AndroidHealthClinic

Bodybuilders zijn hetzelfde als anorexiapatienten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lionel zei:
Bij BB'ers is het een bewust ingeslagen weg met een doel voor ogen. En o wat ben je blij op je junk-dag. Een anorexia-patient zal heus niet elke zaterdag een junk-maaltijdje inlassen, omdat hun drang compulsief is. Een bb'er doet het altijd nog vrijwillig, en neemt gerust eens een weekje vrij als ie de spaanse zon in de zomer gaat bezoeken. Dat zie ik een anorexia patient nog niet zo gauw doen.
Idd, de dwang van de geest. Maar er zijn anorexia-patiënten die wel junkdagen inlassen, maar dan vorderd het tot Boulimi...
 
Je moet ook eens bedenken dat anorexia patiënten sterven als ze geen hulp krijgen. Dat is bij BBers niet zo.
 
MonsterGirl zei:
Idd, de dwang van de geest. Maar er zijn anorexia-patiënten die wel junkdagen inlassen, maar dan vorderd het tot Boulimi...

Nee, niet echt. Boulimia is een eetstoornis (emotie-eter), maar geen anorexia (ook een eetstoornis). Boulimia patienten braken hun voedsel niet uit enzo.

Boulimia nervosa betekent letterlijk honger als een rund door nerveuze oorzaken. De naam klopt niet, aangezien de het probleem niet een overmatige eetlust is, maar vreetbuien ook zonder honger. Tot 1987 sprak men van bulimia of boulimia, later werd gezien de overeenkomst met anorexia nervosa (angst om dik te worden) nervosa er aan toegevoegd.
Boulimia is een eetstoornis met als belangrijkste kenmerken een eetbuien met controleverlies, gedrag gericht op gewichtscontrole en overbezorgdheid over lichaamsvormen en gewicht.


http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/boulimia.htm
 
DumphuiZ zei:
Nee, niet echt. Boulimia is een eetstoornis (emotie-eter), maar geen anorexia (ook een eetstoornis). Boulimia patienten braken hun voedsel niet uit enzo.

Boulimia nervosa betekent letterlijk honger als een rund door nerveuze oorzaken. De naam klopt niet, aangezien de het probleem niet een overmatige eetlust is, maar vreetbuien ook zonder honger. Tot 1987 sprak men van bulimia of boulimia, later werd gezien de overeenkomst met anorexia nervosa (angst om dik te worden) nervosa er aan toegevoegd.
Boulimia is een eetstoornis met als belangrijkste kenmerken een eetbuien met controleverlies, gedrag gericht op gewichtscontrole en overbezorgdheid over lichaamsvormen en gewicht.


http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/boulimia.htm
Ik dacht dat mensen met boulimia nervosa vreetbuien hadden en het dan uitbraakten of laxerende/vochtafdrijvende middelen namen om zo probeerde de vreetbuien te compenseren ??? Wat is dat dan voor ziekte die ik juist heb beschreven?
 
DBC01 zei:
Zo op de valreep van deze benauwde donderdagavond nog even een brute stelling eruit rammen:

Bodybuilders zijn hetzelfde als anorexiapatienten.

Ze bezitten allebei de ziekelijke drang tot totale controle over zichzelf terwijl ze maar moeilijk controle over hun omgeving kunnen krijgen, denken ze.

Beide groepen hebben een niet aflatende drang tot controle over voedselinname danwel onthouding, zijn nooit op een eindpunt aanbeland en gaan door met afbraak van hun lichaam en passeren hiermee ruim de grenzen van gezondheidsrisico's.

Roept u maar :)
Totaal oneens met de stelling. De ene maakt het lichaam kapot, de ander bouwt het juist op. BB kan de gezondheid aanzienlijk verbeteren, uithongeren doet dat in geen enkel geval. Dat het 2 extremen zijn is wat anders, maar dat is dan ook het enige raakvlak.

Een ziekelijke drang is wat anders dan het uiterste uit je fysiek willen halen, gewoon omdat je de sport graag uitoefend en je er goed bij voelt.

Hoe ik het zie: 80% van de bevolking heeft een eetstoornis, BB eten juist zoals het hoort. (Uitzonderingen daargelaten).
 
The rebel zei:
Je moet ook eens bedenken dat anorexia patiënten sterven als ze geen hulp krijgen. Dat is bij BBers niet zo.
nee die sterven met hulp :D
 
Volgens mij zijn de lui die zo extreem op hun eten letten (dan bedoel ik de mensen die en al gaan huilen als ze 198gram ipv 200gram rijst binnen hebben gekregen) vaak niet eens de grootste (op de wedstrijdlui na). Die zijn vaak niet beter dan anorexiapatienten. Maar de meeste mensen hier - neem ik aan - houden zich losjes aan een schema of zorgen gewoon dat ze genoeg binnenkrijgen.

Als je met wedstrijden meedoet of het podium opgaat, kan ik me het voorstellen, maar als BB gewoon een hobby van je is en je dan al tegen mensen om je heen gaat zeggen dat je niet drinkt, om de 2 uur eet en geen vet eet omdat bodybuilden je lifestyle is ben je naar mijn mening fout bezig.
 
het is net of ik anorexia heb indd :D
 
DBC heeft "Vinger aan de pols" zitten kijken vandaag!

