XXL Nutrition

Bodybuilders zijn hetzelfde als anorexiapatienten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Anorexia?

Ik train zodat ik omdat God mij die opdracht gegeven heeft.
Dat heeft met anorexia niks te maken.
 
ik zie het gewoon als een xtreme sport.. maar de houding of het gedrag dat er bij komt kijken.. de hele lifestyle.. zie ik zeker niet als een stoornis.. we zijn gewoon bewust bezig.. en dat je een doel stelt een steeds groter wilt worden of sterker of zwaarder of wat dan ook.. dat is toch niet verkeerd.. een bokser wil ook steeds beter worden in zijn sport.. een sprinter wil ook steeds harder kunnen sprinten.. etc. etc.

dat het een beetje een obsessie kan worden.. :D daar kan ik me nog wel in vinden..
 
interessant, alleen ben ik het niet eens met de stelling.

Het is juist het tegenovergestelde van elkaar, het 1 breekt het lichaam af en het ander bouwt het lichaam op.

Maar dat zie je wel vaker bij dingen die precies het tegenovergestelde zijn: ze lijken meer op elkaar dan je denkt. ;)
 
Roofbouw? Denk dat daarvoor de manier van trainen in ogenschouw moet worden genomen, met goede training en rust is BB gezonder dan een leven zonder training.
 
Bodybuilding gezond? Ik denk niet dat het gezond is (bijna) elke dag weer opnieuw het uiterste van je lichaam te vragen doormiddel van harde training. Elke dag 300+ gram proteïne te eten. Grote gewichtsschommelingen tussen winter en zomer. Elke winter veel meer eten dan je nodig hebt. In de zomer weer gaan cutten. Het lichaam dus voor de gek houden, want dat doe je met refeed en cyclen. Veel minder eten dan je lichaam nodig heeft, over anorexia gesproken zeg. Dan ook nog een hoop supplementen gebruiken, 100 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bepaalde vitamines. Een heel jaar lang creatine gebruiken. Om over anabole steroïden (zware medicijnen voor een gezond mens) nog maar te zwijgen.

Nee, ik denk niet dat bodybuilding zo gezond is..
 
Mijn beste vriendin is een ana, ik moet zeggen ik zie het verschil niet. Tuurlijk de een wil zo groot mogelijk worden ander zo klein mogelijk. Voor de rest doe je allebei wat nodig is om je doel te bereiken.
 
Ik zie wel wat in de stelling van DBC.
Velen zeveren, maar een echte bb'er (ook de recreatieve en de hobbyisten) die JAREN trainen zijn op bepaalde momenten obsessief bezig met hun ding.
Het is "niet normaal", het is niet "alledaags" dus ergens is er wel een verband al is de link wel heel drastisch...
 
Brutez zei:
Bodybuilding gezond? Ik denk niet dat het gezond is (bijna) elke dag weer opnieuw het uiterste van je lichaam te vragen doormiddel van harde training.
Waarom zou hard trainen ongezond zijn? Zolang je blessures in de gaten houdt is er niks aan de hand Elke dag lui in de zetel zitten en op junkfood leven, dat is veel ongezonder.

Elke dag 300+ gram proteïne te eten. Grote gewichtsschommelingen tussen winter en zomer.
Eiwit isniet schadelijk bij mensen met gezonde nieren. Eiwit maakt gezonde nieren ook niet kapot. Daar zijn alle wetenschappers het tot nu toe mee eens. Er is ook geen aanwijzing dat veel eiwit schadelijk is op 1 of andere manier voor het lichaam.

Elke winter veel meer eten dan je nodig hebt. In de zomer weer gaan cutten.
Meer eten dan je nodig hebt doet 80% van de Westerse bevolking, BB eten alleen geen junkfood, dus zijn ze gezonder dan de 80% die dat wel doet en niet veel minder kcal eet. Cutten is het gezondste wat een mens kan doen als het maar geen uithonger dieet is :)

Het lichaam dus voor de gek houden, want dat doe je met refeed en cyclen.
Kan toch geen kwaad?

