XXL Nutrition

Boogie's log (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

davidboogie

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
22 aug 2008
Berichten
2.672
Waardering
325
Lengte
1m80
Massa
115kg
Vetpercentage
> 50%
Hey,

Ik ben hier al een hele tijd de logjes aan het volgen en heb besloten er ook eentje aan te maken.

Aangezien ik net een powerrack van Henk heb, en dit pas mijn tweede trainingsweek in +- 7 jaar is, kan ik dus hier mijn hele progressie volgen, advies vragen/krijgen.

Het voornaamste doel van mijn training is kracht en sterker worden.

Vroeger toen ik 15-20 jaar was, heb ik ook al fanatiek aan het ijzer gezeten, maar sinds m'n trouwdag is er niet veel meer van in huis gekomen.
(domme kloot dat ik was! :D )

Qua krachtstats van toen weet ik praktisch niks meer, maar boeit ook niet echt nu... ik weet wel nog dat ik op m'n 16e verjaardag 130 kilo drukte (benchpress).

Persoonlijke stats:

Lengte: 1m80
Gewicht: 106 kilo
Vetpercentage: Volgens het vrouwke teveel, maar dat boeit niet echt.

Bijkomstigheden:

1) Door het basketten vroeger zijn mijn knieën en enkels een beetje naar de gort. Heb 4 maal met mijn knieën en 3 maal met m'n enkel in het gips gelegen en nooit niet de tijd genomen om het volledig te laten genezen. Nu voelt alles nogal zwak/broos aan. En toch zal ik squatten.

2) Ik had na een valpartij op een vrijgezellenfuif vorig jaar al ruim een jaar last van m'n rug, daardoor deze zomer eens platen laten nemen, en dan te weten gekomen dat ik scoliose heb. Op zich niet echt een probleem, enkel dat mijn onderste rugspieren niet gelijk verdeelt zijn daardoor. Ook de reden dat ik rugpijn heb volgens de dokter.
Ik wijt het gewoon aan het feit dat door het lange stilzitten de spieren gewoon veel te zwak zijn geworden en daardoor last heb gekregen.
We zien wel na een tijdje hoe het gaat.

Krachtstats nu:

Heb nog geen idee van mijn 1 rep max.
Ik wil eerst mijn lichaam laten wennen aan het trainen en toch terug een basis opbouwen vooraleer ik een echte max zal doen.

Wees dus vrij om comments te posten, alle advies is welkom!
 
Laatst bewerkt:
Training van vandaag:

Deadlift:

5 x 60
5 x 60
werksets:

5 x 100
5 x 100
5 x 100
3 x 120
3 x 120
3 x 120
1 x 130
1 x 130
1 x 130

Vrij tevreden hierover, niet slecht na een 2e deadliftsessie.

chin ups:

3 x bodyweight
3 x bodyweight
3 x bodyweight
3 x bodyweight

blah, niet tevreden hierover, ik merk toch dat ik hier nog serieus wat werk aan heb.

Pendlay rows:

8 x 60
8 x 60
8 x 60

Eerste maal dat ik dit doe, ben er wel tevreden over.
Weet er iemand het grote voordeel van deze oefening t.o.v. BOR's?
Volgens mij de dead-stop...

Edit: found it!

http://m.youtube.com/watch?v=ZlRrIsoDpKg

Dit was het voor vandaag want den dikken (mijn stiefpa) stond aan mijn deur te kloppen om te komen werken thuis dus een verkorte training vandaag.

Morgen schouders!
 
Laatst bewerkt:
Ik zal proberen volgende week een paar vid's te plaatsen voor form check. Liever zo vroeg mogelijk met een correcte vorm leren liften.
 
Succes man !
 
nicework
 
Succes met je trainingen! Nette eerste training iig! Hoe ziet / hoe gaat je schema er uit zien?
 
Succes met je trainingen! Nette eerste training iig! Hoe ziet / hoe gaat je schema er uit zien?

Thanks, de eerste paar maanden ben ik van plan om gewoon een "split" schema te doen. Benen, borst, rug en schouders. En dan de hoofdlifts volgens een 3 x 5, 3 x3 en 3 x 1 rep range te volgen. Dan een paar assistance oefeningen hiervoor, gewoon om het lichaam terug te laten wennen aan het trainen en terug wat spierconditie op te bouwen.

Daarna wil ik graag het ub/lb schema proberen dat Gijs hier eens op het forum gezet heeft of een Wendler ofzo.

Het is nog wat zoeken nu bij gebrek aan ervaring...

---------- Post toegevoegd Fri 16 Nov 2012 om 10:04 ----------


Thanks!
 