Maar even over de stelling: Ben het ermee eens dat een BB-er een voedingsstoornis kan hebben en daarmee dus gelijkenissen vertoont met een anorexia-patient. De een neemt daarentegen weinig tot geen voeding tot zich, de ander juist veel (overwegend gezonde) voeding. Op dat gebied een verschil, maar allebei obsessief gedrag wat betreft voeding.
En ander raakvlak is het zelfbeeld: de anorexia-persoon vindt zichzelf (onterecht) te dik en de praktiserende BB-er vindt zich te dun/tenger. Dit ook vaak onterecht.

Dus.....
 
Het Adonis-complex. ;)
 
Sommige BB-ers absoluut. Voor mezelf geldt dat ik gewoon verslaafd ben aan intensief trainen en een kick krijg van groeien. Wel merk ik dat het steeds erger wordt met me, hoewel ik een paar jaar terug dacht dat het met de jaren wel zou slijten mbt obsesief wordend gedrag.
 
Brutez zei:
SHIT. Ik ben alweer te laat. Moet eigenlijk om 11 uur in bed liggen anders heb ik te weinig nachtrust. Heb een erg strak schema. Als ik me daar niet aan hou flip ik hem, net als een autist. Maar verder is alles mentaal helemaal toppie :thumbs:

:roflol: Hij's weer heerlijk Brutezman. Een mooi simplistische kernwaarheid.
 
De enige overeenkomst is naar mijn inziens dat beide een enorme drang hebben om het fysiek van voorkeur te bemachtigen.
 
Grootste gedeelte van anorexiapatienten zal niet afwijken van plannen en zal doorgaan tot het lichaam echt kapot gaat. Bodybuilders hebben vaak toch een afsluitend einde: als: heb nu een gezin of kan het niet meer combineren. Je kan absoluut als een bb leven en op de een de andere dag besluiten ermee te stoppen. Zie anoreaxiapatienten dat niet zo ff doen ;)

Het allergrootste verschil is dat er bij BB passie komt kijken!!
 
DBC01 zei:
Vóórdat mensen weer in huilen uitbarsten en een mod-schouder zoeken voor steun: Dit is DBC's mening niet maar slechts een stelling.

Maniac en consorten, even wachten met de politie te bellen dus :D

:roflol:

















































not.
 
Eh..anorexia is een ziekte en BB een zelf gekozen sport? Rare stelling.
 
Ik begrijp de gelijkenis die sommige bb'ers voelen met anorexia.. Dat ze zich dunner voelen na het bekijken van een "ripped to shreds" of een "coleman, the unbelievable" kan te vergelijken zijn met anorexia patienten die zich dik voelt na het bekijken van modellenboekjes. Vervolgens willen alle bodybuilders afvallen, en alle anorexiapatienten willen afvallen. (veralgemeent) Dit zijn dan ook meteen de enigste raakvlakken.

Anorexia is een eetstoornis en ik geloof dat er veel anorexiapatienten zijn die zich niet echt bezig houden met het afvallen op zich. Veel anorexiapatienten voelen zich slecht en rot, hebben geen eetlust, vinden zich dik en vallen daardoor af. Zij zijn niet altijd bewust bezig met hun lichaam - in vele gevallen zelfs niet.

Bij bodybuilders is spiermassa winnen een doel op zich.. Bij anorexiapatienten is afvallen in vele gevallen slechts een gevolg..
 
houden anorexia patienten dan geen refeed- en junkdagen!?
 
Het draait bij anorexia en bodybuilding om wat men in de spiegel ziet, hoe men zich daardoor voelt en wat men onderneemt om het hetgeen waar men niet tevreden mee is te veranderen, op die gebieden zijn ze gelijk maar anorexia is altijd een ongezond iets waar bodybuilding juist een postiefs iets kan zijn. Het is wel zo dat veel bodybuilders een vertekend beeld van kunnen zichzelf hebben en dat hebben anorexia patienten dat altijd hebben. Voor de rest speelt een controle factor ook erg mee, bodybuilders passen alles aan voor hun levensT zodat ze precies weten waar ze aantoe zijn, wat natuurlijk erg veilig aanvoelt, ze doen er niet alleen alles voor, ze laten er ook van alles voor. Anorexia patienten die zichzelf zo ver krijgen om niet meer te eten voelen zich daar ook veilig in omdat ze eten als vijand zien en zo dus die vijand verslaan maar dan moeten ze zichzelf wel wijs blijven maken dat ze te dik zijn anders moeten ze weer normaal gaan leven en das minder veilig en eng. Bodybuilders van 120kg met 6% die nog steeds een iel mannetje in de spiegel zien hebben ook een echt probleem vind ik, omdat ze nooit tevreden zullen zijn en hun gezondheid op het spel willen zetten om hun onhaalbare doelen te bereiken, ook een kwestie van een vertekend zelfbeeld en het niet kunnen los laten van hun doel.

Lang verhaal kort, stelling klopt niet, wat niet alle bodybuilders hebben een probleem met zichzelf en/of een vertekend zelfbeeld terwijl alle anorexia patienten dat wel hebben
 
Marky zei:
De enige overeenkomst is naar mijn inziens dat beide een enorme drang hebben om het fysiek van voorkeur te bemachtigen.
Waarom zou iemand met anorexia die al maanden nix gegeten heeft, 30 kg weegt en op het randje van de dood leeft nog dunner willen worden vanwege wat diegene in de spiegel ziet? Dan is het lichaam echt geen probleem maar is het enkel en alleen een mentaal probleem, ze maken zichzelf wijs dat ze dunner moeten worden maar waar die drang vandaan komt heeft nix met het lichaam zelf te maken.
 
Back
Naar boven