MuscleMeat

Bloedwaarden

Bezoekers in dit topic

Under The Stairs

Cool Novice
Lid geworden
20 mrt 2023
Berichten
146
Waardering
76
Lengte
1m81
Massa
70kg
Vetpercentage
10%
Goedemiddag allen,

Ik ben een 26-jarige jongeman die sedert december 2021 in de wereld van "bodybuilding" gestapt is. Hiervoor heb ik voornamelijk een sportverleden gehad in de voetbal/bokswereld en was fitness nooit een prioriteit.

Context:
In december 2021 ben ik na een enorm lange schouderblessure (bijna 2 jaar) teruggekeerd naar de sportwereld en heb ik besloten dat het de ideale moment was voor mij om te starten met bodybuilding. Op het moment dat ik begon met dit traject was ik 2 jaar inactief geweest door de blessure, eveneens was ik bijna 15kg bijgekomen daardoor stond ik op een gewicht van 85kg met een lengte van 1m81. Omdat ik het allemaal goed wou doen, heb ik een personal trainer ingeschakeld - dat samen met dagelijkse research en mijn sportverleden moest zorgen voor de nodige resultaten.

De eerste 6-8 maanden ben ik op een full cut gegaan - deze is gestopt Juni2022 wanneer ik op een gewicht stond van een slordige 69kg - toen heb ik ook voor de zekerheid een bloedonderzoek laten afnemen - wat allemaal positief was (testosteron 556mg/dl) overige waardes waren allen zeer goed, behalve dat ik een verhoogd Ereum gehalte had.

De volgende 3 maanden heb ik voornamelijk aan maingaining gedaan om kracht op te bouwen en de laatste beetjes vet weg te werken om dan 1 november 2022 te starten met mijn leabulk (startgewicht 68.6kg - 9.4% BF). Ondertussen zijn we maart 2023 en weeg ik gemiddeld 70.5kg op 9.5% bodyfat. Het doel was/is om 0.5kg per maand bij te komen (leanbulk) tot ik een gewicht behaal van om en bij de 80kg. Alles ging/gaat eigenlijk enorm goed, zeer mooie progressie op elke spiergroep, ook qua kracht zit alles in de lift (Squat 140kgx5 - bench 100kgx4 - deadlift 180kgx4). Ik voel me goed, altijd energierijk en gemotiveerd tot ik vorige week een nieuwe bloedtest liet uitvoeren.

De waardes waren voor vitaminen/mineralen/nieren nog altijd enorm goed (een overschot aan vitamine D door te hoge supplementatie). Echter waarden de waardes voor mijn lever en testosteron enorm achteruit gegaan. In bijlage vinden jullie dan ook de bestanden weer - dat mijn leverwaarden iets hoger liggen baart me zorgen maar dat mijn testosteron gecrasht is baart me nog veel meer zorgen gezien ik totaal geen side effects heb, dat met deze waarden wel present zouden moeten zijn. Ook heb ik een enorm gezonde levensstijl (ik rook niet, drink geen alcohol en heb nooit iets van drugs genomen).

Context over mijn levenstijl:
- Push/pull/legs split met daarna 1 dag rust m.a.w 3 dagen trainen/1 dag rust
- 15.000-18.000 stappen per dag (grote hond)
- Voetbal op zaterdag
- 3750 Kcal per dag - 270 gram proteïne
- 3x fruit per dag / 3x groenten per dag
- 7 uur / 7.30 uur slaap per nacht

Ik supplementeer ook met creatine, zinc, BCAA's en fish oil.

Mijn dokter maakt zich geen zorgen en heeft enkel gemeld dat ik een nieuwe bloedtest moet laten nemen (deze week donderdag) maar ikzelf doe geen oog meer dicht sinds deze resultaten.
Is er iemand die hetzelfde meegemaakt heeft of die hier meer ervaring mee heeft?

Alvast bedankt,
N.
 

Bijlagen

  • Vervack-Nick-20230313-Labo_AKL-81264719998.501537385.pdf
    168 KB · Weergaven: 146
Iets meer eten.
Ik denk dat je testosteron laag is vanwege je sub 10% vet.
Je lichaam verteld je dat als je niet genoeg voeding hebt voor jezelf, je je niet moet gaan voortplanten.
Net als vrouwen, die te laag in lichaamsvet gaan, niet meer menstrueren.
Waarschijnlijk ga jij je ook nog beter voelen rond de 12 of 14%.
Lang onder de 10% is niet goed.
 
