Fitness Seller

Bloedwaardencheck (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BB_

💪
Elite Member
Challenge x2
Foto Contest
Lid geworden
25 sep 2016
Berichten
26.107
Waardering
44.708
Lengte
1m89
Massa
117kg
Vetpercentage
12%
Beste DBB'ers,

Ik heb even mijn bloedwaarden laten meten i.v.m. startmoment bepalen nieuwe blast.
Check is uitgevoerd na 10,5 week cruisen op 125-175 mg Test E / week. Het plan was na 12 weken (dus over 1,5 week) weer te blasten mits bloedwaarden in orde zijn.
Check is uitgevoerd op een niet geheel nuchtere maag (2 rijstwafels, wat vezels en whey). Was volgens de instructie niet noodzakelijk nuchter te zijn. Ondanks dat zijn triglyceriden wel binnen ref.-waarden.

- MCV en MCH iets buiten referentiewaarden. Ik heb zo niet de kennis paraat hier conclusies uit te trekken, maar onderstaande info heb ik wel:

"Verhoogd: Een te hoge MCV waarde kan duiden op bloedarmoede ten gevolge van tekort aan vitamine B12 en/of foliumzuur." --> In het verleden had ik altijd erg hoog B12-gehalte, zelfs toen ik vegetari"er was. Bloedarmoede zit wel in de familie, maar toen ik weer vlees/vis ging eten was HB goed (9.0 uit mijn hoofd). Ik heb geen bloed gedoneerd.

"MCH is de afkorting voor de Engelse term ‘mean corpuscular hemoglobin'. De MCH-test bepaalt de hoeveelheid hemoglobine (zuurstoftransporterend eiwit) in de rode bloedcellen en geeft daarmee informatie over de rode bloedcellen en over de verspreiding van zuurstof in het lichaam. De MCH wordt niet direct gemeten, maar berekend uit de hoeveelheid hemoglobine en het aantal rode bloedcellen. De MCH-waarde zegt iets over de mate van hemoglobinevulling van de rode bloedcellen. De test maakt deel uit van het complete bloedonderzoek. Afwijkende MCH-waarden komen voor bij mensen met bloedarmoede of afwijkende rode bloedcellen."

- Hematocriet vond ik wel belangrijk. Met 0.51 nog wel iets aan de hoge kant, maar binnen referentie waarden. Is het risicovol hierop te starten? (Ik ga geen gram p/w zetten b.t.w.)
- Creatine-kinase en creatinine viel te verwachten. Creatine suppleer ik. Creatinine is bij krachtsporters altijd erg hoog en heb ik hier wel gekker gezien (RockOfAges zat boven de 900 :P)
- GFR heb ik geen verstand van, beneden ref.-waarde. Iemand een advies?
GFR (MDRD-formule) nierfunctie
De MDRD-formule voor een schatting van de GFR bij de uitslag van een serum kreatinine
Deze GFR (MDRD) berekening kunt u uitsluitend bij de Creatinine waarde bestellen.
Op het rapport komt te staan GFR (MDRD) is ...ml/min/1,73m2.
De berekening is afhankelijk van:
 Leeftijd
 Geslacht
 Etniciteit
Het serum kreatinine geeft slechts beperkte informatie over de glomerulaire filtratiesnelheid (GFR).
Daarom wordt vaak een schatting gemaakt van de kreatinineklaring met behulp van de formule van
Cockroft en Gault. Deze formule maakt gebruik van leeftijd, geslacht, gewicht en serumkreatinine.
De recent ontwikkelde 4-punts MDRD-formule schat de werkelijke GFR. De formule, die is gebaseerd
op data van de Modification of Diet in Renal Disease Study, maakt ook gebruik van leeftijd, geslacht
en serumkreatinine, maar niet van het gewicht. De nierstichting in Nederland, Engeland en Amerika
bevelen de MDRD-formule aan om vroegtijdig nierfunctiestoornissen op te sporen.

website: info.bloedwaardentest.nl
telefoon: 085- 065 37 47
email: info@bloedwaardentest.nl

2
De formule ziet er als volgt uit: GFR (MDRD) (ml/min/1,73 m2) = 186 X ( serumkreatinine (umol/l) /
88,4)-1,154 X leeftijd (in jaren)–0,203 X 0,742 (indien vrouw).
Bent u van het negroïde ras dan moet u zelf de geschatte GFR vermenigvuldigen met 1,21.