Training van de dag:

MP:

Opwarming:

10 x 20 (barbell)
10 x 20
5 x 30

Werksets:

5 x 40
5 x 40
5 x 40 deze gingen redelijk vlotjes, tevreden.
3 x 45
3 x 45
3 x 45
1 x 50
1 x 50
1 x 50 nogal een geluk dat ik gene racekak heb nu, of 'twas in men broek :)
Heb de indruk dat mijn spierconditie ver weg is.

Side raises: (elke arm apart en geen schommelgedoe)

8 x 10 (schijven aan verstelbare dumbbell)
8 x 10
8 x 11
8 x 12 zat mss nog meer in.

Front raises:

8 x barbell
8 x barbell
8 x barbell + 5

Shrugs:

10 x 60 was niet in de mood voor shrugs, hierna gestopt.

Abwork:

15 x
10 x
12 x mijn ab en core zijn blijkbaar zo sterk als vanillepudding...werk aan de boeg!

Maandag squats yay!
 
Daarna wil ik graag het ub/lb schema proberen dat Gijs hier eens op het forum gezet heeft of een Wendler ofzo.
Rustiger beginnen is inderdaad wel slim denk ik. Op het moment ben ik bezig met een ub/lb schema (toevallig ook een schema van Gijs :) ) Maar ik kan je vertellen dat het hard werken is. Maar dat is waar we het voor doen toch?!
 
Idd. hard werk geeft resultaat en ik ben er gelukkig niet vies van :)
 
Anti chicken-leg day

Squat:

Opwarming:
15 x 20
12 x 40
09 x 80 mss wat minder reps bij opwarming gaan doen in het vervolg het voelde al meer dan een 'opwarming'.

Werksets:
5 x 90
5 x 90
5 x 90
3 x 95
3 x 95
3 x 95
1 x 100
1 x 100 lap, niet ten goei op het knopke van de camera gedrukt, niet opgenomen.
1 x 100
1 x 100 extra setje dan gepland, ik wou deze hoek ook eens filmen.

De benen zijn hier al kapot, conditie trekt ook nergens naar.

Frontsquats:

8 x 20
8 x 40
8 x 45
Ben hier totaal niet 'sterk' op denk ik. Met tijd en boterhammen zeker?

Stiff legged dl:

10 x 60
8 x 80
8 x 80

Eerste maal dat ik deze oefening doe, blijf hem wel houden denk ik.

Hanging leg raise:

10 x
8 x
10 x
Ben niet een man voor het ab-werk, maar aangezien mijn core zo zwak als iets is kan ik maar beter iets eraan doen.

Filmpje van mijn squats, de laatste set van 3'tjes en twee of drie van mijn 1 rep sets. Tips enzo zijn zeker welkom. Wat ik zelf al kan zien:
knieën komen naar binnen
rug rechter houden

http://www.youtube.com/watch?v=qLHVUzUVhHo&list=UUSfQhwKhRH0T5fxZniCTD8w&index=1&feature=plcp
 
Geen enkele squat is op diepte, ik neem aan dat dat wel de bedoeling is?
Teruggaan in gewicht en de techniek goed aanleren, want eerlijk gezegd trekt dit op niks.
Je lijkt totaal geen spanning te hebben op je lichaam wanneer je onder de halter staat. Zorg dat je "tight" bent en blijft. Trek je ellebogen naar voren en omhoog zodat je rechter op kan blijven, borst hoog houden.
Bovenrug opspannen, knieën gedurende de gehele lift naar buiten duwen. Dieper zakken natuurlijk, maar door rechterop te blijven verkort je de ROM ook al. Je lijkt gewoon vooral nog kracht in je benen te missen waardoor het allemaal nogal onzeker oogt en je veel moet corrigeren met je rug.
Ik zou echt naar 60-70 kilo gaan en eerst de techniek onder de duim krijgen.
 
Geen enkele squat is op diepte, ik neem aan dat dat wel de bedoeling is?
Teruggaan in gewicht en de techniek goed aanleren, want eerlijk gezegd trekt dit op niks.
Je lijkt totaal geen spanning te hebben op je lichaam wanneer je onder de halter staat. Zorg dat je "tight" bent en blijft. Trek je ellebogen naar voren en omhoog zodat je rechter op kan blijven, borst hoog houden.
Bovenrug opspannen, knieën gedurende de gehele lift naar buiten duwen. Dieper zakken natuurlijk, maar door rechterop te blijven verkort je de ROM ook al. Je lijkt gewoon vooral nog kracht in je benen te missen waardoor het allemaal nogal onzeker oogt en je veel moet corrigeren met je rug.
Ik zou echt naar 60-70 kilo gaan en eerst de techniek onder de duim krijgen.

