XXL Nutrition

Bulken of cutten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jayson

Cool Novice
Lid geworden
15 sep 2020
Berichten
94
Waardering
25
Lengte
1m68
beste allemaal,

Ik zit al een tijdje met de vrag moet ik bulken (clean)
Of moet ik cutten.
Ik ben op dit moment 16 jaar oud (in november 17) en ik ben 1,68 m en 60 kg.
Ik loop al een tijdje met de vraag wat moet ik doen ik heb een keer heel vaag me vetpercentage gemeten maar dat was niet helemaal correct vgm want er was een verkeerde leeftijd ingevoerd, dat percentage was 14,6% maar weet nie of dat klopt.

Ik hoop dat jullie antwoord kunnen geven op mijn vraag.
Wat info over mezelf:
16 bijna 17 jaar
1,68 m
60 kg
1 a 1,5 jaar fitness
Niet vet misschien echt maar een klein laagje, wel stevig gebouwd.
Ik hoop dat jullie me bij de keuze kunnen helpen wat ik moet doen
 
Een vraag die wij het best kunnen beantwoorden met een foto.

Wil je meer spieren = bulken
Wil je strakker in je vel zitten en minder vet = cutten

Dat is basically de info, maar persoonlijk zou ik als ik 17 was en nog flink in de groei proberen gezond te eten met genoeg eiwitten en vetten en de hoeveelheid niet heel druk over maken. Lekker gaan sporten is het belangrijkste en vooral in de spiegel beoordelen wat je ambieert.
 
Laatst bewerkt:
Als je in de spiegel kijkt. Wat wil je dan als eerste veranderen? Droger of meer spiermassa?
Tussen cutten en bulken zit ook nog de optie tot recompen (recomposistioning). Eten op, of net boven onderhoud. Zeker op jou leeftijd kun je best spiermassa aanzetten zonder daar veel vet bij te krijgen.

 
Hier nog wat foto's.
 

Bijlagen

  • 20200915_085901.jpg
    20200915_085901.jpg
    163,5 KB · Weergaven: 171
  • 20200915_090052.jpg
    20200915_090052.jpg
    207,6 KB · Weergaven: 172
  • 20200915_085847.jpg
    20200915_085847.jpg
    129,3 KB · Weergaven: 172
Dat wat Japio zegt.
En ruim je kamer even op, (een opgeruimde omgeving geeft een opgeruimd hoofd ) :thumb:
 
Als je in de spiegel kijkt. Wat wil je dan als eerste veranderen? Droger of meer spiermassa?
Tussen cutten en bulken zit ook nog de optie tot recompen (recomposistioning). Eten op, of net boven onderhoud. Zeker op jou leeftijd kun je best spiermassa aanzetten zonder daar veel vet bij te krijgen.

 
Dus eigenlijk clean bulken.
 
Goede basis en Japio 's advies is een goede, als je dan nog wat leest over training en progressie krijg je vanzelf wat meer volume in de spiegel. Je kunt namelijk 6x naar de fitness gaan en geen reet vooruit komen en 3x juist trainen en super progressie zien in de spiegel.
 
Als je in de spiegel kijkt. Wat wil je dan als eerste veranderen? Droger of meer spiermassa?
Tussen cutten en bulken zit ook nog de optie tot recompen (recomposistioning). Eten op, of net boven onderhoud. Zeker op jou leeftijd kun je best spiermassa aanzetten zonder daar veel vet bij te krijgen.

 
Eten net boven mijn behoefte is toch eigenlijk gewoon een clean bulk
 
Spiermassa opbouwen, zeker niet cutten
 
wovano dus een clean bulk net boven mijn maintanance?
 
wovano dus een clean bulk net boven mijn maintanance?
Ik weet niet hoeveel kcal je niet eet, maar stel je eet 2500 en blijft op gewicht. Dan verhoog je naar 2600-2700. Zorgen dat je niet te snel bijkomt in gewicht.
 
wovano ja mijn onderhoud licht nu op zoon 2200 calorieën ik wil het dan verhogen naar zoon 2400 a 2500, voor cutten doe ik 1800 calorien
 
voor een clean bulk dan hé
 
Dat is prima. En als je gewicht dan gelijk blijft weer ietsje verhogen.
 
Back
Naar boven