Fitness Seller

Bloedonderzoek

Bezoekers in dit topic

JJ1999

Cool Novice
Lid geworden
11 jan 2020
Berichten
96
Waardering
46
Lengte
1m74
Massa
73kg
Beste forumleden,

Ik heb afgelopen week een bloedonderzoek laten doen, na verwijzing van huisarts in eerste instantie wou hij deze verwijzing niet geven, want dit deed hij nooit. Nu zie ik dat er een aantal dingen niet kloppen, maar zelf heb ik er vrij weinig verstand van en de huisarts ook niet (wat hij zelf aangaf)

Hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven..

Wil ik btw aan toe voegen, dat ik test heb laten doen na flink wat klachten, zoals futloos, geen motivatie etc, maar volgens mij staat die 17, voor 17nmol test en valt dit keurig binnen referentiewaardes.. ?
 

Bijlagen

  • 2BB38CCB-233C-4654-BFD3-C1149453C3F0.jpeg
    2BB38CCB-233C-4654-BFD3-C1149453C3F0.jpeg
    52 KB · Weergaven: 100
  • 28B26781-FA1F-4551-863F-443E7D83BBC8.jpeg
    28B26781-FA1F-4551-863F-443E7D83BBC8.jpeg
    52,4 KB · Weergaven: 73
  • 3FC08315-6E83-400B-A17B-2C05C7803339.jpeg
    3FC08315-6E83-400B-A17B-2C05C7803339.jpeg
    43,5 KB · Weergaven: 70
  • A80C56D4-CE0B-4FBD-BE10-AB090A277C01.jpeg
    A80C56D4-CE0B-4FBD-BE10-AB090A277C01.jpeg
    44,4 KB · Weergaven: 73
Vitamine D tekort en futloosheid kan daar goed door komen dus zou dat gaan supplementeren. Testosteron is prima ja. GFR en bilirubine weet/ken ik niet.
 
Trouwens wel heel vreemd als je huisarts dat niet zou weten.
 
Trouwens wel heel vreemd als je huisarts dat niet zou weten.
Ja, vrij vreemde man ook. Wordt tijd voor een nieuwe huisarts. Hij wou geen verwijzing geven voor hormoonwaardes en vitamine waardes > want geen verstand, dus of hij verstand heeft van de rest, ik weet het niet.

Ik zie dat GFR met nieren te maken heeft, zou het kunnen dat vochtinname niet voldoende is omdat ik creatine supplementeer.
 
Volstaat een goede multivitamine ook?

Ik zie dat 17nmol test gelijk staat aan 490ng/dl en dat dit als sporter ook niet bijster hoog is?
testosteron is dat ?
onderwaarde is 8.6nmol/L. dit moet je in de ochtend meten als je specifiek dat wilt meten
 
testosteron is dat ?
onderwaarde is 8.6nmol/L. dit moet je in de ochtend meten als je specifiek dat wilt meten
Ja is testosteron, is gemeten in de ochtend/begin middag.
 
Volstaat een goede multivitamine ook?

Ik zie dat 17nmol test gelijk staat aan 490ng/dl en dat dit als sporter ook niet bijster hoog is?
Nee en nooit meer nemen daar zitten stoffen in die elkaar tegenwerken en dus sowieso geen nut hebben.

Standaard vitamine stag is D3 6000iu/d, Omgega 3 met 2 gram aan EPA en DHA per dag, zink en magnesium 600mg/d.
zink en magnesium neem je niet gelijktijdig. Magnesium het liefste voor slapen bij een calciumalge maaltijd.
 
17 nmol is niet hoog maar ook zeker niet te laag. Het zal geen klachten geven.
 
Nee en nooit meer nemen daar zitten stoffen in die elkaar tegenwerken en dus sowieso geen nut hebben.

Standaard vitamine stag is D3 6000iu/d, Omgega 3 met 2 gram aan EPA en DHA per dag, zink en magnesium 600mg/d.
zink en magnesium neem je niet gelijktijdig. Magnesium het liefste voor slapen bij een calciumalge maaltijd.
Heeft D3 boven 3000 iu eigenlijk nut? Magnesium 600 mg/d OK als je verspreid inneemt.
Zink natuurlijk niet 600mg per dag van nemen maar neem aan dat je dat niet bedoelde. Max 50mg en liefst
koper supplementeren zodat je daar geen deficiëntie in krijgt.
 
