MuscleMeat

BRANDENDE vraag door eerste coach

Users who are viewing this thread

KoenRijst

Novice
Lid geworden
13 sep 2021
Ik huurde me eerste coach in na jaren zelf trainen en leren. Dit doet hij al meer dan 20 jaar. Een echte bodybuilder.

Hij vertelde me iets geks dat te mooi klinkt om waar te zijn. Ik ben nu aan het cutten en hij vertelde me dat ik een wekelijkse cheatDAY kan hebben. Geen meal maar day. Hij zegt dat als je die dag over je calorieën heen gaat, je lichaam maximaal 300-400 extra calorieën kan opslaan. Al het andere is gewoon afval en je poept het eruit. Dus als je cheat, cheat dan goed en ga over de 400 extra kcal heen.

Zou ook goed zijn voor het metabolisme zegt hij.

Dus mensen... feiten???

Chris1989

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
29 jan 2009
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Maar nu zegt 1 bodybuilder JA en de andere NEE, daar heeft TS ook geen zak aan of heb jij hele mooie blauwe ogen @wovano ? :D

Als je lichaam er niks mee doet dan zou je ook hele stukke cheeseburger uitpoepen lijkt mij, dus mij lijkt het ook sterk. Wel benieuwd naar het onderzoek dat dit ontkracht of ondersteund.

Edit een conclusie van een dude die een onderzoek heeft gedaan (denk ik):
Therefore...
In looking at what is reported by athletes and weight gain enthusiasts, its seems that 1 to 2 pounds (3500-7000 calories) a day in new fat is the best we could expect, and that requires a maximized regimen and an optimal physique.

Laatst bewerkt:

Vypaw

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
24 aug 2020
Lengte
1m72
Massa
68kg
Vetpercentage
11%
Ik huurde me eerste coach in na jaren zelf trainen en leren. Dit doet hij al meer dan 20 jaar. Een echte bodybuilder.

Hij vertelde me iets geks dat te mooi klinkt om waar te zijn. Ik ben nu aan het cutten en hij vertelde me dat ik een wekelijkse cheatDAY kan hebben. Geen meal maar day. Hij zegt dat als je die dag over je calorieën heen gaat, je lichaam maximaal 300-400 extra calorieën kan opslaan. Al het andere is gewoon afval en je poept het eruit. Dus als je cheat, cheat dan goed en ga over de 400 extra kcal heen.

Dus mensen... feiten???
Geld terug vragen nu

Mister B

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
15 sep 2020
Lengte
1m87
Massa
88kg

Dus mensen... feiten???
Cheat day mag. Maar alle kcal gaat je lichaam gewoon gebruiken. (Het volgende is bro science en heb ik van youtube: Meer carbs 1 dag p week zorgt ervoor dat je lichaam niet in overleef stand gaat heb ik van horen zeggen. 7700 kcal is volgens mij 1 Kg lichaamsgewicht.) Cheat dus niet zo erg dat je hele arelaxte dieet voor niks was die week. En neem een andere coach.

Laatst bewerkt:

Fable

Ripped Bodybuilder
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
4 okt 2006
Lengte
1m80
Massa
98kg
Cheat day mag. Maar alle kcal gaat je lichaam gewoon gebruiken. Meer carbs 1 dag zorgt ervoor dat je lichaam niet in overleef stand gaat. 7700 kcal is volgens mij 1 Kg lichaamsgewicht. Cheat dus niet zo erg dat je hele arelaxte dieet voor niks was die week. En neem een andere coach.
Ik dacht dat we laatst 6000kcal zeiden voor een kg lichaamsgewicht. @Galen
Ik kon zelf het topic niet meer terugvinden.

harpep

Tuned Ecto
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
2 aug 2004

Dus mensen... feiten???

Feit is, dat als het te mooi klinkt om waar te zijn, dit ook meestal het geval is dus zo ook in dit geval....

chrisk

-
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009

Dus mensen... feiten???
Er klopt wel wat van hoewel het exacte getal afhankelijk is van je macro's van die dag en hoeveelheid glycogeen dat bijgevuld moet worden.

Als er wordt bedoelt dat 'over je calorien' gaan ten opzichte van de cut calorien zijn dan kom je zelfs met die 400 extra kcal natuurlijk nog niet eens op onderhoudsniveau uit.

Maar als je glycogeenreserves aardig leeg zijn (en dat kan wekelijks in een stevige cut met veel activiteit/training) kun je ook nog eens die hoeveelheid aan koolhydraten extra eten zonder die dag significant vet aan te komen. Zeker als je die dag echt als een carb refeed benadert en zeer weinig vet inneemt. Zo zijn er zelfs omstandigheden waarbij je 1000-1500 kcal extra aan carbs kunt eten zonder dat daaruit extra vet wordt opgeslagen, omdat je zoveel glycogeen moest bijvullen.

