Fitness Seller

Bolle bovenrug bij Deadlifts en Front Squats

Bezoekers in dit topic

Ashbringer45

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
1 jul 2013
Berichten
3.730
Waardering
1.469
Lengte
1m79
Goedendag heren en dames,


Ik kamp al langer met het probleem dat mijn bovenrug bolt bij de oefeningen als Deadlifts (varianten ook daarvan) en zeker bij front squats. Ook bij MP is dit het geval eigenlijk.


Na veel opzoekwerk kom ik niet echt tot een duidelijke conclusie, mijn APT is al bijna weg maar nu kamp ik dus met dit probleem.


Heeft iemand hier ervaring mee of kan mij tips geven om dit te verhelpen?

Moet er wel bij zeggen dat in de familie van nature al kyphosis voorkomt.
 
Kan je het eens wat meer toelichten? Ik kan me totaal geen beeld vormen van een bolle bovenrug tijdens een overhead press. Je zet automatisch je onderrug in een holle positie om dat gewicht omhoog te krijgen en je kin niet te raken, waarbij je bovenrug ook kleine holle vorm aanneemt.
 
Kan je het eens wat meer toelichten? Ik kan me totaal geen beeld vormen van een bolle bovenrug tijdens een overhead press. Je zet automatisch je onderrug in een holle positie om dat gewicht omhoog te krijgen en je kin niet te raken, waarbij je bovenrug ook kleine holle vorm aanneemt.


Naja 't zal wel normaal zijn maar not sure.
 
span je wel alles aan? Je moet echt alles 'tight' houden. schouderbladen naar achteren pinnen bij squat, borst naar voren.
Bij MP ook alles gespannen houden!
 
Ik maak me altijd meer zorgen om onderrug dan bovenrug, al is het wel iets om in de gaten te houden, zeker als je niet de intentie hebt om balls to the wall the gaan. Ik kies ervoor om dat wel te doen, maar ik ben dan ook prima in staat om onderrug neutraal te houden terwijl ik de bovenkant bol.

Hier is leuk leesvoer: http://robertsontrainingsystems.com/blog/round-back-deadlifts/
 
Ik ben zelf hypermobiel en heb ook vaak een bolle rug, omdat mijn banden te zwak zijn en spieren dat werk van mijn banden moet overnemen. En daardoor verkrampen mijn rugspieren soms. Ik heb daar lang voor bij een fysio gelopen en loop nu bij een mensendieck therapeut om aan mijn houding te werken. Ik ben in het begin bij de fysio begonnen met de cat stretch om mijn onderrug te rekken:
http://www.exrx.net/Stretches/ErectorSpinae/CatMovement.html

Ik heb dat ook soms bij de back squat dat ik hol, wat bij mij werkt, is eerst mijn borst naar boven duwen, kont helemaal naar achteren en dan pas naar beneden gaan in de squat, dan heb ik automatisch een holle rug.

En eventueel ook oefeningen doen om je onderrug te versterken zoals Hyperextensions (eventueel met extra gewicht), en zo diep mogelijk gaan in neergaande beweging van de hyperextension

Als je je rug blijft hollen zou je ik sowieso willen adviseren naar een fysio of arts te gaan om te kijken of er in je onderrug een probleem zit.
 
Onderrug is niet het probleem en ik hoop dat je bovenrug goed gelezen hebt, want die staat altijd hol ook bij DL's. Anders had ik nu allang een hernia :o. Probleem is dus de bovenrug die bolt, dit schijnt te maken te hebben met zwakke rugspieren en het naar voor trekken van de schouders. Snap er niets van namelijk want ik heb altijd rug getraind en nooit alleen maar bro borst dagen gehad.

Maar bedankt zal er naar kijken, cat stretch doe ik zelf ook en helpt wel als de onderrug zeer doet :p
 
Onderrug is niet het probleem en ik hoop dat je bovenrug goed gelezen hebt, want die staat altijd hol ook bij DL's. Anders had ik nu allang een hernia :o. Probleem is dus de bovenrug die bolt, dit schijnt te maken te hebben met zwakke rugspieren en het naar voor trekken van de schouders. Snap er niets van namelijk want ik heb altijd rug getraind en nooit alleen maar bro borst dagen gehad.

Maar bedankt zal er naar kijken, cat stretch doe ik zelf ook en helpt wel als de onderrug zeer doet :p

Ik heb dat ook, ben een tijdje geleden bij een orthopeed geweest, om toch even voor de zekerheid te laten checken, en zag dat bij bovenrrug bij schouderbladen ook bolde zeg maar. Hij zei dat gewoon de stand van mijn rug was en dat niks aan te doen was. Kan dus ook bij jouw zo zijn dat het gewoon de stand is van je rug en dat je erg verder weinig aan kan doen.

Ik heb het daar ook over gehad mijn met mensendieck therapeut, en die zag dat dus ook bij mij, en de oefeningen die daarvoor kunt doen, zijn alle oefeningen met scapulaire retractie om de Rhomboleus spier te trainen.

Dan kun je denken aan de volgende oefeningen:
Bent-over-Row

Kwam ook een tijdje geleden dit tegen, vond ik wel een goede uitleg:
http://www.buildmybody.nl/rug-train...verschillende-oefeningen-en-grepen-vergeleken
 
Laatst bewerkt:
Mijn bovenrug bolt ook altijd bij deadlifts. Alleen bij de sumo variant kan ik het enigszins beperken. Heb jaren geprobeerd er iets aan te veranderen, dat was alleen goed voor frustratie en degressie van kracht. Heb er nooit nadelen aan ondervonden voor de rest dus nu leef/lift ik er maar gewoon mee. Nu voelen deads eindelijk weer goed aan en zit er weer een stijgende lijn in.
 
