AndroidHealthClinic

Bloedtest voor starten finasteride

Bezoekers in dit topic

unkn0wn

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
4.308
Waardering
1.328
Lengte
1m87
Ik wil binnenkort beginnen met finasteride tegen haaruitval. Loopt niet via huisarts, gewoon eigen beslissing.
Ik hoor alleen verschillende meningen over het doen van een bloedtest voorafgaand aan het starten van gebruik.

Het zou dan gaan om het testen van waardes als (vrije) test, oestradiol gevoeligheid, (vrije) DHT, SHBG, prolactine, DHEA-S
Sommige zeggen dat het niet nodig is, omdat toch niet te zeggen is of iemand gevoelig is voor side effects puur afgaand op bloedwaarden.
Op alle punten laten testen is ook vrij prijzig. Heb zelf geen kuurverleden en hormonaal gezien geen klachten.

Iemand hier advies over?
 
Bij mij zorgde fina voor meer uitval… voorlopig gebruik ik nu alleen minox foam en mijn haren zien er nu al beter ( dikker) uit. Mss in de toekomst als minoxidil voldoende werkt ene te kopen met fina erin of RU58841. Ikzelf heb nooit mijn bloed laten testen op voorhand, en latere bloedonderzoeken waren altijd redelijk goed
 
Bij mij zorgde fina voor meer uitval… voorlopig gebruik ik nu alleen minox foam en mijn haren zien er nu al beter ( dikker) uit. Mss in de toekomst als minoxidil voldoende werkt ene te kopen met fina erin of RU58841. Ikzelf heb nooit mijn bloed laten testen op voorhand, en latere bloedonderzoeken waren altijd redelijk goed

Dat is vreemd, hoe lang gebruikte je het en welke dosis? Wel eens vaker gelezen dat in het begin haaruitval juist kan versnellen, maar dat je na 8-12 maanden pas echt resultaat ziet. Minox gebruik ik al en dermaroller 1x per week. Dat stabiliseert wel bij mij maar pakt de oorzaak (DHT) niet aan. Ik begin met 3x 1 mg per week.
 
1mg per dag, bedoel meer dat het laatste jaar mijn haaruitval meer doorzette. Precies of het geen effect meer had. Gebruikte fina al meer dan 10 jaar wel eens paar keer een rustpauze ingelast van half jaar ofzo. Ooit wel eens in een artikel gelezen dat het minder goed werkt bij een bepaalde leeftijd
 
Waarom geen buzzcut? Meestal is de winst met dit soort middeltjes marginaal en loop je toch met een “zie de maan schijnt door de bomen coupe”
 
Waarom geen buzzcut? Meestal is de winst met dit soort middeltjes marginaal en loop je toch met een “zie de maan schijnt door de bomen coupe”

Ziet er niet echt uit bij mij. Ik heb nog redelijk veel en dik haar, bij de kruin nog geen uitval alleen een beetje inhammen.
Ben er dus redelijk vroeg bij, dan kan je verdere uitval goed beperken zeker met middelen als finasteride.
In combinatie met dermaroller en minox kan je zelfs haar terug laten groeien.
 
Waarom geen buzzcut? Meestal is de winst met dit soort middeltjes marginaal en loop je toch met een “zie de maan schijnt door de bomen coupe”
Buzzcut, nee geen kop voor en waar de lambdanaad zit heb ik een deuk
 
Bij mij zorgde fina voor meer uitval… voorlopig gebruik ik nu alleen minox foam en mijn haren zien er nu al beter ( dikker) uit. Mss in de toekomst als minoxidil voldoende werkt ene te kopen met fina erin of RU58841. Ikzelf heb nooit mijn bloed laten testen op voorhand, en latere bloedonderzoeken waren altijd redelijk goed
Waarom geen ketoconazol shampoo?

Ik zou fina sowieso nooit zonder keto gebruiken: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14729013/. Hetzelfde als je monix zonder dermarolling zou doen. Gewoon verloren gains.

Waarom geen buzzcut? Meestal is de winst met dit soort middeltjes marginaal en loop je toch met een “zie de maan schijnt door de bomen coupe”
Ja. Precies dit. Bij Jason Statham werkt het ook, dus waarom werkt het bij jullie niet?
 
