MuscleMeat

Bulken of refeed? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

fikky

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
19 sep 2012
Berichten
847
Waardering
228
Lengte
1m85
Massa
92kg
Vetpercentage
14%
Beste forumleden,

Ik heb een vraag, zoals beschreven hierboven, maar geef eerst even een korte inleiding.

Jaren geleden ook fanatiek gesport, toen gestopt aan het einde van de bulk ivm drukte en geen zin. Toen woog ik 89 kg, helaas is dit opgelopen naar 99 kg afgelopen maart met een dikke vette pens, toen besloten weer te gaan sporten. Gelukkig had ik nog veel kennis en kon ik gelijk beginnen. Nu weeg ik 85 kg, veel vet verloren en voel me weer een stuk beter. Sinds april ben ik stronglifts 5x5 gaan volgen, ik wilde graag snel weer sterk worden. Helaas merk ik nu weinig vooruitgang meer op met name squat en overhead press. Verder voel ik me ook ‘slapper’ worden. Hierdoor beland ik op een plateau. Deze wil ik graag doorbreken, en me wat minder slap voelen. Vandaar mijn vraag;

Een refeed of beginnen met bulken? Heb nog nooit een refeed gedaan, dus mocht dat het beste antwoord zijn, graag tips hierover! Alvast bedankt voor jullie moeite!
 
Als je kracht belangrijker vindt dan vetpercentage zou ik lekker gaan cleanbulken. Geen idee hoe je erbij staat, maar met een overschot van een paar honderd kcals zul je vast wel wat lekkerder kunnen trainen.
 
Als je kracht belangrijker vindt dan vetpercentage zou ik lekker gaan cleanbulken. Geen idee hoe je erbij staat, maar met een overschot van een paar honderd kcals zul je vast wel wat lekkerder kunnen trainen.
Beetje skinnyfat idee. Ga met 3 weken op vakantie en de bedoeling was in augustus nog door te cutten als ik weer terug ben om de vakantiekilos eraf te krijgen. Dan september de bulk. Ik zit alleen 3 weken te vroeg op een plateau.
 
Tijdens de cut zal je ook niet heel erg veel kracht winnen. Als beginner in de eerste paar maanden had ik dit wel tijdens mijn cut. Maar het stagneert op een bepaald moment.

Is je prioriteit nog afvallen? Gewoon doorcutten en het stilstaan van je kracht voor lief nemen. Die kracht komt wel als je straks gaat bulken.
 
Tijdens de cut zal je ook niet heel erg veel kracht winnen. Als beginner in de eerste paar maanden had ik dit wel tijdens mijn cut. Maar het stagneert op een bepaald moment.

Is je prioriteit nog afvallen? Gewoon doorcutten en het stilstaan van je kracht voor lief nemen. Die kracht komt wel als je straks gaat bulken.
Nee klopt, wist dat ik een plateau snel ging bereiken. Vind alleen dat ik niet genoeg vet kwijt ben, dus zit echt in dubio nu
 
Met welke gewichten ben je begonnen met trainen. Met welke gewichten train je nu. Hoeveel verhoog je qua gewicht op weekbasis op je oefeningen? Heb je al eens een soort van 'reset' gedaan op de oefeningen waar je tegen een plateau aanzit?
 
Met welke gewichten ben je begonnen met trainen. Met welke gewichten train je nu. Hoeveel verhoog je qua gewicht op weekbasis op je oefeningen? Heb je al eens een soort van 'reset' gedaan op de oefeningen waar je tegen een plateau aanzit?
Stronglifts 5x5, alles begonnen met losse stang.
Squat 90 (plateau)
Deadlift 100
Bench 55
Barbell row 50
Overheadpress 42.5 (plateau)

Heb geen reset gedaan. Voel me zelf slapper worden zoals boven beschreven. Verhoog per training met 2.5 kg. Bij de squat en ohp lukt dit nu niet meer.
 
