MuscleMeat

Bulken of cutten?

Bezoekers in dit topic

Hesjeee

Novice
Lid geworden
31 jan 2017
Berichten
12
Waardering
0
hallo,

ik ben bezig om een voedingsschema te maken maar moet ik nou bulken of cutten?
Ik ben onervaren op het gebied van krachttraining en heb best wel wat vet bij m'n buik.

Ik hoor graag jullie mening.
 
Wat zijn je stats? Gewicht, grootte, vet%, zonder dat worden we niet veel wijzer.
Bepaal eerst je onderhoud, en eet in het begin rond je onderhoud, goed trainen en zie wat dat geeft
 
Mijn stats zijn:

-17,7% vet
-70 kilo
-175 cm lang
 
Vet% gemeten met een weegschaal?
 
Vet gemeten met een meetlint? :rolleyes:
 
je weet je vet% dus totaal niet.... Gezien je gewicht zou ik zeggen zoek eerst je onderhoud eens uit en ga net boven onderhoud eten en hard trainen.
Ben bang als je gaat cutten dat er mogelijk niet veel van je overblijft.... ik post zo wat meer info...
 
Misschien kan je er al wat mee starten met deze info. :)
succes!

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
 

Bijlagen

  • schema leeg.xlsx
    116 KB · Weergaven: 130
Misschien kan je er al wat mee starten met deze info. :)
succes!

Een oude post van me hieronder kan je helpen om alles te berekenen.


je kan je onderhoud berekenen op verschillende sites op internet maar ook in de bijgevoegde sheet. Maar hou er rekening mee dat dit een berekening is. Een schatting gebaseerd op formules.
Je echte onderhoud bepaal je door een xxxx aantal kcal te eten en als je dan met je huidige activiteit in gewicht gelijk blijft is dat je onderhoud.

Qua voeding moet je zelf kijken wat je lekker vind en wat er in je schema past.

Voeding die je kan nemen:
Koolhydraten: havermout, rijst, pasta, aardappelen, zoete aardappel, wraps, pannenkoeken, brood, crackers etc.
vetten: eieren, pinda's, pindakaas, noten, olie, roomboter, vette vis, avocado, pure chocolade, zaden en pitten etc
Eiwitten: eieren, vlees, vis, kip, melk, kwark, yoghurt etc

Sausjes kan je ook best wel nemen. Mits het in je macro's past.

Met deze voedingsmiddelen kan je best een schema maken.

Maak een schema voor jezelf en post hem hier. Dan kunnen wij je mogelijk verder helpen.
succes.

afvallen/aankomen moet niet te snel gaan. In het begin kan het wat sneller gaan zeg rond de 1 kg per week. Maar over het algemeen richt een beetje op 0,5 kg per week.

om zicht te krijgen op wat je aan het doen bent... en wat je zou moeten/kunnen doen; maak je een voedingsschema

maak een schema op basis van je onderhoudsbehoefte,
-500 cal als je wil cutten
+500 cal als je wil bulken

zorg voor
2-2,5 gr eiw/kg lich. gewicht
min 1 gr (goede) vetten/ kg lich.gewicht
de rest van je benodigde cal kan je uit je KH halen

gebruik de bijgevoegde excel sheet
om alles wat je eet in te zetten, overzicht te krijgen en eventueel aanpassingen te maken.
Vul wel je eigen voedingsmiddelen in in de calorietabel.
Dus bij een product wel even de kcal en ekv van JOUW product invullen.
Staat iets er niet in dan vul je dat in op een plek van iets wat je niet eet.

en daarnaast uiteraard trainen!
Super dit! Hier ga ik zeker mee aan de slag. Thanks:thumbs:
 
In de bijlage mijn voedingsschema wat ik heb gemaakt. Ik heb berekend dat ik met activiteiten 2917 kcal moet eten. Hebben jullie nog tips/advies?
 

Bijlagen

  • Voedingsschema.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 85
Ten eerste klopt je brinta niet. Je hebt 40 gram brinta en dat is ca 138 kcal en geen 345 kcal. Je hebt wss de waardes van 100 gram overgenomen.
Hoe weeg je je rijst af? gekookt?
Kipfilet bij je avondeten... kipfilet bevat ca 110 kcal per 100 gram dus met 150 gram zit je aan ca 165 kcal en geen 218 kcal.

Vetten zitten wel goed. Minimaal 1 gr per kg lichaamsgewicht dus netjes.
Eiwitten zijn erg hoog. Je hebt met je 70 kg aan 140 gram al voldoende. 200 gram is echt wel aan de hoge kant.
Ik zou eerder ervoor kiezen om je kwark te halveren en 1 ipv 2 scoops eiwit te pakken en dan wat extra koolhydraten te nemen.
Ik zou de cashewnoten van je lunch bij je avondkwark (250 gram dan nemen) doen. De vetten zorgen voor een wat tragere opname van de eiwitten.
 
Ten eerste klopt je brinta niet. Je hebt 40 gram brinta en dat is ca 138 kcal en geen 345 kcal. Je hebt wss de waardes van 100 gram overgenomen.
Hoe weeg je je rijst af? gekookt?
Kipfilet bij je avondeten... kipfilet bevat ca 110 kcal per 100 gram dus met 150 gram zit je aan ca 165 kcal en geen 218 kcal.

Vetten zitten wel goed. Minimaal 1 gr per kg lichaamsgewicht dus netjes.
Eiwitten zijn erg hoog. Je hebt met je 70 kg aan 140 gram al voldoende. 200 gram is echt wel aan de hoge kant.
Ik zou eerder ervoor kiezen om je kwark te halveren en 1 ipv 2 scoops eiwit te pakken en dan wat extra koolhydraten te nemen.
Ik zou de cashewnoten van je lunch bij je avondkwark (250 gram dan nemen) doen. De vetten zorgen voor een wat tragere opname van de eiwitten.
Ben bezig met aanpassen. Rijst is nog niet gekookt. Hoe kan ik dat het beste wegen? En is zilvervliesrijst goed of kan ik beter andere pakken?
 
Rijst inderdaad ongekookt afwegen! :thumb:
Basmatirijst is veel lekkerder. Maakt op zich niet zoveel uit welke rijst je pakt.
Je krijgt toch wel genoeg vezels binnen met je brood, brinta, groente etc.
 
Rijst inderdaad ongekookt afwegen! :thumb:
Basmatirijst is veel lekkerder. Maakt op zich niet zoveel uit welke rijst je pakt.
Je krijgt toch wel genoeg vezels binnen met je brood, brinta, groente etc.
Heb hem aangepast, eiwitten is minder maar kcal is ook 200 minder. wat kan ik er nog bij doen?
 

Bijlagen

  • Voedingsschema.xlsx
    11,8 KB · Weergaven: 75
Ontbijt brinta verdubbelen.
Smiddags een rijstwafel met pindakaas erbij oid.
 
Back
Naar boven