AndroidHealthClinic

Bodybuilding op (te) jonge leeftijd!!

Bezoekers in dit topic

Shogun

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
2 nov 2003
Berichten
8
Waardering
0
N.a.v. een posting van HardCase ("Nieuw Voedingsschema"), zie eerdere thread, zou ik graag een discussie willen starten over of het wel verantwoord is wat jongens als HardCase en met name Pascalletjuh (!) aan het doen zijn.

Ik zie in hun schema's dat ze net zo bezig zijn als de ervaren BB-ers, compleet met voedingsschema's erbij. Ik vrees dat zij niet goed beseffen waar zij mee bezig zijn. Zo is het bekend dat bij overtraining - en dat gaat heel gauw bij dit soort jongens, enthousiast als ze zijn - dat het de lichaamsgroei kan beperken en nog veel meer.

Persoonlijk vind ik dat de ervaren BB_ers hier dit soort jongens er beter op moeten attenderen en er op moeten wijzen, dat ze niet aan overtraining moeten doen, maar rekening houdend met hun jonge leeftijd niet te zwaar gaan trainen en goed begeleid dienen te worden.

Ik vond via Google ondermeer dit artikel, hoewel er zeker nog veel meer zullen zijn:

[Link niet meer beschikbaar]

Ik ben benieuw naar reakties hierop en dan met name hoe het zit met de verantwoording van de hier aanwezige ervaren BB_ers om kinderen - sorry Pascalletjuh, niet lelijk bedoeld - te waarschuwen voor de gevaren waar zij zich aan blootstellen, om maar te zwijgen van anabole middelen, wat ik ook zo links en rechts wel eens lees/hoor.
 
het trainen zou volgens sommigen de groei benadelen, als je te fanatiek gaat trainen als puber zou dat nog wel eens waar kunnen zijn maar als ze gewoon met lichtere gewichten gaan trainen moet het wel kunnen vind ik.

En daarbij genomen, jongeren met een gezonde voedingsschemagroeien veel beter dan de jeugd zonder voedingsschema want 9 van de 10 eet enkel junkfood en te weinig eiwitten met daarentegen jonge bb'ers met een strak schema en veel en goede bouwstoffen dus die zullen in mijn ogen beter groeien.

wat ik ook gehoord heb is dat de mensen vroeger veel langer waren dan nu (gemiddelde was 2 meter) en dat dat kwam omdat ze enkel gezonden voedingsproducten aten (groenten, vlees)
 
Laatst bewerkt:
ben zelf ook op 13 jaar begonnen, heb altijd gewoon niet te fanatiek gedaan de eerste jaren, pas nu(17jaar) echt begonnen met beter te trainen en voeding, t is vooral oppassen voor de gewrichten waar je last van kunt krijgen op jonge leeftijd , k heb ook eens een artikel gelezen op internet waarin vermeld staat dat vroeg beginnen met krachttraining ook de groei niet mindert maar dat het de groei enkel vertraagd , alleen kan nu nergens meer dat artikel terug vinden, verder is het goed oppassen dat je alles in verhouding traint en niet zoals veel doen veel te veel borst trainen in verhouding,denk wel dat je best vroeg kan beginnen met krachttraining,wel rustig opbouwend natuurlijk, maar vaak hebben ze te weinig info zodat ze niet weten hoe het beste te trainen,ben wel van mening dat je op jonge leeftijd, bv 13 jaar ofzo niet te veel moet trainen, iets van maximaal 3x per week met goede begeleiding,omdat veel te enthousiast zijn en zich gaan overtrainen etc., ben het wel eens met wat bodybuilder0102 zegt; veel anderen van die leeftijd eten veel te ongezond wat helemaal al slecht is.maargoed ik ga nog even zoeken of ik dat artikel nog ergens kan vinden.
 
