AndroidHealthClinic

Bovenborst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ectozex

Novice
Lid geworden
16 aug 2012
Berichten
29
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
80kg
Kan iemand enkele stevige oefeningen geven om bovenkant borst echt te accentueren en goed door te laten komen en wat is beste om te laten groeien qua gewicht/reps?

Zou deze willen invoegen in schema omdat ze beetje achter staat tov de rest.

Alvast bedankt voor hulp!
 
veel Incline oef. Incline bench.. Incline db press.. Incline cable flyes, max tot een 8hh gaan en een setje of 4 a 5.
 
Incline bench press, incline flyes, incline push-ups. Tussen de 8-12 reps, 3 of 4 sets.
 
Kan iemand enkele stevige oefeningen geven om bovenkant borst echt te accentueren en goed door te laten komen en wat is beste om te laten groeien qua gewicht/reps?

Zou deze willen invoegen in schema omdat ze beetje achter staat tov de rest.

Alvast bedankt voor hulp!

Hetzelfde als wat je doet voor alle andere spieren .... je "bovenborstspier" is niet iets bijzonders waar je iets anders voor moet doen dan voor andere spieren... Als er al iets is wat je kunt doen is het prioriteren Doe ze als eerste beweging, niet aan het eind van je training. En als je al fatsoenlijk trainde het echt achter loopt, doe de rest dan wat minder. Meer dan 100% kun je niet doen, alleen minder.
 
By the way, zorg dat je incline bench in een redelijk lage stand staat, anders nemen je front delts het over(voorste schouderkoppen). Pin je schouders naar achter, en houd je armen in een hoek van 45%, niet 90%(een T-vorm), want dan belast je alweer vooral je front delts.
 
Zorg dat je full ROM hebt en de stang helemaal laten zakken aan je bovenborst bij incline presses goede strech nemen en tijdens pressen volledig je borst aanspannen en focussen met je hersens. Elke rep telt en zou niet met heavy weights rotzooien, ga pas omhoog wanneer je focus op aanspannen er daardoor niet verstoord wordt
 
By the way, zorg dat je incline bench in een redelijk lage stand staat, anders nemen je front delts het over(voorste schouderkoppen). Pin je schouders naar achter, en houd je armen in een hoek van 45%, niet 90%(een T-vorm), want dan belast je alweer vooral je front delts.

In tegendeel, T stand belast de schouders(spier) juist minder, vandaar dat je minder gewicht aan kan. Staat tegenover dat het wel belastender is voor het gewricht.

Vanwege dat laatste vind ik de armen dichter naar de romp ook een betere uitvoering alleen om een andere reden.
 
Zorg dat je full ROM hebt en de stang helemaal laten zakken aan je bovenborst bij incline presses goede strech nemen en tijdens pressen volledig je borst aanspannen en focussen met je hersens. Elke rep telt en zou niet met heavy weights rotzooien, ga pas omhoog wanneer je focus op aanspannen er daardoor niet verstoord wordt

Als ik hem tegen men borst laat zakken heb ik gegarandeerd pijn in mijn gewrichten, true story fml
 
In tegendeel, T stand belast de schouders(spier) juist minder, vandaar dat je minder gewicht aan kan. Staat tegenover dat het wel belastender is voor het gewricht.

Vanwege dat laatste vind ik de armen dichter naar de romp ook een betere uitvoering alleen om een andere reden.

Maar hoeveel dichter bij je romp hou je ze dan?

Tussen 45 en 90 graden?
 
In tegendeel, T stand belast de schouders(spier) juist minder, vandaar dat je minder gewicht aan kan. Staat tegenover dat het wel belastender is voor het gewricht.

Vanwege dat laatste vind ik de armen dichter naar de romp ook een betere uitvoering alleen om een andere reden.

Zeker? Als ik het in een T-vorm doe, voel ik het alleen in mijn schouders... Wil dit zeggen dat de low cable fly, die ook deze hoek heeft en als oefening voor de bovenborst wordt gezien eigenlijk een front deltoefening is?

