XXL Nutrition

Bloedtest hormones (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

XVNL

Novice
Lid geworden
7 jan 2022
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m72
Massa
83kg
Hey mensen,

Ik ben 27 jaar, man. Loop al enige tijd te kampen met depressie, vermoeidheid en het tast ook me humeur aan.
Paar jaar geleden langs de huisarts gegaan, vooral voor de vermoeidheid en het feit dat ik last van me benen kreeg (afwisselende dagen) na korte stukken lopen, enorm last zelfs. Het was erg afwisselend, want de ene dag kon ik 14 KM lopen en de andere dag moet ik om de 5-10 minuten stoppen, omdat me schenen/benen last kregen.

Anyway, mijn vit-D was enorm laag. Voor zo ver ik weet was de minimale (gemiddelde) vanaf 30, maar ik zat dus enorm lang al rond de 9. Hier heb ik D-Cura voor gekregen en die hielpen wel, zit met me laatste bloedtest (vorig jaar) op 34-39. Echter heb ik nog steeds erg last van vermoeidheid. (Soms slaap ik zelf voor 12 uur, wordt ik wakker, ben dan nog steeds vermoeid, maar het is heel afwisselend, ook qua humeur)

Hierop nogmaals langs gegaan bij de huisarts, wilde me testosterone meten, via bloedtest. Hebben we gedaan, maar het was de bedoeling dat de totaal zou worden gemeten en dit was niet gebeurt. (Ik kreeg hier overigens 8.1 als uitslag)
Huisarts aangegeven dat dit niet correct was en hadden we afgesproken om weer te meten voor totaal testosterone (maar dat mocht ik pas 3 maanden later doen, geen idee wat de aanleiding daarvan is)

De volgende behalve SHBG was gemeten (dit werd nog een dingetje):
TSH 3.95 mIU/L
Vrij T4 12.9 pmol/L
Oestradiol 144pmol/L
Progesteron H 0.9nmol/L
LH 2.3 IU/L
FSH 3.2 IU/L
Testosteron 9.1 nmol/l
Prolactine 666mIU/L (Erg hoog?)

Naar aanleiding hiervan contact gehad met huisarts, die iedere 2 seconden aangeeft dat ze niets van hormonen weet. Dus ik moest door pushen om te vragen ''wie kan mij dan wel helpen of informeren.'' deed ze enige tijd wat lastig over, maar ze nam dus consult op met een endocrinoloog. Ik zie hiervan online de contact verslag en email die ze verstuurd heeft naar de endo'. De Endo geeft het volgende advies aan ''Testosteron uitslag is niet betrouwbaar zonder SHBG, te weinig informatie om tot een geden advies te komen. zeker nog 2x prolactine spiegel bepalen en PAS bij 2x hoger dan de max. opnieuw overleggen.. Routine lab onderzoek om moeheid uit te sluiten.''

De huisarts van mij vindt ik niet erg goed, iedere keer weet ze niet meer waarom we bloed hebben afgenomen en vergeet wat we de vorige keer hebben besproken. Daarnaast mag ik ineens al die hormonen niet meer meten met de bloedtest en alleen nog maar prolactine om de 6 weken voor 2x mag testen. Pas bij minimaal 820 wordt er weer overlegd. Daarnaast mag ik ook geen SHBG testen van haar, omdat ze niet weet wat het is. (Ook al hebben we hier met z'n 2en over gesproken vorige keer en dat dit deel ervan uit maakte van de totale test'. Ik verwijs ook naar haar eigen e-mail contact en dat de endo' pas advies kan geven als ze de waarde van dit hormoon weet, maar mijn huisarts wilt het niet meer doen. Ze zei ook letterlijk dat ik 2 opties heb.. Hierbij laten en gewoon laten gaan en niets meer doen of toch nog die 2x prolactine waarde meten.)

Dus over 6 weken heb ik prolactine meting afspraak gemaakt, daarnaast heb ik zelf online een verwijzing voor een bloedtest voor SHBG gemaakt en moet hier nog even zelf een afspraak voor maken.
In de tussentijd zoek ik een nieuwe huisarts op, want ik was behoorlijk pissig toen ze aangaf dat we 2 opties hadden, waaronder dat we er niet meer naar gaan kijken.

Excuus voor de lange post, maar is mijn prolactine inderdaad de enige waar ik even moet naar kijken? (Behalve de SHBG, die ik al ingeplanned heb om te testen).
Wat ik online lees is dat de waarde van prolactine tussen de 70 - 200mIU/L voor mannen moet zijn en vrouwen die zwanger zijn tot 500 lopen? Echter zit ik op 666 en de lab hanteerd 70-410 mIU/L (dus hier wordt geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen? Of begrijp ik dit verkeerd? En nee mijn tepels lacteren niet.)