Goedemiddag allen,

Ik ben een 26-jarige jongeman die sedert december 2021 in de wereld van "bodybuilding" gestapt is. Hiervoor heb ik voornamelijk een sportverleden gehad in de voetbal/bokswereld en was fitness nooit een prioriteit.
Mijn dokter maakt zich geen zorgen en heeft enkel gemeld dat ik een nieuwe bloedtest moet laten nemen (deze week donderdag) maar ikzelf doe geen oog meer dicht sinds deze resultaten.
Is er iemand die hetzelfde meegemaakt heeft of die hier meer ervaring mee heeft?


Alvast bedankt,
N.
Kan komen doordat je in cut zat. verder is het een momentopname en je hebt geen klachten. Ga lekker de leanbulk in en je zult zien dat na week of 6 je uitslag hoger zal zijn.
Komende donderdag weer heeft totaal geen nut
 
Iets meer eten.
Ik denk dat je testosteron laag is vanwege je sub 10% vet.
Je lichaam verteld je dat als je niet genoeg voeding hebt voor jezelf, je je niet moet gaan voortplanten.
Net als vrouwen, die te laag in lichaamsvet gaan, niet meer menstrueren.
Waarschijnlijk ga jij je ook nog beter voelen rond de 12 of 14%.
Lang onder de 10% is niet goed.

Ik kan op zich wel begrijpen dat sub 10% niet goed is voor een zeer lange periode maar tijdens mijn bokscarriére stond ik jaren lang rond 10% (gewoon iets lichter nog als nu).
Verklaart ook niet waarom mijn vorige bloedresultaten (toen ik net maanden aan een stuk 1800 kcal had gegeten) beter waren als de huidige resultaten op 3750 kcal/dag.

Wel bedankt voor je input, ik denk maar mee! :)
 
Kan komen doordat je in cut zat. verder is het een momentopname en je hebt geen klachten. Ga lekker de leanbulk in en je zult zien dat na week of 6 je uitslag hoger zal zijn.
Komende donderdag weer heeft totaal geen nut

Ik zit al 5 maanden in de leanbulk, dat is de reden dat ik het bizar vind. Moest mijn testosteron laag zijn geweest tijdens/vlak na de cut, dat had ik begrepen maar toen was die meer dan dubbel zo hoog als nu (ondanks ik sinds de vorige bloedtesten 3 maand maingain gedaan heb en nu 5 maand leanbulk)...
 
Je bent naturel toch, geen anaboeloes, geen sarms?
Geen insta modell?

Dan denk ik dat je lichaam nog steeds te weinig binnen krijgt. Anders was je vet % ook wel iets gestegen.

Maar als jij je er goed bij voelt, en in 5 maanden 2,5 kg erbij hebt getraint en nog steeds sterker wordt.... klinkt wel goed.
Libido goed ?

Ps 10.000 stappen is meer dan genoeg, kan je hond niet meelopen aan de fiets?
 
150 gram is ook genoeg
Ik besef dat 270gram enorm veel is, echter eet ik 3750kcal per dag - dat is nodig om 0.5kg/maand bij te komen door mijn zeer drukke/bewegelijke levensstijl. Van het wandelen dat ik dagdagelijks doe alleen al verbruik ik quasi 1000kcal. Ik dieet (in mijn optiek) zeer gezond (geen proteineshakes, beperkte suikers, 3x fruit/dag, 3x groenten/dag) echter zitten in veel gezonde producten automatisch hun dosis proteïne ook. Ik denk ook niet dat de hoeveelheid proteine dat ik eet invloed heeft op mijn testo-gehalte noch op mijn lever?
 
Je bent naturel toch, geen anaboeloes, geen sarms?
Geen insta modell?

Dan denk ik dat je lichaam nog steeds te weinig binnen krijgt. Anders was je vet % ook wel iets gestegen.

Maar als jij je er goed bij voelt, en in 5 maanden 2,5 kg erbij hebt getraint en nog steeds sterker wordt.... klinkt wel goed.
Libido goed ?

Ps 10.000 stappen is meer dan genoeg, kan je hond niet meelopen aan de fiets?
Ik ben inderdaad natural - gezien ik nog maar anderhalf jaar in de fitness zit, ben ik nog niet eens in de buurt van mijn genetisch potentieel en dan is het overwegen van anabolen/sarms in mijn optiek "uit den boze".

