MuscleMeat

Bodybuilding en water (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bodybulding en water

Water duidt op leven, geen mens, geen levend wezen kan zonder. Water = leven. Wat doet het allemaal, hoeveel hebben we er nu precies van nodig? Wanneer moeten we het innemen.

Water is een essentieel bestanddeel van ons lichaam, ons lichaam bestaat namelijk uit ongeveer 60 tot 80 procent water. Het is verantwoordelijk voor veel verschillende processen in ons lichaam, zeker bij bodybuilders. Je kunt lang zonder voedsel, maar absoluut niet lang zonder water. Bedenk je maar eens waarom mensen vaak klagen over hoofdpijn, zeker als het warm is, hoofdpijn is het eerste verschijnsel van uitdroging, vaak drinken deze personen te weinig water. Of bijvoorbeeld een kater, alcohol is een vochtafdrijvende substantie, geen wonder dat je soms opstaat met hoofdpijn niet?

Water is nodig voor het lichaam, zeker bij bodybuilders en het wordt door veel mensen te weinig aandacht aan besteed. Het is ten eerste bevorderlijk voor de algemene gezondheid, het zuivert je lichaam van afvalstoffen en het voorkomt intoxicatie. Als de temperatuur buiten te warm is, koelt water het lichaam af tot op de gewenste temperatuur. Daar komt dan nog eens bij dat wij als bodybuilders vaak supplementen gebruiken of AAS wat nog eens een extra belasting is voor de lever en nieren dus water is een zeker niet te verwaarlozen onderdeel van onze dagelijkse voeding.

Water heeft ook invloed op de inname, verwerking en opname van onze voeding/voedingsstoffen. Het is essentieel om eiwitten te breken in aminozuurketens en je lichaam in staat te stellen deze te gebruiken. Het helpt ook om je honger te controleren, als je na een maaltijd nog honger hebt, kan water dit hongergevoel wegnemen voor een poosje, zodat je niet steeds met honger loopt. Koud water drinken verhoogt ook ons metabolisme.

Als we dan eens kijken naar de invloed van water op onze spieren en spieropbouw. Ten eerste is water verantwoordelijk om elektrolyten naar de spieren te brengen die spierkracht en spiercontrole beïnvloeden. Dit maakt water essentieel in de spieropbouw, het is van belang voor de vetverbranding (metabolisme boosten), energietoevoer en spieropbouw, een groot deel van de spiercel bestaat namelijk uit water!

Net zoals dat een machine olie nodig heeft om goed te draaien, heeft het lichaam water nodig als smeersel. Water is één van de hoofdingrediënten dat als smeersel dient voor de gewrichten en het kan ook blessures aan de gewrichten of aanhechtingen voorkomen. Het is een schokdemper voor de gewrichten, zeker als je traint met zware gewichten. Het dient ook als bescherming voor de pezen, dus als je blijft doortrainen, zonder voldoende water te drinken, kan je hier blessures aan oplopen. Water is dus het smeersel van de gewrichten, tijdens je training drink je dan best ook twee grote glazen water.

Als je wil weten hoeveel water je MINSTENS nodig hebt per dag moet je jouw vetvrije massa vermenigvuldigen met 0,04 en dan kom je het gewenste aantal liters uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik drink circa 5L per dag. Zit wel snor. Goed artikel verder.
 
Koud water verhoogt je metabolisme?

You wish :D , je verbrand hooguit enkele calorieen extra om het water op temperatuur te krijgen, maar het doet niets voor de manier waarop je verbrand. Marginaal geleuter is het.
 
Koud water verhoogt je metabolisme?

You wish :D , je verbrand hooguit enkele calorieen extra om het water op temperatuur te krijgen, maar het doet niets voor de manier waarop je verbrand. Marginaal geleuter is het.

Dit.
 
Zoiets vraag ik me ook af. Ik drink 1 liter melk per dag en 1 liter water. Heb ik er voordeel aan om meer water te drinken of is dit voldoende?

Vocht is vocht naar mijn mening, toch voor spieren. Voor je organen lijkt het me beter om gewoon water te drinken, aangezien hier weinig of geen afvalstoffen inzitten
 
Indd, vocht is vocht, if je nouw 3 liter melk of 3 liter water drinkt, maakt niks uit naar mijn mening.
Je lichaam filterd het toch wel
 
Melk is 87% water lol
 
Indd, vocht is vocht, if je nouw 3 liter melk of 3 liter water drinkt, maakt niks uit naar mijn mening.
Je lichaam filterd het toch wel

maakt niks uit? 3liter melk is 3700 mg calcuim 3 keer hoeveelheid wat je zou mogen binnen krijgen water is gratis melk niet :)
 
ik drink altijd te weinig water, op school is het water ijskoud dus niet echt lekker om te drinken.
 
Koud water verhoogt je metabolisme?

You wish :D , je verbrand hooguit enkele calorieen extra om het water op temperatuur te krijgen, maar het doet niets voor de manier waarop je verbrand. Marginaal geleuter is het.

Thermogenese is een metabool proces. Dus in zekere zin ja, afhankelijk van jouw definitie.
 
s0wscz.jpg
 
hebben jullie geen zeer overgevoelige tanden als je echt koud water drinkt? ik gebruik nu zelfs speciale tandpasta (Sensodyne, aangeraden door de tandarts) tegen overgevoelige tanden maar dat helpt ook geen ene flikker.
 
hebben jullie geen zeer overgevoelige tanden als je echt koud water drinkt? ik gebruik nu zelfs speciale tandpasta (Sensodyne, aangeraden door de tandarts) tegen overgevoelige tanden maar dat helpt ook geen ene flikker.
Heb ik ook last van. gebruik nu paradontax. Is nu veel minder.
 
nee komt door de zuur grade ook wel PH waarde:

Goed voor je tanden van boven

Gewone thee 7,1
Zuiver water 7,0

Halfvolle melk 6,8
Kruidenthee 6,0

Karnemelk 4,4
Bier 4,3

Yoghurt (drank) 3,8
Sportdrank 3,4

Wijn 3,4
Kinder-Cola 3,3

Up-dranken 3,2
Sinaasappelsap 3,2

Limonadesiroop 3,0
Cassis 3,0

Cola Light 2,9
Appelsap 2,8

Maagsap 2,0
(als je moet overgeven)
 
goed artikel!
thnx
 
geen idee. maar heb nu al tijd last van keel ontsteking dus kan niet fatsoenelijk eten, melk is voor mij nu ff de oplossing.

damn wat weeg je dan?
ik zou echt een uber dikke pad worden met zoveel liters melk
 
Goed artikel.
 
Back
Naar boven