hey

kweet eigelijk niet zo goed wat ik hier op moet zeggen (kheb het artikel nog niet gelezen doe ik strax ff geen tijd nu) maar iig voor mij voelt het niet slecht ofzo...ik merk ook wel als ik té ver ga en dat doe ik gwoon niet en ja dan zul je denken als je naar de gewichten kijkt waarmee ik train dat dat niet klopt maar zo voelt het voor mij echt niet...ik krijg veel hulp in de sportschool van anderen oudere mensen die daar trainen en die mij helpen bij het correct uitvoeren van de oefeningen

en mijn mening hierover is dus dat als je de oefeningen correct uitvoeren dat het echt geen **** uitmaakt hoe oud je bent...er is al eens een eerdere thread geweest (weet niet of je die gelezen heb shogun) die heet 14 jaar oud en staat ergens in het blessures en gezondheid gedeelte en daarin werd gezegd dat het de groei of whatever niet zou afremmen omdat dat genitisch was bepaald...maar ik zal strax dat artikel eens ff lezen...maar mijn mening is dus nu iig dat het geen kwaad kan

grtz pascalletjuhh
 
Goed idee om zo'n thread te starten, maar wil hier een paar dingen aan toevoegen.

Wat zijn kinderen? Vanaf het moment dat je het woord kind uitspreekt, denk ik aan een naïef wezen dat impulsief leeft zonder bij ook maar één ding na te denken. Wou deze sport al heel lang doen, maar heb na het lezen van enkele artikels zelf nog 2 jaartjes gewacht tot ik 15 was en hierbij heb ik ook gezien of mijn grootste 'groeistoten' achter de rug waren. Meet nu een 1m82, zal nog wel groeien hoor, maar heb mezelf toen voorgenomen niet aan fitness te doen als ik nog zoveel moest groeien. Ik denk niet dat ik dus zo impulsief ben, ik ben wel impulsief, maar weet mezelf goed in toom te houden.

Voel ook aan mezelf als het te veel wordt. Vroeger deed ik 21 reeksen borst, 16 bi en tri, 24 rug, 20 benen, en met dat schema voelde ik echt dat het teveel werd. Met dit schema zat ik aan mijn laatste reeks per oefenening ook aan 8 herhalingen, dus dat was echt wel te veel. Met het schema dat ik nu heb opgesteld zal ik veel minder snel opgeven, mezelf beter voelen,...

Wat me echt doet walgen zijn die 15-jarigen die met 10 in een groep naar gym komen en, zonder dat ze ook maar weten hoe ze een oefening juist zouden kunnen doen, wat komen spelen met gewichtjes, 3,5 uur trainen,... Volgens mij ligt het meeste in je eigen handen. En dit hier: bij ons is er een van 8 jaar (!!!) die komt trainen.

Ik ben me er ook van bewust, anders had ik nooit op dit forum gezeten, dat ik constant moet bijleren én vragen stellen én mezelf altijd in twijfel trekken en proberen te verbeteren.

Als er nog iemand artikels heeft over trainen op mijn leeftijd, wil je die dan plz posten? Thx en btw, ook thx om zo'n thread te starten.

Cu
 
pascalletjuhh zei:
hey

...maar mijn mening is dus nu iig dat het geen kwaad kan

grtz pascalletjuhh


drugsgebruikers zeggen ook dat drugs goed is ;)
nah just joking want als je het goed doet kan het geen kwaad nee (integendeel, wat is gezonder iemand die niet sport en junkfood eet of sport en gezond eet)
 
Er is wel een verschil tussen BB en voetbal natuurlijk :)
 
Richard Sandrek..... zoek daar maar eens een paar pics van
 
pascalletjuhh zei:
hey
maar mijn mening is dus nu iig dat het geen kwaad kan

grtz pascalletjuhh

Tsja..jou mening. Ik denk dat het meer om feiten gaat. Ik bedoel; voor je gevoel zal het misschien niet slecht zijn, maar misschien is het dat wel, en merk je dat pas over 20 jaar.

Maar als je dan toch je 'mening' mag geven; ik denk persoonlijk dat het geen kwaad kan. Voorwaarde is wel dat je niet keer op keer maximaal ga. Als ik lees dat Pascal probeert die benchpress elke keer nog zwaarder te maken, tsja dan weet ik niet of dat verstandig is op die leeftijd.

