MuscleMeat

Bulk en cut mini cycles

Bezoekers in dit topic

Dumbel

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
30 jul 2011
Berichten
432
Waardering
128
Lengte
1m90
Massa
114kg
Vetpercentage
10%
Wat is nou het beste om te doen, ben sinds een paar dagen mijn bulk gestart op een vet percentage van 14-15 procent, aan de hoge kant dus.
Nu las ik dat ik mensen ook periodes bulken van 3 weken en 1 week cutten of 6-8 weken en 4 weken cutten.
Wat is nou de optimale manier om dit te doen een lange leanbulk gaat hem niet worden denk ik aangezien ik al op een relatief hoog vetpercentage zit, vooral nu ik weer meer vocht vast houdt lijkt het alweer een stuk hoger.

Ik was van plan een recomp te doen maar zag dat mensen dit als een waste of time zagen hier op het forum
 
Een dergelijke aanpak lijkt me in jouw geval een prima manier om vet% onder controle te houden of iets te verlagen, terwijl je spiermassa toeneemt.

afhankelijk wat belangrijker is (vet% dat niet mag stijgen of omlaag moet, of spiermassa bouwen), kun je de lengtes van de perioden aanpassen.

Bijvoorbeeld:
Massa bouwen prioriteit, vet% secundair? 6 weken 300 kcal boven behoefte (vettoename zal minimaal zijn omdat de meeste extra kcal resulteren in spiermassa). Daarna 2 weken 600 onder behoefte. Hiermee zul je het kleine beetje vet dat je eventueel hebt opgebouwd wegkrijgen en mogelijk zelfs iets droger uitkomen dan aan de start.

Moet vet% meer zakken? En wil je per cyclus van 8 weken toch er iets droger uitkomen. Dan kun je boven staande doen met 4 weken / 4 weken.

Heeft vetverlies prioriteit, maar wil je eventueel spierverlies uitsluiten. Dan pak je 2 weken / 8 weken. De twee weken net wat boven onderhoud zullen zorgen voor een rebound in spiermassa en de negatieve adaptaties aan het dieet ongedaan maken.
 
Bedankt, helder. Ik denk dat ik voor die 6 weken bulk ga 2 weken cut. Kan ik ook een nog groter deficit doen in die 2 weken om droger te komen of ga ik dan de gewonnen massa weer verliezen? Ik volg ook je logje btw :)
 
Eerst naar 7% dan bulken naar 12. Repeat.
 
Eerst naar 7% dan bulken naar 12. Repeat.

Als we het echt over 7% hebben, wat kneiterdroog is. Dan is dat iets waar de meeste lichamen zich flink tegen verzetten. (Bij het zo laag gaan treedt altijd wat spierverlies op en zodra je boven behoefte eet is meer vetopslag dan gebruikelijk). Hormonaal gezien is je testosteron en leptine laag. Wat betekent meer honger, minder energie, minder drive om te sporten, etc.

Voor iemand met hulpmiddelen of extreem goede genen is het een prima advies. Voor de gemiddelde persoon zou ik eerder adviseren tussen de 12 en 15 te blijven zolang je richting spieropbouw werkt. Vanuit die 12% kun je dan te zijner tijd als je een keer echt droog wilt worden in 8 weken op 7-8% komen.
 
Een dergelijke aanpak lijkt me in jouw geval een prima manier om vet% onder controle te houden of iets te verlagen, terwijl je spiermassa toeneemt.

afhankelijk wat belangrijker is (vet% dat niet mag stijgen of omlaag moet, of spiermassa bouwen), kun je de lengtes van de perioden aanpassen.

Bijvoorbeeld:
Massa bouwen prioriteit, vet% secundair? 6 weken 300 kcal boven behoefte (vettoename zal minimaal zijn omdat de meeste extra kcal resulteren in spiermassa). Daarna 2 weken 600 onder behoefte. Hiermee zul je het kleine beetje vet dat je eventueel hebt opgebouwd wegkrijgen en mogelijk zelfs iets droger uitkomen dan aan de start.

Moet vet% meer zakken? En wil je per cyclus van 8 weken toch er iets droger uitkomen. Dan kun je boven staande doen met 4 weken / 4 weken.

Heeft vetverlies prioriteit, maar wil je eventueel spierverlies uitsluiten. Dan pak je 2 weken / 8 weken. De twee weken net wat boven onderhoud zullen zorgen voor een rebound in spiermassa en de negatieve adaptaties aan het dieet ongedaan maken.

Wat een top uitleg
 
Back
Naar boven