AndroidHealthClinic

Bromelaine tegen winderigheid? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Winderigheid kan ook veroorzaakt worden door coeliakie (brood!) of "candida albicans" (o.a. hoge consumptie van suikers).

Natuurlijk is ook overgevoeligheid voor zo'n beetje elke mogelijke voedingsstof mogelijk. :mad:


COELIAKIE:
Bij mensen met coeliakie veroorzaakt voedsel dat gluten bevat, beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm. Daardoor kan de darm zijn werk niet goed meer doen. Een gezonde dunne darm heeft aan de binnenkant een groot aantal darmvlokken, die samen een enorm oppervlak voor voedselopname vormen. De darmvlokken van een coeliakiepatiënt kunnen geen gluten verdragen. Ze worden erdoor kapot gemaakt (vlokatrofie), waardoor een slechte opname van de bouwstoffen uit het voedsel kan ontstaan. Het lichaam heeft deze bouwstoffen nodig om normaal te kunnen functioneren en bij kinderen tevens om te groeien.
Niet opgenomen bouwstoffen verlaten met de ontlasting weer het lichaam. Als gevolg hiervan kunnen klachten ontstaan als diarree, verstopping, groeistoornissen, humeurigheid en vermoeidheid. Ook kunnen tekorten ontstaan aan onder meer vitamines en ijzer. De enige manier om deze klachten te voorkomen of te bestrijden is het volgen van een dieet waarin gluten niet voorkomt. Dankzij het glutenvrije dieet kan het dunne darmslijmvlies zich herstellen. Heeft men eenmaal een overgevoeligheid voor gluten, dan blijft die het hele leven bestaan. Telkens wanneer de darmwand met gluten in aanraking komt, ontstaat er een beschadiging. Het dieet moet men dan ook het hele leven blijven volgen. Bij niet behandelde coeliakie bestaat een verhoogde kans op complicaties, zoals onder andere verminderde fertiliteit, miskramen, botontkalking, neurologische en psychische problemen.
Nederlandse Coeliakie Vereniging


CANDIDA:
Candida albicans is van nature een gistcel, een component van de intestinale flora. Micro-organismen, zoals acidofilus en bifidum, zorgen voor het correct functioneren van deze darmflora en belemmeren de overheersing van pathogene elementen. Echter, door diverse oorzaken kan de darmflora haar balans verliezen en kunnen mutaties van het dimorfe, commensale organisme candida albicans, parasitair en dan dominant worden. In feite muteert de candida albicans-cel van een schimmelachtige gistcel tot een gistachtige schimmel. Als gevolg van degeneratie en opvolgende penetratie van het darmslijmvlies kan deze schimmel vervolgens in de bloedbaan komen: er dreigt het candida-syndroom. Chronische mucocutane candidiasis is in de zgn. reguliere geneeskunde geen onbekend beeld, maar bij dit beeld is sprake van recidiverende en persisterende oppervlakkige candida-infecties van de huid, nagels en slijmvliezen.
Aanzienlijk minder bekend in de reguliere geneeskunde is het candida-syndroom, waarbij sprake is van uitzaaiing van de candida albicans-schimmel in het weefsel; met andere woorden de pathogene, gemuteerde gistcel heeft zich, in eerste instantie veelal vanuit de darm, via de bloedbaan in het lichaam verspreid en zich vervolgens gekoloniseerd in organen, bindweefsel en dergelijke. Deze situatie blijkt inmiddels bij zeer veel mensen voor te komen. In de VS schat men dat in de groep personen met chronische gezondheidsklachten twee van de drie patiënten aan dit syndroom lijden. Geconcludeerd mag worden, dat pathogene candida het ziektebeeld van de jaren tachtig en negentig aan het worden is, waarbij overigens wel opgemerkt moet worden dat momenteel veel candida wordt gediagnostiseerd die voorheen niet werd onderkend.

