XXL Nutrition

Bloedwaarden bij hemochromatose (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

snoob

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
30 nov 2005
Berichten
11.965
Waardering
1.006
Lengte
1m93
Massa
126kg
Ik ben fysiek enorm achteruit gegaan tijdens covid lockout down, ook (semi-)depressief. Uiteindelijk door het stoppen van men oude huisarts bij een jongere collega terechtgekomen, blijkt dat ik hemochromatose ( ijzerstapelziekte )heb en men bloedwaarden kut waren.
Op 3 februari men bloed laten checken door huisarts, dit is de linkse kolom, de rechtse kolom is 2 weken terug:

1629971587316.png

1629971633547.png

1629971681117.png


Dus men leverwaarden waren slecht, ferritine stond pak te hoog, nu door middel van aderlatingen hebben ze dit naar beneden gekregen, men lever lijkt ook terug normaal te functioneren en ik voel me al een pak beter. Echter voel ik me nog niet echt goed.
Op 21 april werden men test waarden bekeken door hepatoloog, deze waren volgens hem "klinisch normaal":
Code:
Testosteronwaarden op 21/04/2021 ( voor behandeling ):
Testosteron...................    281.0        ng/dL        267.0-929.0
Sex.horm..bindend.glob.(SHBG).    14.4         nmol/L       16.5-55.9 
Vrij.testosteron..............    7.85         ng/dL        6-25
Mij lijkt dit vrij laag allemaal gezien ik nog nooit gekuurd heb ofzo, ik ben 35 en vrij sportief ( doe strongman en af en toe mountainbiken ).
Code:
Testosteronwaarden op 16/08/2021 ( na behandeling ):
Testosteron...................    352.0        ng/dL        267.0-929.0
Sex.horm..bindend.glob.(SHBG).    16.3         nmol/L       16.5-55.9
Vrij.testosteron..............    9.34         ng/dL        6-25
Nu op de laatste bloedtest waren de waarden wat omhoog gegaan maar lijken mij nog steeds aan de lage kant voor iemand die krachtsport doet.
Deze waarden werden wel rond 3u 's middags genomen, huisarts vertelde me dat deze 's ochtends waarschijnlijk hoger liggen maar als ik deze waarden bekijk op onderstaande grafiek kom ik nog een pak lager uit dan "old men" :rolleyes:
1629971972735.png


Mijn vraag is wat jullie opinie hierover is, volgens huisarts en hematoloog zijn men waarden "normaal", maar zou het nuttig zijn bij een androloog / privé kliniek verder op te volgen ?
 
Hoezo zouden je waardes hoger moeten zijn omdat je aan krachtsport doet?

Je valt helaas gewoon tussen de referentie waardes.
 
Hemochromatose kan een testosterondeficiëntie veroorzaken. In de meeste gevallen is dit omkeerbaar als de ijzerstapeling goed wordt behandeld.

Ik weet niet waar je die grafiek vandaan hebt, maar dat zijn géén gemiddelde waardes. De gemiddelde waarde van een gezonde, niet-obese man van 19 tot 39 jaar oud is 531 ng/dL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28324103/

Het referentie-interval loopt hierbij van 264 tot 916 ng/dL. Zeker gezien je lage SHBG-waarde, en het gegeven dat het geen ochtendmeting was, val je daar op zich prima tussen. Welke klachten heb je precies? De waardes liggen 's ochtends inderdaad hoger, dus die laatste meting zou ook opnieuw gedaan moeten worden (op nuchtere maag) afhankelijk van je klachten.
 
Hoezo zouden je waardes hoger moeten zijn omdat je aan krachtsport doet?

Je valt helaas gewoon tussen de referentie waardes.
Zijn deze niet aan de lage kant dan? Ik heb erfelijke hemochromatose type 1 en hypogonadisme is daar een symptoom van, ik wil het niet afwachten tot ik echt serieuze problemen heb.
Hemochromatose kan een testosterondeficiëntie veroorzaken. In de meeste gevallen is dit omkeerbaar als de ijzerstapeling goed wordt behandeld.

Ik weet niet waar je die grafiek vandaan hebt, maar dat zijn géén gemiddelde waardes. De gemiddelde waarde van een gezonde, niet-obese man van 19 tot 39 jaar oud is 531 ng/dL: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28324103/

Het referentie-interval loopt hierbij van 264 tot 916 ng/dL. Zeker gezien je lage SHBG-waarde, en het gegeven dat het geen ochtendmeting was, val je daar op zich prima tussen. Welke klachten heb je precies? De waardes liggen 's ochtends inderdaad hoger, dus die laatste meting zou ook opnieuw gedaan moeten worden (op nuchtere maag) afhankelijk van je klachten.
Ik merkte dat men libido zo goed als weg was voor de aderlatingen, dit is nu wel wat verbeterd maar niet zoals het vroeger was. ( 3-4j geleden ).
Momenteel is afvallen nog vrij moeilijk en ben ik vaak nog gewoon vermoeid / apathisch. Hou nog vocht vast, vooral op onderbenen te merken ( doch dit wel al wat verbeterd is ).
 
Back
Naar boven