Heeft D3 boven 3000 iu eigenlijk nut? Magnesium 600 mg/d OK als je verspreid inneemt.
Zink natuurlijk niet 600mg per dag van nemen maar neem aan dat je dat niet bedoelde. Max 50mg en liefst
koper supplementeren zodat je daar geen deficiëntie in krijgt.
Bij een laag serum wordt max 6000iu voorgeschreven aan volwassenen voor 8 weken. een veilige dagdosis(onderhoud) wordt gezien als 100mcg, en hogere dosis alleen op doktersadvies.
100mcg = 4000iu
 
Heeft D3 boven 3000 iu eigenlijk nut? Magnesium 600 mg/d OK als je verspreid inneemt.
Zink natuurlijk niet 600mg per dag van nemen maar neem aan dat je dat niet bedoelde. Max 50mg en liefst
koper supplementeren zodat je daar geen deficiëntie in krijgt.
ohhh hahaha nee zink geen 600mg
oepsie zink 10-15mg/d en variërend voeding geeft dit al. roodvlees en schelpdieren.
 
Bij een laag serum wordt max 6000iu voorgeschreven aan volwassenen voor 8 weken. een veilige dagdosis(onderhoud) wordt gezien als 100mcg, en hogere dosis alleen op doktersadvies.
100mcg = 4000iu
Je weet ook dat die 4000iu voortkomt uit het feit dat men ervan uit gaat dat je minimaal 2 uur zonlicht pakt per dag.
Nou daar kom ik zomers nog niet eens aan. hahahaha De marge ligt tussen de 2000-9000iu per dag en dat heeft met zonlicht gewicht etc te maken.
6000iu wordt als betrouwbare max gezien. Daar is de supplementen industrie ook op berekend daar gebruiken ze 3000iu voor tabs.
Dit laatste geldt niet voor de D3 van de Kruidvats etc. daar zit volgens mij meestal max 500iu in per tab.

btw in de Henselmans opleiding wordt ook 4000iu aangegeven. Mara dus ook die 2 uur zonlicht per dag. :eek:
 
Het is goed om vitamine D supplementatie op te volgen met bloedtests, de orale opname kan nogal verschillen per persoon. Moet het ook niet te hoog willen hebben.

Nee en nooit meer nemen daar zitten stoffen in die elkaar tegenwerken en dus sowieso geen nut hebben.
? Je denkt aan gedeelde metabolische paden die je gebalanceerd wilt houden?
 
Het is goed om vitamine D supplementatie op te volgen met bloedtests, de orale opname kan nogal verschillen per persoon. Moet het ook niet te hoog willen hebben.


? Je denkt aan gedeelde metabolische paden die je gebalanceerd wilt houden?
Ja min of meer. Magnesium neem je bij voorkeur bij een calciumrijke maaltijd en daarmee wordt meer opgenomen van de oraal beschikbaar gesteld magnesium en zink neem je bij voorkeur bij een calciumarme maaltijd. Zink en Magnesium tegelijkertijd innemen en wat dus beide ook voorkomt in een multivitaminen is zonde van de beschikbare doses.
Daarbij zijn de bestanddelen van dermate slechte kwaliteit dat je je moet afvragen of de dosis ook daadwerkelijk beschikbaar (lage biobeschikbaarheid) komt in je lijf ipv urine.
 
Bedankt voor de reacties., vandaag even vitamines en mineralen ingeslagen, zal hier eens mee beginnen de 6000 iu vit D, magnesium 600 mg, omega 3 en zink 10 mg.


Hoop dat het id loop van de tijd verschil gaat maken, ben bang dat mijn lichaam toch ook niet zo lekker functioneert op 17nmol test, maar dit is puur giswerk natuurlijk.
 
ben bang dat mijn lichaam toch ook niet zo lekker functioneert op 17nmol test, maar dit is puur giswerk natuurlijk.

Dit is normaal geen alarmerende waarde. Daarnaast is je vrije test waarde even zo belangrijk.
Hoog totaal zegt niet alles. Er is een mogelijkheid dat je vrije test erg laag is door een hoge SHBG waarde.
Om meer te weten zou je die dus in ieder geval kunnen meten. Dan zijn er mogelijkheden om SHBG omlaag te halen en vrije test omhoog te krikken
door bijvoorbeeld borium te supplementeren. Ik neem zelf 6mg per dag.

Hoe is je libido en spiergroei/herstel? En hoeveel slaap pak je per dag?
 
Back
Naar boven