Mss een tip, deze schampoo gebruik ik sinds kort maar meer voor de hoofdhuid en wel zeer tevreden kost wel iets meer dan 6 euro
FDF26F51-55A5-4EF7-A9B8-7744CE03AC29.jpeg
 
Ik wil binnenkort beginnen met finasteride tegen haaruitval. Loopt niet via huisarts, gewoon eigen beslissing.
Ik hoor alleen verschillende meningen over het doen van een bloedtest voorafgaand aan het starten van gebruik.

Het zou dan gaan om het testen van waardes als (vrije) test, oestradiol gevoeligheid, (vrije) DHT, SHBG, prolactine, DHEA-S
Sommige zeggen dat het niet nodig is, omdat toch niet te zeggen is of iemand gevoelig is voor side effects puur afgaand op bloedwaarden.
Op alle punten laten testen is ook vrij prijzig. Heb zelf geen kuurverleden en hormonaal gezien geen klachten.

Iemand hier advies over?
Er zijn geen aanwijzingen dat bepaalde bloedwaardes een voorspellende waarde hebben voor het ontwikkelen van bijwerkingen bij finasteridegebruik.
 
Vergeten te vermelden ik gebruik 1 a 2 keer de keto schampoo en dermaroller heb ik ook maar een 0,3 te weinig wss?

Ik gebruik Regenepure dr shampoo met keto. Dermaroller zou ik minimaal 1mm gebruiken.
Ik gebruik zelf 1,5mm en kan dat goed verdragen.
 
Er zijn geen aanwijzingen dat bepaalde bloedwaardes een voorspellende waarde hebben voor het ontwikkelen van bijwerkingen bij finasteridegebruik.

Ah oke, ik begreep dat als bijvoorbeeld je vrije test al een lage referentiewaarde heeft en je E2 aan de hoge kant zit het waarschijnlijker is dat je bijwerkingen kan ontwikkelen.
Gezien je iets van androgene werking verliest door afname van DHT. Maar weet niet in hoeverre dat op wordt gevangen door je test niveau die toe kan nemen, omdat je 5 alfa reductase remt.
 
Uiteindelijk geen bloedwaardetest gedaan. Gebruik het nu al meer dan 3 maanden.
Eerste weken wel wat last van libidoverlaging en ED op sommige momenten. Heb daarna mijn dosis verlaagd van 1,25mg 3x per week naar 0,5mg elke 2 dagen.
Uit studies blijkt dat het maar 10% minder reductie geeft in DHT t.o.v. 1mg per dag (aanbevolen). Sides zijn nu zo goed als weg.

Haar is er wel significant op vooruit gegaan (in combinatie met alle topical verzorging die ik erbij doe).
 
Uiteindelijk geen bloedwaardetest gedaan. Gebruik het nu al meer dan 3 maanden.
Eerste weken wel wat last van libidoverlaging en ED op sommige momenten. Heb daarna mijn dosis verlaagd van 1,25mg 3x per week naar 0,5mg elke 2 dagen.
Uit studies blijkt dat het maar 10% minder reductie geeft in DHT t.o.v. 1mg per dag (aanbevolen). Sides zijn nu zo goed als weg.

Haar is er wel significant op vooruit gegaan (in combinatie met alle topical verzorging die ik erbij doe).
Zou je die studies kunnen delen? Ik heb het merendeel gelezen, maar ik ken er geeneen waarbij die dosering is onderzocht.
 
Zou je die studies kunnen delen? Ik heb het merendeel gelezen, maar ik ken er geeneen waarbij die dosering is onderzocht.
Die zijn er ook niet veel, deze stammen af uit 1999:


Dit is de meest opvallende conclusie: Scalp skin DHT levels declined significantly by 13.0% with placebo and by 14.9%, 61.6%, 56. 5%, 64.1%, and 69.4% with 0.01, 0.05, 0.2, 1, and 5 mg doses of finasteride, respectively.