Maar nogmaals, dit is meer op persoonlijke opinie dan op feiten gebaseerd.
 
maar kijk he in amerika zijn der zoveel jongens die op mijn leeftijd beginnen te trainen en die jongens daar in amerika zijn echt niet allemaal zo klein ofzo...en idd wat dacht je richard sandrek? die heeft al van af zn 5e ofzow zitten trainen en die heeft toch ook nergens last van?
 
Dymatize zei:
Misschien nog niet....

jah oke miss nog niet

maar kijk eens naar arnie...dies ook begonnen op zijn 15e...en die heeft nou tog ook nergens last van? van gewrichten dan
 
pascalletjuhh zei:
maar kijk he in amerika zijn der zoveel jongens die op mijn leeftijd beginnen te trainen en die jongens daar in amerika zijn echt niet allemaal zo klein ofzo...en idd wat dacht je richard sandrek? die heeft al van af zn 5e ofzow zitten trainen en die heeft toch ook nergens last van?


Dat zegt toch ook niet alles. Uitzonderingen bevestigen altijd de regel. America is het land waar alles kan en waar ook vanalles gebeurt wat niet zou mogen gebeuren ... Ik begrijp best dat zo'n Sandrek jou tot de verbeelding spreekt, maar neem iet alles klakkeloos over. PR is een belangroijk onderdeel van de US-sporters en daar wordt dan wel eens wat verzwegen ..


Nog even over het woord kinderen wat ik heb gebruikt, dat is niet denigrerend bedoeld hoor, integendeel! Maar het komt omdat ik zelf ook een 15-jarige zoon heb en dus de groei van nabij meemaak, ook bij het voetballen zie je dat heel goed terug, dat sommige spelers erg veel last hebben van hun groei. De motoriek is niet goed etc. Dat gaat wel weer voorbij, maar jew kunt op je vingers toch wel natellen zou ik zeggen, dat datzelfde verhaal van die groei, evenals bij voetbal ook bij andere sporten het geval zal zijn, zelfs bij degenen die niet sporten. Vandaar die geboden voorzichtigheid. Naarmate je ouder wordt kunnen klachten optreden ..
 
Maarja hoe kan jij weten dat bvb die Sandrek nergens last van heeft (heeft gehad) ?
En Arnold mag blij zijn dat ie stinkend rijk is anders was hij nu een wrak
 
Shogun zei:
N.a.v. een posting van HardCase ("Nieuw Voedingsschema"), zie eerdere thread, zou ik graag een discussie willen starten over of het wel verantwoord is wat jongens als HardCase en met name Pascalletjuh (!) aan het doen zijn.

Ik zie in hun schema's dat ze net zo bezig zijn als de ervaren BB-ers, compleet met voedingsschema's erbij. Ik vrees dat zij niet goed beseffen waar zij mee bezig zijn. Zo is het bekend dat bij overtraining - en dat gaat heel gauw bij dit soort jongens, enthousiast als ze zijn - dat het de lichaamsgroei kan beperken en nog veel meer.

Persoonlijk vind ik dat de ervaren BB_ers hier dit soort jongens er beter op moeten attenderen en er op moeten wijzen, dat ze niet aan overtraining moeten doen, maar rekening houdend met hun jonge leeftijd niet te zwaar gaan trainen en goed begeleid dienen te worden.

Ik vond via Google ondermeer dit artikel, hoewel er zeker nog veel meer zullen zijn:

[Link niet meer beschikbaar]

Ik ben benieuw naar reakties hierop en dan met name hoe het zit met de verantwoording van de hier aanwezige ervaren BB_ers om kinderen - sorry Pascalletjuh, niet lelijk bedoeld - te waarschuwen voor de gevaren waar zij zich aan blootstellen, om maar te zwijgen van anabole middelen, wat ik ook zo links en rechts wel eens lees/hoor.

