MuscleMeat

Sticky ** Bodybuilding.nl Wiki -- Info & FAQ ** (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid geworden
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Alle vragen over de werking en artikels van de Forum Wiki mag je in dit topic stellen. Op deze manier hebben we een centraal punt voor deze vragen.

We moedigen iedereen aan om eerst de pagina Wiki - Meewerken door te nemen, zodat eenvoudige vragen niet steeds opnieuw gesteld hoeven te worden.


1. Waarom een Wiki?

Ja, waarom eigenlijk een Wiki? Wat is er zo goed aan en wat kan het toevoegen? Wel, in de eerste plaats is een Wiki de ideale manier om informatie op een ordelijke manier te centraliseren en te beheren, informatie waar bovendien iedereen aan kan bijdragen. Met de Wiki hopen we dat iedereen zijn steentje kan bijdragen aan een meer informatief web, zodat wie informatie zoekt die ook makkelijk en snel kan vinden. In een Wiki kan informatie bovendien door iedereen gecontroleerd en bijgewerkt worden, zodat fouten snel opgemerkt en aangepast kunnen worden.


2. Er is toch al Wikipedia?

Er is inderdaad Wikipedia, wat een zeer goede algemene Wiki is, en waar heel veel goede informatie reeds te vinden is. Het is dan ook niet de bedoeling om te doen wat Wikipedia al doet. De BBnl Wiki moet dus met andere woorden een toegevoegde waarde zijn, en geen kopie. De BBnl Wiki richt zich vanzelfsprekend op onderwerpen die te maken hebben met bodybuilding en alles wat daar bij komt kijken. Het is dan ook de bedoeling om vooral op dat gebied een echte meerwaarde te zijn op het web.


3. Fijn, en nu?

Nu is het aan jou! Want net als op het forum bepalen leden die bijdragen het succes van de site. Je kan actief meewerken, of je kan het houden bij lezen. Als je kiest voor het eerste, lees dan nog even verder. Je zal dan snel merken dat meewerken aan een Wiki leuk is en bovendien voldoening geeft. Maar let op, want het kan verslavend zijn!


4. Cool! Waarmee kan ik beginnen?

Ho! Niet zo snel :D Er zijn eerst nog een paar dingetjes die je best weet voor je verder gaat :) Hét belangrijkste eerst, onze uitgangspunten, die ook op de pagina Wiki - Meewerken te vinden zijn:

  1. BBnl Wiki is neutraal

    Schrijf altijd neutraal, dit is héél belangrijk! Op de Wiki moet je al je eigen belangen vergeten, het enige wat telt zijn de feiten, die liefst goed onderbouwt zijn.

  1. BBnl Wiki is een encyclopedie

    Dit betekent dat nieuwe pagina's altijd gaan over een bepaald woord of onderwerp. Dit woord of onderwerp moet belangrijk genoeg zijn om erover te schrijven. Bijvoorbeeld een goed voorbeeld zou een pagina over High-intensity interval training kunnen zijn. Iets wat niet gewenst is, is bijvoorbeeld een pagina over je sportschool. Het is best mogelijk dat jij daarover heel veel nuttige informatie kwijt kan, maar het is niet belangrijk genoeg om er een hele pagina in de BBnl Wiki aan te wijden. Een encyclopedie vereist ook dat je zo bondig mogelijk schrijft. Als een zin geen echte informatie bevat kan deze beter weggelaten worden. Er moet ook altijd vanuit de derde persoon geschreven worden. Dus in plaats van "je spieren bestaan uit spiervezels" schrijf je "de spieren bestaan uit spiervezels".

  1. BBnl Wiki medewerkers respecteren elkaar

    Voor een goede samenwerking is het belangrijk dat iedereen respect heeft voor elkaar. Als je het ergens niet mee eens bent, kan je dit het beste bespreken op de overleg pagina, waarvan de link bovenaan elke Wiki pagina te vinden is. Elke pagina heeft een eigen overleg pagina, waar je kan schrijven wat je wilt, van kritiek tot vragen over de pagina.


5. Ok, ik begrijp de uitgangspunten helemaal, hoe ga ik verder?

Als je besloten hebt om mee te werken, dan kan je het beste beginnen met het lezen van de pagina Wiki - Meewerken. Daar staan enkele basics uitgelegd, zodat je met de nodige kennis kan beginnen. Maak je geen zorgen, het is helemaal niet moeilijk, de belangrijkste functies en de algemene werking kan je aanleren in zeer korte tijd. Zodra je de werking een beetje begrijpt, kan je elke pagina in de toekomst helpen verbeteren, of nieuwe pagina's toevoegen.