Het is wat lastig om hierin zelf te verdiepen online of aan ''deskundigen'' in NL advies te vragen, want er is niet echt veel om te informeren in NL.

Bedankt alvast!
 
Mijn huisarts heeft hier ook te weinig verstand van, dat gaf ze ook aan. Ook bloedtest laten doen waar alles binnen de referentiewaarde ligt. Dat is ook het enige waar ze iets van kan uit opmaken, dus heb doorverwijzing naar de endo volgende maand. Toevallig lag mijn vit D bij de bloedtest ook enorm onder de referentie.

Libido is gecrasht, al 1.5 jaar. Hierdoor even zelf sustanon getest en het was veel beter in die tijd, eigenlijk geen last meer. Nu terug 3-4 maand zonder en de problemen komen terug. Dus lijkt me wel duidelijk waar het probleem ligt. (Ook al toont bloedtest goede waardes aan). Wat eigenlijk vreemd is want je zou na een sust kuur, ook al is het even geleden toch wel ergens minder goede waardes verwachten.
 
  • Like
Waarderingen: XVNL
Mijn huisarts heeft hier ook te weinig verstand van, dat gaf ze ook aan. Ook bloedtest laten doen waar alles binnen de referentiewaarde ligt. Dat is ook het enige waar ze iets van kan uit opmaken, dus heb doorverwijzing naar de endo volgende maand. Toevallig lag mijn vit D bij de bloedtest ook enorm onder de referentie.

Libido is gecrasht, al 1.5 jaar. Hierdoor even zelf sustanon getest en het was veel beter in die tijd, eigenlijk geen last meer. Nu terug 3-4 maand zonder en de problemen komen terug. Dus lijkt me wel duidelijk waar het probleem ligt. (Ook al toont bloedtest goede waardes aan). Wat eigenlijk vreemd is want je zou na een sust kuur, ook al is het even geleden toch wel ergens minder goede waardes verwachten.
Vindt het een beetje jammer dat je niet echt ergens terecht kan in NL (behalve dan de paar mannenklinieken, waar je alleen via een doorverwijzing terecht kan) en dat de huisartsen niet eens lichtelijk erin wilt verdiepen, die van mij dan in ieder geval, maarja, dat zal wel een principe dingetje zijn.

Mijn libido is all over the place. Ene periode trekt het me totaal niets en de volgende periode is het echt een dingetje dat nodig is.

Ik wil zelf nog niet het één en ander gaan gebruiken, totdat ik mijn SHBG waarde heb en eventueel duidelijk uitleg of advies over mijn waardes krijg en wat het beste zou zijn als ik wel verdere stappen zou nemen.

Maarja, wat je aangeeft, je zou inderdaad verwachten dat je waardes na zo'n kuur wat slechtere waardes moet aantonen. Als ik het goed begrijp maakt je lichaam het niet meer natuurlijk aan tijdens het gebruik? Dus als je zou stoppen moet die het weer opnieuw oppakken.
 
Vindt het een beetje jammer dat je niet echt ergens terecht kan in NL (behalve dan de paar mannenklinieken, waar je alleen via een doorverwijzing terecht kan) en dat de huisartsen niet eens lichtelijk erin wilt verdiepen, die van mij dan in ieder geval, maarja, dat zal wel een principe dingetje zijn.

Mijn libido is all over the place. Ene periode trekt het me totaal niets en de volgende periode is het echt een dingetje dat nodig is.

Ik wil zelf nog niet het één en ander gaan gebruiken, totdat ik mijn SHBG waarde heb en eventueel duidelijk uitleg of advies over mijn waardes krijg en wat het beste zou zijn als ik wel verdere stappen zou nemen.

Maarja, wat je aangeeft, je zou inderdaad verwachten dat je waardes na zo'n kuur wat slechtere waardes moet aantonen. Als ik het goed begrijp maakt je lichaam het niet meer natuurlijk aan tijdens het gebruik? Dus als je zou stoppen moet die het weer opnieuw oppakken.
Het hersteld zich na verloop van tijd (in enkele gevallen niet), maar dat men waardes na 3 maand (alle waardes) on point zijn heeft me wel verbaast. We zullen zien wat de endo zegt aangezien dit al langer dan een jaar aansleept is de kans wel wat groter dat ik eventueel aan de TRT kan gaan tenzij er een ander onderliggend probleem wordt gevonden. Komt er geen oplossing, dan ga ik er zelf aan. Kan Nebido/sust ook gewoon bestellen en zelf verdelen (laag beginnen en eventueel verhogen na verloop van tijd moest het nodig zijn). En dan regelmatig met de huisarts bloed laten trekken.