Bedankt voor je reactie Tymboo, het was idd de bedoeling om op diepte te squatten, voor de 1 of andere reden voelde het diep voor me. Waarschijnlijk linkt dit ook aan het gebrek aan kracht in de benen?
Dit is mijn 2e keer dat ik squat sinds 7-8 jaar, dus ik moet eigenlijk alles nog (terug) leren.
Ik zal je raad opvolgen om terug te gaan in gewicht en eerst de techniek onder de knie krijgen vooraleer ik in gewicht verhoog.
Het beste zal zijn mezelf blijven filmen en bekijken of het betert zeker?

Thanks
 
Ja, ik had de rest van het verhaal in je log nog niet gelezen, zie nu dat je pas net weer begonnen bent met trainen en last hebt van het één en ander, dus dat verklaart wel wat natuurlijk.
Gewoon lichter gaan, blijven filmen inderdaad, rondkijken bij andere ervaren jongens hier die ook regelmatig filmen en hameren op techniek. Geldt ook voor je andere lifts overigens.
 
Zal ik doen!
Lijkt het je slim om een paar weken uit te trekken om enkel de techniek onder de knie te krijgen?
Dus bijvoorbeeld te stoppen met wat ik deed, en 4 keer in de week enkel deadlift, squat, bench en mp te doen tijdens de training, de gewichten verlagen en op techniek letten?
En dit X aantal weken doen tot de techniek in orde is en dan zachtjes terug verhogen.

Lijkt dat verstandiger?
 
Ik zou gewoon als relatieve beginner (want dat ben je eigenlijk wel als je zolang gestopt bent) voor een tijdje een 5x5 programma proberen of iets in die richting (starting strength, stronglifts of hoe ze t willen noemen), focus op de compounds, 3 of 4 keer per week. Ken die schema's niet uit mijn hoofd, maar daar valt genoeg over te vinden hier op het forum.
Licht beginnen zodat je kan focussen op de techniek en elke training een paar kilo erbij.
 
Training van vandaag:
Op aanraden van Tymboo ga ik mijn manier van trainen veranderen.
Ik ga de eerste paar weken/maanden eerst werken op mijn techniek op de grote lifts, want zoals je kan zien op het filmpje hierboven, is mijn techniek vrij sucky (zachtjes uitgedrukt).

Dus de gewichten gaan een pak naar omlaag, en de focus zal dus op techniek liggen. Wanneer ik voel/zie en hoor van jullie dat ik de techniek onder de knie heb dan gaan de gewichten stelsematig terug omhoog.

Daarnaast wil ik me bij jullie ervaren lifters toch ook even excuseren met mijn aanpak hiervoor. Ik kan me wel voorstellen dat er enkele onder jullie zijn die mijn vorige trainingen aankeken als een noob die eventjes wat gewicht komt verplaatsen zonder eerst de techniek aan te leren. En terecht. Ik was een beetje naief en dacht dat ik het wel kon/wist. Mijn excuses voor deze fout. Nu dat ik vandaag heb gesquat met aandacht voor techniek ben ik meer nederig geworden en heb ik zoveel meer respect voor jullie gekregen.

Oké, de training dan:

Deadlift:

5 x 60
5 x 60
5 x 60
5 x 70
5 x 70

Benchpress:

5 x 50
5 x 50
5 x 50
5 x 50
5 x 50

Squat:

5 x 20
5 x 20
5 x 20
5 x 40
5 x 40

Zoals ik hierboven al schreef, drastische verlaging van de gewichten in focus op techniek. Wat heb ik verandert tegenover gisteren?
1) De stand van mijn benen is smaller, hiel zit ongeveer gelijk met mijn schouders, tenen hoek van 30 graden ong. Gisteren was mijn stand veel te wijd.
2) Duim bovenom de barbell inplaats van onderom. Ik voel veel minder stress op mijn polsen. (zalig)
3) Gisteren deed ik mijn ellebogen naar achter, vandaag probeerde ik ze zoveel mogelijk naar voor en naar boven te drukken. Met als gevolg, mijn hele bovenrug voelde heel wat 'tighter' dan gisteren en ik heb de indruk dat mijn borst 'boven' bleef, ik voelde ook mijn onderrug veel minder werken dan gisteren. Gisteren leek/voelde het wel meer een soort mislukte goodmorning.

Pendlay Row:

8 x 60
8 x 60

Filmpje:

Het filmpje van vandaag bevat al mijn lifts van de training, weer een form-check. Hopelijk is er vandaag een verbetering te zien in mijn Squattechniek.

http://www.youtube.com/watch?v=M0g3XIMwy20&list=UUSfQhwKhRH0T5fxZniCTD8w&index=1&feature=plcp

Zoals altijd, wees vrij om commentaar/tips te geven.

Bedankt!!
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven