MuscleMeat

Bosshogg's Powerlifting Log (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

dat omhoog schieten van de heupen in combinatie met forward lean is gewoon de slechte gewoonte om lading van je knieen te verplaatsen naar de heupen

je moet gewoon gewicht durven verlagen totdat je dat bewust niet meer kunt doen en vanaf daar verder bouwen



als zn bovenrug de beperkende factor zou zijn, waarom wordt zn squat dan steeds heup dominanter (en daardoor dus ook zwaarder voor de rug) en minder quad dominant naarmate het gewicht toeneemt?

Minder quad dominant is in mijn ogen gewoon een gevolg van het toegeven aan zijn bovenrug. Ja daar dit te doen worden de quads steeds minder geactiveerd maar daar komt het probleem niet vandaan.
Vergelijk het met mijn squats:
Kijk hoe ik blijf vechten voor de houding in mijn bovenrug, hierdoor moeten mijn quads wel werken, doe ik dit niet dan schiet ik voorover en wordt het idd meer een goodmorning squat.
 
En nee mijn squat is ook niet perfect :p
 
Maar de vraag is wat het naar voren komen te maken heeft met kracht/mobiliteit in de bovenrug of gebrek daaraan. Het feit dat je rechtop kunt blijven heeft veel meer te maken met core- en quadkracht en de juiste cues aanhouden.
 
Juiste cues aanhouden is een randvoorwaarde... iedere lifter die beter wil worden moet iedere rep hoe onbenullig ook streven naar perfectie.
 
Naar voren komen heeft in mijn ogen heel veel te maken met bovenrug... en natuurlijk moeten je quads en core sterk zijn voor een goede squat.
 
inderdaad, de benaderingswijze is niet om op die manier te squatten

een beetje net zoals mensen die gewoon een hondslelijke deadlift hebben VS een deadlift van bijvoorbeeld konstantin konstantinovs
Deadlift van kk is gewoon mooi toch.
 
Juiste cues aanhouden is een randvoorwaarde... iedere lifter die beter wil worden moet iedere rep hoe onbenullig ook streven naar perfectie.

Imo moet eerst dat gefixt worden en daarna pas de rest. En zoals ik eerder zei zijn het niet aanhouden van die cues en gebrek aan focus imo de voornaamste redenen van zijn slechte techniek. Het zou wel kunnen dat het lange tijd technisch matig squatten heeft geleid tot andere motor patterns wat op zijn beurt weer kan hebben geleid tot achterliggende spiergroepen / krachtsverschil maar toch: eerst en vooral de belangrijkste oorzaak aanpakken imo. Zeg ik al heel lang trouwens.

Naar voren komen heeft in mijn ogen heel veel te maken met bovenrug... en natuurlijk moeten je quads en core sterk zijn voor een goede squat.

If any lijkt mij dat naar voren komen en toch je squat kunnen af maken juist getuigt van een sterke bovenrug, wat je bij vito's squat ziet gebeuren. Enkel het recht houden van de rug vergt aanzienlijk minder kracht in die regio. Isometrische spanning =/= concentrische spanning. Natuurlijk moet je een sterke bovenrug hebben maar ik zie gewoon niet hoe dat bij hem de zwakke plek zou zijn
 
Imo moet eerst dat gefixt worden en daarna pas de rest. En zoals ik eerder zei zijn het niet aanhouden van die cues en gebrek aan focus imo de voornaamste redenen van zijn slechte techniek. Het zou wel kunnen dat het lange tijd technisch matig squatten heeft geleid tot andere motor patterns wat op zijn beurt weer kan hebben geleid tot achterliggende spiergroepen / krachtsverschil maar toch: eerst en vooral de belangrijkste oorzaak aanpakken imo. Zeg ik al heel lang trouwens.

Wij hebben daar een mooie regel voor: een medelifter moet bij ons jou set beoordelen naar scherpte en focus, is de set slecht mag je hem overdoen, wordt de set slecht beoordeeld krijgt de beoordelaar er een set bij, werkt prima :p



If any lijkt mij dat naar voren komen en toch je squat kunnen af maken juist getuigt van een sterke bovenrug, wat je bij vito's squat ziet gebeuren. Enkel het recht houden van de rug vergt aanzienlijk minder kracht in die regio. Isometrische spanning =/= concentrische spanning. Natuurlijk moet je een sterke bovenrug hebben maar ik zie gewoon niet hoe dat bij hem de zwakke plek zou zijn

Als dat minder kracht vergt waarom doet die dat dan niet gewoon :p
We worden het gewoon niet eens Tymen en dat hoeft ook niet altijd.
 
Als dat minder kracht vergt waarom doet die dat dan niet gewoon :p
We worden het gewoon niet eens Tymen en dat hoeft ook niet altijd.
Tymen is niet de enige die het bovenrug verhaal niet kan volgen...
 
Tymen is niet de enige die het bovenrug verhaal niet kan volgen...

Dan zal ik het verhaal laten rusten en erover ophouden, heb het meerdere keren beschreven nu dus vind het wel prima zo. Voor mijn coach werkt het, voor mij werkt het en voor mijn eigen lifters werkt het weer, dus ik vind het oke.
 
Aanleren van andere techniek aan de hand van spieren die willen compenseren van zwakkere schakels lijkt mij moeilijk.
Het trainen van de zwakkere schakel lijkt mij meer gepast.
 
Dan zal ik het verhaal laten rusten en erover ophouden, heb het meerdere keren beschreven nu dus vind het wel prima zo. Voor mijn coach werkt het, voor mij werkt het en voor mijn eigen lifters werkt het weer, dus ik vind het oke.

Waarom doe je die laatste zin nou nog moet delen is mij toch echt een raadsel.
 
Waarom doe je die laatste zin nou nog moet delen is mij toch echt een raadsel.

Je hebt gelijk die was niet nodig... vind het gewoon een beetje frustrerend dat mijn boodschap niet echt over komt, of dat mensen gewoon zeggen: nee dat is niet waar. Maar goed hoe dan ook wens Vito een nog sterkere squat toe op welke manier die dat ook gaat behalen.
 
mensen die zeggen dat iets niet waar is als iets ook inderdaad niet waar is

wat vervelend inderdaad
 
Ik heb alle tips gelezen.

Na het EK ga ik weer rustig opbouwen met lager gewicht en meer reps. Dan ga ik ook meer focussen op het niet naar voren komen bij squat. Helaas heb ik nog steeds wat last van mijn elleboog bij squats dus blijf ik front squats en safety bar squats er ook inhouden. Mijn bovenrug wordt dan door ssb squat en frontsquat ook aardig getraind en ik ga 2x in de week pull ups doen met extra gewicht.

#paused bench
130x3x5

#safety bar squat
140x5x3

#dips
bw+37.5x8x5

Bench ging hard, alle sets voelde nog stabiel aan onderin en kwamen goed van mijn borst los.
 
Tymen is niet de enige die het bovenrug verhaal niet kan volgen...

Als een atleet de neiging heeft heup/rug dominant te squatten en op die manier zijn quads deels te ontlasten omdat rechtop uit the hole komen niet wil lukken dan wordt dat niet veroorzaakt door zwakke quads?

de extra forward lean die het significant zwaarder maakt voor je rug die je zelf creeert en waar je ook weer van kunt herstellen zijn indicatief van een zwakke bovenrug?

nee ik kan het ook niet volgen nee
 
Goede bench V
 
Nice bench bosh
 
Back
Naar boven