nu, het gebruiken van voedingsschema's is imo net goed, want een verantwoord voedingsschema zal ervoor zorgen dat de jonge athleet veel minder snel overtraind zal geraken, dat hij/zij de juiste voedingsstoffen binnen heeft etc. combineer dit het met het feit dat krachttraining een unieke hormonale respons heeft, en je zal dan ook zeer snel resultaten zien. je lichaam past zich aan de situatie waarin het zich bevind. dat is de bottom line, of het goed is of niet is eerder een vraag die niet zoveel met sport te maken heeft, daar het uitgaat van een algemeen beeld van de mens. een sport zoals krachttraining zal ervoor zorgen dat je op jongere leeftijd al veel hardere en stevigere spieren zal hebben en je dus (zeker als vrouw zijnde) het risico op ostheoporose significant zal verminderen. ook zal je meer spiermassa hebben dan de gewone jongen die heel zijn jeugd heeft gevoetbald heeft. als het beeld van een gezonde is dat je heel smal en veel uithouding moet hebben, dan is het inderdaad niet aangewezen om in het lager onderwijs of vroege middelbaar onderwijs krachttraining te geven. is je mensbeeld beïnvloed vanuit een russisch standpunt daarentegen, dan ga je ervan uit dat je op vroege leeftijd al over heel wat kracht en coördinatie en lenigheid bezit om later vroeger te kunnen doorbreken in de professionele sport. vandaar dat russische kinderen op zeer vroege leeftijd (meesten op 8 jaar al) al te maken hebben met krachttraining, meer bepaald gewichtheffen.

overtraining is iets wat bij alle sporten gebeurt, en is niet iets dat unieks is aan krachttraining, dus om dit te gaan linken met deze sport vind ik al niet eerlijk, want kinderen die 24uur per week (!) turnen, kunnen imo net iets gemakkelijker overtrainen dan jongens die 5 uur per week eens gaan fitnessen of powerliften.

zwaar gaan (in gewichten neem ik aan) heeft niets te maken met overtraining. ja, te vaak zwaar gaan kan gevolgen hebben, maar indien je dit linkt met een aangepaste voeding en genoeg rust en je ook je training wat periodiseert, zou er geen probleem moeten zijn. wel ben ik van mening dat je de eerste jaren (ja jaren) van je training moet toewijden aan een stevige basis. dit merk je in alle sporten. bij volleybal worden er uren en dagen en maanden gewerkt aan je toetstechniek, totdat deze instinctief correct is, en je met de bal kan spelen zoals jij dit wil. dit is vaak monnikkenwerk. iets dat ik niet vaak terugvind bij de mensen die hier trainen, en daar geef ik jou gelijk. hun schema's zouden niet zo mogen zijn zoals de ervaren bodybuilders. ook al train je 'al 2 jaar waaronder 1 jaar intensief'. je moet een zo breed mogelijke basis vormen. ben je bodybuilder, dan betekent dit simpelweg zoveel mogelijk algemene MASSA en KRACHT verwerken gedurende een paar jaar, en DAN pas beginnen cutten en/of beginnen met specifiekere oefeningen. In amerika hebben veel bodybuilders eerst powerlifting gedaan, waarom? omdat je daar beestig sterk van wordt, en de massa die je kweekt is harde blijvende massa. daarna kan je beginnen met isolerende oefeningen. maar eerst een aantal jaren je gewoon focussen op de bench, de deadlift, de squat, en de military press (ikzelf heb een voorkeur voor de push press, maar da's eerder iets persoonlijks). nog beter, een combinatie van powerlifting en gewichtheffen. brute kracht EN coördinatie.

nu over die blessures die je kan oplopen. daar heb ik een gemakkelijk antwoord op : roekeloosheid (ongeduld en ego) en slechte uitvoering. pak dit aan en het aantal blessures vermindert drastisch

