Fitness Seller

Borst voor de 2e keer ingescheurd

Bezoekers in dit topic

hompie

Cool Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Hallo allemaal,

Een week of 6 geleden scheurde ik me borst in met een set bankdrukken met 180kg. Ik hoorde wat knappen en verging van de pijn. Na steeds koelen en sportmassage kon ik langzamerhand weer wat kilo's op de stang doen. Let wel ik kon de 1e week alleen de kale stang nog drukken. Nu een week of 6 later zat ik weer op 130 kg zonder pijn maar wel bang dat het weer zou gebeuren ook omdat ik helemaal geen waarschuwing had gehad. Het gebeurde gewoon. Vanavond tijdens mijn borsttraining weer, knap!! Klotezooi schrok me kapot ben weer net zover! Wat heb ik nu fout gedaan? Blijft het altijd een zwakke plek of heb ik te weinig tijd genomen om het zooitje te laten herstellen?

Persoonlijk vind ik 6 weken herstel en er dan weer vol tegen aan gaan een beetje snel...

Als je een spier scheurd, is mij verteld. Dan krijg op de plek van de scheur geen spierweefsel terug maar bindweefsel. En bindweefsel wordt tot 95% zo sterk als het omliggende weefsel. Het wordt dus een zwakke plek. Ik heb dit in mijn nek, uitloper van de trapezius je kunt duidelijk bindweefsel voelen en idd na tig keer verekken/inscheuren gaat het steeds gemakkelijker fout..

Dus mijn advies. Zorg voor goede begeleiding. En ga niet als de eerste pijn weg is weer volluit. Straks gaat het een keer mis en dan moet je misschien wel je sport opgeven.....

Ik ken iemand die ook een borstspier had gescheurd, en hij had destijds 6 maanden gerust... toen hij weer begon met trainen deed het nog pijn waarna hij nog 3 maanden rust nam. Na deze periode kon hij rustig beginnen met opbouwen.

Met andere woorden 6 weken is te kort.. sorry bro.. :(

ik zou wel blijven trainen, maar op een heel licht nivo.. door de belasting voorkom je dat het nog zwakker wordt en verbeter je de bindweefsel structuur..

Ik had gister hetzelfde met mijn triceps, meteen naar mijn fysio gegaan! donderdag weer een afspraak! hij zei als ik zaterdag 100kg kan banken met dragelijke pijn.. dat ik dan wel weer mag..

• Topic Starter Topic Starter
maar..........

Dat is het nou juist Champ, ik voelde totaal geen pijn meer dus dacht ik er kan nog wel wat bij.
Pijn moet toch een signaal zijn ergens anders kan ik toch niet op af gaan?

Champ zei:
ik zou wel blijven trainen, maar op een heel licht nivo.. door de belasting voorkom je dat het nog zwakker wordt en verbeter je de bindweefsel structuur..

Ik had gister hetzelfde met mijn triceps, meteen naar mijn fysio gegaan! donderdag weer een afspraak! hij zei als ik zaterdag 100kg kan banken met dragelijke pijn.. dat ik dan wel weer mag..

Volgens mij kun je er niet vanuit gaan dat je spier binnen 6 weken volledig hersteld is en dus tot je max kan gaan. Ik denk ook dat je beter eerst kan laten herstellen en dan beter meer reps lager gewicht pakken dan laag in reps en hoog gewicht.

sly(stallone) had zn rechterpec ook eens gescheurd maar die moest dus echt geopereerd worden

Dit soort letsel heeft tussen de 4 en 12 weken nodig te herstellen.
Afhankelijk van hoe en wat gescheurd.
Ik denk dat je in dit geval te snel bent begonnen.

Je hebt sportmassage gehad en geen fysiotherapie, waarom dat?

• Topic Starter Topic Starter
Man-Mountain zei:
sly(stallone) had zn rechterpec ook eens gescheurd maar die moest dus echt geopereerd worden

Dan was ie waarschijnlijk afgescheurd i.p.v. ingescheurd.
Een wezenlijk verschil............

Jonah Lomu zei:
Dit soort letsel heeft tussen de 4 en 12 weken nodig te herstellen.
Afhankelijk van hoe en wat gescheurd.
Ik denk dat je in dit geval te snel bent begonnen.

Je hebt sportmassage gehad en geen fysiotherapie, waarom dat?

Ga morgen naar de fysio

Damn dat lijkt me inderdaad schrikken als zoiets zomaar gebeurd.....

Even een vraagje tussendoor,wat misschien wel belangrijk is.

Hoe voorkom je zoiets?
Misschien spieren eerst laten opwarmen,en gecontroleerde bewegingen maken?

Iemand die hier wat meer over te vertellen heeft?

En weer iemand die een blessure oploopt met vlak banken...

Begin er toch steeds meer in te geloven dat vlak banken niet zo veilig is als iedereen zegt. Bijna alle afscheuringen van borst of triceps vinden hier mee plaats...

Omni20 zei:
Damn dat lijkt me inderdaad schrikken als zoiets zomaar gebeurd.....

Even een vraagje tussendoor,wat misschien wel belangrijk is.

Hoe voorkom je zoiets?
Misschien spieren eerst laten opwarmen,en gecontroleerde bewegingen maken?

Iemand die hier wat meer over te vertellen heeft?

Heb zelf vd zomer een (kleinere) blessure gehad, maar toch.. Ik had een lichte vorm van tendinitis reeds drie jaar liep ik met die blessure.. Maar voor de zomer werd het erger, tot ik gewoon niet meer kon gaan trainen..

Heb de desbetreffende oorzaak opgespoort, het lag voornamelijk aan zware peck decks en zware lateral shoulder raises.. Deze oefeningen kunnen de aanhechtingen tussen schouderspier en bovenarm best zwaar belasten.. Vooral wanneer je ongecontroleerde zware bewegingen uitvoert..

Heb het letsel zelf kunnen genezen door even vrijaf te nemen, +- 2 weken.. Goed elke dag ingesmeerd met een of andere genezende zalf.. Lekker warm gehouden, steeds strakke windel gedragen om steun te bieden aan de zwakke plek..

Heb er veel uit geleerd.. Volgens mij zijn dit toch wel een van de belangrijkste pijlers om blessures te vookomen...:

- Goede opwarming
- Stretching = heel belangrijk
- Niet te zwaar gaan bij sommige isolatie oefeningen zoals de peckdeck en de lateral raises
- Gecontroleerde bewegingen: bv: nooit contracteren tijdens een stretch.. Eerst tot volledige stilstand komen bij uitvoering.. Dan pas positieve beweging uitvoeren..
- Goed en voldoende eten
- Genoeg rusten

bortspier ingescheurd...is de enige ECHTE blessure die ik sinds de afgelopen 2 jaar heb gehad, en het is verdomd vervelend.

Bij mij is mijn borst blessure gekomen door een verreking ( dumbbell drukken en toen was de kracht spontaan uit me linkerarm waardoor ik te ver naar achteren schoot met me linkerarm en een spotter die met alles bezig was behalve spotten )

heb nu op me borst een soort bobbel ( bindweefsel ) net voordat je borst aanhecht op je schouder. ik heb eerst 2 maanden rust gehouden toen weer rustig aan begonnen, dat ging een maand goed, en nu voel ik weer dat het niet goed zit dus maar weer fysio en rust.

het verdomt vervelende wat er nog bij komt als je een goeie borst blessure hebt is dat er dan veel oefeningen voor je bovenlichaam afvallen waar je in de eerste instantie niet bij stilstaat. Borst gebruik je bijna overal bij, ookal is dat minimaal.

kan door het bindweefsel me linkerarm door me borstblessure ook minder ver rekken dan met rechts.

In iedergeval veel beterschap...

Zwier zei:
En weer iemand die een blessure oploopt met vlak banken...

Begin er toch steeds meer in te geloven dat vlak banken niet zo veilig is als iedereen zegt. Bijna alle afscheuringen van borst of triceps vinden hier mee plaats...

Tja daar zeg je zowat, ik ken er ook heel wat die blessures hebben opgelopen met vlak banken maar ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat het een 'ego' oefening is waarbij menige BB'er/fitnesser teveel hooi op z'n vork neemt. Techniek/spotter/opwarmen zitten nogal vaak in het vergetelhoekje.

Vince zei:
Tja daar zeg je zowat, ik ken er ook heel wat die blessures hebben opgelopen met vlak banken maar ik denk dat het meer te maken heeft met het feit dat het een 'ego' oefening is waarbij menige BB'er/fitnesser teveel hooi op z'n vork neemt. Techniek/spotter/opwarmen zitten nogal vaak in het vergetelhoekje.

He die Vince, alles kits man?

Idd.. Een goede gezonde voeding, een goede opwarming, juiste techniek en minder ego.. Dan zouden er veel minder gescheurde pecs rondlopen naar mijn mening..

Maar ja, af en toe zitten er gewoon mensen tussen met genetische probleempjes, die blessures gemakkelijker oplopen dan de anderen. Niet iedereen is bevoordeeld... :( Let op...

Hey Brackie, man, zit je nog altijd in die Aerofit? Gaat die niet bijna failliet btw? Er is ernaast een nieuwe groot complex gekomen.. al een kijkje gaan nemen?
:to:

Terug
Naar boven