MuscleMeat

Bloedwaardes eerste kuur

Bezoekers in dit topic

michaelios

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
12 apr 2013
Berichten
200
Waardering
147
Lengte
1m89
Massa
91kg
Vetpercentage
20%
Hallo,

Ik ga mijn eerste echte kuurt doen. Ik wil 8 weken test e 200mg per week en de laatste 6 weken daarvan ook winstrol 50mg per dag toevoegen. 40mg nolva per dag als pct voor 4 weken. Ik heb een bloedonderzoek laten doen vooraf en vraag me iets af. Ik heb een vrij lage totale test en een vrij hoge oestradiol denk ik op te maken uit dit onderzoek? Mijn vrije test staat hier niet op, die was in de mid range. Denk door mijn vrij lage shgb. Nou vraag ik me af of ik met deze waardes voor mijn kuur al preventief iets moet gaan slikken om mijn oestrogeen enigzins te onderdrukken? Of hoef ik me met deze waardes geen zorgen te maken? Ik wil natuurlijk geen gyno krijgen. Als jullie verder nog iets opvalt aan mijn waardes laat dan vooral van je horen.
 

Bijlagen

  • IMG_20210331_152204.jpg
    IMG_20210331_152204.jpg
    136,4 KB · Weergaven: 243
Je zit toch prima binnen de ref. waardes?
 
Je zit toch prima binnen de ref. waardes?
Ja dat dacht ik ook wel. Zie alleen wel dat ik in het totale test wat laag zit en oestradiol wat hoog. Doet me denken of dit een teken is dat ik snel oestradiol aromatiseer vanuit test.
 
Je testosteron en oestradiol zijn normaal. Je leverwaarde (ALAT) wijkt aardig af en is reden genoeg voor vervolgonderzoek.
 
Je testosteron en oestradiol zijn normaal. Je leverwaarde (ALAT) wijkt aardig af en is reden genoeg voor vervolgonderzoek.
Ik het snel even opgezocht. Wat ik kan vinden is dat het goed kan dat de waarde 3-5 keer zo hoog is dan de max waarde. Is niets om zorgen over te maken. Pas vanaf 10x de max waarde word een vervolgonderzoek aangeraden.
 
Ik het snel even opgezocht. Wat ik kan vinden is dat het goed kan dat de waarde 3-5 keer zo hoog is dan de max waarde. Is niets om zorgen over te maken. Pas vanaf 10x de max waarde word een vervolgonderzoek aangeraden.
Nee, tenzij er een goede reden is om aan te nemen dat de verhoging van ALAT goedaardig is hoor je vervolgonderzoek te doen met verhoogde waardes. Na een dergelijke uitslag hoort er tenminste een vervolgbepaling gedaan te worden tezamen met ASAT, GGT, billirubine, albumine en AF, en lichamelijk onderzoek.

Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt, maar elke verhoging kan duiden op een ziektebeeld. Er zijn weinig ziektebeelden die leiden tot een waarde die meer dan 10x de maximale referentiewaarde zijn. Dan zit je al snel te denken aan ischemische hepatitis en een (acute) virale hepatitis. Alcoholische en niet-alcoholische leververvetting zitten daar sterk onder, en ook andere oorzaken van leverschade.

Vind het wel ironisch dat je een dergelijke waarde prima vindt, maar een daadwerkelijk normale testosteron- en oestradiolwaarde niet.
 
Hier richtlijnen die veel in de praktijk worden gebruikt: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27995906/

Clinicians are required to assess abnormal liver chemistries on a daily basis. The most common liver chemistries ordered are serum alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST), alkaline phosphatase and bilirubin. These tests should be termed liver chemistries or liver tests. Hepatocellular injury is defined as disproportionate elevation of AST and ALT levels compared with alkaline phosphatase levels. Cholestatic injury is defined as disproportionate elevation of alkaline phosphatase level as compared with AST and ALT levels. The majority of bilirubin circulates as unconjugated bilirubin and an elevated conjugated bilirubin implies hepatocellular disease or cholestasis. Multiple studies have demonstrated that the presence of an elevated ALT has been associated with increased liver-related mortality. A true healthy normal ALT level ranges from 29 to 33 IU/l for males, 19 to 25 IU/l for females and levels above this should be assessed. The degree of elevation of ALT and or AST in the clinical setting helps guide the evaluation. The evaluation of hepatocellular injury includes testing for viral hepatitis A, B, and C, assessment for nonalcoholic fatty liver disease and alcoholic liver disease, screening for hereditary hemochromatosis, autoimmune hepatitis, Wilson's disease, and alpha-1 antitrypsin deficiency. In addition, a history of prescribed and over-the-counter medicines should be sought. For the evaluation of an alkaline phosphatase elevation determined to be of hepatic origin, testing for primary biliary cholangitis and primary sclerosing cholangitis should be undertaken. Total bilirubin elevation can occur in either cholestatic or hepatocellular diseases. Elevated total serum bilirubin levels should be fractionated to direct and indirect bilirubin fractions and an elevated serum conjugated bilirubin implies hepatocellular disease or biliary obstruction in most settings. A liver biopsy may be considered when serologic testing and imaging fails to elucidate a diagnosis, to stage a condition, or when multiple diagnoses are possible.
 