Vergeet wel niet dat ik bewust op dit vetpercentage blijf - ik heb gekozen om te leanbulken (0.5kg/maand) ipv te dirty bulken omdat ik zo min mogelijk vet wens aan te komen zodat ik mijn atletische look kan behouden. Ik besef dat er altijd vet bijkomt maar ik probeer het tot een minimum te behouden.

Libido is ook goed, ook geen humeurswisselingen, niet moe of uitgeput, geen negatieve effecten ondanks de enorm lage waarden (dat maakt het ook zo raar).
De hoeveelheid stappen probeer ik inderdaad in te perken maar is moeilijker dan gedacht inderdaad enerzijds door de hond die zijn wandelingen echt wel nodig heeft, anderzijds doe ik ook zelf veel zaken te voet (winkel, naar de fitness etc) dit omdat alles kortbij is.
 
Ik besef dat 270gram enorm veel is, echter eet ik 3750kcal per dag - dat is nodig om 0.5kg/maand bij te komen door mijn zeer drukke/bewegelijke levensstijl. Van het wandelen dat ik dagdagelijks doe alleen al verbruik ik quasi 1000kcal. Ik dieet (in mijn optiek) zeer gezond (geen proteineshakes, beperkte suikers, 3x fruit/dag, 3x groenten/dag) echter zitten in veel gezonde producten automatisch hun dosis proteïne ook. Ik denk ook niet dat de hoeveelheid proteine dat ik eet invloed heeft op mijn testo-gehalte noch op mijn lever?
Je lever is waarschijnlijk gewoon prima. ALAT/ASAT is waarschijnlijk verhoogd doordat tijdens krachttraining bepaalde enzymen in je bloed terecht komen en die worden dan gemeten. Als gamma-gt nou verhoogd was zou ik me wel zorgen gaan maken. Als je het echt wil uitsluiten doe je 5 dagen voor je bloedafname geen fysiek zware inspanning. Mijn huisarts wist dit niet eens.
 
Je lever is waarschijnlijk gewoon prima. ALAT/ASAT is waarschijnlijk verhoogd doordat tijdens krachttraining bepaalde enzymen in je bloed terecht komen en die worden dan gemeten. Als gamma-gt nou verhoogd was zou ik me wel zorgen gaan maken. Als je het echt wil uitsluiten doe je 5 dagen voor je bloedafname geen fysiek zware inspanning. Mijn huisarts wist dit niet eens.
Nou dit is wel geruststellend om te lezen. Mijn gamma-gt gehalte zijn perfect normaal, zelf aan de lage kant van het spectrum (zoals je kan zien in bijlage).
Heb je toevallig een idee waarom mijn test-waarden zo hard gecrasht zijn? In theorie zouden die verhoogd moeten zijn door de het intense sporten, gezonde eten, niet drinken, niet roken...
 
Misschien lees ik eroverheen, maar wat is de reden geweest voor het bloedonderzoek? De lichte verhogingen van AST en ALT komen wel vaker voor bij krachtsporters (beide enzymen komen ook voor in spierweefsel en komen vrij bij spierschade), maar bij verdenking op iets wat de lever aantast weegt dat natuurlijk mee. Idem voor je creatinine en ureum: creatinesuppletie verhoogt creatinine zonder dat het de nierfunctie aantast, en idem dito voor ureum en een eiwitrijkdieet. Als er echter een verdenking is op nierschade of bijv. medicatie wordt geslikt die de nierfunctie kan verminderen, plaatst dat het in een ander perspectief.

Je geeft zelf aan geen klachten te hebben die passend zijn bij een lage testosteronwaarde: mooi, maar vanwaar de (herhaalde) meting? Testosteronwaardes die onder de referentiewaarden vallen komen trouwens wel vaker voor bij incidentele metingen, zonder dat dit met enige klachten gepaard gaat.

Enige waar ik me zorgen om zou maken is die vitamine-D-waarde. Hoeveel suppleer(de) je? En waarvoor en hoeveel zink suppleer je?
 
Misschien lees ik eroverheen, maar wat is de reden geweest voor het bloedonderzoek? De lichte verhogingen van AST en ALT komen wel vaker voor bij krachtsporters (beide enzymen komen ook voor in spierweefsel en komen vrij bij spierschade), maar bij verdenking op iets wat de lever aantast weegt dat natuurlijk mee. Idem voor je creatinine en ureum: creatinesuppletie verhoogt creatinine zonder dat het de nierfunctie aantast, en idem dito voor ureum en een eiwitrijkdieet. Als er echter een verdenking is op nierschade of bijv. medicatie wordt geslikt die de nierfunctie kan verminderen, plaatst dat het in een ander perspectief.

Je geeft zelf aan geen klachten te hebben die passend zijn bij een lage testosteronwaarde: mooi, maar vanwaar de (herhaalde) meting? Testosteronwaardes die onder de referentiewaarden vallen komen trouwens wel vaker voor bij incidentele metingen, zonder dat dit met enige klachten gepaard gaat.

Enige waar ik me zorgen om zou maken is die vitamine-D-waarde. Hoeveel suppleer(de) je? En waarvoor en hoeveel zink suppleer je?
Bedankt voor je uitgebreide reactie: Het bloedonderzoek had geen specifieke medische reden, om de 6 a 9 maanden doe ik standaard een bloedonderzoek. Dit is puur informatief om zeker te zijn dat mijn lichaam zich in optimale staat bevind. Het vorig onderzoek dateert van eind Mei 2022 waarin ik (buiten een verhoogde Ereum waarde) geen enkel referentiepunt miste.

De herhaalde meeting gebeurt op vraag van de dokter omdat hij eveneens denkt dat het een vals positieve test is (momentopname) maar hij (en voornamelijk ik) wilt zekerheid voornamelijk omdat mijn kopergehalte te hoog is. Wat ik raar vind is dat dit de derde keer is dat iemand mij verteld dat AST/ALT verhogingen normaal zijn bij krachtsporters maar dat mijn dokter de link niet legt, desondanks te weten hoe mijn volledig sportief leven en verleden in elkaar zit.

De vitamine D en zinc supplementatie die ik deed kwam omdat beide waardes net boven de minimumreferentie-waarden zaten toen ik mijn vorige bloedtest ondernam, vitamine D werd toen door mijn dokter aanbevolen, echter is er nu inderdaad een te hoge hoeveelheid aanwezig, ik heb dan ook de supplementatie van beide onmiddelijk stopgezet. Ik supplementeerde wel met 10.000 UI/dag - voor zinc, dat werd aangeraden door mijn personal coach.
 
Dat is geeneens absurd veel vit D
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie: Het bloedonderzoek had geen specifieke medische reden, om de 6 a 9 maanden doe ik standaard een bloedonderzoek. Dit is puur informatief om zeker te zijn dat mijn lichaam zich in optimale staat bevind. Het vorig onderzoek dateert van eind Mei 2022 waarin ik (buiten een verhoogde Ereum waarde) geen enkel referentiepunt miste.

De herhaalde meeting gebeurt op vraag van de dokter omdat hij eveneens denkt dat het een vals positieve test is (momentopname) maar hij (en voornamelijk ik) wilt zekerheid voornamelijk omdat mijn kopergehalte te hoog is. Wat ik raar vind is dat dit de derde keer is dat iemand mij verteld dat AST/ALT verhogingen normaal zijn bij krachtsporters maar dat mijn dokter de link niet legt, desondanks te weten hoe mijn volledig sportief leven en verleden in elkaar zit.

De vitamine D en zinc supplementatie die ik deed kwam omdat beide waardes net boven de minimumreferentie-waarden zaten toen ik mijn vorige bloedtest ondernam, vitamine D werd toen door mijn dokter aanbevolen, echter is er nu inderdaad een te hoge hoeveelheid aanwezig, ik heb dan ook de supplementatie van beide onmiddelijk stopgezet. Ik supplementeerde wel met 10.000 UI/dag - voor zinc, dat werd aangeraden door mijn personal coach.
Bedoel je nu 10.000iu vitamine D per dag of Zink ?
Zink op 50mg is voldoende en D op ~75mcg oftewel 3.000iu elke dag.
 
Misschien lees ik eroverheen, maar wat is de reden geweest voor het bloedonderzoek? De lichte verhogingen van AST en ALT komen wel vaker voor bij krachtsporters (beide enzymen komen ook voor in spierweefsel en komen vrij bij spierschade), maar bij verdenking op iets wat de lever aantast weegt dat natuurlijk mee. Idem voor je creatinine en ureum: creatinesuppletie verhoogt creatinine zonder dat het de nierfunctie aantast, en idem dito voor ureum en een eiwitrijkdieet. Als er echter een verdenking is op nierschade of bijv. medicatie wordt geslikt die de nierfunctie kan verminderen, plaatst dat het in een ander perspectief.

Je geeft zelf aan geen klachten te hebben die passend zijn bij een lage testosteronwaarde: mooi, maar vanwaar de (herhaalde) meting? Testosteronwaardes die onder de referentiewaarden vallen komen trouwens wel vaker voor bij incidentele metingen, zonder dat dit met enige klachten gepaard gaat.

Enige waar ik me zorgen om zou maken is die vitamine-D-waarde. Hoeveel suppleer(de) je? En waarvoor en hoeveel zink suppleer je?
De kans op vitamine D-toxiciteit - met hypercalciëmie en hypercalciurie, neemt toch pas toe bij een calcidiolbloedspiegel boven 200nmol/L ?
oh shit ng/ML is al ~300nmol/L Belgische meting
 
De kans op vitamine D-toxiciteit - met hypercalciëmie en hypercalciurie, neemt toch pas toe bij een calcidiolbloedspiegel boven 150nmol/L ?
Zijn serumconcentratie is 298 nmol/L (119 ng/mL).

Bedoel je nu 10.000iu vitamine D per dag of Zink ?
Zink op 50mg is voldoende en D op ~75mcg oftewel 3.000iu elke dag.
Voldoende? De veilige bovengrens van inname zoals vastgesteld door de EFSA is 25 mg dagelijks en die van de Amerikaanse tegenhanger 40 mg. Daar zit het dus boven. Nu is het (ogenschijnlijke) enige gevaar bij een hoge zinkinname de daaruit voortvloeiende verminderde koperinname, wat pas echt een rol begint te spelen boven de 50 mg: in het geval van TS geen probleem gezien z'n koperwaarde. Maar voldoende zou ik een inname boven de veilige bovengrens van inname niet noemen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie: Het bloedonderzoek had geen specifieke medische reden, om de 6 a 9 maanden doe ik standaard een bloedonderzoek. Dit is puur informatief om zeker te zijn dat mijn lichaam zich in optimale staat bevind. Het vorig onderzoek dateert van eind Mei 2022 waarin ik (buiten een verhoogde Ereum waarde) geen enkel referentiepunt miste.

De herhaalde meeting gebeurt op vraag van de dokter omdat hij eveneens denkt dat het een vals positieve test is (momentopname) maar hij (en voornamelijk ik) wilt zekerheid voornamelijk omdat mijn kopergehalte te hoog is. Wat ik raar vind is dat dit de derde keer is dat iemand mij verteld dat AST/ALT verhogingen normaal zijn bij krachtsporters maar dat mijn dokter de link niet legt, desondanks te weten hoe mijn volledig sportief leven en verleden in elkaar zit.

De vitamine D en zinc supplementatie die ik deed kwam omdat beide waardes net boven de minimumreferentie-waarden zaten toen ik mijn vorige bloedtest ondernam, vitamine D werd toen door mijn dokter aanbevolen, echter is er nu inderdaad een te hoge hoeveelheid aanwezig, ik heb dan ook de supplementatie van beide onmiddelijk stopgezet. Ik supplementeerde wel met 10.000 UI/dag - voor zinc, dat werd aangeraden door mijn personal coach.
Dat is toch echt af te raden, ik heb hier onlangs nog het e.e.a. over geschreven: https://forum.bodybuilding.nl/topics/uitslag-bloedtest.434775/#post-10939692
 
Bedoel je nu 10.000iu vitamine D per dag of Zink ?
Zink op 50mg is voldoende en D op ~75mcg oftewel 3.000iu elke dag.
Ik nam inderdaad 10.000ui Vit D per dag - het is dan ook heel raar dat de bloedwaarden zo een verhoogde vitamine D vertonen.
Zinc nam ik inderdaad 50mg - echter in combinatie met mijn multivitaminen die ik inneem zat ik op 75mg. Ik heb nu de zinc supplementatie stopgezet en haal nu 25mg/dag uit mijn multivitaminen.

De kans op vitamine D-toxiciteit - met hypercalciëmie en hypercalciurie, neemt toch pas toe bij een calcidiolbloedspiegel boven 200nmol/L ?
oh shit ng/ML is al ~300nmol/L Belgische meting
Ik zie op de bloedtesten geen calcidiolbloedspiegel resultaten staan spijtig genoeg.
 
Back
Naar boven