MuscleMeat

Brandend maagzuur

Bezoekers in dit topic

Jesper88

Novice
Lid geworden
20 dec 2021
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
78kg
Vetpercentage
46%
De afgelopen 3 maanden merk ik dat ik steeds meer moet boeren. En dan bedoel ik bij alles. Nuchtere maag, water drinken, gewoon pasta eten. Voortdurend. Soms voel ik boeren vastzitten, dan wil ik boeren, maar het gebeurt niet. Als ik water drink dan is het alsof ik bij elke slok die naar binnen gaat iets voel borrelen in mijn slokdarm (achter linkerborst). En soms komen er gorgel geluiden uit mijn keel, alsof er heel veel speeksel vloeit. Ik liep hier 2,5 maand mee rond, en dacht dat het misschien hyperventilatie (verkeerd ademen) en aerofagie (luchthappen) was. Veel stress en al, en dit soort klachten die ik daarvan krijg, helpen natuurlijk niet, vicieuze cirkel.

2 weken geleden begon ik ook een lichte kriebel onder mijn keel te voelen. Iets heel aparts is dat ik in de dagen erna enkele keren heb meegemaakt dat ik een hap eten doorslik en er dan een soort zucht uit mijn keel komt, moeilijk uit te leggen. Sinds 1,5 week heb ik ook een bittere smaak in mijn keel en rond de avond doet mijn keel ook pijn (een beetje dat gevoel in je keel wanneer je koorts gaat krijgen). Keelpijn met mijn werk is niet te doen, donderdag toch maar naar de dokter gegaan.

Ik verwachtte dat de dokter mij naar stress of spanning zou vragen, maar al na het zeggen dat ik van alles moet boeren, geeft hij aan dat het maagzuur is. Nu heb ik de symptonen van maagzuur gezien, en dat lijkt niet geheel op wat ik heb.

Geen pijn achter borst, ik kan gewoon slapen, ook heb ik geen zure oprispingen (heb ik weleens meegemaakt na heel veel eten, en dat is echt vreselijk), maar ik ben geen dokter.

De dokter heeft mij een proefbehandeling Famotidine meegegeven, dat is een maagzuurremmer, deze moet ik 14 dagen 2x per dag slikken. Daar ben ik inmiddels de derde dag nu braaf mee bezig, fingers crossed dat ik geen bijwerkingen krijg.

De dokter noemt het wel een proefbehandeling, maar hij lijkt er van overtuigd dat mijn klachten binnen een paar dagen minder zullen zijn. Dat zei hij ook toen ik zijn diagnose openlijk in twijfel trok, hij lachte toen en zei als je de maagzuurremmer slikt, zullen je klachten binnen een paar dagen al minder zijn. Geen vervolgafspraak, geen verzoek om over 2 weken toch even te laten weten hoe het gaat. De dokter lijkt er zeker van te zijn dat ik met de maagzuurremmer over 2 weken weer de oude ben. Dat begrijp ik niet.

Ik heb inmiddels veel gelezen over brandend maagzuur, en dat is niet iets dat zomaar verdwijnt? Het kan inderdaad even wegtrekken door medicijnen, maar daarna komt het toch altijd terug. Ik vind het bizar dat de huisarts dus niet de oorzaak wil achterhalen.

Als ik het goed begrijp kan je brandend maagzuur in 2 groepen onderscheiden:

-Incidentele brandend maagzuur: Dan heb je even een oprisping, en soms heb je dan een paar uur of een dagje nog last. Sluitklepje van je maag naar slokdarm functioneert even niet goed. Hierbij zou een commercieel middel als Rennie kunnen helpen.
-Langdurige brandend maagzuur: Dan heb je dagen, weken, maanden brandend maagzuur. En dat moet dan door een middenrifbreuk komen. In dit geval heb je eigenlijk een maagbinder nodig.

Ik heb dit al 3 maanden. Op sommige dagen lijkt het minder, op andere dagen erger, maar dit zou silent reflux genoemd worden in plaats van acid reflux. Bij het laatste heb je bijvoorbeeld een branderig gevoel achter je hart. Ik heb dat niet. Maar hier zou dus sprake van een middenrifbreuk moeten zijn. Hoort mijn dokter dit niet te willen achterhalen?

Natuurlijk zie ik op tegen een gastroscopie, maar 5 of 10 minuten afzien vs maandenlang mogelijk onnodig medicijnen slikken, ik kies wel voor paar minuten met behulp van roesje afzien.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk het volgende: Is er hier iemand die langdurig brandend maagzuur had, en die daar nu helemaal (zonder medicijnen te slikken) daar geen last meer van heeft?
 

Dit komt me erg bekend voor....
Kan het fout hebben. ???
 
Je hebt geen klik in je keel? Dit soort topics begint wel een trend te worden
 
Klinkt alsof je jezelf alleen maar gekker maakt door van alles te lezen.

deze moet ik 14 dagen 2x per dag slikken. Daar ben ik inmiddels de derde dag nu braaf mee bezig
Dit is stap 1. Werkt dit, dan weet je weer meer en kun je stap 2,3,4,5 gaan bepalen. Totaal niet erg om even 2 weken dit uit te proberen.

Je hebt het nu al over langdurig gebruik van medicijnen, terwijl je twijfels hebt of je het hebt.

Dat zei hij ook toen ik zijn diagnose openlijk in twijfel trok, hij lachte toen en zei als je de maagzuurremmer slikt, zullen je klachten binnen een paar dagen al minder zijn. Geen vervolgafspraak, geen verzoek om over 2 weken toch even te laten weten hoe het gaat. De dokter lijkt er zeker van te zijn dat ik met de maagzuurremmer over 2 weken weer de oude ben. Dat begrijp ik niet.
Beetje oneerlijk richting de dokter. Ja het klopt dat ze snel maagzuurremmers voorschrijven, maar in deze als hij denkt door jou verhaal daarmee succes te kunnen boeken dan moet je daar gewoon op vertrouwen.

Als het niet werkt is het ook misschien doordat jij je verhaal niet duidelijk hebt verwoord, de dokter is geen magiër die alwetend is.
 
Back
Naar boven