AndroidHealthClinic

Buikvet

Bezoekers in dit topic

anosporter

Novice
Lid geworden
16 dec 2012
Berichten
16
Waardering
0
Mornings iedereen,

Ik zit met een (voor mij iig) lastige vraag. Namelijk: ik heb een buikgordel. Maar, ik ben verder niet dik en al helemaal niet zwaar. En ik word niet helemaal wijzer uit de verschillende topics hier en internet itself.

Even wat details: Man, 21 jaar, 1.73M, 63KG. Smalle lichaamsbouw. BF 10% (aldus sportschool weegschaal) Verder heb ik eigenlijk nergens vet, behalve dus die gordel die over de broekriem hangt wanneer je zit en ook in staande houding duidelijk zichtbaar is.

Normaal gesproken zou ik gewoon zo'n 500Call onder m'n onderhoud gaan zitten om af te vallen. Maar afvallen is juist niet helemaal de bedoeling omdat ik al niet zo zwaar ben. Daarbij vind ik een BF van 10% een mooi streven, zolang het maar niet gebundeld zit op 1 plek ;)

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik wil graag verder met aanzetten van spiermassa (na een snowboard ongeluk nu eindelijk weer 2 weken begonnen met sporten) Maar in de komende twee a drie maanden ook proberen die gordel enigszins kwijt te raken. Dus ja, basically de cliché vraag: spier aankomen, vet verbranden.

Hoop dat jullie me wat advies kunnen geven!

Groet,
 
Gewoon op onderhoud eten en krachttraining consistent blijven volhouden zal al voor verbetering zorgen imo
 
Gewoon op onderhoud eten en krachttraining consistent blijven volhouden zal al voor verbetering zorgen imo

Met op onderhoud blijven eten zal TS geen vet verliezen lijkt mij...
 
Met op onderhoud blijven eten zal TS geen vet verliezen lijkt mij...
Nee, maar hij weegt maar 63 kg, dan kan ik toch niet aanraden te gaan cutten? ;) En hij is net weer begonnen dus dan maak je toch meer gains volgens mij.
 
Nee, maar hij weegt maar 63 kg, dan kan ik toch niet aanraden te gaan cutten? ;) En hij is net weer begonnen dus dan maak je toch meer gains volgens mij.

Als je vet wilt verliezen is het volgens mij raadzaam om onder onderhoud te eten. In stappen van 200 kcals.

Intensieve krachttraining is daarnaast idd te adviseren, maar als je blijft eten naar wat je lichaam vraagt zal je niets verliezen. Zijn doel is om de laatste paar pondjes subcutaan buikvet te verliezen, dan zou ik dat eerst bewerkstelligen en zodra dat doel geslaagd is weer langzaam de inname van kcals opvoeren om spiermassa aan te zetten.

Een andere optie is om het aantal kcals wat nu wordt genuttigd gelijk te houden (40-40-20*) ervan uitgaande dat TS de komende tijd door intensieve KT spiermassa aanzet, dus zwaarder wordt en dan vanzelf onder onderhoud zal gaan eten. (Wellicht bedoel je dit, maar dan is de key voor afvallen toch 'onder onderhoud').

*40% eiwit, 40% koolhydraten, 20% vet.
 
Laatst bewerkt:
Als je een "gordel vet" op je taille hebt en je weegt 63kg op 1.73m dan heb je geen vetpercentage van 10%. Sterker nog, omdat je wss zo weinig spiermassa hebt gaat je dat vetpercentage nog vies tegenvallen. Ik vind het ook niet slecht dat je er een paar kg af wilt halen, maar je komt wel redelijk laag te zitten zo. Maar cut ff tot je weer blij bent zou ik zeggen en pak dan door.

Ik snap daarnaast wederom niet waarom mensen met cijfers gaan gooien. "Op onderhoud" - "Nee nee! Beslist 200kcal eronder". Alsof het mogelijk is om je onderhoud zo in te dialen. Als je op een redelijk tempo vet wil verliezen, dan zit je niet 200kcal onder je onderhoud, je roept alleen dat dit zo is.

Wat iedereen altijd wil zeggen is: ga rond een aantal kcal zitten zodat je ongeveer een x-aantal gram per week afvalt. De achterlijke cijfers die eraan worden verbonden hebben werkelijk 0 waarde.

De compleet nutteloze "dat is bij mij 200 eronder" discussie ontgaat me volledig. Al is het maar omdat je metabolisme een beetje meespringt met je energiebalans en onmogelijk precies vast te stellen is. Kap daarmee jongens, je maakt het voor beginners onnodig lastig en er zit kop nog staart aan dat verhaal.
 
Ik zou het bijna met je eens zijn, maar je 'moet' ergens een referentie hebben. Als je weet dat je op 2000 kcal per dag gedurende een X-aantal weken stabiel blijft dan moet je om af te vallen daaronder gaan zitten. 200 kcal per dag is dan een mooie richtlijn.

Je moet het dus ook niet per dag bekijken, maar gedurende een bepaalde periode. Dit is een beproefde methode waar aan deze kant van de planeet al 35+ jaar met positief resultaat gebruik van wordt gemaakt.

Imo maak je het juist voor beginners onnodig ingewikkeld om er geen getallen aan te verbinden.

Een beetje het idee van een kasboek, bijhouden wat er in gaat en wat er uit.

Doe je dat bij een kasboek op gevoel (zeker bij een beginner) dan loopt dat vaak uit op schulden en een deurwaarder....;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven