XXL Nutrition

Bulken als lang dun persoon

Bezoekers in dit topic

UndercoverNL

Novice
Waardering
0
Lengte
1m95
Massa
77kg
Een goedemiddag,
Ik had al wat topics gevonden over dit onderwerp, maar daar kwam de conclusie altijd uit op eet heel veel. En aangezien ik in het verleden niet heel veel gefocust heb op voeding en dergelijke en gewoon lekker m'n ding in de sportschool aan het doen was, wil ik toch maar even voor wat duidelijkheid in mijn persoonlijke situatie vragen.

Ik ben 195 cm lang en weeg momenteel 67,5 kg, volgens m'n weegschaal 7,5% vet en 59 kg spiermassa, nou ben ik een paar maanden enkele keren per week naar de sportschool geweest en niet echt op voeding gelet. Nu wil ik wat actiever met sporten en mijn eigen vorm bezig gaan, aangezien 67,5kg op 195cm natuurlijk veel te licht is. Nu ben ik de afgelopen 2 weken begonnen met 5 tot 6x in de week een work-out van 1 uur+, en toch iets meer op voeding gaan letten, wat meer vlees, eiwitten en proteïnen. Nu ben ik sinds die 2 weken 2 kg aangekomen, maar in vet (1.3%), en ik ben ook spiermassa verloren, nu heb ik wat trainers horen zeggen dat als je niet genoeg eiwitten en koolhydraten binnen krijgt als lang slank persoon je al snel spiermassa kunt verliezen in plaats van krijgen, ook al ga je fanatiek naar de sportschool.

Nu weet ik dat dit over kleine hoeveelheden gaat en dit zelfs meet marge zou kunnen zijn, maar toch ben ik benieuwd of dit een goed of slecht teken is, het is namelijk wel mijn bedoeling aan te komen, maar natuurlijk niet om spiermassa te verliezen. En of ik nu inderdaad gewoon meer eiwitten en koolhydraten moet gaan eten.

Alvast bedankt!

Je weegschaal kan niet zeggen hoeveel vet je hebt.
:thinking: heb zoon silvergear weegschaal, die geeft een volledige "lichaamsanalyse" waaronder het vetpercentage, BMI en en hele zoot andere gegevens.

1706710012795.jpeg

Ja dat doen ze, mensen kopen ze daarvoor ook, maar het klopt niet helaas. Het is geen betrouwbare manier.

Ik zou gewoon focussen op meer kcal eten zodat je 0,3-0,5 kg per week (de eerste week is altijd meer dus kijk na 3 weken even hoeveel je de laatste 2 weken bent aangekomen) en dan kun je je kcal aanpassen, of niet.

Zolang je voldoende eiwitten eet (2g per kg lichaamsgewicht) en traint, kun je geen spiermassa verliezen en vet aankomen. Je verliest ook geen spiermassa als je meer kcal eet dan je dagelijkse behoefte (waardoor je dus in gewicht aankomt).

Weegschalen kunnen geen vet meten, in elk geval niet betrouwbaar. Dus voor meer dan je gewicht meten zou ik hem niet gebruiken.

Zorg dat je +- 140 gram eiwit binnenkrijgt, +- 70 gram vet en de rest koolhydraten. Dan +- 0,25 kg per week bijkomen. Gaat het te snel, verlaag je kcal (koolhydraten) met kcal. Gaat het te langzaam? Verhoog je kcal dan met 250 kcal.

Oké duidelijk, dank beide voor de tips, ik was me inderdaad niet bewust dat de weegschaal vetpercentage niet accuraat meet.

Dan vraag ik me nog wel af hoe het te snel kan gaan? Ik ben dus in de afgelopen 2 weken 1,6kg aangekomen, nou gok ik dat dit dan ook (deels) van "de eerste week" is waar Hell93 het over had.

1.95m en 18j mag je vet echt wel naar 100gram per dag en eiwit naar 200gram. Track wat je nu eet en verhoog dat met 250-300Kcals totaal. vul dat aan met koolhydraten.
900kcals vet
800kcal eiwit staat al vast.

Weeg je dagelijks naakt na wc-bezoek zo heb je een week overzicht wat je aankomt. Dat je tot 12% vet wat dikker wordt maakt echt niet uit. 1.95m en 68kg heb je te weinig massa nu !

Oké duidelijk, dank beide voor de tips, ik was me inderdaad niet bewust dat de weegschaal vetpercentage niet accuraat meet.

Dan vraag ik me nog wel af hoe het te snel kan gaan? Ik ben dus in de afgelopen 2 weken 1,6kg aangekomen, nou gok ik dat dit dan ook (deels) van "de eerste week" is waar Hell93 het over had.

Ik gok dat dit inderdaad die eerste week van meer eten is, je houdt daardoor wat meer vocht vast.

Poah dat is wel flink ondergewicht ja met jouw lengte. Zoals hierboven al gezegd meer eten, rustig opbouwen. Dan komt het vanzelf!

Inmiddels een weekje verder en nu ben ik (weer) 1.3kg aangekomen in de laatste week, wat verre van de 0.5kg ligt waar jullie het over hadden.

Nu vraag ik mij af, hoe kan het te snel gaan? En wat gebeurt er dan precies, ben je dan meer vet dan spiermassa aan het opbouwen?

Inmiddels een weekje verder en nu ben ik (weer) 1.3kg aangekomen in de laatste week, wat verre van de 0.5kg ligt waar jullie het over hadden.

Nu vraag ik mij af, hoe kan het te snel gaan? En wat gebeurt er dan precies, ben je dan meer vet dan spiermassa aan het opbouwen?
Waarschijnlijk ook vocht.

Gewoon blijven doorgaan en als het volgende week weer >1kg is, dan 200 kcal minder.

1.3g aangekomen kan ook per dag. Niemand die naar een weekgemiddelde vraagt, wellicht stuurt TS op 2 meetpunten die net toevallig na een rustdag waren en andere moment na een leg day waar je ook nog vocht vast houd en toevallig is die ook naar de zonnebank gegaan en had ie zijn wekelijkse cheat.

Ouder Topic: dit topic heeft al een tijdje geen reactie meer gehad.
Je kan nog iets toevoegen als dit relevant is of in een nieuw topic.
Back
Naar boven