MuscleMeat

Bokser zoekt advies om beter te worden (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kevinyann

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
18 sep 2006
Berichten
2
Waardering
0
Hallo mede sporters.

Ik heb een probleem. Ik zit nu al anderhalf jaar op boksen en heb daarvoor jarenlang taekwondo gedaan. Waar ik nu mee zit is dat bij boksen je conditie veel beter moet zijn. Want een training boksen put mij meer uit dan de wedstrijden taekwondo. Nu zit ik ook jaren lang op fitness en heb daar een schema om conditie te verhogen. Toch merk ik er weinig van, want ik blijf naar mijn mening op zelfde niveau.. of ik heb een k*tschema.

Zijn sporten als Kickfun een goede ondersteuning om langer en krachtiger te kunnen stoten bij boksen? Ik hoorde namelijk dat Kickfun goed is voor cardio etc. maar heeft een bokser daar ook wat aan?
Of zijn er andere sporten/manieren om je conditie goed op te krikken om langer op de zandzakken en tegenstanders te boksen

alvast bedankt.
 
Beste Kevin als je conditie wilt zul je moeten lopen,begin met duurlopen 4x p/w bv 30min rustig joggen voer dit op naar 4x p/w 60min joggen eens dat vlot kun je beginnen met interval training verder koortje springen rondje of 4-5 met korte en lange versnellingen enz als het je bedoeling is ooit wedstrijden te draaien stuur me ber.voor specifieke boks training.Succes
 
Thnx, ik ga er zeker mee aan de slag met je advies.

Als er meer tips zijn van oefeningen die je kan doen op een sportschool, altijd welkom!
 
een bokser moet NOOIT 60 minuten kunnen lopen, duurlopen slaagt nergens op.

Het lijkt me dat je of op een plateau bent gekomen, of overtrained bent.

Ik zou je aanraden om de intensiteit van je training te veranderen en in je conditietraining HIIT in te bouwen, je zult merken dat dat erg handig is voor in de ring. Je kan het doen met spurten, koorddansen en op de zak slaan.

Verder kan ik je filmpjes op de site Your Top Source For Free Boxing Training Advice aanraden, en zijn ebooks(ik wil ze wel ergens uploaden als je ze moet hebben)

Met name deze tekst en films zullen je helpen voor "slagconditie" op te bouwen
Your Top Source For Boxing Training Advice

Zie daarnaast dat je jezelf ook niet overtraint. Bokstraining is al zwaar op zich, herstel kan ff duren, als je daartussen ook nog krachttraining gaat doen zou ik toch af en toe een rustweek nemen. Ik zou ook geen beentraining niet meer doen. Squats en dergelijke zijn mooie oefeningen, maar het kan een tijdje duren eer je benen terug op 100% zitten. En in de ring zijn frisse benen nodig.

Daarnaast zou ik nog zeggen, leer je krachten doseren. Ik ben genoeg nieuwelingen en al wat gevorderden die in de ring hun eerste ronde alles geven. Heel mooi om te zien en je lijkt te winnen, maar de 2de ronde gaat al heel wat minder en de derde liggen ze tegen de touwen klaar voor een afslachting. Op de training hetzelfde, ga niet volluit de eerste minuten maar doseer je krachten, op het einde kun je ms nog ff berserk gaan op de zak. Maar aangezien je al een tijdje traint weet je dit ms al.
 
een bokser moet NOOIT 60 minuten kunnen lopen, duurlopen slaagt nergens op.

Wil je meer uithoudingsvermogen krijgen is er geen weg omheen, dus lekker duurlopen ;) .
 
VEEEEL intervaltraining en veel afwisselen met wat je doet:
Dus als je 3x per week conditie gaat trainen bijv:
- Hardlopen (duur tm 60 min.)
- Touwtje springen (interval)
- Fietsen (kan je ook vaker inplannen, hier zal je niet snel mee overtrainen; interval)
Niet elke week van onderdeel wisselen, anders ga je nooit op de verschillende onderdelen vooruit..
 
Re: Bokser zoekt advies om beter te worden.

ik doe aan bodybuilding en thaiboksen
ik ga nooit lopen en barst van de conditie!!!
leg je ns wat meer toe op touwtje springen en grondoefeningen zoals doorzakken,squatten zndr gewicht enz...
leef je ook maar goed uit op de zak of padjes,dan komt de conditie vanzelf!!!

grtzzz
:cool:
 
Wil je meer uithoudingsvermogen krijgen is er geen weg omheen, dus lekker duurlopen ;) .


duurlopen is aerobisch uithoudingsvermogen en is voor voetballers en marathonlopers. Het heeft absoluut niks met boksen te maken, die hoofdzakelijk anaerobisch moet presteren, net zoals sprinters, keepers e.d.

Denk gewoon logisch na, wat voor nut heeft 60 minuten lopen voor een bokser? Gaat hij 60minuten in de ring rustig toertjes lopen? Of op een gezapig tempotje slagen geven?

Een bokser moet zo lang anaerobisch kunnen presteren, en vlug recupereren. Dat kun je niet trainen met duurlopen, dan moet je intensief lopen met korte rustpauzes zodat je lichaam hieraan went. Daarom raad ik High Intensity Interval Training aan.

Ik durf na 2 weken een bokser die HIIT traint tegen een bokser die 60 minuten lang loopt in de ring zetten, en mn kop verwedden dat de hiiter veel langer mee zal gaan in de ring
 
Laatst bewerkt:
Beste Calyptus ik ben het niet met je eens,er word niet gesteld enkel duurlopen te doen.Duurlopen samen met interval zorgen voor een complete looptraining.Ik deed het jaren zo net zoals m,n trainer top amateur Hubert Fierens(2xbelgish kampioen,brons op de militaire wereldkampioenschappen,trainer vd belgische ploeg enz) lijkt me dat die er verstand van heeft.grtz
 
Back
Naar boven