je laten testen?
 
Heb je nog andere klachten naast vermoeidheid? Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben, ook oorzaken die je zelfs in de meest uitgebreide bloedtest niet terugziet.
Mijn advies zou zijn om even je afspraak met de huisarts af te wachten, en zijn/haar advies in de eerste instantie op te volgen.

Met alleen vermoeidheid als klacht zie ik het nut niet in van een random bloedonderzoek, zeker niet als je nog niet bij de huisarts bent langs geweest. :)
 
Heb je nog andere klachten naast vermoeidheid? Vermoeidheid kan vele oorzaken hebben, ook oorzaken die je zelfs in de meest uitgebreide bloedtest niet terugziet.
Mijn advies zou zijn om even je afspraak met de huisarts af te wachten, en zijn/haar advies in de eerste instantie op te volgen.

Met alleen vermoeidheid als klacht zie ik het nut niet in van een random bloedonderzoek, zeker niet als je nog niet bij de huisarts bent langs geweest. :)
Bedankt! Het is ook zeker mijn plan om het advies van de huisarts af te wachten en op te volgen.

Echter ben ik toch benieuwd naar wat anderen laten testen m.b.t. fitness/bodybuilding wanneer zij een bloedonderzoek doen.
(Dit staat los van mijn persoonlijke klachten EN ik vraag dus niet om medisch advies)

Op dit moment heb ik zelf de onderstaande lijst (online bij elkaar gevonden). Aanvullingen en opmerkingen zijn welkom!
  • Volledige bloedbeeld
  • Cholesterol (HDL/LDL)
  • Lever functie (ASAT/ALAT/gamma-GT/Bilirubine)
  • PSA
  • Insuline & glucose
  • LH & FSH
  • Testosteron & vrij testosteron
  • SHBG
  • Oestradiol
 
Hi allemaal,

Ik ben nogal vermoeid de laatste tijd. Deze donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts. Ik ga dan vragen om een bloedonderzoek te laten doen (waarschijnlijk voor vitamines/mineralen/hormonen). Nu lijkt dit me een goede kans om direct wat extra dingen te controleren, zodat ik dit als baseline voor de toekomst heb.

In andere topics wordt deze test een aantal keer vermeld https://www.bloedwaardentest.nl/bloedonderzoek-gino-lamers.html
Zal ik die hele lijst doorgeven?

Of volstaat deze kortere lijst https://www.bloedwaardentest.nl/bodybuilding.html?

Waarop zouden jullie je laten testen?
Bij de meeste huisartsen krijg je een normale bloedwaardentest zonder hormonen, en hematocriet
natrium
kalium
creatinine
eGFR volgens CKD-EPI formule
cholesterol totaal
HDL-cholesterol
cholesterol/HDL-cholesterol ratio
LDL-cholesterol
triglyceriden
glucose nuchter, veneus (lab)
creatinine urine
albumine urine portie
albumine/creatinine ratio urine (ACR)
 
Bij de meeste huisartsen krijg je een normale bloedwaardentest zonder hormonen, en hematocriet
natrium
kalium
creatinine
eGFR volgens CKD-EPI formule
cholesterol totaal
HDL-cholesterol
cholesterol/HDL-cholesterol ratio
LDL-cholesterol
triglyceriden
glucose nuchter, veneus (lab)
creatinine urine
albumine urine portie
albumine/creatinine ratio urine (ACR)
Oke en de test aanvullen met eigen inbreng is ongebruikelijk?
 
Oke en de test aanvullen met eigen inbreng is ongebruikelijk?
Ik bespreek alles eerlijk met mijn HA. Weet niet hoe je relatie is, maar je kunt wel wat opgooien dat je hebt gelezen dat het mogelijk Low-T klachten zijn
 
Ik bespreek alles eerlijk met mijn HA. Weet niet hoe je relatie is, maar je kunt wel wat opgooien dat je hebt gelezen dat het mogelijk Low-T klachten zijn
Bedankt! Ik ga het op die manier proberen
 
Oke en de test aanvullen met eigen inbreng is ongebruikelijk?
Ja opzich wel. Maar het gaat toch van je eige. Risico af. Gewoon overleggen met je HA is het beste. Dan wilde jou in de toekomst misschien ook wat tegemoet komen.
 
Vermoeidheid kan ook een gevolg zijn van een tekort aan ijzer, vitamine B12 of vitamine D. Om wat wat voorbeelden te noemen.
Testen op hormonen zonder klachten (vermoeidheid is geen aanleiding om direct hormonen te meten) is naar mijn inziens zonde van je geld.
Ik begrijp dat je vraag voortkomt uit interesse, en niet alleen vanwege je vermoeidheidsklachten hoor. Ik wil je vooral behoeden voor dure testen waar je voorlopig helemaal niks aan hebt.

Vertel je huisarts trouwens over hoe vaak je sport, hoe intensief, hoe je slaap is, of je stress ervaart (werk, of privé) etc etc. En of je supplementen gebruikt. Al gaat het maar om creatine of een multivitamine. Hoe completer het beeld is wat je huisarts van je krijgt, deste gerichter hij/zij kan zoeken naar de oorzaak van je vermoeidheid. Als je voor je gevoel afgescheept wordt met het advies om rust te pakken, terwijl je klachten ernstig zijn, kun je altijd een andere huisarts raadplegen voor een second opinion.
 
Japio heeft het meeste eigenlijk al gezegd. Vermoeidheid is een veelvoorkomende klacht die diverse oorzaken kan hebben en dikwijls ook niet terug te leiden is naar een afwijking in het bloedbeeld. Meestal wordt dit ook niet aangevraagd door een huisarts, vooral niet bij - verder gezonde - jongeren. Mocht het wel aangevraagd worden dan is dat, initieel, meestal een lijstje als TSH, fT4, hemoglobine, glucose, en BSE/CRP, en misschien nog ALAT, vitamine D en CK.

Vermoeidheid komt vaker door sociale problemen, stress, slechte kwaliteit slapen, en bij sporters dan eventueel ook nog door teveel lichamelijke inspanning of, als je aan het afvallen ook bent, te weinig energie uit de voeding. Ik zou het ook eerder in die hoek zoeken.
 
Back
Naar boven