Bij een GFR <60[1] ml/min/1,73m2 is de nierfunctie verminderd en bij een GFR <30 ml/min/1,73m2
is de nierfunctie ernstig verminderd. De MDRD-studie is gebaseerd op een studiepopulatie van blanke
en negroïde volwassenen vanaf 18 jaar met chronisch nierfalen. Hierdoor gelden enkele beperkingen
voor het gebruik van deze formule.
Voor wie geldt deze formule niet?
 De MDRD-formule is niet gekalibreerd voor:
 mensen jonger dan 18 jaar
 mensen met een sterk afwijkend lichaamsoppervlak
 etnische groeperingen anders dan het blanke of negroïde ras
 patiënten met spierziekten, paraplegie of quadriplegie
 patiënten met acute nierinsufficiëntie
 ondervoede mensen
 mensen met een vegetarisch dieet
 zwangeren
- LDL en HDL en ratio zijn mooi, dus dat positief. :)
- LH en FSH logisch, want eigen productie ligt plat.
- Testosteron logisch, want ik cruise.

1603996384040.png

1603996645078.png


Good to go of niet? Galen : heb jij nog belangrijke adviezen hierbij. Ik zie op zich niets geks. Ik meen mij te herinneren dat jij van nature al een hematocriet van rond de 0.50-0.51 hebt. Denk je dat 0.51 relatief 'veilig' is om te starten met een blast? (Ik snap dat het mijn eigen verantwoordelijkheid is en dat je evt. geen advies wilt geven.)
 
Denk dat GFR berekend wordt obv creatine-kinase en gezien die buiten range valt, GFR ook.

hematocriet van 51 is ok-ish maar die gaat sowieso stijgen eenmaal je terug blast. Het is misschien een idee om midden in je blast te doneren.
 
Denk dat GFR berekend wordt obv creatine-kinase en gezien die buiten range valt, GFR ook.

hematocriet van 51 is ok-ish maar die gaat sowieso stijgen eenmaal je terug blast. Het is misschien een idee om midden in je blast te doneren.
Ik kan niet zelf bepalen wanneer ik wil doneren (toch?). Ik krijg normaal een oproep, maar helaas hoor ik al maanden niets.

Edit: blijkbaar kun je aangeven wanneer je lang geen oproep hebt ontvangen dat je graag weer opgeroepen wilt worden. Dit zojuist gedaan.:)
 
Denk dat GFR berekend wordt obv creatine-kinase en gezien die buiten range valt, GFR ook.
mijn gfr was meer dan prima en zoals bb al zegt was mijn ck erg verhoogd als gevolg van kt. creatinine was wel netjes binnen range
 
mijn gfr was meer dan prima en zoals bb al zegt was mijn ck erg verhoogd als gevolg van kt. creatinine was wel netjes binnen range
Oh dan zal ik mis zijn. Meende dat die GFR de uitkomst van een berekening was met creatinine-kinase en nog een waarde.

of jouw waarden waren zo fucked dat het elkaar ophief Maar wss niet :P
 
Oh dan zal ik mis zijn. Meende dat die GFR de uitkomst van een berekening was met creatinine-kinase en nog een waarde.

of jouw waarden waren zo fucked dat het elkaar ophief Maar wss niet :P
creatine-kinase he, niet creatinine-kinase. is simpelweg een gevolg van spierschade door trainen (of bv intramusculaire injecties huehue). bij de berekening van gfr gebruiken ze veelal creatinine. jij haalt die twee door elkaar denk ik

en nee, op ck na dus (maar dat is dus verklaarbaar) zijn mijn waarden gewoon goed :p
 
Creatinine vind ik nog relatief laag. Train je wel hard genoeg? :trollface:
 
  • Haha
Waarderingen: BB_
creatine-kinase he, niet creatinine-kinase. is simpelweg een gevolg van spierschade door trainen (of bv intramusculaire injecties huehue). bij de berekening van gfr gebruiken ze veelal creatinine. jij haalt die twee door elkaar denk ik

en nee, op ck na dus (maar dat is dus verklaarbaar) zijn mijn waarden gewoon goed :p
Haalde ze idd door elkaar! Bedankt.
 
Waarom is MCV en MCH gemeten? Voegt pas wat toe als het hemoglobine afwijkt (en die is normaal).

Hematocriet is hoog-normaal en gaat hoogstwaarschijnlijk hoger worden tijdens een kuur. Direct risicovol is het niet. Het verhoogt de kans op een veneuze trombose met ongeveer 33% per 5%-punt stijging. Heel spannend is dit niet met jouw leeftijd en in de afwezigheid van risicofactoren voor trombose. Het is wel handig om in de gaten te houden hoeveel het verder stijgt tijdens je kuur. Doe dit het liefst na tenminste 3 maanden bijvoorbeeld.

