XXL Nutrition

borsttraining --> spierpijn lats (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Icon

Cool Novice
20 jaar lid
Lid geworden
8 nov 2002
Berichten
60
Waardering
0
Hoi,

Laatste tijd als ik borstspieren heb gedaan, heb ik de volgende dag spierpijn in m'n lats. Hebben meer mensen dit of doe ik iets fout?


Schema:
Bankdrukken
Incline Fly
en dan meestal nog Incline/Decline drukken of Fly's

Bij voorbaat dank voor reacties
 
Het kan zijn dat je met flys te wijd gaat waardoor je ook een rot gevoel op je ribben krijgt.

Verder hoe ziet je schema er verder globaal uit ?
 
Schema:

1. Benen:
Squat 15,12,10
Leg curl 10,8,6
Rev leg curl 10,8,6
Kuiten 12,10,8

Rust

2. Borst/voorkant schouder
Bankdrukken 8,7,6
Fly's 8,7,6
Incline/Decline 8,7,6
Incline/Decline Fly's 8,7,6

Rust
Rust

3. Rug, schouder:
Bent over row 8,7,6
Shrugs 8,7,6
R/Deadlift 8,7,6
Optrekken

Rust

4. Armen:
Barbell curl 8,7,6
Hammer curl 8,7,6
Dumbbell curl 8,7,6

Triceps extension 8,7,6
Lying triceps extension 8,7,6
Dippen 8,7,6

Lateral raises 8,7,6

Verder train ik alleen thuis, nu bijna 2 jaar. begonnen met 62 kilo, nu 80. Ben 1m84 en 19 jaar.

Supps:
vitaminepillen
dextro
en schep net de laatste restjes lava uit de pot...
 
Ik denk gewoon dat je teveel assisteert met je lats.

probeer bij borsttraining je borst ook hoofdspier te gebruiken. Dit doe je door je schouders naar beneden (zeg maar richtin vloer) en naar onder (richting benen) te drukken.
 
Inderdaad je schouders bewust naar achteren duwen, dan zou het goed moeten komen.
 
Ok bedankt, zal de tips gebruiken in volgende training. Hopelijk gaat het dan weg:)
 
He icon heb je wat goede ervaring met Lava? (van universal toch) Zit er over na te denken om het binnekort zelf ook eens uit te proberen maar twijfel nog een beetje ook gezien de prijs.

alvast bedankt

grt,
woltmide
 
Wees blij, niet iedereen krijgt zn lats zo gemakkelijk stijf... :(
 
is normaal, zoals 3xl al suggereerde gebruik je je lats tijdens het banken. ook daarom dat ze zeggen dat je een goede bent over row moet hebben om een goede bank te hebben.

ikzelf heb het wel vaker
 
Ja lava, tot nu toe qua massa wel een paar kilo bij, maar weet niet zeker of dat allemaal daardoor komt.
Ik ben de laatste maanden/weken ook wat meer gaan eten, dus daar kan het ook goed aan liggen, alhoewel mijn vet% niet aanzienelijk is gestegen.

Maar wat kracht betreft zeker wel, ben op sommige dingen goed vooruit gegaan, als is het nog niet veel hoor, bankdrukken is nog maar 8*65 en squat 8*72.

En over het stijf worden van de lats, dat is allemaal wel leuk, maar ik vroeg me af of ik dan nix verkeerd deed bij borst, en dat is dus wel het geval. En zeker omdat rug bij mij na borst komt vroeg ik het me ook af in verband met overtrainen enzo...
 
Houding armen belangrijk

Belangrijkste functie van de lats= de arm van boven (hoofd) naar beneden (lichaam) trekken.
Als je dus bankdrukt dan kan het gebeuren dat je van het dood punt (gewicht loodrecht op je lichaam) naar het zwaartepunt gaat (gewicht meer dan 90° t.o. van je lichaam) en daardoor de lats in grote mate gaat gebruiken.

Daarom zijn beginners ook vaak fout ingelicht, of doen ze uit onwetendheid, een pullover voor borst, terwijl pullover vooral een lats(dus rug) oefening is.

Maar wat 3XL zegt; het gewicht ietsje naar richting benen uitduwen en loodrecht laten zakken. Zo sluit je uit dat je de lats teveel betrekt.
Dit geldt uiteraard ook voor flyes en dumbbell presses

Hieronder nog een tekening ter verduidelijking:

bench.gif
 
Originally posted by Spike
is normaal, zoals 3xl al suggereerde gebruik je je lats tijdens het banken. ook daarom dat ze zeggen dat je een goede bent over row moet hebben om een goede bank te hebben.

ikzelf heb het wel vaker

Sinds ik 2 maanden geleden serieus die bent over row ben gaan doen ben ik met banken van 4 reps met 100 kg. naar 4 reps met 130 kg. gegaan, in 2 maanden tijd..
 
Dat lijkt me ook niet verkeerd, maar ga echt geen meter vooruit met banken. Zit al zeker een paar weken rond de 65 te klooien.

Ik doe wel dumbbell rowen, en daar ga ik wel iedere week een paar kilo vooruit. Zit nu op 30 kilo op een dumbbell, maar dat bankdrukken...
 
Wat me opvalt is dat je bij rug eerst je schouders trainen dan pas je rug ga doen zou het zelf omdraaien.
 
Ik heb gewoon de oefeningen neergezet die ik doe, niet echt op volgorde gelet doe ik bij het trainen ook niet :D.
Maar bij rug begin ik meestal wel met deadlift, want als ik die nog op het laatst moet doen heb ik niet veel puf meer
 
Borst training is afhangkelijk van schouders, triceps en beetje rug.. Dus als je triceps en schouders sterk zijn kan je automatisch meer banken..
 
Re: Houding armen belangrijk

Originally posted by admin
Belangrijkste functie van de lats= de arm van boven (hoofd) naar beneden (lichaam) trekken.
Als je dus bankdrukt dan kan het gebeuren dat je van het dood punt (gewicht loodrecht op je lichaam) naar het zwaartepunt gaat (gewicht meer dan 90° t.o. van je lichaam) en daardoor de lats in grote mate gaat gebruiken.

Daarom zijn beginners ook vaak fout ingelicht, of doen ze uit onwetendheid, een pullover voor borst, terwijl pullover vooral een lats(dus rug) oefening is.

Maar wat 3XL zegt; het gewicht ietsje naar richting benen uitduwen en loodrecht laten zakken. Zo sluit je uit dat je de lats teveel betrekt.
Dit geldt uiteraard ook voor flyes en dumbbell presses

Hieronder nog een tekening ter verduidelijking:

Maar ff een vraagje dan, hoe zit het met schuindrukken, want dan zijn je armen meer in de positie zoals het eerste plaatje, toch?
 
Klopt, maar je bovenlichaam ligt dan ook niet meer horizontaal met de vloer. Daardoor is het zwaartepunt niet meer hetzelfde.
 
Originally posted by admin
Klopt, maar je bovenlichaam ligt dan ook niet meer horizontaal met de vloer. Daardoor is het zwaartepunt niet meer hetzelfde.

Maar t.o.v. je rug toch wel?? Zelfs nog verder toch?
 
Maakt niet uit ,eigenlijk moet je het zo zien: je arm 90° met de vloer is het dode punt, alles wat een grotere hoek vormt dus meer dan 90° is belastend voor de lats, alles wat kleiner is dan 90° is, is meer gericht op borst/ voorkant schouders
 
Back
Naar boven