AndroidHealthClinic

Bulken of cutten (178 cm en 72,5 kilo) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Malik2000.

Novice
Lid geworden
14 nov 2021
Berichten
17
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
72kg
hallo allemaal, ik heb een vraag. Ik ben een man met een lengte van 178 centimeter. Ik weeg 72,5 kilo en ben 21 jaar oud. Ik heb een beetje vet in mijn buik en rond mijn heupen en voor de rest ben ik gewoon wel naar mijn inzien goed gebouwd.

Ik ben nu 3 maanden aan het sporten en heb al aardig wat spiermassa gebouwd. Ik spoor ongeveer 3-5 x per week en meestal 4x. Ik train dan alles inclusief mij core met extra buikoefeningen om een strakkere buik te krijgen.

Maar mijn vraag nu is, moet ik nu gaan bulken of cutten?

Zoals ik al eerder had vermeld weeg ik op dit moment 72.5 kilo. Ik vind 72,5 kilo voor iemand met een lengte van 178 centimeter niet zo veel . Bulken zorgt wel weer voor meer vet en ik wil ook geen dikkere buik krijgen. Ik ben ook bang dat als ik ga cutten ik dunner en dus veel spiermassa ga verliezen aangezien ik al niet heel veel weg voor mij lengte.

wat raden jullie mij aan? Ik wil gewoon een lichaam hebben dat sterk is gebouwd met veel spieren en gewoon niet zo veel vet. Moet ik eerst bulken en dan cutten of meteen cutten? Of beide niet.

Hoor graag van jullie, Bedankt alvast!
 
Misschien even een foto plaatsen.
Gezien je zegt dat je best veel vet hebt maar ook dat je flink spieren hebt gebouwd.
 
Misschien even een foto plaatsen.
Gezien je zegt dat je best veel vet hebt maar ook dat je flink spieren hebt gebouwd.
Hierbij de foto’s . Zoals je hierop kunt zien heb ik nog best wel vet aan mijn heupen en buik.
Mijn plan was om te bulken tot februari voor spieropbouw aangezien je wanneer je begint met trainen je spieren het snelste groeien. En tot slot vanaf februari tot en met de zomer te gaan cutten voor een strake lichaam.

Helaas ben ik bang dat ik teveel in vet aankom wat niet goed is en hierdoor moeilijk word om het v weg te werken wanneer ik ga beginnen met cutten. Het probleem is ook met wanneer ik nu ga cutten geen lichaam wil hebben dat heel dun is. Wat raad jij mij aan? Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Op onderhoud en hard trainen. Je hebt te weinig massa om te gaan cutten.
En Hoelang moet ik dit doen? want mijn doel is uiteindelijk in spiermassa aankomen ( groter worden) en wat droger uitzien. Tot wanneer moet ik doen en wanneer moet ik over gaan naar cutten?
 
Ik denk dat je eerst op onderhoud moet gaan eten en je macro's goed op orde moet hebben, als je dan 4x per week erbij traint zal je wat meer spier gaan zien. Voeding is heel belangrijk!
 
Tandje bijsteken met trainen, beetje cardio doen en rond onderhoud eten.
 
Hoelang en hoevaak moet ik cardio doen per week?

En stel ik eet op onderhoud en doe na het trainen cardio oefening dan val ik toch juist af ? Omdat ik calorieën verbrand en dus uiteindelijk onder mij onderhoud kom. Moet ik dan op de dag dat ik train boven onderhoud eten aangezien ik toch cardio ga doen en daardoor calorieën verbrand.
 
Hoevaak en hoelang moet im gaan cardio doen? , en stel ik eet op onderhoud
Ik denk dat er hier andere leden zijn die deze vraag beter voor je kunnen beantwoorden maar ik zou zeggen 3-tal keer per week voor een half uurtje :dunno:
 
Zou persoonlijk nog even wachten met cardio. Cardio toevoegen is altijd goed, maar als je teveel in één keer doet, weet je straks niet wat wel en niet werkt. Ga eerst eens serieus trainen en ontdekken hoeveel je lijf nodig heeft. Je traint pas 3 maand, dus progressie boek je toch makkelijk
 
Wat is er over als je gaat cutten?

Ga serieus trainen en je lifts loggen zodat je progressive overload kunt toepassen, wat zeer snel zal gaan en effectief is op het begin. Kunt in je eerste 6/12 maanden fitness je compound lifts verdubbelen of zelfs beter!

Eet iets boven onderhoud zodat je spiermassa aanmaakt en aangezien je pas bent begonnen kan je nog maanden vet kan verliezen en spieren aanmaken. Cardio 1 of 2x de week joggen/fietsen/HIIT om je conditie van je hart/longen te verbeteren en je bloeddruk in peil te houden.

Dieet is key, kunt zoveel sporten wat je wilt maar als je dieet poep is weerspiegelt dit zich terug in je gains 👍
 
Eerst sterk worden met bv starting strength, (phrak)gslp, 5x5 etc, gewoon een goed, simpel en beproefd schema. Daarbij beginnen met ongeveer 3000 kcal per dag, ongeveer 160 gr eiwitten. Gaandeweg kennis opdoen betreffende workouts en voeding. Als je een goede basis hebt kun je kijken hoe je verder wil.
 
Zoals gezegd. Op onderhoud eten en hard trainen.
Met je beginner gainz kan je nog wat spieren aanmaken en wat vet verliezen tegelijk.
Cutten heb je gewoon te weinig massa voor. Maar een bulk zou ik er ook niet tegenaan gooien.
Dus doorgaan en maak om de paar weken fatsoenlijke foto's. Dus echte poses. Zelfde houdingen en vergelijk t dan. Als je jezelf elke dag ziet zie je vaak weinig verschil.
Heb je een voedingsschema en trainingschema?
 
Zoals gezegd. Op onderhoud eten en hard trainen.
Met je beginner gainz kan je nog wat spieren aanmaken en wat vet verliezen tegelijk.
Cutten heb je gewoon te weinig massa voor. Maar een bulk zou ik er ook niet tegenaan gooien.
Dus doorgaan en maak om de paar weken fatsoenlijke foto's. Dus echte poses. Zelfde houdingen en vergelijk t dan. Als je jezelf elke dag ziet zie je vaak weinig verschil.
Heb je een voedingsschema en trainingschema?
Bedankt voor alle reacties , ik zal op onderhoud eten alleen is mijn vraag dan waarom zou ik niet iets boven onderhoud mogen eten ?

Men zegt dat gainen op onderhoud niet kan aangezien je lichaam nergens het energie vandaan kan halen, klopt dit?


Ik heb op dit moment nog geen voeddingschema wel heb ik berekend hoeveel calorieën ik nodig heb elke dag en hoeveel eiwit, koolhydraten en vet ik nodig moet hebben om op onder houd te eten.

per dag nodig:
Aantal eiwitten:144 gram
Vetten77 gram vet
Koolhydraten380 gram
  • 144 gram eiwitte = 576 van 2790 kcal
  • 77 gram vet= 700 kcal
  • 2790-900-576 = 1514 kcal
—————————-
Ik wil graag mijn voedingsschema hierop baseren. Weet je misschien hoe eentje eruit kan zien op basis van mijn gegeven informatie.


Mij trainingsschema ziet er als volgt uit:

Meestal train ik 4 x per week maar als ik tijd heb ga ik 5x per week waarbij ik dan een extra borst / tricep day neem.

Ik neem meestal bij alle oefeningen 4 sets van 8 reps

Maandag : borst/ tricep

Woensdag: schouder/ core oefeningen

Vrijdag : rug / bicep

Zaterdag: nogmaals borst tricep

Zondag: benen/ core oefeningen
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoel dit niet lullig, maar hoelang train je al? Want als ik je fysiek zie zou ik de focus richten op je trainingen (consistent je best doen) en nog met alles behalve bulken of cutten bezig zijn
 
Ik bedoel dit niet lullig, maar hoelang train je al? Want als ik je fysiek zie zou ik de focus richten op je trainingen (consistent je best doen) en nog met alles behalve bulken of cutten bezig zijn
Ik train nu pas 3 maanden dus nog niet heel lang
 
Ik train nu pas 3 maanden dus nog niet heel lang
Verklaard een hoop aan je schema te zien en dat je nog vraagt of iemand jou eetschema maakt alsof de hele wereld weet wat jij lust/wanneer je kan eten 😀
 
Verklaard een hoop aan je schema te zien en dat je nog vraagt of iemand jou eetschema maakt alsof de hele wereld weet wat jij lust/wanneer je kan eten 😀
Ik zelf eet echt alles dus dat helpt wel :) maar mag ik vragen wat er mis is met mijn schema?
 
Back
Naar boven