Je testosteronconcentratie is erg hoog voor een cruise. Ik weet niet hoeveel dagen na je laatste injectie deze waarde hebt gemeten, maar dit is een waarde die ik verwacht enkele uren (of een dag) na injectie op 300 mg of wat hoger wekelijks. Of een paar dagen na de laatste injectie met 500 mg wekelijks. Je bent de facto nog aan het kuren. Dat gezegd hebbende; dat betekent ook dat je hematocriet niet zoveel verder gaat stijgen bij een nog hogere dosering. Dat effect op hematocriet vlakt af bij dit soort testosteronconcentraties.

Creatinine is verhoogd, maar die waarde is verstoord door inderdaad je creatineinname en je verhoogde spiermassa. Zegt dan verder weinig. Als je iets wilt weten over eventuele nierschade kun je het best een urinetest doen (testen op proteïnurie).

De GFR wordt berekend aan de hand van je creatininewaarde, zie ook mijn boek op pagina 114 (sectie over GFR).

Creatinekinase is verhoogd, maar een dergelijke waarde is vrij normaal om te zien bij krachtsporters. Dat enzym 'lekt' in de circulatie vanuit de spieren bij schade daaraan (zoals door een training).
 
Laatst bewerkt:
Maw BB_ , you are good to go!
 
  • Heart
Waarderingen: BB_
Waarom is MCV en MCH gemeten? Voegt pas wat toe als het hemoglobine afwijkt (en die is normaal).

Hematocriet is hoog-normaal en gaat hoogstwaarschijnlijk hoger worden tijdens een kuur. Direct risicovol is het niet. Het verhoogt de kans op een veneuze trombose met ongeveer 33% per 5%-punt stijging. Heel spannend is dit niet met jouw leeftijd en in de afwezigheid van risicofactoren voor trombose. Het is wel handig om in de gaten te houden hoeveel het verder stijgt tijdens je kuur. Doe dit het liefst na tenminste 3 maanden bijvoorbeeld.

Je testosteronconcentratie is erg hoog voor een cruise. Ik weet niet hoeveel dagen na je laatste injectie deze waarde hebt gemeten, maar dit is een waarde die ik verwacht enkele uren (of een dag) na injectie op 300 mg of wat hoger wekelijks. Of een paar dagen na de laatste injectie met 500 mg wekelijks. Je bent de facto nog aan het kuren. Dat gezegd hebbende; dat betekent ook dat je hematocriet niet zoveel verder gaat stijgen bij een nog hogere dosering. Dat effect op hematocriet vlakt af bij dit soort testosteronconcentraties.

Creatinine is verhoogd, maar die waarde is verstoord door inderdaad je creatineinname en je verhoogde spiermassa. Zegt dan verder weinig. Als je iets wilt weten over eventuele nierschade kun je het best een urinetest doen (testen op proteïnurie).

De GFR wordt berekend aan de hand van je creatininewaarde, zie ook mijn boek op pagina 114 (sectie over GFR).

Creatinekinase is verhoogd, maar een dergelijke waarde is vrij normaal om te zien bij krachtsporters. Dat enzym 'lekt' in de circulatie vanuit de spieren bij schade daaraan (zoals door een training).
Hartelijk dank. MVV en MCH zat in het pakket.

Ik heb grotendeels de cruise 125 mg gezet, enkel de laatste 2x 250 mg aangezien er wegens vakantie meer dan een week tussen zat. 3 dagen na de injectie heeft de check plaatsgevonden.

Ik had in de spoiler al een stukje staan over GFR; zal ook even je boek checken. Bedankt

Ik zal kijken wanneer ik weer laat checken. Ik vind die checks wel zeer prijzig, dus elke 3 maanden gaat m niet worden, maar 2x of 3x per jaar kan nog wel .Mocht iemand een goedkopere methode weten (huisarts is geen optie).
 
Je kan bij sommige verzekeringen 1x per jaar een keer bij een sportarts gaan. Dan kan je soms ook laten prikken. Ik heb dat zelf ooit een x zo geregeld omdat de huisarts niet wilde laten prikken. Daar werd toen 200 euro van vergoed. Maar of dat nu nog kan....
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Hartelijk dank. MVV en MCH zat in het pakket.

