XXL Nutrition

brinta, whey en melk

Bezoekers in dit topic

leget35

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
20 mei 2010
Berichten
2.727
Waardering
102
de melk hiervan, als het warm is, hoe gaat de whey hierop in? omdat whey niet te heet mag worden ofso?

sinds er in dat andere topic (via zoek) alleen maar luitjes staan met de discussie met melk of water, of brinta en havermout en de ts niet beantwoorden, vraag ik het opnieuw
 
de melk hiervan, als het warm is, hoe gaat de whey hierop in? omdat whey niet te heet mag worden ofso?

sinds er in dat andere topic (via zoek) alleen maar luitjes staan met de discussie met melk of water, of brinta en havermout en de ts niet beantwoorden, vraag ik het opnieuw

Een van mn favoriete ontbijtjes. Ik doe de whey er altijd als laatste bij, dan is het geheel op een temperatuur die je zelf ook kunt verdragen dus dat lijkt me weinig schadelijk te kunnen zijn voor de whey, anders zou je lichaamstemperatuur ook te hoog zijn.
 
Een van mn favoriete ontbijtjes. Ik doe de whey er altijd als laatste bij, dan is het geheel op een temperatuur die je zelf ook kunt verdragen dus dat lijkt me weinig schadelijk te kunnen zijn voor de whey, anders zou je lichaamstemperatuur ook te hoog zijn.

Gaat het dan niet klonteren ?
 
Gewoon alles bij elkaar in een shakebeker, schudden, en koud opdrinken....
 
whey wordt niet verkeerd als het een beetje opgewarmd wordt. Ik vermoed dat zelfs koken wel kan (aangezien whey uit melk komt en melk ook gekookt wordt).
 
whey wordt niet verkeerd als het een beetje opgewarmd wordt. Ik vermoed dat zelfs koken wel kan (aangezien whey uit melk komt en melk ook gekookt wordt).

juist, heb je gelijk in .. :p :)

bedankt :)
 
Volgens mij wordt melk niet gekookt, pasteuriseren gebeurt bij 70 graden........


.....correct me if i'm wrong..
 
Volgens mij wordt melk niet gekookt, pasteuriseren gebeurt bij 70 graden........


.....correct me if i'm wrong..

Ook een kwestie van hoe lang:

Pasteuriseren wordt voornamelijk met melk geassocieerd, deze techniek werd voor het eerst op melk toegepast door Franz von Soxleth in 1886. Er zijn twee wijdverbreide methodes om melk te pasteuriseren: hoge temperatuur/korte tijd (HTST), en ultra hoge temperatuur (UHT). Bij HTST wordt melk tot een temperatuur van 72 °C gebracht voor een periode van minstens 15 seconden, bij UHT daarentegen wordt de melk tot een temperatuur van 138 °C gebracht voor een periode van minstens 2 seconden.

Wat niet wil zeggen dat je melk gewoon kunt koken.

Anyways, 70 graden is vast ook wel heet genoeg voor je brinta.
 
whey wordt niet verkeerd als het een beetje opgewarmd wordt. Ik vermoed dat zelfs koken wel kan (aangezien whey uit melk komt en melk ook gekookt wordt).

Whey is inderdaad een melkeiwit, en kun je gewoon koken zonder dat de eiwitten verloren gaan. De eiwitten kunnen hierdoor wel denatureren, wat hun eigenschappen of werken kan veranderen.


Denaturatie van eiwitten
Bij denaturatie verliest een groot [Link niet meer beschikbaar] ([Link niet meer beschikbaar]) haar ruimtelijke structuur. Daar de functie van een molecuul altijd samenhangt met haar samenstelling en structuur, raakt een molecuul bij denaturatie ook haar functie kwijt en wordt het daarmee onbruikbaar voor het doel waarvoor ze eigenlijk had moeten dienen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denaturatie
 
Whey is inderdaad een melkeiwit, en kun je gewoon koken zonder dat de eiwitten verloren gaan. De eiwitten kunnen hierdoor wel denatureren, wat hun eigenschappen of werken kan veranderen.


Denaturatie van eiwitten
Bij denaturatie verliest een groot [Link niet meer beschikbaar] ([Link niet meer beschikbaar]) haar ruimtelijke structuur. Daar de functie van een molecuul altijd samenhangt met haar samenstelling en structuur, raakt een molecuul bij denaturatie ook haar functie kwijt en wordt het daarmee onbruikbaar voor het doel waarvoor ze eigenlijk had moeten dienen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denaturatie

Volgens mij denatureren de eiwitten in een ei ook als je ze verhit (het ei stolt als jet het kookt of bakt), maar in het geval van het ei wordt de opname alleen maar beter toch ?


Vraag blijft: denatureert whey al bij 100 graden (of pas boven de 400 graden ?)
 
Volgens mij denatureren de eiwitten in een ei ook als je ze verhit (het ei stolt als jet het kookt of bakt), maar in het geval van het ei wordt de opname alleen maar beter toch ?

Ja inderdaad, de biologische waarde van een ei gaat omhoog als je het kookt.

Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren[1]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ei_(voeding)

En een gekookt ei is nog lekkerder ook :)

Vraag blijft: denatureert whey al bij 100 graden (of pas boven de 400 graden ?)

Dit is alles wat ik er tot zover over gevonden heb:

Thermische denaturatie
Eiwitten denatureren bij een bepaalde [Link niet meer beschikbaar]. Bij de denaturatie van een eiwit daalt oplosbaarheid van het eiwit sterk. Hierdoor zakt het eiwit uit. Als men nu een mengsel van eiwitten heeft die op verschillende temperaturen denatureren (en dus uitzakken), kan men de eiwitten scheiden. Stel, ons hypothetische eiwit A is vervuild met eiwit B. A denatureert bij 70 graden, terwijl B al bij 45 graden denatureert. Als men dan de temperatuur gedurende een korte tijd naar 55 graden brengt, dan zal het - ongewenste - eiwit B uitzakken, terwijl eiwit A behouden blijft.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eiwitzuivering#Thermische_denaturatie
 
Ook een kwestie van hoe lang:



Wat niet wil zeggen dat je melk gewoon kunt koken.

Anyways, 70 graden is vast ook wel heet genoeg voor je brinta.

Het opwarmen van melk tot 130+ bij THT betekent dus ook dat de kwaliteit van de eiwitten achteruit gaat (eigenlijk niets meer waard is). Probeer maar eens echte verse melk rechtstreeks bij de melkboer, hier groei je nog altijd het hardste op.
 
Hmm, mooie antwoorden :)
hoeveel graden is melk uit de magnetron?
 
Eiwitten denatureren idd als je ze verwarmd maar dit maakt voor de vertering niet uit. Zoals Ace aanhaalt is het zelfs voordelig voor de opname van onze lieve eitjes.
 
Het opwarmen van melk tot 130+ bij THT betekent dus ook dat de kwaliteit van de eiwitten achteruit gaat (eigenlijk niets meer waard is).

Als je het 4 weken op die temperatuur houdt vast wel, maar die paars secondes doet echt niets af aan de kwaliteit van de melk.

Bewijs het maar eens.

Probeer maar eens echte verse melk rechtstreeks bij de melkboer, hier groei je nog altijd het hardste op.

ditto.... waar is het bewijs ?

(is wel veel lekkerder trouwens.. vroeger toen wij nog vlak bij een boerderij woonden haalden we wel eens een emmertje warme melk zo vers uit de koe.. damn dat geeft lekkere chocolademelk :))

---------- Toegevoegd om 15:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:46 ----------

Hmm, mooie antwoorden :)
hoeveel graden is melk uit de magnetron?

dat ligt hem er aan de begin temperatuur, hoe veel, op welke stand en hoe lang (duh). Steek er maar eens een thermometer in en je weet het.


/edit: ik zou zeggen maximaal 100 graden, maar dat is niet zo.. kan zelfs heter worden wat je wel ziet aan eenschoon glas water dat je in de magnetron zet.. wordt oververhit, maar doordat het zo schoon is gaat het water niet koken. Pas als je er iets in doet (zeg een thermometer) begint het soms ineens wild te koken (teken dat het boven de 100 graden was). Vandaar ook altijd even doorroeren met een lepeltje voordat je iets drinkt uit de magnetron.

Melk kookt meestal wel uit zichzelf (geeft wel een klerezooi in je magnetron).
 
Laatst bewerkt:
500 Ml+ melk, 100 Gram havermout/brinta en whey erin. Blenden en dna binnen minuutje heb je mooie basis voor een ontbijt ;)
 
500ml (halfvolle?) melk met 100 gram havermout en wat whey? Ben je op dieet HCH? :D
 
Ideaal ontbijdje, jammer dat ik moet kotsen van brinta en whey tegelijk
 
Ideaal ontbijdje, jammer dat ik moet kotsen van brinta en whey tegelijk

Probeer eens brinta/havermout + melk + rozijnen + kaneel + schep whey :)

Alsj dit niet lust dan weetk het ook niet meer :D
 
ik vond die brinta alleen echt slecht smaken.
daarna probeerde ik met een beetje suiker maar vond ik ook maar niks. tegenwoordig doe ik er dus chocolade of cappuchino whey bij en nu gaat het goed binnen.
is ideaal smorgens na het ontbijt of savonds als snack
 
Back
Naar boven