Nee, tenzij er een goede reden is om aan te nemen dat de verhoging van ALAT goedaardig is hoor je vervolgonderzoek te doen met verhoogde waardes. Na een dergelijke uitslag hoort er tenminste een vervolgbepaling gedaan te worden tezamen met ASAT, GGT, billirubine, albumine en AF, en lichamelijk onderzoek.

Ik weet niet waar jij dit vandaan haalt, maar elke verhoging kan duiden op een ziektebeeld. Er zijn weinig ziektebeelden die leiden tot een waarde die meer dan 10x de maximale referentiewaarde zijn. Dan zit je al snel te denken aan ischemische hepatitis en een (acute) virale hepatitis. Alcoholische en niet-alcoholische leververvetting zitten daar sterk onder, en ook andere oorzaken van leverschade.

Vind het wel ironisch dat je een dergelijke waarde prima vindt, maar een daadwerkelijk normale testosteron- en oestradiolwaarde niet.
Als ik niks zou geven om de hoge alat waardes wat jij aankaart zou ik het niet opzoeken toch? Ik heb dit onderzoek gedaan met een endocrinoloog van het ziekenhuis. Deze gaf aan dat al mijn waardes normaal zijn. Ik ben wel 10 jaar alcoholist geweest en slik op dit moment wellbutrin (een antidepressiva) dus misschien dat hij daarom deze verhoogde ALAT waardes kon verklaring. Anyway, ik ga zeker nog even met hem bellen om het uit te zoeken. Bedankt dat je het aankaart. Ik had op saltro.nl gekeken:

Een verhoogde ALAT activiteit kan worden gebruikt al screenende test op een leveraandoening. Verhoogde waarden kunnen wijzen op leverschade. Voor het vaststellen van de oorzaak van de leverschade bij een gevonden verhoogd ALAT, zijn ook de uitslagen van andere levertesten van belang, zoals alkalische fosfatase, gammaGT en albumine.

Een licht verhoogde ALAT waarde (3-5 keer de bovengrens van de referentiewaarden) heeft meestal geen betekenis. Een sterk verhoogde waarde (meer dan 10 keer de bovengrens van de referentiewaarden) wordt bijna altijd veroorzaakt door een acute virale hepatitis infectie. ALAT waarden blijven dan langere tijd (2-6 maanden) verhoogd. Bij chronische hepatitis zijn de waarden minder sterk verhoogd.

Bij sommige chronische leverziekten, zoals bij cirrhose, kan ALAT zelfs normaal zijn.
 
Als ik niks zou geven om de hoge alat waardes wat jij aankaart zou ik het niet opzoeken toch? Ik heb dit onderzoek gedaan met een endocrinoloog van het ziekenhuis. Deze gaf aan dat al mijn waardes normaal zijn. Ik ben wel 10 jaar alcoholist geweest en slik op dit moment wellbutrin (een antidepressiva) dus misschien dat hij daarom deze verhoogde ALAT waardes kon verklaring. Anyway, ik ga zeker nog even met hem bellen om het uit te zoeken. Bedankt dat je het aankaart. Ik had op saltro.nl gekeken:

Een verhoogde ALAT activiteit kan worden gebruikt al screenende test op een leveraandoening. Verhoogde waarden kunnen wijzen op leverschade. Voor het vaststellen van de oorzaak van de leverschade bij een gevonden verhoogd ALAT, zijn ook de uitslagen van andere levertesten van belang, zoals alkalische fosfatase, gammaGT en albumine.

Een licht verhoogde ALAT waarde (3-5 keer de bovengrens van de referentiewaarden) heeft meestal geen betekenis. Een sterk verhoogde waarde (meer dan 10 keer de bovengrens van de referentiewaarden) wordt bijna altijd veroorzaakt door een acute virale hepatitis infectie. ALAT waarden blijven dan langere tijd (2-6 maanden) verhoogd. Bij chronische hepatitis zijn de waarden minder sterk verhoogd.

Bij sommige chronische leverziekten, zoals bij cirrhose, kan ALAT zelfs normaal zijn.
Kijk, nu kom je met informatie die wel belangrijk is. Hoelang geleden heb je voor het laatst alcohol gehad? Na het stoppen met drinken na zo'n lange periode kan het weken tot maanden duren voordat de waardes hersteld zijn. Als er alcoholische hepatitis is ontstaan kan dit soms nog lang aanwezig blijven en zie je ook dit soort ALAT-waardes. In dat geval is je ALAT-waarde niet onschuldig, maar het gevolg van je alcoholgebruik uit het verleden. Afhankelijk van wanneer je voor het laatst gedronken hebt wil je dan na een paar weken weer meten om te kijken of het herstelt, zo niet wil je alsnog aanvullend onderzoek doen voor alcoholische hepatitis (alhoewel, meestal zie je dat ook wel aan iemand en gaat het dan niet zo goed met je :roflol:).

Je antidepressivum kan ook ALAT verhogen, maar komt niet zo vaak voor.
 
