• Veel plezier! 💪🏋‍♂️

AndroidHealthClinic

'Bodybuilders hebben veel eiwitten nodig' is een Mythe.

Bezoekers in dit topic

Jeppe

Team XXL-Wabba Jr. Winner
Elite Member
Foto Contest
15 jaar lid
Waardering
90
Yep...dit kwam uit de mond van mijn lerares voedings en dieetkunde vandaag.
'Bodybuilders denken dat ze door veel eiwitten te eten meer spieren gaan kweken'

Volgens haar heeft een bodybuilder niet meer eiwitten nodig dan een normale mens ( volgens haar 1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht....)

Het geheim lag em in de koolhydraten wist ze nog te vertellen...meer info ging ze later geven want ze kon er wel een vol uur over babbelen.

Ze is trouwens zelfstandig dieetiste.

Nu stel ik mij toch de vraag van waar ze in godsnaam dit soort uitspraken haalt!
kmop zeg 1 gram eiwit/kg , zeg me nu niet dat je daarop zal groeien. :rolleyes:

Het is trouwens niet de eerste keer, een andere leraar die dan nog wel ' nutritionist ' is zei dat de inname voor bodybuilders maximaal 1.2 gram eiwit zou moeten zijn, meer is totaal overbodig...

Graag jullie meningen!

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet ze wat meer leren over de werking van het menselijk lichaam. Advanced bodybuilders meer veel massa hebben simpelweg veel proteine nodig om het te onderhouden (je spieren bestaan simpelweg uit eiwit)

Het is belachelijk dat dit soort mensen advies geven aan mensen met gewichtsproblemen. Geen wonder dat veel bodybuilders extra zakgeld verdienen met advies geven etc.

de regel is 1.-1.5 gram per pond VVM oftewel 2-3 gram per kilo. . .meer heb je niet nodig. door méér eiwit te eten kun je het lichaam niet dwingen meer spiermassa te bouwen. de overschot gebruik je voor energie (of je slaat het op als vet), zonde van het geld.

de regel is 1.-1.5 gram per pond VVM oftewel 2-3 gram per kilo. . .meer heb je niet nodig. door méér eiwit te eten kun je het lichaam niet dwingen meer spiermassa te bouwen. de overschot gebruik je voor energie (of je slaat het op als vet), zonde van het geld.

Nope beide lectoren zeggen effecties 1 gram per KILO !
wie 80 kg weegt heeft 80 gram eiwitten nodig...aldus hun visie.

De eiwitbehoefte is afhankelijk van veel meer factoren dan de beoefening van krachtsport alleen. Denk aan calorierestirctie tijdens het 'cutten' en aerobe training als aanvulling op je trainingsprogramma.

Mensen met een krachttrainingsprogramma zonder al teveel variatie komen al een eind met 1 gram per kg lichaamsgewicht. Maar ik geloof dat de meesten onder ons toch regelmatig trainingsparameters wijzigen.

Klik hier voor uitgebreide info over de eiwitbehoefte van krachtsporters.

Kris :)

Ik ben zeer benieuwd naar 'het geheim' van de koolhydraten.

hahahah het geheim ligt in de koolhydraten, blijkbaar bouw ik ook spieren zonder geheimen dan?

misschien is 1 - 1,2 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht genoeg voor de spieren. maar zul je meer moeten eten ( 2 - 3 gram?) omdat niet alles door de spieren word opgenomen. het is volgens mij wel zo dat er veel wordt overdreven met eiwit inname.

zou wel eens waar kunnen zijn

als je zorgt dat je altijd genoeg eiwitten eet kan je spierafbraak voorkomen, toch voordelen bij een hogere eiwitinname

da's een beetje raar . . .je lichaam breekt dagelijks 60-80 gram eiwit af, onafhankelijk van je gewicht. dat is mijns inziens echt het dagelijkse minimum voor iedereen.

Zo lang je in een positieve stikstofbalans blijft is er niets aan de hand. Je lichaam breekt eiwitten af maar haalt ook uit de aminozuren pool weer aminozuren om eiwitten op te bouwen. Wat dat betreft is je lichaam redelijk efficient.

Zelf herstel en groei ik prima op een vrij lage tot lage eiwitinname. Momenteel een inname van 75 gram per dag gemiddeld, geen problemen met herstel. Als ik bezig ben met bulken kom ik tot de 125 gram per dag gemiddeld.

Hier een voorstelling hoe de aminozuren pool werkt :

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Sleutel blijft dus die positieve stikstofbalans, de rest is bijzaak. Waarbij ook duidelijk wordt dat een adequate KH-inname van belang is, scheelt weer synthese vanuit diezelfde aminozuren pool naar glucose. Je kan die aminozurenpool namelijk niet vol blijven storten en verwachten dat een vermeerderde eiwitinname ook leidt tot een nog grotere aminozurenpool. Net zoals bij glycogeen is je opslag in het lichaam beperkt.

als je zorgt dat je altijd genoeg eiwitten eet kan je spierafbraak voorkomen, toch voordelen bij een hogere eiwitinname

dat klopt enigzins, alhoewel ik begrijp dat KH belangrijk(er) is voor het behoud van spier daar het lichaam bij afvallen energie uit KH haalt ipv eiwit.

als je verder heel erg laag in de calorieen gaat zitten helpt een hoge eiwitinname niet meer. het lichaam heeft dan eiwit nodig voor energie, niet herstel.

koolhydraten zijn helemaal niet anabool ???

insuline is anabool!

maar de meningen over dit onderwerp zullen altijd verdeeld blijven.. ik hecht ontzettend veel waarde aan eiwitten, maar een ander zal tevreden zijn met 150 gram per dag..

Mja als je een kcal of 4000 dag eet in de bulk moet je rare dingen gaan eten wil je onder de 150 gram eiwitten komen.

dat klopt enigzins, alhoewel ik begrijp dat KH belangrijk(er) is voor het behoud van spier daar het lichaam bij afvallen energie uit KH haalt ipv eiwit.

als je verder heel erg laag in de calorieen gaat zitten helpt een hoge eiwitinname niet meer. het lichaam heeft dan eiwit nodig voor energie, niet herstel.

een hoge eiwit inname helpt dan JUIST! als het lichaam geen carbs tot zn beschikking heeft dan heeft het inderdaad eiwitten nodig voor energie, vandaar de hoge eiwit inname zodat het lichaam niet het lichaamseigen eiwit gebruikt (oftewel de spiermassa)

dus op dat moment gebruikt het lichaam de reserves (lichaamsvet) en de eiwitten..

Back
Naar boven