Dit zou betekenen dat 0,05mg/dag DHT in de hoofdhuid bijna evenveel reduceert als 1mg.
Reductie van waarden in het bloed zijn wel een stuk lager, maar DHT levels in de hoofdhuid lijken het belangrijkst te zijn wat betreft tegengaan van alopecia androgenetica.
Die 0,05mg is dan ook niet meegenomen in de klinische studie waar ze het daadwerkelijk effect op haargroei/haartuitval testen.
En nooit herhaalt in andere klinische studies.

Wel logisch dat 1mg/dag de beste, meest 'optimale' dosis is. Maar met >0,2mg / dag zit je dus ook vaak goed.
 
Ik ken beide studies, en beide hebben inderdaad die dosering (0,5 mg om de dag) helemaal niet getest.

Dat tweede onderzoek dat je plaatst valt het e.e.a. op aan te merken. Twee andere studies, waarbij 5 mg dagelijks werd toegediend, vonden een minder sterke daling in DHT van de hoofdhuid:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8077349/ (-43 %)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17110217 (-41 %)

Die eerste studie die je plaatst pleit overigens dus voor 1 mg dagelijks. Als daar wordt gekeken naar een hard eindpunt, zoals de haartelling, dan presteert 1 mg beter dan de lager gebruikte doseringen (en om de dag 0,5 mg is dus niet getest). Kennelijk heeft 0,2 mg dagelijks al géén optimaal effect.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken beide studies, en beide hebben inderdaad die dosering (0,5 mg om de dag) helemaal niet getest.

Dat tweede onderzoek dat je plaatst valt het e.e.a. op aan te merken. Twee andere studies, waarbij 5 mg dagelijks werd toegediend, vonden een minder sterke daling in DHT van de hoofdhuid:
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8077349/ (-43 %)
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17110217 (-41 %)

Die eerste studie die je plaatst pleit overigens dus voor 1 mg dagelijks. Als daar wordt gekeken naar een hard eindpunt, zoals de haartelling, dan presteert 1 mg beter dan de lager gebruikte doseringen (en om de dag 0,5 mg is dus niet getest). Kennelijk heeft 0,2 mg dagelijks al géén optimaal effect.

1mg per dag is inderdaad de aanbevolen dosis in die studie, de aanbevolen dosis is ook bijna overal op de wereld 1mg/dag. Dat kwam ook uit de klinische studies die gedaan zijn voor goedkeuring van finasteride. Verder is aangetoond dat 5mg/dag optimaal is bij behandeling van een vergrote prostaat. Daarvoor wordt het middel onder de naam Proscar verkocht. Finasteride is op de markt gebracht nadat bleek dat het ook een positief effect had tegen haaruitval. Maar dat is waarschijnlijk bekend bij je.

Ik neem zelf geen lagere dosis om een beter resultaat te krijgen, maar eerder om de kans op bijwerkingen te verminderen. Of ik dan 0,25mg per dag of 0,5mg elke 2 dagen neem maakt niet heel veel uit naar mijn inzien, gezien finasteride een vrij lange halfwaardetijd heeft (zeker in de hoofdhuid). Uit ervaringen is duidelijk dat lagere doses ook zeker resultaat kunnen geven. Ieder ervaart bijwerkingen echter vanaf een ander punt (of merken geen bijwerkingen).
 
update

Kreeg last van lichte zwelling/stijfheid in m'n borst. Duidelijk geen spierpijn van trainen want hield aan na langere tijd rust.
Is een symptoom van beginnende gyno wat sommige andere gebruikers ook reporten. Door verhoging van E2 waarden.
(remmen DHT= hogere test = hogere E2 via aromatisering)

Verder geen last van andere symptomen zoals weefselvorming of gevoelige tepels etc. Toch maar even gestopt met fin, na een week trok de stijfheid weg (dus duidelijk gerelateerd aan finasteride).

Nu weer op een lagere dosis starten, hopen dat het niet terugkomt. Heel vreemd wel gezien libido nog goed was en geen last van ED.
Die sides had ik weer wel bij een hogere dosis finasteride toen ik er net aan begon, maar toen geen last van m'n borst.
 
Back
Naar boven