Veel minder eten dan je lichaam nodig heeft, over anorexia gesproken zeg.
Een goed dieet bestaat uit 2500 -2200 kcal, dat is zat om je lichaam te voeden daarbij cardio om het vet eraf te krijgen en je bent zo gezond als een hoentje. BB hebben een doel in hun cut, ze werken toe naar een bepaald vetpercentage. Hun spiermassa blijft gewoon zoveel mogelijk. Anorexia patienten maken hun lichaam kapot, houden geen rekening met spiermassa en hebben geen limiet als het om vermageren gaat. Ze werken steeds meer toe naar een zekere dood. Hoe kan je dat nu met BB vergelijken.

Dan ook nog een hoop supplementen gebruiken, 100 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van bepaalde vitamines.
Aanbevolennd dosis zegt weinig, sporters hebben altijd meer nodig, de meeste vitamines mag je vrij hoog dosseren zonder schadelijke bijwerkingen op een paar uitzonderingen na. Meer anti oxidanten helpen juist tegen vrije radicalen.

Een heel jaar lang creatine gebruiken. Om over anabole steroïden (zware medicijnen voor een gezond mens) nog maar te zwijgen.
Creatine is NIET schadelijk op lange termijn, pas discussie over geweest, heb zelfs 2 studies erover en volgens mij zijn er geen die aantonen dat het enig schadelijk effect heeft. Supplementen zijn over het algemeen zeer veilig. AS, tja moet je eens aan BigCat vragen die is van mening dat testosteron de gezondheid kan verbeteren. Maar overdreven gebruik is altijd slecht. De vraag blijft wat is ongezonder: heel het weekend ladderzat zuipen met misschien nog wat xtc erbij of een kuurtje of 2 per jaar en verder zorgen dat je je regelmatig laat checken en verantwoord bezig bent. Denk dat ik het antwoord wel weet...

Nee, ik denk niet dat bodybuilding zo gezond is..
Voor IFBB atleten is het niet gezond te noemen, voor alles wat daarbuiten staat zeker wel. En al helemaal in vergelijking met wat de 'normale' mens eet en doet. Ik moet zelden naar de dokter hoor, voel me goed in me vel... Veel BB hier op het board kunnen dat zeker beamen.

maar dat is mijn mening :)
 
"dus zijn ze gezonder dan de 80%"

Je moet niet naar die 80% kijken. Dat die 80% zeer ongezond leven wil niet zeggen dat bodybuilders gezond leven. Ze leven beide ongezond.

Je kan altijd zeggen, maar die mensen die elk weekend drinken, elke dag junk eten en aan de pillen zitten zijn veel ongezonder. Dat is absoluut waar, maar dat maakt bodybuilding er niet gezonder op.

Ik weet 100% zeker dat iemand die 3 keer per dag normaal eet, netjes 200gr groente en 2 stuks fruit eet, 2 dagen in de week wat beweging heeft (fietsen of zo) en niet al te veel junk eet heel wat gezonder is dan een bodybuilder.
 
Brutez zei:
Ik weet 100% zeker dat iemand die 3 keer per dag normaal eet, netjes 200gr groente en 2 stuks fruit eet, 2 dagen in de week wat beweging heeft (fietsen of zo) en niet al te veel junk eet heel wat gezonder is dan een bodybuilder.

Hoeveel zo'n mensen zijn er?:rolleyes:
 
Brutez zei:
Ik weet 100% zeker dat iemand die 3 keer per dag normaal eet, netjes 200gr groente en 2 stuks fruit eet, 2 dagen in de week wat beweging heeft (fietsen of zo) en niet al te veel junk eet heel wat gezonder is dan een bodybuilder.

5 a 6 keer per dag eten is veel gezonder dan 3 keer per dag, wel kleine hoeveelheden dan natuurlijk he. Ben ik 200 % zeker van. :D
 
Deze stelling is al te vaak langsgekomen :P

Het ligt gewoon aan die persoon zelf of je bigorexia hebt.
Toen ik nog trainde woog ik iets van 85kg, toen oogte ik mezelf breder
dan dat ik nu met 70kg ben.
Zo lang je zelf ziet dat je groter en zwaarder bent heb je geen bigorexia
oftwel body-dismorphia.
 