De symptomen van het candida-syndroom
Een overzicht van de symptomen kan als volgt naar hoofdgroepen worden ingedeeld:

spijsverteringsklachten, zoals maagklachten, gasvorming, constipatie of diarree, buikpijn;
klachten, verband houdende met een overreactief immuunsysteem, zoals allergieën; tevens kunnen allergische reacties ontstaan, indien intacte proteïnemoleculen de beschadigde darmwand passeren en vervolgens de bloedbaan bereiken;
klachten, verband houdende met een verzwakt immuunsysteem (vaak de opvolgende fase van overreactiviteit), zoals recidiverende infecties;
hormonale klachten, waaronder vooral hypoglycemie (met als gevolg onder meer hersenstofwisselingsproblemen in de vorm van 'psychische klachten': irrationele angsten, depressies e.d.);
klachten, verband houdende met de afscheiding van toxines door de candida-schimmels, zoals psychische problemen, overbelasting van ontgiftingsorganen, immunosuppressie, e.a.;
fatigue, als gevolg van voorgaande stoornissen en ook als gevolg van:
* de hypoglycemie, en
* het sterk verminderde vermogen van elke candida-patiënt om voedingsenergie optimaal om te zetten in bio-energie.
Dit is niet alleen het gevolg van de gebrekkige spijsvertering, maar ook van voedselallergieën en intoleranties in het spijsverteringskanaal (gasvorming is hier vaak een goede indicator) en vermoedelijk eveneens van een sterk gedaalde activiteit van de energiestofwisseling.
Candida, een zeer veel voorkomende aandoening
Nieuwe kennis ontzenuwt misverstanden

Zelf de waarschijnlijkheid dat je candida hebt uitrekenen:
Candida Albicans test

Interessante site over coeliakie/candida/lactose intolerantie enz.
Behandeling candida
 
Betaine hCl schijnt te helpen. Het helpt bij het verteren van voedingsstoffen. Google het maar eens...
 
Klopt ja.

@ Sjoerdhaas: ben je blind of zo?
Bromelaine/ananas helpt vnl bij eiwitvertering, niet bij zetmeelvertering waar de meeste problemen mee ontstaan. Daar heb je amylase voor nodig en dat zit dus bijv in digestive enzymes zoals JarroZymes (die moeten dan niet in een snikhete ruimte hebben gestaan !)

Vezels kunnen zoals MeDieval zegt idd voor problemen zorgen. D'r zijn meer mensen dan je denkt die aan de race raken van veel vezels. Ooit bij stilgestaan waarom de GI van vezelrijke voeding zo laag is? Dat komt omdat zetmeelenzymen zo moeilijk bij het zetmeel kunnen komen als er vezels omheen zitten. Gevolg: fikse winderigheid. Dat gebeurt trouwens ook bij hard gebakken zetmeel, zoals bijv. patat, slecht gekookte bonen of ... oliebollen (die tijd komt er ook weer aan dus ik waarschuw er vast voor).

Fruit is ook vezelrijk, maar dat verteert veel makkelijker.
 
Hey ik heb ook last van winderigheid en ik zou ook wel graag willen weten hoe dat te verminderen of op te lossen is.
Het volgende eet ik op een dag:
7.00 uur: Whey Shake met water
7.30 uur: 80 gram havermout met water, banaan, 1 glas Verse Jus en 2 koppen thee
11.30 uur: 2 bruine boterhammen met rauwkorst en kipfilet + Appel, 1 kop thee
13.00 uur: Kop Thee
14.30: 2 bruine boterhammen met rauwkorst en ham + 2 bruine boterhammen met rauwkorst en kaas, 1 kop thee
16.00 uur: Kop Thee
16.45 uur(voor trainen): 2 bruine boterhammen met rauwkorst en kipfilet + stuk fruit of een muslireep en een glas water.
17.30 tot 19.00 uur trainen: ongeveer half liter tot 0.75 l water
19.30: avondeten ---> meestal rijst, pasta of aardappelen met groente en salade en vlees/vis, + glas Jus d'orange en glas water.
21.30 uur: wat fruit
Als je alle voeding met vezels eruit moet laten om geen last van winderigheid te hebben, dan ben ik best benieuwd wat ik moet vervangen aan me ontbijt en voor welke producten. Ik zou graag gewoon op me gewicht van nu willen blijven en een klein beetje massa nog aankomen is geen probleem. Dus zeg me wat ik moet eten of moet vervangen om minder last van windjes te krijgen en toch genoeg aan Calorieen binnenkrijg om niet echt spiermassa af te vallen of vetten aan te komen.
Alvast bedankt!