Kijk, nu kom je met informatie die wel belangrijk is. Hoelang geleden heb je voor het laatst alcohol gehad? Na het stoppen met drinken na zo'n lange periode kan het weken tot maanden duren voordat de waardes hersteld zijn. Als er alcoholische hepatitis is ontstaan kan dit soms nog lang aanwezig blijven en zie je ook dit soort ALAT-waardes. In dat geval is je ALAT-waarde niet onschuldig, maar het gevolg van je alcoholgebruik uit het verleden. Afhankelijk van wanneer je voor het laatst gedronken hebt wil je dan na een paar weken weer meten om te kijken of het herstelt, zo niet wil je alsnog aanvullend onderzoek doen voor alcoholische hepatitis (alhoewel, meestal zie je dat ook wel aan iemand en gaat het dan niet zo goed met je :roflol:).

Je antidepressivum kan ook ALAT verhogen, maar komt niet zo vaak voor.
Is toch al even geleden. Ben nu 1 jaar en 4 maanden clean.
 
Is toch al even geleden. Ben nu 1 jaar en 4 maanden clean.
Gefeliciteerd, dat is heel netjes.

Heeft je endo niet toevallig al lichamelijk onderzoek gedaan en in het verleden ook al eens een bloedtest met meer waardes?
 
Laat die winstrol trouwens sowieso voor wat het is.
 
Gefeliciteerd, dat is heel netjes.

Heeft je endo niet toevallig al lichamelijk onderzoek gedaan en in het verleden ook al eens een bloedtest met meer waardes?
Nee is verder helemaal geen onderzoek gedaan. Alleen net voor ik de kliniek in ging. Maar daar heb ik zelf geen uitslagen van gezien. Dat is om verzekerd te zijn dat je niet een dusdanig onderliggend probleem hebt dat je eigenlijk meteen het ziekenhuis in moet. Ik ben naar de endocrinoloog gegaan omdat ik me moe, suf en lichtelijk depressief voelde. Gaat sinds een paar weken wel weer goed.
 
Laat die winstrol trouwens sowieso voor wat het is.
Vanwege de potentiële leverschade? Ik gebruik wel vanaf vandaag een leverbeschermer
 
Vanwege de potentiële leverschade? Ik gebruik wel vanaf vandaag een leverbeschermer
Ja, het lijkt me niet handig om een middel dat toxisch is voor de lever te nemen terwijl je mogelijk al iets aan je lever mankeert. Daarnaast is er überhaupt weinig voordeel aan een oral, anders dan dat het 'handig' is in gebruik (makkelijker dan injecteren; maar dat doe je toch al) en een korte halfwaardetijd heeft. Je hebt er meer baat bij een hogere dosis testosteron te nemen i.p.v. de winstrol. Een leverbeschermer is geen vrijbriefje oid. De meeste 'leverbeschermers' doen waarschijnlijk niets, en over degene die mogelijk wel wat doen is eigenlijk te weinig bekend om daarop te varen of het ook daadwerkelijk wat doet.

Nee is verder helemaal geen onderzoek gedaan. Alleen net voor ik de kliniek in ging. Maar daar heb ik zelf geen uitslagen van gezien. Dat is om verzekerd te zijn dat je niet een dusdanig onderliggend probleem hebt dat je eigenlijk meteen het ziekenhuis in moet. Ik ben naar de endocrinoloog gegaan omdat ik me moe, suf en lichtelijk depressief voelde. Gaat sinds een paar weken wel weer goed.
Zou ik toch aandringen op nog een bloedtest met de waardes die ik hier eerder noemde.
 
Gaat relatief weinig - tot geen winst opleveren, op tijdelijke hardheid na. Maar wel potentiele schade.
 
Gaat relatief weinig - tot geen winst opleveren, op tijdelijke hardheid na. Maar wel potentiele schade.

Voor een “gezond” persoon zal er weinig schade optreden bij een beetje winstrol. Alleen in de dit geval zal ik ook absoluut de winstrol laten staan.
 
Oh ik had juist de winstrol gepakt omdat deze vetverbranding zou stimuleren? Ik ga namelijk met een flink calorie tekort sporten aangezien ik best wat vet heb opgestapeld afgelopen maanden. En ga over 2 maanden of vakantie. Wil dan wel klaar zijn met afvallen en tegelijk een beetje spieren opbouwen. Is dan hogere test only nog steeds beter dan lagere test+winstrol?
 
Oh ik had juist de winstrol gepakt omdat deze vetverbranding zou stimuleren? Ik ga namelijk met een flink calorie tekort sporten aangezien ik best wat vet heb opgestapeld afgelopen maanden. En ga over 2 maanden of vakantie. Wil dan wel klaar zijn met afvallen en tegelijk een beetje spieren opbouwen. Is dan hogere test only nog steeds beter dan lagere test+winstrol?
Het gaat hier niet om wat winstrol met je vet doet, maar wat het met je lever doet. Gezien je leverklachten raden ze het af(?)
 
michaelios Kan me herinneren dat de RAD-140 kuur was gestopt door corona. Heb je je voeding inmiddels al kunnen fixen?
 
Back
Naar boven