6. Ik heb de pagina Meewerken gelezen en begrijp de theorie min of meer, wat nu?

Nu kan je wat oefenen voor je aan het echte werk begint. Je kan dingen uitproberen zodat je straks op de andere pagina's geen fouten maakt en vlot kan werken.


7. Ik snap het helemaal, mag ik nu een pagina aanmaken?

Mooi! Voor je een pagina gaat aanmaken, zoek eerst de naam van het onderwerp waarover je wilt gaan schrijven in de sectie. Als de pagina al bestaat dan kan je misschien nog nuttige informatie toevoegen of foutjes verbeteren. Bestaat de pagina nog niet, dan heb jij de eer om deze voor het eerst aan te maken. Wanneer de pagina voor het eerst aangemaakt wordt is het gebruikelijk dat er minimaal één kleine paragraaf over het onderwerp geschreven wordt. Een pagina begint gewoonlijk met een korte, beknopte omschrijving van het onderwerp/woord, en gaat dan eventueel verder met kopjes/paragrafen die meer in detail treden.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een Wiki geen woordenboek is. Het is niet de bedoeling dat de Wiki een lijst wordt met woorden met een zeer korte definitie van wat ze elk inhouden. Het is wél de bedoeling dat er over elk onderwerp dat aan bod komt, zo uitgebreid mogelijk geschreven wordt.


8. Ik heb mijn eerste pagina gemaakt, dit werkt goed :thumbup:

Welkom in de wereld van Wiki! Ik zei toch dat het makkelijk en leuk is;)


9. Maar ik kan dus gewoon pagina's over onzin maken en vandalisme plegen op alle pagina's?

Dat kan, maar omdat de Wiki gekoppeld is aan het forum kan (en zal) je hiervoor ook waarschuwingen en waarschuwingspunten krijgen en uiteindelijk verbannen worden. Dat zal dus vrij snel gaan vervelen.


Post hier een bericht of stuur het naar een van de wiki medewerkers als je opmerking hebt over een van de artikels.
 
Dan zal ik de eerste vraag stellen:
Als er een pagina aan gemaakt is worden dan automatisch de woorden die al zijn aangemaakt in een andere pagina doorgelinkt, of moet dat handmatig gedaan worden?
 
Edit: Omdat de Wiki nu op het forum staat kan je de link toevoegen met de link button in de editor.
 
Interne links moeten handmatig toegevoegd worden. Mocht dat niet zo zijn, dan zouden er wellicht teveel links in artikelen komen, wat de leesbaarheid zou verminderen. Natuurlijk is ook niet zo maar elk woord relevant genoeg om te hyperlinken.

Een interne link maken kan op twee manieren.

Methode 1:

1. Selecteer het woord waarvan je een interne link wilt maken in het artikel
2. Plaats links van het woord: [[ en rechts: ]]

Voorbeeld:



Methode 2:

1. (Zelfde als methode 1, stap 1)
2. Klik op de knop Interne verwijzing ([Afbeelding niet meer beschikbaar])
Duidelijk.
 
Zo..even een ruim 6 jaar oud topic bumpen..

Is het een idee om de wiki eens te updaten? Veel info is gedateerd/verouderd wat tot misstanden kan leiden..

Wellicht een idee dat, als grote T er geen zin/tijd voor heeft, mensen de kans te geven hun steentje bij te dragen en de betreffende pagina's opnieuw te schrijven?
 
Zo..even een ruim 6 jaar oud topic bumpen..

Is het een idee om de wiki eens te updaten? Veel info is gedateerd/verouderd wat tot misstanden kan leiden..

Wellicht een idee dat, als grote T er geen zin/tijd voor heeft, mensen de kans te geven hun steentje bij te dragen en de betreffende pagina's opnieuw te schrijven?
Door bekende omstandigheden hier tot nu toe niet echt op kunnen ingaan. Maar ondertussen is de Wiki alvast geüpgradet. Pagina's aanmaken en bewerken kan nu nog even niet, ik laat het hier weten wanneer dat weer mogelijk is.
 
De wiki staat nu op het forum zelf zoals jullie al gezien hebben (makkelijker).

Forum Wiki

Iedereen die wil meewerken kan hier een aanvraag doen of via conversatie bij een moderator. Je krijgt dan toegang tot het forum en een banner 'Wiki Medewerker'.

Meer info -> Meewerken
 
We hebben de wiki opengezet, alle leden kunnen topics toevoegen of antwoorden in een bestaand topic (dit kunnen we aan de eerste post toevoegen indien nodig).
 
Om spam/trolls te voorkomen moet je minimaal 300 posts hebben.
 
Wiki opgeschoond (topics verplaatst en secties samengevoegd).
 
Back
Naar boven