Pascal
 
wat is rauwkorst ? :D

Lees het hele draadje nog eens door en je vindt het antwoord op je vragen!
 
de bromelaïne vindt je in kiwis en ananas dacht ik, en zorgen voor eiwitsplitsende enzymen, maar of dat rechtstreeks anti-blow is weet ik niet met zekerheid.
 
Lees het draadje door... oké? Winderigheid krijg je vnl van het wisselen van je voedingspatroon van zeer lage naar hoge innames ineens. Alleen dan heb je wat aan bromeline om winderigheid te verminderen. In 99% van de gevallen krijg je het door een overmaat aan zetmeel, met name vezel- en glutenhoudend zetmeel.

Wel kan je bromelaine uitstekend nemen om ontstekingsreacties te verminderen. Vandaar ook dat wij dit supplement eerder scharen onder de supplementen die de gewrichtsfuncties ondersteunen. Voor ondersteuning van de darmfunctie werken pancreasenzymen beter evenals pre- en probiotica.
 
Winderigheid: Wat is dat ?
Als u vaak winden moet laten, betekent dat dat er zich gas bevindt in uw darmen. Normaal gesproken hoort er zich daar geen gas te bevinden. Het gas kan er op een aantal verschillende manieren komen:


-U slikt lucht in, omdat u te gulzig eet
-U drinkt een koolzuurhoudende drank
-U eet voedsel dat u niet kunt verteren

De eerste twee oorzaken spreken voor zich. Deze kunt u snel uitsluiten door geen koolzuurhoudende dranken meer te drinken en tevens rustig te eten. Als de problemen nog steeds aanhouden, dan moet het automatisch door de derde oorzaak veroorzaakt zijn:

U eet voedsel dat u niet kunt verteren
In uw darmen bevinden zich zeer veel bacterieen (zo'n 1 tot 2 kilo). Bacterieen eten voornamelijk koolhydraten. Uw dunne darm bevat de enzymen die nodig zijn om de verschillende koolhydraten te verteren. Dit verteren is nodig omdat de koolhydraten anders te groot zijn om door de darmwand te passen. Het verteren betekent dus eigenlijk het simpelweg opsplitsen in kleinere delen.
Als de enzymen niet voldoende hun werk doen, kan het voedsel dus niet geabsorbeerd worden door de wand van de dunne darm. Het onverteerde voedsel zakt dus verder naar de dikke darm. Daar wachten de bacterieen op het lekkere voedsel, wat ze snel opeten. Echter, omdat bacterieen nogal primitieve levensvormen zijn, kunnen ze koolhydraten slechts zeer inefficient benutten. Ze kunnen er minder dan 10% van de energie uit halen (vergeleken met de mens). Tijdens de inefficiente verbranding, blijven er dus veel restprodukten over. Deze restprodukten zijn gas en zuur. Het gas is voornamelijk waterstof-, waterstofsulfide- en methaangas. Het zuur tast tegelijk ook de darmwand aan en is ontstekingbevorderend.

Winderigheid
 
De reden van die gassen is eenvoudig te verklaren. Eiwitten bevatten zwavel (sulfur). Dit is het gas dat vrijkomt in de darmen.
Dit geeft niet alleen stinkende flatulentie. Je krijgt er ook loze aandrang van. Maar het is iets waarmee je moet leven denk ik. Ditzelfde geldt voor je gele verkleuring in je urine door de vitamines.
 
alleen is het in praktijk wel meestal (eigenlijk altijd als ik het zo lees) door vezels veroorzaakt...
 
Back
Naar boven