idem AS, eerst een zo breed mogelijke basis opbouwen, wat bij 9 mannen op de 10 hier niet gebeurt. oh ja, ze denken dat, omdat ze 3 jaar intensief trainen. maar is dit genoeg? imo lang niet genoeg. je moet kijken naar je vooruitgang en ook naar je ervaring en je leeftijd. als je van mening bent dat je alles eruit hebt kunnen halen, en je op kwestie van training alles heb opgezocht en geprobeerd en getoetst en je goed bent blijven vooruitgegaan, dan mag je IMO nog een aantal jaartjes zo vooruitgaan. om maar een voorbeeld te geven... 3xl, dat vind ik nou het voorbeeld van een goede basis om op te beginnen kuren. punt uit. hij heeft ervaring, kennis, en geduld. vergeet niet, weinigen onder jullie zullen de kans krijgen om competitief te worden, dus het is ook de bedoeling zo lang mogelijk te gaan in de sport, en het zo gezond mogelijk te houden. neem hem als voorbeeld, als jullie na 20 jaar nog zo verliefd zijn op de sport en jullie een heleboel kennis hebben vergaard en nog zo leergierig zijn, en ook weten hoe toch nog te blijven vooruitgaan, dan mag je wel een stap verder gaan.


ik hoop dat dit een zinvolle reactie was :D
 
hey hey, mannekes, ik denk dat jullie ook niet alles weten, het is te weten gekomen dat sandrak effectief bezig was met een soort hormonenmanipulatie hé ! jullie denken dat hij naturel was, maar dit blijkt niet helemaal waar te zijn!
 
Als hij van enige betekenis is in de PL/BB wereld (wat ik aanneem als hij gekend is) zal hij sowieso wel wat gebruikt hebben
 
Shogun zei:
De motoriek is niet goed etc.

vandaar dat je zo vroeg mogelijk moet beginnen met een zo groot mogelijke basis, om dit te voorkomen! vandaar dat er meer en meer activiteiten voor kleuters ontstaan om hun Algemene Bewegingsvaardigheden te ontwikkelen, hoe vroeger je daarmee begint, hoe beter hun motoriek gaat zijn en hoe gemakkelijker zij Specifieke Bewegingsvaardigheden gaan aanleren. vandaar dat ik partisant ben voor gewichtheffen op een zeer vroege leeftijd. dit is een perfecte sport om je coördinatie te verbeteren. je lichaam is op zich toch niet in staat om veel te heffen dus je moet je zowieso niet ongerust maken over het feit dat er teveel druk komt op de gewrichten en groeiplaten. het enige waar op moet gehamerd worden is oefening, oefening, oefening, om een zo correct mogelijke uitvoering te hebben, in alle mogelijke intensiteiten, van als je altijd met 50% traint, ga je op 50% wel een perfecte uitvoering, maar als je nooit zwaarder bent gegaan mag je zeker zijn dat je uitvoering klote is eens je tegen de 90% komt. dus vandaar dat er IMO op alle intensiteiten gehamerd moet worden op techniek.

veel mensen reageren op die manier om anderen te beschermen. "doe dat niet je gaat je rug bezeren" maar hoe bescherm je iemand het best? door hem van iets uit te sluiten of door hem een zo breed mogelijke bagage mee te geven?
 
Iedereen die begint met fitness heeft bijna geen flauw idee en kennis van voeding en trainings-principes! Je moddert wat aan en pas als je je research gaat doen wordt je van dit soort dingen bewust! Hier gaat een langere tijd overheen dan je denkt! Mede omdat het heel geleidelijk gaat, telkens ondek je weer nieuw aspecten!

Er zijn weinig jeudigen onder de 16 die hardcore trainen en exccesieve opofferingen maken, en de manier waarop je traint in je beginfase is vaak niet intensief of extreem genoeg om serieuze groeiproblemen te veroorzaken.

Verder is het goed om op jonge leeftijd gewoon de tijd te gebruiken om over die beginnersfase heen te komen. Dus bijvoorbeeld alleen maar richten op de correcte en strikte uitvoeringen van de oefeningen. Daarna kan je je gaan focussen op het aanzetten van massa!

Iemand die Shane hier kent van 't Amerikaanse board? Die is 15 en loopt met een lichaam waar zelfs volwassen mannen jaloers op zullen zijn.
 
Ik had van iemand gehoord dat de ouders en de oom ofzo van Richard Sandrek zijn genen hadden gemanipuleerd ofzo :S vage shit maar daarvoor zijn ze aangeklaagd, maar kweet niet of dat waar is
 
Back
Naar boven