MuscleMeat

Brood en Zuivel niet optimaal? Alternatieven? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

PopDaddyPop

Novice
Lid geworden
2 aug 2013
Berichten
1
Waardering
0
Hey,

In mijn zoektocht naar spieren ben ik erachter gekomen dat het mensenlichaam (dat van mij in ieder geval) niet zo denderend blijkt te reageren op brood en zuivel. Als je google openslaat met "brood/zuivel ongezond" slaat de paniek al gauw toe als je leest wat daar de redenen voor zijn. Ik heb door te elimineren gekeken wat het met mijn lichaam doet:

  • Na het eten van (4 volkoren sneetjes) Brood ervaar ik vaak een dip in energie, vooral na het sporten.
  • (500ml) Melk zorgt soms voor een opgeblazen gevoel, vooral bij postworkout shake.
  • (250g) Kwark voor slapen gaan verdraag ik gelukkig nog wel
Spiermassa kweken is nu mijn doel, en ik wil dat het liefst met behoud van energie en zonder opgeblazen gevoel doen.

Huidige alternatieven
• Toen ik bijvoorbeeld een weekje Quinoa met Bonen/Groenten at ipv Brood had ik geen dip, maargoed wie heeft geld voor Quinoa.
• Die 250ml Melk in mijn pap en 250ml in mijn postworkout shake heb ik nu in de ochtend gewoon vervangen met water. Vul dat aan met Noten en Zaden om de eiwitten uit melk te compenseren.

Voor brood en kwark heb ik dus nog geen goede vervangers gevonden...

20t5wur.png


2rqixhs.png


Ik woon zelf nog thuis en eet in de avond wat de pot schaft, dus apart nog een potje rijst/kip/groenten staan koken zit er helaas niet altijd in... Gaat tegen ouderlijke principes in.
Daarom vroeg ik mij af of jullie mij kunnen helpen met het inventariseren van voedzame alternatieven met soortgelijke macros voor de broodlunch en kwark, waar wellicht niet al teveel kookkunsten voor nodig zijn.

Ben o.a. zelf op het volgende tegengekomen om brood mee te vervangen:

2w4z0gn.png



Verdeeld over 6 repen kom je dan per reep uit op 758kcal - 48c, 45f, 39p

Het zou tof zijn om qua macros wat meer van dit soort vervangers op een rij te zetten.
Enige ding is dat ik ontbijt met Havermout en mijn postworkout shake drink met Havermout, dus los van Havermout zijn suggesties meer dan welkom.
Bonuspunten als het recept makkelijk mee te nemen is naar school/werk
wink.gif

 
Voor brood: quinoa?? Wist je niet dat 'biologisch' Latijn is voor '3 euro duurder'?

Bruine rijst kerel! Eens in de drie dagen als je pa/ma in de douche zit even een pan bruine rijst koken. Die kan daarna in de koelkast bewaard worden, of in een schaaltje natuurlijk. Hoef je het alleen op te magnetronnen, koud eten kan ook gewoon overigens. Ik zeg niet dat het heel lekker is, maar daar kun je zelf vast wel iets op verzinnen. Bruine rijst is hoogstens 2 euro per kilo. Kip kun je naar mijn mening ook prima 2 dagen laten staan in de koelkast, liefst wel in een fatsoenlijke bak met deksel natuurlijk. Dus dan zou je maar tweemaal per week 'extra' hoeven koken.

Overweeg de melk de schrappen en naar 500g magere kwark te gaan. Daar zit relatief veel meer eiwit in, terwijl daar minder lactose voor tegenover staat. Lactose is vaak waar men niet tegen kan in zuivel, dus de kans is groot dat je lichaam dit wel aankan. Scheelt toch weer 15-20g eiwit.

Trouwens: wat 'ouderlijke principes' ?
Als jij ze vertelt dat brood niet werkt met jouw lichaam en je er niet goed op reageert, zou een normaal ouderlijk principe volgens mij zijn dat ze tenminste een low-cost alternatief gedogen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ook al woon je nog thuis, je hoeft het heus niet altijd met de mening van pa en ma eens te zijn.

Get rebellious voor je gainz!:cool:
 
Laatst bewerkt:
Oat bran, lijnzaad, kokosmeel. Voor de kwark te vervangen gebruik ik proteine poeder (liever in gerechten als pannenkoeken dan shakes) en cottage cheese. Maargoed die kokosmeel is echt een aanrader, mis mn brood totaal niet! Je kan er echt alle kanten mee uit van brood tot pizza, wraps/tortilla's, pannekoeken, (proteine)bars etc
 
Dat probleem met je melk/kwark is waarschijnlijk doordat je (lichtelijk) lactose intolerant bent. In de meeste whey shakes zit zelf ook al lactose, en in zuivel (melk, kwark) zit ook lactose. Als je dus een shake met melk neemt werk je dus veel lactose naar binnen. Ik kon er zelf ook nooit zo heel goed tegen, in kwark zit veel minder lactose dan in bijvoorbeeld melk, waardoor je waarschijnlijk niet zo'n last ervaart bij de kwark. Je kunt de kwark er dus gewoon in houden en wat minder met je andere bronnen van zuivel, of je kunt bij je volgens bestelling voor whey isolaat gaan ipv normale whey, deze is lactose vrij (someone correct me if I'm wrong?). Ik weet zeker dat je opgeblazen gevoel in ieder geval met minderen van zuivel weg zal gaan, ik heb er toentertijd ook last van gehad toen ik veelvuldig zuivel nam en ook nog shakes.

Verder die dip van brood herken ik niet echt, maarja zijn genoeg vervangers waar je mee kunt experimenteren, havermout bijvoorbeeld. Maar je zou eventueel ook gewoon kunnen proberen ander brood te nemen, misschien is je probleem zo al opgelost
 
Kwark en yoghurt bevatten al een deel van het enzym lactase wat lactose afbreekt. Sommige mensen die lactose intolerant zijn kunnen dus wel met mate kwark en yoghurt eten.
Isolaat bevat inderdaad minder lactose dan normale whey. Wil je echt geen lactose probeer dan eens egg protein. is goed te doen (ben zelf ook lactose en gluten intolerant)
Alternatieven voor brood zijn rijst. Eventueel rijstmie (heet water opgieten en klaar). Denk ook eens aan zwarte bonen, linzen, mais, tuinbonen etc. Zijn ook nog eens eiwitrijk.
je kan ook denken aan speltbrood. Mensen met gluten intolerantie kunnen dat soms wel hebben.
Als alternatief voor havermout: speltvlokken, boekweitvlokken, mais of rijstvlokken.
 
In plaats van brood kun je misschien havermout of brinta aangemaakt met water eten. Maar aangezien het ook graan producten zijn krijg je daar misschien ook zo'n reactie op. Of misschien komt die reactie bij jou bij brood meer door de toegevoegde ingrediënten. Maar proberen kan altijd.
 
Een dip krijgen ligt niet aan het brood. Is met KH algemeen bij erg veel mensen
Als je er erg last van hebt dan geen KH eten bij je ontbijt en niet voor je gaat trainen.
Je kan prima functioneren op eiwitten en vetten. De KH bronnen wat later nemen en na het trainen.

Melk kunnen sommige mensen ook wat dip van krijgen, beetje slaperig.
 
Je kunt op elk product googlen met ongezond en je krijgt vele hits. Sterker nog, zet er eens kanker achter een willekeurig product en het zal nog steeds zo zijn.
 
Back
Naar boven