---------- Post toegevoegd Mon 17 Dec 2012 om 17:29 ----------

Als ik hem tegen men borst laat zakken heb ik gegarandeerd pijn in mijn gewrichten, true story fml

Als je langere armen hebt wordt het inderdaad wat ongemakkelijk(weet niet of dit bij jou het geval is). Ik laat hem altijd tot mijn borst zakken, omdat ik altijd(onbewust) de neiging heb te cheaten als het heel moeilijk wordt, en als ik niet tot mijn borst ga kan ik niet inschatten of ik cheat of niet.
 
Zeker? Als ik het in een T-vorm doe, voel ik het alleen in mijn schouders... Wil dit zeggen dat de low cable fly, die ook deze hoek heeft en als oefening voor de bovenborst wordt gezien eigenlijk een front deltoefening is?

Yup. Hetzelfde als front raises.
 
Je voorkant schouder meer voelen komt omdat deze in een ongunstigere positie zit.

Wat de LCF betreft, ik weet niet hoe jij'm uit voert, maar bij mij gaan ,als ik'm doe voor bovenkant borst, de armen van onder naar boven en blijven zeker niet in een T positie. Verders is het vergelijkbaar met schuindrukken/flyes hoe groter de hoek romp/armen des te meer de nadruk op de schouders komt te liggen ipv de borst.

---------- Post toegevoegd Mon 17 Dec 2012 om 19:09 ----------

Maar hoeveel dichter bij je romp hou je ze dan?

Tussen 45 en 90 graden?

Ik zou je echt niet kunnen vertellen wat voor hoek, maar het is de hoek die mij het best bevalt :)
 
Laatst bewerkt:
Als je langere armen hebt wordt het inderdaad wat ongemakkelijk(weet niet of dit bij jou het geval is). Ik laat hem altijd tot mijn borst zakken, omdat ik altijd(onbewust) de neiging heb te cheaten als het heel moeilijk wordt, en als ik niet tot mijn borst ga kan ik niet inschatten of ik cheat of niet.

Jup, als ik het vergelijk met anderen komen de mijne langer uit. De positie van mijn handen doet er ook wel wat toe hoor
 
Insinueer je nou werkelijk dat ie geen gelijk heeft? Zet jezelf niet voor schut.

Nog meer voor schut dan iemand die niet snapt wat 'leg eens uit' betekent?
 
Maar hoeveel dichter bij je romp hou je ze dan?

Tussen 45 en 90 graden?

? 90° is toch schoulder press?

Ik doe voor bovenborst momenteel incline dumbbell press met bankje op 30° en ik voel dat goed in mijn bovenste stuk van mijn borst
 
? 90° is toch schoulder press?

Ik doe voor bovenborst momenteel incline dumbbell press met bankje op 30° en ik voel dat goed in mijn bovenste stuk van mijn borst
Hij bedoelt graden bovenarmen tov borst. Dus niet de hoogte van het bankje ;). Dertig graden is inderdaad goed. Des te hoger je gaat, des te meer train je je voorste schouderkoppen.
 
Ik vraag me af in hoeverre je de 'bovenkant' van je borst meer aanpakt dan bvb flat benchen of zelfs decline benchen. Mij lijkt de decline zelfs de oefening die je borst het meeste aanspreekt van de presses. Anatomisch lijkt het me toch. EMG-gewijs geen idee eigenlijk.
Alleszins is een cablefly een goeie oefening.
 
Ik vraag me af in hoeverre je de 'bovenkant' van je borst meer aanpakt dan bvb flat benchen of zelfs decline benchen. Mij lijkt de decline zelfs de oefening die je borst het meeste aanspreekt van de presses. Anatomisch lijkt het me toch. EMG-gewijs geen idee eigenlijk.
Alleszins is een cablefly een goeie oefening.
Decline bench pak je sowieso de bovenkant niet mee. Ik vind de decline inderdaad de beste oefening voor de sternal. Voor de clavicular pak je gewoon incline oefeningen, werkt prima.
 
Back
Naar boven