Alleen zal een deel van de "cheat" gedachte zijn dat je die dag wat flexibeler naar smaak kunt eten en daar zul je ook wat vettere dingen bij willen. Echter zou ik het zonde vinden als je die dag vooral vet eet want dat helpt niet om die glycogeenreserves bij te vullen welke je trainingsprestaties op peil houden.

Het kan dus meer psychologisch of fysiologisch bedoelt zijn, en die pak je iets anders aan. Een dag enkele honderden kcal extra eten of weer op onderhoudsniveau om te eten wat je wilt kan handig zijn om het beter uit te houden. Het gemiddelde tekort over de hele week bepaalt uiteindelijk hoe veel je hoe snel vet afvalt.

chrisk

-
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009
In looking at what is reported by athletes and weight gain enthusiasts, its seems that 1 to 2 pounds (3500-7000 calories) a day in new fat is the best we could expect, and that requires a maximized regimen and an optimal physique.
Als je bronnen quote aub met een linkje/verwijzing erbij.

7000 kcal klinkt al aardig richting het maximum aan vet dat je überhaupt in een dag kunt opnemen en opslaan.

Als je op die dag een kg aan vet eet kun je in een kcaloverschot inderdaad verwachten zoveel aan vet aan te komen.

Maar als je geen hele pakken boter eet zal het wel meevallen. Stel je eet 80gr vet, dan zal het daarbij blijven. Als je 1kg per week cut blijft die dag dan makkelijk onopgemerkt.

Met glycogeen bij te vullen kun je dan een pak meer carbs eten, zeg 500 gram totaal voor die dag, makkelijk 1000+ extra kcal, waarvan geen carbs zullen worden omgezet naar vet. Worden wel opgenomen maar veel van de extra's kunnen worden omgezet naar hitte dus ja kcal-in/out blijft gelden.

Dus ondanks een groter kcal overschot wordt die ene dag alleen je vet inname netto opgeslagen.

chrisk

-
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009
Meer carbs 1 dag zorgt ervoor dat je lichaam niet in overleef stand gaat.
Er is geen overleef stand die een kcal tekort significant kan compenseren, en de adaptaties van het metabolisme aan een cut (minder onbewust bewegen om een paar % energie te besparen) duren langer dan 1 dag om weer terug om te draaien. Waarschijnlijk 4 dagen of zelfs een week, of 2.

Chris1989

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
29 jan 2009
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Als je bronnen quote aub met een linkje/verwijzing erbij.
Edit een conclusie van een dude die een onderzoek heeft gedaan (denk ik):

Puur quora reactie van iemand met Dr. voor zijn naam en een heel verhaal ervoor van de test die gedaan was. Te lui om hem nog eens op te zoeken en aan de reactie kun je wel lezen dat het geen geverifieerde bron is hoopte ik. Search cheatday digesting.

chrisk

-
Elite Member
+10 jaar member
Lid geworden
24 aug 2009
Puur quora reactie van iemand met Dr. voor zijn naam en een heel verhaal ervoor van de test die gedaan was. Te lui om hem nog eens op te zoeken en aan de reactie kun je wel lezen dat het geen geverifieerde bron is hoopte ik. Search cheatday digesting.
Quora site reageert nu net niet voor mij. Ging mij er meer om dat het beste een goede bron kan zijn, maar niet perse over de juiste context. Hoeveel je op een dag met een eetwedstrijd o.i.d. hypothetisch maximaal aan kunt komen (die theorie is hier ook vaak besproken a.h.v. studies) is niet hetzelfde als wat je aan zult komen bij een carb refeed tijdens een cut wanneer je niet je vet inname maximaliseert. Dan zijn de novo lipogenesis studies meer relevant.

Mister B

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
15 sep 2020
Lengte
1m87
Massa
88kg
Er is geen overleef stand die een kcal tekort significant kan compenseren, en de adaptaties van het metabolisme aan een cut (minder onbewust bewegen om een paar % energie te besparen) duren langer dan 1 dag om weer terug om te draaien. Waarschijnlijk 4 dagen of zelfs een week, of 2.
Thanks ik verander mn antwoord ff om foute info weg te halen

BB_

💪
Elite Member
2x Challenge Winner
Foto Contest Winner
Lid geworden
25 sep 2016
Lengte
1m89
Massa
109kg
Wel een interessant filmpje over hoeveel je vet je aan kunt zetten als je maximaal gaat vreten 1 dag:

ak

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
7 mei 2021
Lengte
1m80
Massa
84kg
Vetpercentage
11%
12 dagen vakantie / 8kg

Dus 12 cheatdagen achter mekaar kan het hard gaan ✌️