Brutez zei:
Doet dat er iets aan toe? :rolleyes:


Natuurlijk want als je de overgrote meederheid van de bevolking bekijkt dan zie je niet veel mensen die zo leven en het ging trouwens over de vergelijking tss bb en anorexia dus hetgeen je daar aanvoert doet eigenllijk niet terzake ;)
 
Brutez zei:
"dus zijn ze gezonder dan de 80%"

Je moet niet naar die 80% kijken. Dat die 80% zeer ongezond leven wil niet zeggen dat bodybuilders gezond leven. Ze leven beide ongezond.
Ik toon enkel aan dat er veel mensen zijn die ongezonder leven dan BB, dus doen wij het zo slecht nog niet.

Je kan altijd zeggen, maar die mensen die elk weekend drinken, elke dag junk eten en aan de pillen zitten zijn veel ongezonder. Dat is absoluut waar, maar dat maakt bodybuilding er niet gezonder op.
Kijk, voor mij is BB de gezondste levenswijze die er is, dus die vergelijking is alleen een voorbeeld.

Ik weet 100% zeker dat iemand die 3 keer per dag normaal eet, netjes 200gr groente en 2 stuks fruit eet, 2 dagen in de week wat beweging heeft (fietsen of zo) en niet al te veel junk eet heel wat gezonder is dan een bodybuilder.
Ik niet. Meerdere malen eten per dag is altijd gezonder. Omdat je door maaltijden te spreiden je kcal per maaltijd verminderd wat altijd beter is, 3 grote maaltijden per dag is ongezonder dan 6 kleine.

Heb je dat filmpje van Lee Priest gezien? Waarin hij zegt dat hij een relatief laag cholesterol gehalte en bloeddruk had? Laat die test bij 99% van de burgers doen en ik durf wedden dat BB er altijd beter uikomen. En dat is een IFBB pro! Kan je nagaan hoe gezond iemand is die niet zo extreem gaat. Je kan er niet onderuit: héél veel mensen leven ongezond, het voorbeeld dat jij geeft is echt een uitzondering. En dan nóg is extra krachttraining beter dan niet. KT bevorderd de bot-densiteit bij vrouwen én mannen, zorgt voor een betere hormoonhuishouding, versterkt gewrichten,pezen,hart, bloedvaten noem maar op. Mijn bloeddruk is persoonlijk enorm verminderd in vergelijking met toen ik geen BB deed en ook 3 x daags at, fietste enz. Ik ben BB begonnen in de eerste plaats om een gezonde manier van leven aan te leren. Dus als iemand zegt dat het ongezond is dan kan ik alleen bij mezelf denken: waarom ben ik dan zelden ziek, waarom brak ik heel mijn leven nooit 1 bot, waarom heb ik bijna nooit blessures, bloeddruk en cholesterol laag en ga zo maar door. Hoeveel mensen kunnen dat zeggen? Ik ben 100% zeker, dat een amateur BB die niet kuurt, niet te extreem tekeer gaat, de gezondste levenswijze heeft die je kan vinden...
 
Sowieso moet je helemaal niet kijken naar de lichamelijke gevolgen. Anorexia is een geestesziekte, die lichamelijke gevolgen heeft. Tuurlijk als je een ander doel werkt, zal dat andere lichamelijke gevolgen hebben. Ana's en 99 % van de bodybuilders hebben de zelfde denkwijzes.

Ik herken mezelf heel veel in haar, vooral de tegenstrijdigheid.
 
Tering zeg, weer heel DBB tegen me. ff wachten hoor.. :D
 
hoe ongezond het is, bepaal jezelf imo...
feit is gewoon dat de eetgewoonten in de westerse wereld heel slecht zijn geworden, misschien is die van een BB gewoon een stuk minder slecht om te beginnen :D
 
Oke, bodybuilding is gezonder dan de levensstijl die de meeste mensen er op na houden, dus we doen het inderdaad niet slecht. Maar ik blijf er bij dat er gezondere manieren zijn.

"Ik ben 100% zeker, dat een amateur BB die niet kuurt, niet te extreem tekeer gaat, de gezondste levenswijze heeft die je kan vinden..." Maar er zijn er heel wat die wel kuren en die wel extreem te keer gaan, waarschijnlijk meer dan die het niet doen.

Ook zijn bodybuilders nooit tevreden, net als een anorexia patient. Zelfs de grootste gasten in mijn gym lopen te huilen dat ze zo plat zijn..
 
Back
Naar boven