Ik heb grotendeels de cruise 125 mg gezet, enkel de laatste 2x 250 mg aangezien er wegens vakantie meer dan een week tussen zat. 3 dagen na de injectie heeft de check plaatsgevonden.

Ik had in de spoiler al een stukje staan over GFR; zal ook even je boek checken. Bedankt

Ik zal kijken wanneer ik weer laat checken. Ik vind die checks wel zeer prijzig, dus elke 3 maanden gaat m niet worden, maar 2x of 3x per jaar kan nog wel .Mocht iemand een goedkopere methode weten (huisarts is geen optie).
Is te zien wat je laat meten. Laat testosteron en andere endocriene waardes eruit en het zal veel goedkoper zijn.
 
Is te zien wat je laat meten. Laat testosteron en andere endocriene waardes eruit en het zal veel goedkoper zijn.
Er zijn maar enkele pakketten, het is geen keuze uit parameters en de meeste liggen qua prijs dicht bij elkaar. Het enige pakket dat aanzienlijk goedkoper is, bevat:
  • ALAT - Leverfunctie
  • ASAT - Leverfunctie
  • Basofiele granulocyten (bloedbeeld)
  • Cholesterol Totaal - hart- en vaatziekte
  • CK - (creatine-kinase) Spierschade
  • Creatinine - Nierfunctie
  • Erythrocyten (bloedbeeld)
  • Eosinofiele granulocyten (bloebeeld)
  • Gamma GT - Leverfunctie
  • Hematocriet - (bloedbeeld) - Zuurstof in bloed kan ook kunstmatig verhoogd worden door middel van doping om betere sportprestaties te leveren. (EPO)
  • Hemoglobine (Hb) - Bloedarmoede - Moeheidsklachten
  • LDH - beschadiging lichaamsweefsel
  • Leucocyten - Witte bloedcellen
  • Lymfocyten (bloedbeeld)
  • Natrium - Vochtbalans in het lichaam
  • Neutrofiele granulocyten (bloedbeeld)
  • Monocyten (bloedbeeld)
  • Trombocyten (Bloedplaatjes
Ik zie LDL/HDL er niet tussen staan, maar cholesterol totaal wel. Wellicht dit pakket volgende keer proberen.

Welke parameters zie jij als essentieel? Zelf lijkt hematocriet, LDL/HDL en ASAT en ALAT mij wel van belang.
Je kan bij sommige verzekeringen 1x per jaar een keer bij een sportarts gaan. Dan kan je soms ook laten prikken. Ik heb dat zelf ooit een x zo geregeld omdat de huisarts niet wilde laten prikken. Daar werd toen 200 euro van vergoed. Maar of dat nu nog kan....
Bedankt. Ik heb in het verleden via de atletiekverening een sportmedische test gedaan incl. VO2-maxtest en kon deze inderdaad declareren via de verzekering, wel met een goede onderbouwing en goedkeuring van de arts. Ik zal nog eens kijken of zoiets kan, maar moet dan wel goed onderbouwen waarom ik het nodig acht. Zowel mijn verzekering als medische dienst loopt allemaal geheel via Defensie, dus ik heb geen eigen 'huisarts' en vrije keuze in sportarts, fysio e.d. (tenzij ik dit op eigen kosten zelf op zoek).
 
Kun je niet losse bloedwaarden laten testen bij die partij?
 
Kun je niet losse bloedwaarden laten testen bij die partij?
Nee, ik deed het via hier :

Mocht iemand andere/betere instanties weten of goedkopere ben ik daar wel benieuwd naar .
 
Nee, ik deed het via hier :

Mocht iemand andere/betere instanties weten of goedkopere ben ik daar wel benieuwd naar .
Je kunt gewoon met hun contact opnemen om een offerte aan te vragen voor een selectie aan waarden. Ik heb meerdere cliënten die daar hebben laten testen op die manier. Laatste die dat deed is al wel weer een paar maanden geleden, maar ik vermoed dat ze dat nog steeds aanbieden. Komt neer op een account aanmaken en e-mailen naar info at bloedwaardentest.nl met de waardes die je zou willen laten testen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
mijn gfr was meer dan prima en zoals bb al zegt was mijn ck erg verhoogd als gevolg van kt. creatinine was wel netjes binnen range
Ik heb inmiddels vernomen dat eGFR berekend wordt voor een gemiddeld persoon en bij afwijkende spiermassa of lichaamsoppervlak kan afwijken. Bij bodybuilders wordt deze doorgaans onderschat, dus daar hoef ik mij niet druk over te maken.
 
Back
Naar boven