Je bent in 3 maanden rond de 14 kilo afgevallen (dit zal een 12kg vet zijn + wat vocht en glycogeen). Wat dus neerkomt op een kilo vet per week. Dat betekent dat je ongeveer 1000 kcal onder behoefte hebt gegeten. Als beginner bij een hoog vet% kun je best enkele maanden zo een groot kcal tekort hanteren en toch vooruitgang boeken qua trainen. Maar op de langere termijn niet.

Wat ik zou doen in jouw geval is.

Week 1: Huidige inname +500 kcal.
Week 2: verder ophogen met 300 kcal
Week 3: verder ophogen met 300 kcal
Week 4: Vakantie, inname op gevoel gelijk houden.
Week 5-12: als je vet% verlagen wil -600. Als je wilt bouwen +300.

Qua training. Ga met de squat naar 80. Bouw dit weer langzaam omhoog met 2,5 kilo per week. Met de OHP ga je terug naar 37,5 en bouw je het langzaam weer op. Omdat 2.5 kilo op een OHP een veel grotere procentuele verhoging is dan 2.5 kilo op je squat, zul je daar vrij snel op blijven vastlopen. Je kunt dan in plaats van met 2.5 met 1-1.5 kilo per week verhogen door middel van microloading, moet je zelf even paar van die schijfjes halen.
 
Je bent in 3 maanden rond de 14 kilo afgevallen (dit zal een 12kg vet zijn + wat vocht en glycogeen). Wat dus neerkomt op een kilo vet per week. Dat betekent dat je ongeveer 1000 kcal onder behoefte hebt gegeten. Als beginner bij een hoog vet% kun je best enkele maanden zo een groot kcal tekort hanteren en toch vooruitgang boeken qua trainen. Maar op de langere termijn niet.

Wat ik zou doen in jouw geval is.

Week 1: Huidige inname +500 kcal.
Week 2: verder ophogen met 300 kcal
Week 3: verder ophogen met 300 kcal
Week 4: Vakantie, inname op gevoel gelijk houden.
Week 5-12: als je vet% verlagen wil -600. Als je wilt bouwen +300.

Qua training. Ga met de squat naar 80. Bouw dit weer langzaam omhoog met 2,5 kilo per week. Met de OHP ga je terug naar 37,5 en bouw je het langzaam weer op. Omdat 2.5 kilo op een OHP een veel grotere procentuele verhoging is dan 2.5 kilo op je squat, zul je daar vrij snel op blijven vastlopen. Je kunt dan in plaats van met 2.5 met 1-1.5 kilo per week verhogen door middel van microloading, moet je zelf even paar van die schijfjes halen.
Bedankt voor je uitgebreide en heldere antwoord! Ga me hieraan houden en laat even weten hoe het gaat!
 
Beetje skinnyfat idee. Ga met 3 weken op vakantie en de bedoeling was in augustus nog door te cutten als ik weer terug ben om de vakantiekilos eraf te krijgen. Dan september de bulk. Ik zit alleen 3 weken te vroeg op een plateau.

Als je 5x5 hanteert, focus op een maand cut wil leggen, voornamelijk buik vet wil verliezen en dus niet per se in kracht / spier hoeft toe te nemen..
Dan wellicht als afsluiting een keer ketogeen dieet proberen in combinatie met intermittent fasting. Werkt voor de meeste wel goed met afvallen.
Dan zit je in september op lagere VP en kan je weer focus leggen op de bulk.
 
Als je 5x5 hanteert, focus op een maand cut wil leggen, voornamelijk buik vet wil verliezen en dus niet per se in kracht / spier hoeft toe te nemen..
Dan wellicht als afsluiting een keer ketogeen dieet proberen in combinatie met intermittent fasting. Werkt voor de meeste wel goed met afvallen.
Dan zit je in september op lagere VP en kan je weer focus leggen op de bulk.
Doe inmiddels al 2 maand IF
 
Back
Naar boven