In jouw geval inderdaad beter wachten op de SHBG waarde.
 
Hoe is je levensstijl? Beweeg je vaak of heb je een zittende job? kom je regelmatig buiten of zit je altijd binnen?
Hoe is je voeding en sport?
Gebruik je drank of drugs of andere medicijnen?
Heb je stress ?
Dit zijn allemaal factoren en vast nog veel meer die je prolactine kunnen verhogen.
 
Hoe is je levensstijl? Beweeg je vaak of heb je een zittende job? kom je regelmatig buiten of zit je altijd binnen?
Hoe is je voeding en sport?
Gebruik je drank of drugs of andere medicijnen?
Heb je stress ?
Dit zijn allemaal factoren en vast nog veel meer die je prolactine kunnen verhogen.
Bedankt voor je reactie.

Niet veel beweging, pas sinds kort (laatste 2 jaar op en af; fietsen 30min-1 uur per dag, op normale tempo. En doorwandelen naar werk en terug naar huis; altijd wel fietsen, maar nooit echt gefocussed op beweging om eerlijk te zijn) Alles eromheen was bijna altijd wel op m'n reet zitten (kantoorwerk ook).
Sinds de laatste 3 maanden naar de sportschool, voornamelijk kracht training van 1 uur en 20-30 min cardio, elke ochtend. Ik merkte lichtelijk dat ik me hierdoor wel beter voel, maar dan op een manier dat ik me niet zo zeer depressief voelde (kan ook een soort motivatie/mentaal dingetje zijn, dat ik naast mijn werk ook nog nu probeer te focussen en 'lol' uit het sporten probeert te halen..)

Voeding is de laatste 2-3 jaar wel 'gezond?'. Drink alleen maar water, koffie (1-2 bakkies per dag, om de dag) en thee.
Hiervoor was het wel enorm slecht, waarbij onregelmatig eten ('s ochtends niets, pas begin middag wat crackers met mager beleg. 's avonds meestal eten voor 2, daarna snoep en dan vlak voor het slapen ook weer eten).

Daarnaast zijn de enige medicijnen die ik gebruik de vitamine D ampules.
Geen drank/drugs. (Drank weleens op een verjaardag/feestdagen)

Stress, niet echt meer. Wel depressie?
 
Depressie kan ook effect hebben op je hormonen maar als je voor de rest een gezonde levensstijl hebt kan ik me niet voorstellen dat het zo erg kan zijn.
Mss eens met een psycholoog gaan praten voor je depressie en voor je hormonen naar de endo zou ik zeggen.
 
  • Like
Waarderingen: XVNL
Depressie kan ook effect hebben op je hormonen maar als je voor de rest een gezonde levensstijl hebt kan ik me niet voorstellen dat het zo erg kan zijn.
Mss eens met een psycholoog gaan praten voor je depressie en voor je hormonen naar de endo zou ik zeggen.
Bedankt voor je reactie.

Nou ja, ik wil er niet helemaal op in gaan en zal ff een korte beschrijving geven.

Zelf denk ik namelijk, omdat ik sinds jonge leeftijd last heb van depressie, dat het letterlijk een ''deel'' uitmaak van me.
Geen idee of het te maken heeft met chemicaliën of het proces tijdens mijn 'groei' naar volwassenheid toe.

5-6 jaar geleden naar psycholoog gegaan. Na haar meerdere malen gesproken te hebben, kwam er inderdaad uit dat ik depressief was, maar volgens mij is daar zo'n grote label van dat er wel heel veel dingen onder vallen.
Uiteindelijk had ik na 1 jaar tijd flink vooruitgang geboekt, waardoor zij het al genoeg vond om me eigen gang te laten gaan. Heb flinke veranderingen in me leven genomen, maar ik voel naderhand hier weer niets meer bij. Ik ben heel bewust van de positieve veranderingen, maar ik blijf gewoon in dit depressieve ''state of mind''.

Merk ook dat ik er emotieloos van geworden ben en niet meer het 'gevoel' heb dat ik om andere geef, als je begrijp wat ik bedoel?

Dit was ook inderdaad één van de redenen dat ik me hormonen wilde laten testen, omdat ik dacht dat het toch misschien daar aan ligt.

Heel gezond ben ik dus ook niet geweest als ik ook in dezelfde 'groei' vitamine D etc.. te kort komt.

Ik test donderdag op SHBG en zal dan even kijken hoe of wat. Wil gewoon duidelijkheid over me eigen gezondheid.
 
Back
Naar boven