Meer upperback trainen zodat die sterker wordt en je lats goed aanspannen. Je kan op zich veilig een paar graden bollen met je bovenrug, zolang je maar niet maximaal bolt bij maximale gewichten want dat vergroot de kans op blessures. http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/a_strong_case_for_the_rounded_back_deadlift

Maar ik kan moeilijk een beeld krijgen dat dit bij frontsquats en overheads ook is. Je laat het gewicht toch deels op je lats rusten waardoor je toch een rechte bovenrug krijgt als je ze aanspant? Met een bolle bovenrug frontsquatten leidt volgens mij gewoon tot naar voren vallen. Mss techniek is ff checken? Bij mp goed tight uitracken en lats gebruiken om het gewicht te dragen en bij frontsquats ellebogen goed omhoog houden.
 
je bovenrug is niet sterk genoeg
 
Ik heb dat ook en vind het vrij irritant, beperkt me in het gewicht dat ik (denk ) kan trekken. Heb zelf het idee dat mijn schouders het laten afweten/ niet sterk genoeg zijn waardoor mijn armen mijn hele bovenrug naar "beneden" trekken.
Doe BOR om te versterken maar het heeft nog niet echt concrete resultaten opgeleverd, dus als iemand tips heeft om je bovenrug (misschien schouders?) te versterken...! Oefeningen die ik nu voorn doe zijn pull ups, BOR, lat pull down, seated row..
 
Mensen roepen altijd maar 'bovenrug sterker maken'. Volgens mij is dat echt niet meer dan een leuke gedachte met een kleine kern van waarheid ergens, maar imo ligt het niet zo makkelijk. Ik heb het idee dat het bij de meeste mensen voortkomt uit mobiliteitsproblemen of simpelweg lichaamsbouw. Om voor mij persoonlijk te spreken; ik heb niet het idee dat mijn upperback erg zwak is ofzo. Focussen daarop heeft me minder progressie gebracht dan focussen op het elimineren van mijn anterior pelvic tilt. Het is nog steeds niet weg ofzo, maar aanzienlijk minder. Wil ook nogmaals benadrukken dat het me nog nooit problemen heeft opgeleverd.
paar maanden terug, maar nog wel hoe ik nu ongeveer lift:
http://www.youtube.com/watch?v=2zj_7bqMxtA&feature=youtube_gdata_player
 
Mensen roepen altijd maar 'bovenrug sterker maken'. Volgens mij is dat echt niet meer dan een leuke gedachte met een kleine kern van waarheid ergens, maar imo ligt het niet zo makkelijk. Ik heb het idee dat het bij de meeste mensen voortkomt uit mobiliteitsproblemen of simpelweg lichaamsbouw. Om voor mij persoonlijk te spreken; ik heb niet het idee dat mijn upperback erg zwak is ofzo. Focussen daarop heeft me minder progressie gebracht dan focussen op het elimineren van mijn anterior pelvic tilt. Het is nog steeds niet weg ofzo, maar aanzienlijk minder. Wil ook nogmaals benadrukken dat het me nog nooit problemen heeft opgeleverd.
paar maanden terug, maar nog wel hoe ik nu ongeveer lift:
http://www.youtube.com/watch?v=2zj_7bqMxtA&feature=youtube_gdata_player

Kan idd aan een combo van verschillende problemen liggen. Maar het valt niet te ontkennen dat bijna alle sterke deadlifters een belachelijk sterke bovenrug hebben. Ed coan deed pendlay rows met 500 lbs om maar een voorbeeld te noemen. Bij mij rond m'n bovenrug ook gewoon omdat hij te zwak is bij maximale gewichten, want ik heb meer als degelijke mobiliteit. Als het aan lichaamsbouw/mobiliteit zou liggen zou hij imo altijd een bolle bovenrug moeten hebben vanaf 60 kg deadlift tot ... of redeneer ik hier verkeerd?
 
Ik heb dat ook en vind het vrij irritant, beperkt me in het gewicht dat ik (denk ) kan trekken. Heb zelf het idee dat mijn schouders het laten afweten/ niet sterk genoeg zijn waardoor mijn armen mijn hele bovenrug naar "beneden" trekken.
Doe BOR om te versterken maar het heeft nog niet echt concrete resultaten opgeleverd, dus als iemand tips heeft om je bovenrug (misschien schouders?) te versterken...! Oefeningen die ik nu voorn doe zijn pull ups, BOR, lat pull down, seated row..

Zie de link die ik eerder postte in dit topic, daar staan allemaal oefeningen in.
http://www.buildmybody.nl/rug-train...verschillende-oefeningen-en-grepen-vergeleken
 
Je hebt op YouTube leuke filmpjes Staan over hoe je moet deadliften.

So you think you van deadlift heten die filmpjes

Is een 6 delige serie dacht ik.

Kan iemand dit quoten, want denk dat ts mij genegeerd heeft..
 
ik heb zelf meer het tegenovergestelde probleem mijn rug is echt best plat zoals dikke mensen vaak hebben. terwijl ik maar 80kg weeg.. Maar het zou kunnen komen omdat je altijd je rug trainde en dat gebruikte met je bovenrug bol. Jouwn hele bovenrug is geevolueerd in krom zijn en dan in spieren opbouwen. Als je nou eens een tijdje trainde met je rug minder bol maar juist holler bij deadlifts en rows dan zou je rug wat rechter kunnen komen te staan. en ook bankdrukken met een holle rug. dan zou je rug wat rechter kunnen komen te staan. en natuurlijk goed eten en drinken en slapen heel belangrijk. maar bij de deadlift bijvoorbeeld is het juist goed als de bovenrug wat bol staat en de onderrug plat. maar teveel bol is niet goed.
 
Back
Naar boven