Fitness Seller

buikspieroefeningen voelen in onderrug (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zoals de meesten planks uitvoeren, heeft het totaal geen meerwaarde.

Zelfde geldt dus voor de normale buikspier oefeningen.

Artikel en veel meer van dit soort artikels gelezen. Blijft een flut oefening. Als ik een fullbody en core oefening wil doen pak ik wel een deadlift en een squat.
 
my 2 cents:
Leer je buikspieren aan te spannen zonder een crunch of whatever te doen... (gewoon recht staan en opspannen)
Als je de feeling down hebt ga je opnieuw crunchen en span je die buikspieren aan.
 
my 2 cents:
Leer je buikspieren aan te spannen zonder een crunch of whatever te doen... (gewoon recht staan en opspannen)
Als je de feeling down hebt ga je opnieuw crunchen en span je die buikspieren aan.


Moet je eigenlijk sowieso ook staand er bij oefenen inderdaad. Je moet immers op het podium ook staand je buikspieren aanspannen en niet liggend statisch.
 
Moet je eigenlijk sowieso ook staand er bij oefenen inderdaad. Je moet immers op het podium ook staand je buikspieren aanspannen en niet liggend statisch.

Podium?
Is het raar dat ik totaal geen ambitie heb om het podium op te gaan.
Daar train ik mijn buikspieren niet voor.

Dat je vooral buikspieren traint met compoundoefeningen, ben ik wel met je eens.
Al kan ik niet deadliften en/of squatten door een rugblessure.

Daarom kijk ik voor de beste vervanger, isolatieoefening.
 
Ik kan alleen vanuit mijn eigen ervaring spreken. Nadat ik een nekhernia heb opgelopen kon ik niet meer trainen en mocht ik enkel core stabiliteit oefeningen doen en core versterken. Dus buikspier oefeningen ook. Gezien ik bijna geen kracht mocht zetten op mijn nek heb ik oefeningen als V-ups, ab machine, lying legraises, superman gedaan en daarnaast vooral veel core stabiliteit (zitten op een bosubal en dan om en om 1 been optillen en zo lang mogelijk omhoog houden). Vooral die laatste heeft me ook veel geholpen. Je leert echt goed aanspannen en het versterkt je core.
Met compounds als squatten en DL (kan ik nu weer) ligt er ook veel focus op spannen van je core. Als je daar echt goed mee aan de gang gaat merk je vanzelf dat zowel buik als rug sterker worden en krijg je ook minder last van je rug.

Maar het is wel zo, zoals genoemd, dat veel oefeningen die niet goed uitgevoerd zijn tot pijntjes leiden.. zo ook verkeerd uitgevoerde buikspieroefeningen.
 
Lol :roflol:

Planken en variaties hierop zijn the goat.
 
Wie schrijft dat de plank een flutoefening is, is een dikke zeveraar. Ik heb goeie buikspieren en voor mij is 3 x 2 minuten de plank op een correcte manier uitvoeren wel degelijk een zware oefening. Nog altijd.
 
Buikspieren hangend trainen werkt voor mij het beste, doormiddel van toe to bar en leg raises, komt de focus op de onderste buikspieren die vaak minder ontwikkeld zijn dan de bovenste.
 
Buikspieren hangend trainen werkt voor mij het beste, doormiddel van toe to bar en leg raises, komt de focus op de onderste buikspieren die vaak minder ontwikkeld zijn dan de bovenste.

je kan de bovenste en onderste buikspieren niet apart trainen, de spieren in je buik lopen namelijk van boven naar beneden...
net zoals binnen en buitenkant borst, kan ook niet.
 
Ik wil me er niet mee bemoeien of het wel/niet kan (in de wetenschap sectie kan je voor beide een bevestiging vinden) maar buik met borst vergelijken is imo onzin. Het accentueren van bepaalde delen van de RA berust op het feit dat de RA over verschillende aansturingspunten (zenuwinnervatie) beschikt en het in theorie dus mogelijk is verschillende delen apart aan te sturen

""De rectus bezien als een meerkoppige spier (de spier bestaat meestal uit vier parallelvezelige platte spierbuiken), en elke kop met eigen zenuwinnervatie (de buikspier word uiteindelijk geinnerveerd vanuit th5 tot L1). Bij aanspanning heb je dus niet te maken met 1 vezelbaan van boven naar beneden die ineens geinnerveerd word, maar met 4 afzonderlijke spierbuiken/vezelbanen die apart geinnerveerd worden.

Zou het dan kunnen dat de ene spierbuik concentrisch werkt terwijl de andere statisch werkt? En zo ja, zou dit dan kunnen verklaren waarom sommige oefeningen meer/minder op de (groei van) onderste deel van de rectus werken? "



Voor de borst gaat dit verhaal niet op.
 
Back
Naar boven